Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Het opvoeden van pubers gaat dat vanzelf?

Soms weet ik niet wat te doen als ik voor keuzes wordt gesteld in de opvoeding van onze puber. Beslissingen over wel of niet uit. Wel of niet straf, etc vind ik best lastig. Hoe gaat dat bij jullie? Weten jullie van nature wat wel en niet kan? Ik vind het soms een lastige jungle.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nikus

Nikus

17-02-2011 om 14:02 Topicstarter

Silone

Ik begrijp je volkomen. Hier is zoon wel geweest maar nu hoor ik dus achteraf dat de jeugd zich gaat indrinken bij de naast gelegen supermarkt. Hoezo alcohol vrij? Ik heb zoon gewaarschuwd dat als ik erachter kom dat hij voor zijn 16e op straat of elders alcohol drinkt dat hij niet meer uit mag. Onze afspraak is voor nu, geen alcohol voor je 16e. Simpel omdat het te veel schade aanricht. Hij begrijpt het en accepteert de nu al vastgestelde straf voor het overtreden van de regel. Het leuke is dat hij de sanctie zelf bedacht heeft. Dus mocht het misgaan heeft hij zichzelf in de kaart gespeeld.

Fiorucci

Fiorucci

17-02-2011 om 15:02

Silone

Ik begrijp je bezwaren. Mijn zoon mag daar niet heen, terwijl hij wel met zijn broer van 18 naar een concert mag.

Hier

hier zijn ook zogenaamde frisfeesten.
er wordt uiteraard geen alcohol geschonken,en de tweede (voor ons)heel belangrijke maatregel is : iedereen die naar binnen wil moet blazen!
geen indrinkfeestje mogelijk dus.
Dochter vind het altijd erg leuk,het enige wat ze doet is giechelen met vriendinnetjes en dansen.

Nikus

Nikus

17-02-2011 om 21:02 Topicstarter

Ik bega nog eens een moord

Oewwwwwwwww ik heb het zo gehad met mijn puber. Zo gruwelijk vreselijk gehad met dat 13 jarige vat vol hormonen.

Na heel lang overleg met hem over een laptop en digitale boeken voor school stemde hij in met het feit dat het handig was voor hem. Dus er werden digitale boeken aangevraagd. Maandag groot overleg gehad waarin zoon het voor het zeggen had, immers het gaat over hem. Allemaal prima geregeld. Afspraken gemaakt. Man het ging van een leien dakje.

Tot vanmiddag toen de ergotherapeute er was. Meneer heeft zich bedacht. Hij wil absoluut niet met een netbook op school gezien worden. Dat is niet cool. 8 weken zijn we er mee bezig geweest. De boeken zijn al binnen. Steeds zoonlief erin betrokken en gevraagd, weet je het zeker? Het gaat om veel geld, weet je het heel zeker? alle voors en tegens benoemd, ja hoor hij wist het zeker.

De ergotherapeut gaat nog wel overleggen met school. Zoon zal daar ook bij zijn om dan nogmaals te kijken of hij het echt niet wil, (van mij had vanmiddag gelijk de stekker eruit gemogen is hij nou helemaal dol geworden.)

Zijn hele reactie op het gebeuren, mam doe niet zo moeilijk en in 1 adem door: wil je me even helpen met mijn haar, ik heb een schoolfeest.

Waarom?

wat is de reden geweest om hem te laten overstappen naar digitale boeken?Gaat het niet goed op school?Is hij zelf met dit plan gekomen?of is er vanuit school op aangedrongen?
Ik begrijp het aan 1 kant wel van puber,nu komt moment dicht bij dat hij er ook echt mee moet gaan werken,dat hij daadwerkelijk met die laptop naar school moet.
Misschien is hij bang om te worden uitgelachen?
ik zou hier wel een grens trekken,hem uitleggen dat dit beter voor hem is,dat hij dit zelf heel graag wilde,en dat er niets anders op zit .Geen discussie mogelijk.
Zo help je hem over de drempel heen( ervaart hij dat het niet *raar* is.) en beseft hij ook dat hij niet zo maar dingen kan gaan kopen en regelen om ze vervolgens niet te gebruiken.
ik denk dat jij daar nu heel duidelijk in moet zijn.

