Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Het opvoeden van pubers gaat dat vanzelf?

Soms weet ik niet wat te doen als ik voor keuzes wordt gesteld in de opvoeding van onze puber. Beslissingen over wel of niet uit. Wel of niet straf, etc vind ik best lastig. Hoe gaat dat bij jullie? Weten jullie van nature wat wel en niet kan? Ik vind het soms een lastige jungle.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nikus

Nikus

15-02-2011 om 15:02 Topicstarter

Jujube

Waarom wij zijn privileges afpakken? Omdat wij daar onze redenen voor hebben. Die ga ik hier niet uitgebreid uit de doeken doen. We hebben steun van een gediplomeerde deskundige en volgen haar advies op. Daar deze zeer goed werken heb ik er alle vertrouwen in dat het problemen voorkomt dan dat ze er door ontstaan.

Wij hebben regels en daar dient mijn puber zich aan te houden. Heel simpel. Geen stickers op deuren. Als je dan naar het vragen na de bekende weg en het antwoord erop toch de regels aan je laars lapt heb je het niet over bijzaken.

13 jarige jongetjes mogen een hoop maar dienen zich ook heel simpel te houden aan regels. Net als ieder ander.

Jujube

ook onze (derde)puber mocht alleen op hyves en internet onder toezicht.
Zij schreef zich als 13 jarige in op sites voor boven de 16,maakte ( stiekem) online afspraken met wildevreemde jongens ,en zag absoluut geen enkel gevaar in wat ze ook deed op internet.
ik begrijp dus heel goed waarom ouders toezicht willen houden als pubers op internet zitten,soms is dat gewoon heel erg nodig om je kind te beschermen.

Fiorucci

Fiorucci

15-02-2011 om 16:02

Eens met jujube

Ik ben het wel eens met Jujube. Ik neem zaken als vechten, liegen, stelen, discrimineren,etc zeer hoog op. Dus voor de zekerheid bewaar ik mijn sancties voor dergelijke situaties. Stickers geplakt terwijl het niet mocht, is zelf schoonmaken. Maar dan niet zonder toezicht op hyves mogen is een extra straf, niet ter zake doende en was kennelijk al langer nodig om een bepaalde reden. Pubers hebben een bepaalde mate van zelfstandigheid nodig, en stickers plakken terwijl het niet mag kan een schreeuw om meer zelfstandgheid zijn...

Fiorucci?

betekend dat dat jouw kinderen altijd zonder toezicht op hyves en internet mogen?
Hoe weet je dan of ze geen gevaarlijke dingen uitvreten op internet?
vertrouw je daar klakkeloos op? want als er nooit toezicht is ,weet je gewoon niet wat jouw kind daar doet?En vanaf welke leeftijd mogen jouw kinderen dan zonder toezicht op internet?

Fiorucci

Fiorucci

15-02-2011 om 18:02

Susanne?

Dat maak jij ervan? Ik zeg toch helemaal niet dat mijn kinderen geheel toezichtloos op internet dwalen? Er is een wereld tussen toezichtloos ronddwalen er er letterlijk naast gaan zitten, natuurlijk! Zij hebben beiden hyves, een afgeschermd account overigens. Ik heb ook hyves, kom ook op hun profiel en natuurlijk hou ik een oogje in het zeil. Ze kennen de spelregels, en ik merk dat ze zich daar ook aan houden. Maar mijn zoon van bijna 14 zou het vreselijk vinden als mammie letterlijk op zijn vingers gaat kijken, zou jij dat willen?? Ik bereik heel veel met goede afspraken van te voren, een oogje in het zeil houden en tijdig bijsturen.

Nikus

Nikus

15-02-2011 om 18:02 Topicstarter

Grinnik

Fio, nijn zoon mocht tot voor kort geheel zelfstandig online. Tot hij om bepaalde redenen een totaal verbod kreeg. Hij mocht een afgesproken tijd niet meer internetten. Heel langzamerhand mag hij weer een beetje terrein terugwinnen onder toezicht mits hij zich aan de regels houdt.
Stickers plakken terwijl het antwoord nee was met uitleg waarom niet, is niet een roep om zelfstandigheid maar is een totaal gebrek aan respect. En dat tolereer ik niet.
Onze regel thuis is dat er geen stickers op deuren, muren, auto's caravans etc worden geplakt. Daar kan hij zich amar gewoon aan houden.

Nikus

Nikus

En dat mijn zoon op hyves mocht terwijl ik ernaast zit is een gunst. Hij heeft namelijk een verbod tot april.

Nikus

Nikus

Parma

Ja ik kan me geheel in jouw opvattingen vinden. Zoon mag de voetbalplaatjes rustig op een groot stuk papier plakken en die aan de muur bevestigen of op de deur. Sterker nog die optie heb ik hem voorgehouden. Onze puber heeft hele strakke kaders nodig anders loopt het niet goed. Hij weet dat maar ik kan me voorstellen dat je dat als puber niet altijd wil. Zo mocht hij om het niet geheel op een strafkamp te laten lijken onlangs voor het eerst naar een teenage party. Dat ging heel goed. Hij heeft zich keurig aan de afspraak gehouden.

