Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

tonny
31-03-2009 om 22:03
Het eindexamendraadje 2009
Hoe is het met jullie examenkandidaten? Gaat alles wat naar wens of is het stressen geblazen?
Hier een eindexamenkandidate VWO 6. De laatste tentamens beginnen morgen. En er staan nog negen schooldagen (geloof ik?) op de agenda voordat het centraal examen aanbreekt.
Tonny

Tirza G.
31-03-2009 om 23:03
Oudste
Is aan de beurt. 6VWO. De laatste toetsweek is net achter de rug, volgende week beginnen de herkansingen (3 stuks). De cijfers varieren van een 9,2 tot een 4,9 in deze week.......Ze staat nog overal voldoende voor, dus na de herkansing kan het alleen maar beter gaan. Ik ben blij dat het voorbij is, deze week. En ik ben niet blij met de dríe weken waarover het examen is uitgesmeerd.
Tussendoor probeert ze toegelaten te worden op haar vervolgstudie, daar moet ze voor worden aangenomen, dus een motivatiebrief en heel de mikmak.
Tirza

Rembrand
31-03-2009 om 23:03
Oudste.
Is bezig voor het VMBO-t examen na twee keer doubleren in Havo 3.
Hij staat er goed voor en ik hoop echt dat hij het niet gaat verpesten voor zichzelf dit keer.
Hij heeft zijn intakegesprek op de vervolgopleiding al achter de rug en is onder voorbehoud aangenomen.
M.

sus-anne
01-04-2009 om 08:04
En hier
middelste doet VMBO examen,deze week laatste PTA week,de allerlaatste kans om haar cijfers op te halen( en dat is hard nodig)ze kan het wel,maar doet alles altijd op het nippertje,als ze ziet dat het mis gaat ,haalt ze weer snel wat cijfers op .bijft spannend of ze het gaat halen.verder is ze bezig met haar portfolio voor haar vervolgopleiding.

Brianna F
01-04-2009 om 14:04
Hier
Middelste heeft de draad weer opgepakt na haar jaar highschool en zit nu in 6 VWO. Ze heeft gisterenavond haar profielwerkstuk "op laten voeren" Het was nl. een eenacter, waarvoor zij en een klasgenoot (ook jaar Amerika) de tekst hadden geschreven, audities hadden gehouden, gerepeteerd met de "acteurs, decors hadden gemaakt. Het was af, nu het cijfer nog. Laatste proefwerkweek zit erop, ze staat er goed voor, laat het examen maar komen.

tonny
02-04-2009 om 18:04
Hier zijn weinig herkansingen mogelijk
helaas, volgens mij is niet elke school in de tentamenfase daar even scheutig mee.
Vandaag deed dochter practicum scheikunde; duurde wel drie uur, daarna nog e.e.a. uitwerken. De zes proeven bezorgden haar grijze haren...
Daarna mondeling literatuur Nederlands. Doordat ze zich zo opgefokt voelde na al die scheikundige uren, was het moeilijk zich te concentreren en schoot van alles haar niet meer te binnen.
Morgen Frans lezen. 'Ik kan het nu minder goed dan aan het eind van klas 3. Ik zit ijverig de teksten door te lezen maar vraag me af wat ik in vredesnaam aan het doen ben, want ik snap maar nu en dan een woordje.'
Raar hoor, aan het eind van het VWO.
Maar ja, ik ben uit de gemakzuchtige tijd waarin het Havo-examen slechts zes vakken telde die je geheel naar vrije keus op een rijtje zette. Ne-Fr-Du-En-Ak-Ge. Er bestaat nu geen schooltype meer dat je zo smalletjes toegerust de wereld in stuurt.
Tonny

Tirza G.
02-04-2009 om 23:04
Herkansingen
Hier heeft dochter 3 herkansingen in 6V. Ze heeft in 4V en 5V ook al vakken afgesloten en toen had ze 1 resp 2 herkansingen. Het wordt dus even zorgvuldig kiezen waar ze ze in gaat zetten; alles onder de 6,0 mag je herkansen - hoogste cijfer telt.
Tonny, wat heeft je dochter het zwaar gehad, jemig. Het sk-practicum was hier ook een zenuwentoestand, maar afgesloten met een 8,2!
Tirza

Rembrand
02-04-2009 om 23:04
Ook mondeling engels.
Zoonlief haalde vandaag maar liefst een 8 1/2 voor zijn mondeling.
Morgen Nederlands en ik hoop dat hij hier ook hoog voor gaat scoren. Hij staat niet onvoldoende, maar iets hoger mag wel.
M.

Tirza G.
06-04-2009 om 22:04
Het wordt echt......
Vandaag kwam dochter thuis met het boekje van school "mededelingen voor examenkandidaten" en haar examennummer........Daarin alles wat ze niet wil weten Hoe laat je aanwezig moet zijn, wat je mee moet/mag nemen, enzovoort. Ze hadden op school de lijsten moeten controleren met telefoonnummers (iedereen wordt gebeld met de uitslag) en welke consumpties de dames en heren wilden gebruiken tijdens het examen. Ik kreeg er gewoon even buikpijn van, was meteen weer 30 jr terug in de tijd.......
Dochter zelf in hevig in denial
Tirza

Damajo@
06-04-2009 om 23:04
Wiskunde
Zojuist het vrolijke bericht ontvangen dat zoonlief na een paar weken wiskundebijles een 6,8 voor wiskunde heeft.En dan te bedenken dat hij een 4,2 gemiddeld stond. Kijk, dat geeft de burger weer moed.
Damajo

Rembrand
06-04-2009 om 23:04
Morgen wiskunde.
Onze zoon heeft morgen zijn wiskundetoets.
Voor Nederlands had hij vorige week een 6.3. Had wat hoger gemogen, maar hij staat gewoon voldoende.
M.