Nikus

Nikus

18-02-2011 om 09:02 Topicstarter

Sus-anne

De reden was het feit dat hij vaak ziek is en dmv de digiboeken altijd zijn boeken op orde heeft. Hij schrijft erg langzaam ivm zijn sw ziekte. De boeken op school laten in zijn kluisje heeft geen zin ivm zijn autisme. Dat verward hem te zeer. Dus drie redenen om een netbook te gebruiken. Op de basis school heeft hij altijd gewerkt op een laptop. Wat betreft het uitlachen, zijn klasgenoten zijn op de hoogte en vinden het volstrekt legitiem dat hij een netbook gebruikt.

Ik snap puber ook wel maar dit had hij eerder moeten bedenken. We hebben hem alle ruimte gegeven.

Nikus

Nikus

18-02-2011 om 09:02 Topicstarter

Schoolfeest en alcohol

Puber kwam gister thuis met het verhaal dat er 2 eerste klassers dronken op school kwamen en drank in het kluisje hadden verstopt. Ben ik nu ouderwets als ik dit niet begrijp? 12 jaar en dan al dronken en dat op een schoolfeest. Oke, school kan er niets aan doen dat de kinderen thuis indrinken. Maar dat ze de kans hebben om drank in hun kluisje te hebben wel natuurlijk.

Wat is jullie mening?

Kobalt

Kobalt

18-02-2011 om 09:02

Mijn mening

Ik vind alcohol op een schoolfeest niet kunnen. Op de school van mijn kinderen wordt er streng op toegezien. Bij de bovenbouw moeten ze allemaal blazen voor ze naar binnen mogen. Bij de onderbouw kijken de concierges er streng op toe. Die zijn altijd voltallig aanwezig bij de deur en op het terrein van de school.
Maar het kan natuurlijk dat het mis gaat en er toch iemand met drank naar binnen glipt. Volgens mij was dat laatst een keer gebeurd hier en de jongen is toen geschorst geloof ik.

Kobalt

Kobalt

18-02-2011 om 09:02

Enne

O ja, met die digiboeken:
Nikus, ook ik zou hiermee niet toegeven. Hij heeft er zelf voor gekozen, om met digiboeken te gaan werken. Dan zal hij dat ook moeten doen. Het kost veel geld.
Misschien is er een specifieke reden waarom hij nu ineens niet meer wil. Is hij bang voor de mening van klasgenoten? Dan kan de mentor misschien de klas inlichten, zonder dat je zoon erbij is? Zodat hij geen vervelende opmerkingen gaat krijgen.

Lang volhouden

Dit is een puzzel Nikus. Dwingen kun je uiteindelijk niet. Als zoon echt niet wil dan blijft het probleem bestaan. Kinderen met autisme kunnen extreem koppig zijn. Wat mischien kan helpen:
Vragen aan zoon zelf een oplossing te bedenken. Wat moet er gebeuren om te zorgen dat je wel de laptop gaat gebruiken en daar dan zoveel mogelijk in mee gaan al is het extreem.
Een buddy aanwijzen in de klas die 14 dagen met hem mee de laptop opstart en meeleest. Leerkrachten op de hoogte brengen dat het zaak is op te letten dat 14 dagen consequent opgestart wordt. Niet onder uit de zak maar met een neutrale herinnering.
Uitleggen dat dit de toekomst is. Hij is nu de uitzondering maar uiteindelijk gaan de meeste kinderen met laptops werken. Het probleem van de te zware rugtassen is nu al onoverkomelijk. Jammer dat zoon last heeft van het gevoel een uitzondering te zijn, maar ook van geklets over informatica op school en de gevaren van pc en laptop. Dat nemen ze ook mee en ze willen geen onderdeel uitmaken van een controversiele zaak. Dus is het extreem belangrijk dat je jezelf ook positief uit over it.
En verder kan het een ingeving zijn.
Ik kreeg zoon bijna een jaar lang niet goed onder de douche. Drama. Tot zoon zelf aangaf 's morgens vroeg te willen opstaan zodat hij beter opgewassen was tegen de dag op school. Bij ingeving vroeg ik hem toen of hij zich dan ook eerst ging douchen. En dat werd em.
Elke dag legde ik alles voor hem klaar en hij stond zelfstandig op en volgde het pad en douchte. In groep 4 basisschool was dat. Creatief puzzelen dus.

Positief formuleren

Als dit de zoon is van de stickers dan kan het zijn dat hij je ontkenning van de toestemming stickers op de deur te plakken gewoon niet begrepen heeft. Bij: niet de stickers plakken, hoort zoon dan nog steeds stickers plakken. Dat zou dan iets anders moeten worden bijvoorbeeld: de stickers in een schrift plakken, de stickers opbergen in je kast. Of de stickers aan mij geven.