Fiorucci

Fiorucci

15-02-2011 om 19:02

Nikus

Zoals jij het vertelde, leek het alsof mammie- erbij -zittend- als- je- internet, een extra straf was voor het plakken van die stickers.

Fiorucci

Fiorucci

15-02-2011 om 19:02

Parma

En hoe meer je ze als kleuters behandeld, hoe meer ze zich ook als zodanig zullen gedragen....ik bereik veel, veel meer met hen tegemoet treden als gelijkwaardig. En dat houdt de sfeer beter, waardoor ik veel meer bereik.

Fiorucci

*....ik bereik veel, veel meer met hen tegemoet treden als gelijkwaardig.*

Daar kan ik me wel in vinden,vaak bereik je inderdaad meer op die manier.
Met twee van onze kinderen heb ik ook op die manier heel veel bereikt ,er was nauwelijks strijd.
Maar met kind nummer drie wilde dit al een stuk minder lukken,die bleef dwars,hoe redelijk we ook bleven,hoe vaak we ook rustige gelijkwaardige gesprekken voerden,het lukte gewoon niet,het ging zo moeizaam .
En dan hebben we ook nog een kind waar helemaal niets mee te beginnen was,die dreigde zelfs te ontsporen.daar is proffesionele hulp aan te pas gekomen om het te kunnen sturen en begeleiden.

Besef goed,elke puber is anders ,en hoe graag je ze ook* gelijkwaardig *wil benaderen,soms werkt dat gewoon niet,en kom je er alleen met duidelijkheid en sancties.

Fiorucci

Fiorucci

16-02-2011 om 07:02

Parma

'Dat ik niet afgeblaft wil worden, niet uitgescholden wil worden, omdat ik dat van niemand accepteer'. nee, ik ook niet, maar je schetst nu een nieuwe situatie, en met alle respect, daar hadden we het nou net niet over. Overigens kun je daar ook verschillend op reageren.

Fiorucci

Fiorucci

16-02-2011 om 07:02

Susanne

Oh er is hier best strijd hoor, maar ook dat kan op verschillende manieren. Zoals ik al schreef, mijn middelste telt ook voor twee...moeizaamheid genoeg hier. En het kost ons kilo's geduld, maar sommige kinderen gaan zo steigeren bij te krappe kaders,dat het volledig averechts werkt. Kind wil A, ik wil C, dan kan ik wel doorgaan tot ik C heb, maar ik kan ook kijken of B een mogelijkheid is. En dat mis ik een beetje in deze discussie, de gulden middenweg.

Nikus

Nikus

16-02-2011 om 11:02 Topicstarter

Parma en fio

Fio, Ook hier hebben we de gulden middenweg. Echter moet hij wel op de gulden middenweg blijven wandelen. Daar onze zoon dat niet zo goed kan en hij te vaak een zijweg inslaat ben ik als navigator van zijn pubertijd eigenlijk verplicht om hem de hoofdweg weer op te sturen. Gelijkwaardigheid is oké tot op zekere hoogte. Respect is wat anders, dat hebben we wederzijds. Maar ik ben niet een van zijn vriendjes die je met , Hey mongol aan kan spreken.

Parma,

Mijn man trekt samen met mij 1 lijn en omgekeerd.

Nikus

Nikus

Sus-anne

Inderdaad, elk kind heeft zijn eigen benadering nodig.

Nikus

Nikus

En nog een keer fio

Je moet beter lezen.

Fiorucci

Fiorucci

16-02-2011 om 11:02

Nikus

Jij ook, want ik zeg nergens dat mijn kind mij met Hey mongol mag aanspreken..:)

Fiorucci

Fiorucci

16-02-2011 om 11:02

Parma

Ik reageerde op de postings van Nikus, dus vandaar dat ik schreef dat het daar even niet om ging, maar de draad als geheel wel,daar heb je gelijk in.

emma43

emma43

16-02-2011 om 14:02

Nikus

Heb net alle berichtjes gelezen en ik vind dat je goed reageert.
Zoon wil stickers op zijn deur,wat niet mag,dus jij biedt hem de tussenweg aan,stickers op een groot vel en vervolgens gaat hij toch stickers plakken,Dus krijgt hij straf.Dat had hij waarschijnlijk ook zelf kunne bedenken.
Ik ben ook lang van het praten en niet straffen geweest,maar daar ben ik van terug gekomen,mijn dochter is ondertussen 16 en het is nogal makkelijk om te doen wat je wil,als ertoch geen straf tegenover staat.En een gesprek met mij heeft ze er wel voor over,ja mam ,ik weet het mam,dom van me ,mam,volgende keer denk ik beter na ,mam.En de volgende dag gaan we gewoon weer verder.Dat werkt niet.Dus zijn we gaan straffen en het werkt nog ook.
Mijn dochter heeft trouwens ook een tijd niet zonder mij op hyves gemogen,niet eens zozeer als straf,maar om haar te beschermen,ze deed echt dingen die niet konden.Toen was ze 13.

*bella*

*bella*

16-02-2011 om 23:02

Maar toch

Nikus, je reageert aangebrand en dat snap ik best. En het kan best zijn dat je gelijk hebt hoor, ik zal vast te soft zijn, van mij mochten ze iid op muren tekenen, daar had ik een stukje voor gereserveerd.
Wat ik bedoel is dat ik me afvraag of je het echt zo erg vindt dat je zoon stickers plakt (kan best natuurlijk) of dat je zelf stiekum ook graag je zoon wilt laten zien wie de baas is. Dat is iig een valkuil waar ik zelf ook vaker intrap, en heb nog niet eens pubers.

Maylise

Maylise

16-02-2011 om 23:02

Deels wel eens met nikus

Het gaat natuurlijk niet zozeer om die stickers maar wel omdat Nikus net heeft gezegd dat zoon die stickers niet mag plakken en 5 minuten later doet hij het toch. Dan zou ik ook straf geven. Het gaat er niet om of het oneerlijk is dat hij die stickers niet mag plakken maar wel dat Nikus net heeft gezegd dat het niet mag en dan gebeurd het dus gelijk wel. Daar zou ik ook boos om worden.

Ben je het niet met me eens dan ga je met me in gesprek en draag je argumenten aan waarom het anders zou moeten maar dat hele gesprek over slaan en wel gelijk doen waarvan ik net heb gezegd dat het niet mag is natuurlijk een heel ander verhaal.

In gesprek gaan en compromissen sluiten is prima als het mogelijk is maar soms is het ook nodig om weer even heel duidelijk de grenzen aan te geven.

Maylise

Fiorucci

Fiorucci

17-02-2011 om 07:02

Boos

Ik zou ook boos zijn, maar als de stickers dan door hem weer verwijderd zijn is het ook klaar wat mij betreft. Dan is de grens duidelijk en de consequentie was aan hem. Ontploffen en daarnaast ook een privilege weghalen is de zaak op scherp zetten, wat ik liever bewaar voor ernstiger vergrijpen.

13-jarige zonen

Ik vind het ook niet altijd makkelijk hoor! Hier wil 13-jarige graag naar 12+ parties in discotheken. Nu valt er over een aantal dingen bij ons best te onderhandelen, maar niet hierin. We vinden hem te jong om al in het uitgaanswereldje te begeven, hoe onschuldig het ook lijkt. We hebben het er oeverloos met hem over gehad, maar hij bijt er zich al een terriër in. Gisteravond wéér een uitbarsting vanwege een rapperoptreden bij een 12+ feest waar hij graag heen wil. Nee dus. Weer uitgelegd, maar hij blijft het niet begrijpen. Jammer, als hij maar snapt dat het niet gebeurt. Op het laatst tranen met tuiten van onze stoere puber met z'n broek tot op z'n knieëen hangend, de heeeheeeele klas mag, en nu lacht iedereen me uit. Ach, dan heb ik toch wel met hem te doen hoor. Hij gaat natuurlijk nog steeds niet, maar het raakt hem echt wel.
Ik vind het dan wel weer knap van hem dat na de huilpartij hij het toch dapper van zich afschud en gezellig met ons the fast&the furious kan kijken. Dat maakt me dan wel weer trots.

Mwoh

Ik vind de brugklasperiode nog een tijd waarin voldoende uitjes met vrienden te verzinnen zijn, waar geen volwassenuitgaansgelegenheid aan vast zit. Ons bezwaar is idd de binnenlokkerij van de horeca. Het alvast claimen van een potentiële nieuwe clientèle. Het moet allemaal steeds jonger. Daarnaast is ons niet onbekend (van vrienden van wie kind wel gaat) dat er buiten de deur gehandeld wordt in drank en drugs. Al zal onze zoon daarnaan niet meedoen (daarin vertrouw ik hem wel), wij willen niet dat hij nu al in een wereld van alcohol, roken en drugs beland. En ik weet allemaal wel dat het overal wel verkrijgbaar is, maar ik weiger voorlopig ons kind daaraan min of meer doelbewust aan bloot te stellen. En ja, daarin ben vooral ik vrij streng.
Overigens geheel terzijde, zou het bewuste uitje niet met de hele klas zijn, maar met een klein vriendengroepje.

Nikus

Nikus

17-02-2011 om 14:02 Topicstarter

Fio en bella

Zoon zit in een proefperiode om vertrouwen terug te winnen. Dit gaat hem niet goed af.Hij "vergeet"steeds de regels en afspraken met vergaande gevolgen van dien. Als het sticker verhaal een op zichzelf staand incidentje was had hij kunnen volstaan met het verwijderen van de stickers.

Als jij vindt dat het handhaven van regels gelijk staat aan de baas spelen dan speel ik graag de baas ja.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.