Nikus

Nikus

18-02-2011 om 12:02 Topicstarter

Digi boeken

Alles is besproken met hem, met alles hebben we rekening gehouden. Eigenlijk hadden we alle truuks van AnnJ al doorlopen. Zelfs de opmerking van Annej dat digitaal de toekomst is helpt niet. (zoon is toch redelijk slim) Ik ben door alle mogelijkheden hen en ik heb besloten dat zoonlief de consequenties maar moet aanvaarden. Geen netbook, de digiboeken betaald hij zelf al was het maar door klusjes te doen. Hij is klassiek autistisch maar dat is geen excuus voor dit gedrag. Het kan voor een deel verklaard worden vanuit het autisme maar ook een deel is pubertijd en de bijbehorende onverschilligheid.

PS, dat stickerverhaal is ook puur dwarsheid. Niks autisme. Hij weet dat er geen stickers op deuren en muren geplakt mogen worden. Dit heeft nooit gemogen. Alles wat plakt mag niet op deuren en muren geplakt worden. Wij spreken hem altijd vanuit het autisme aan. Houden rekening met hoe we het zeggen dus daar ligt het probleem niet. Mijn inziens was het een kwestie van grenzen opzoeken.

Fiorucci

Fiorucci

18-02-2011 om 13:02

Grenzen

Oh jaaa, grenzen opzoeken staat volgens mij in hun taakomschrijving...ik ben er tegenwoordig altijd alert op, juist na een rustige periode vormt er vaak weer een tijd van grenzen opzoeken, is mijn ervaring.

Nikus

Nikus

18-02-2011 om 13:02 Topicstarter

Jaaa? *hoopvol*

Dus het kan ook weer rustiger worden??? Zeg maar dat na een periode extreem grenzen zoeken het weer rustiger wordt? I hope so!☺☺

Advocaat van de duivel

Ik kan hier ook behoorlijk koppig zijn dus als volgt. Stickers op de deur heb ik hier opgelost met plakgum. Zoon wil geen stickers op de deur om jou uit te dagen maar gewoon omdat hij dat leuk vindt. De manier waarop hij dat doet bezorgt jou een woedeaanval.
Als niets meer helpt concluderen dat kinderen grenzen opzoeken vind ik niet kwalificeren voor het vakje 'overigen'.
Het straffen en leuke dingen ongedaan laten maken kan woede opbouwen in je puber en de communicatie verder laten verslechteren.
Meebuigen en het beste eruit halen is dan toch een betere remedie denk ik. Maar goed dat is voor mij dan ook een vorm van sport geworden die ik tot in het extreme volhoudt. Ik zie vaak eerder het onbegrip en onvermogen bij zoon en probeer daar op in te steken.
Ben ik nu heilig genoeg?:-)

Fiorucci

Fiorucci

18-02-2011 om 16:02

Nikus

Kijk, wat Anne schrijft: Het straffen en leuke dingen ongedaan laten maken kan woede opbouwen in je puber en de communicatie verder laten verslechteren.
Dat is dus ook wat ik bedoel.Hard tegen hard kan ook de boel doen escaleren.

Monet

Monet

19-02-2011 om 10:02

Ik sluit me aan

Ik lees dit draadje steeds mee, en steeds denk ik: oef! als er zo met mij omgegaan zou worden zou ik ontploffen en een heel erg lastige puber zijn!

Anne brengt het mooi onder woorden, Fiorucci zegt hetzelfde nog eens in andere woorden, en ik kan niet anders dan het daarmee eens zijn.
Hier is de puberteit bijna geruisloos verlopen. Zo wil ik er nog wel 10 grootbrengen! Eén ding stond hier altijd hoog in het vaandel: verbieden om het verbieden kennen we niet. Met name voor mijn man kostte dit nogal eens moeite, die is nl. zelf wel zo groot gebracht en dacht dat dat (korthouden) de enige manier was. We overleggen met elkaar, en kijken naar mogelijkheden ipv onmogelijkheden. Maar daar staat wel tegenover dat we verlangen dat de pubers enige mate van verantwoordelijkheid toonden. Hier kon het, hier bleek het goed te werken.
Als ik Nikus was ging ik op zoek naar een andere begeleidster, die een beter bij pubers passende aanpak durft te hanteren.

Geduld

Over de laptop heb ik nog een gedachte. Soms zeg je eerst nee, maar later denk je dan toch ja. Dat heb ik zelf regelmatig. En dat is ook mijn ervaring met zoon. Onwilligheid en dwarsliggen kan omkeren in toestemmen en meewerken. Mits het niet te hoog oploopt en niet te dwingend opgelegd wordt. Als het tot hem doordringt dat de pro's de con's overstijgen. Dat kan even tijd kosten.
En de ervaring dat hij nu een oplossing heeft maar toch nog dagelijks gedoe met zijn huiswerk heeft.

En ja, ik ben ook begeleiders tegenkomen die de mond vol hadden van de baas spelen en afkappen en dat soort. Bij kinderen met autisme. Zal wel. En er zijn zaken waar ik vliegensvlug ingrijp maar die zijn zeer beperkt en hebben een topprioriteit zoals oversteken voor een aanstormende tram.
Door hun informatieverwerkingssysteem heb je veel meer aan concreet korte positief geformuleerde uitleg, de tijd geven om dit te processen, en controleren of kind het begrepen heeft. Zonodig op een volgend rustig moment herhalen. Een vraag stellen waardoor kind zelf gaat nadenken welke opties hij heeft. Dan komt het uit hemzelf en daar wil je uiteindelijk naartoe.
Ik ken overigens een moeder die wel met regeltjes en grenzen werkt en daar de strijd over aangaat. En dat kan ook voordelen hebben. Kind leert wel om te gaan met autoriteit en meebuigen in je voordeel. Maar buigen kan ook knappen worden. En daar kies je allemaal je eigen positie in. Dat is je ouderschap en je recht.

Nikus

Nikus

19-02-2011 om 20:02 Topicstarter

Oordelen

Wat jullie hier lezen is een fragment van een veel groter geheel. Heel voortvarend om conclusies te trekken maar voltrekt voorbarig.

Nikus

Nikus

19-02-2011 om 20:02 Topicstarter

Annej

Wat jij beschrijft hebben wij ingezet. Meerdere malen. Inmiddels zijn we nu zover dat we hebben hebben verteld dat hij zonder gezichtsverlies kan terugkomen op zijn besluit. Toch blijf ik van mening dat ondanks zijn autisme hij een stuk verantwoordelijkheid moet dragen. En je kan niet zomaar mensen voor je laten draven en dan zelf afhaken. Dat heeft niks met autoriteit te maken. Dat heeft met fatsoen te maken en geldverspilling.

Nikus

Nikus

19-02-2011 om 21:02 Topicstarter

Annej

Nog even een aanvulling. Ik ben het volstrekt met je eens over die laoptop. Wat betreft de stickers niet. Onze regel is niets op deuren plakken. Daar kan hij zich maar gewoon aan houden. Ik vond het vroeger ook heel leuk om op lantaarnpalen te schrijven en dat mocht ook niet.

Fiorucci

Fiorucci

20-02-2011 om 08:02

Net gelezen in andere rubriek

Voorleven is zo belangrijk :Kinderen doen wat jij doet, niet wat jij zegt. Ik denk dat dat waar is. Je denkt dat iets niet binnenkomt bij een puber, en dan later in een vergelijkbare situatie zie je dat het wel zo is, dat hij de vorige keer wel degelijk iets heeft geleerd.

Stickers - o.t.

Die mogen dus niet op de deur of op de muur. Waar mogen bij jou thuis stickers wel dan?

Ik snap je verbod trouwens wel, mijn broer had vroeger een deur vol stickers, en toen op een dag die deur geschilderd zou gaan worden was het een heidens karwei die stickers eraf te krijgen.

Ach, het hele huis staat er nu allang niet meer, waar maakt een mens zich druk om ;)

Nikus

Nikus

20-02-2011 om 11:02 Topicstarter

Bromvlieg

In zijn agenda,op zijn boekenkast, kast. voetbalplaatjesboek, speciaal vel papier als hij ze perse op de muur wil. Maar de muur, vloer, deur en raam is een no go area voor stickers. Ons huis is net 3 jaar oud en wij zijn zuinig op onze spullen. Daar maak ik me druk om.

Nikus

Nikus

20-02-2011 om 11:02 Topicstarter

Ow maar dat is toch al heel lang bekend? Alleen vraag ik mij af of het voor pubers met autisme ook zo werkt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.