Tirza G.
07-04-2009 om 15:04
Volgende week
beginnen hier de herkansingen van de schoolexamens. Dochter (6V) zet ze alledrie in, twee voor natuurkunde, eentje voor wiskunde. Voor die drie staat ze een krappe 6 (5,5 of hoger) en ze wil graag op een 7 uitkomen (dus 6,5 of hoger). Alle andere vakken staan dat ook en dat geeft wel een relaxt gevoel. Je mag pas herkansen als je lager staat dan een 6,0. Hoe is dat bij jullie?
Tirza

tonny
08-04-2009 om 22:04
Morgen laatste tentamendag
en daarna is er school tot en met 7 mei. 8 mei is het kolderdag. En op 18 mei is het eerste examen, Nederlands en M&O.
Herkansingen zijn hier deze tentamenperiode alleen mogelijk voor de vakken die alleen een schoolexamencijfer kennen. Verder niks, als ik het goed begreep.
Maar na een klacht ingediend te hebben die gegrond werd verklaard, mogen ze Nederlands overdoen omdat de ene helft van de kandidaten wél een woordenboek bij zich had en de andere helft niet; oneerlijk dus.
En er mogen een paar mondelinge examens Letterkunde opnieuw omdat die te krap gepland waren na drie uur scheikundepracticum.
tonny

joer
09-04-2009 om 10:04
Blijft spannend
Oudste 15 jaar doet VMBO TL examen.
Laatste (neem ik aan) proefwerkweek achter de rug. De term tentamenweken worden hier niet gebruikt. Een 7 voor mondeling Nederlands en een 6 en 6,8 voor mondeling Frans, verder allemaal magere zesjes en een flinke onvoldoende voor Natuurkunde.
Natuurkunde gaat hij herkansen. Na elke proefwerkweek mag er hier 1 vak herkanst worden.
Het blijft spannend want de zesjes kunnen net zo goed veranderen in vijfjes als er onvoldoendes gehaald gaan worden.
Hier gewoon naar school tot de examens beginnen op 18 mei. Of er moet nog andere informatie komen uit school want daar zijn ze nooit zo vlot mee.
Dat word flink duimendraaien dus voor iedereen!
Groeten JOER.

Tirza G.
09-04-2009 om 18:04
Vervolg
De uitnodiging voor het toelatingsgesprek op de uni van haar keuze is binnen. Dát is pas spannend Ennnn nog voor de examens. En haar rij-examen gaat misschien ook nog wel voor het examen vallen. Allemaal spannende dingen dus.
Hier freewheelen ze naar het examen toe, met zgn. facultatieve lessen. Sta je slecht/onvoldoende voor een vak, dan móet je er naar toe en anders mág je er naar toe. Om jezelf gerust te stellen zeg maar
Tirza

tonny
09-04-2009 om 19:04
He, vervelend cameron!
Niet leuk, zo'n afwijzing! Na positief advies reken je daar niet meer op.
Is die andere opleiding eveneens iets wat ze wel ziet zitten, of is het handig te informeren in een andere plaats misschien?
tonny

Mimoza
09-04-2009 om 22:04
Ook hier een kandidate
Dochter van 17 doet eindexamen gymnasium. Mijn oudste dus ook voor mij erg spannend. De laatste toetsweek is net achter de rug en volgens mij leeft het nog niet echt. Ze heeft haar profielwerkstuk voor een aantal wedstrijden ingestuurd en is daar nog druk mee bezig. En er zijn veel concerten/festivals waar ze heen wil, volgens mij wordt dat examen daaromheen gepland. Studeren is ook niet aan de orde, ze slaat een jaartje over. Volgens mij vind ik het een stuk spannender dan zij. Ze reageerde wel erg blij toen ik meldde haar lievelingseten te koken rondom de examens, dat lijkt me wel een leuke traditie:-)

stress-ma
16-04-2009 om 23:04
Hier ook één
Zoonlief doet Havo examen. Hij gaat na de laatste toetsweek het examen in met een 8 voor maatschappijleer/PWS en een 7 voor informatica. Die staan alvast op zijn eindlijst. Verder alleen een 5 voor wiskunde, nog 4 zessen en een 7. Alle zessen zijn echt netaan. Een 5,6, een 5,9 etc.
Hij doet zijn hele schoolloopbaan al niets anders. Vanaf de brugklas is het al elk jaar met de hakken over de sloot. Hij is maar één keer geen bespreekgeval geweest. Aan de andere kant, hij is ook nooit blijven zitten.
Zelf is hij (nu nog) niet echt gestrest, maar ik des te meer. Het lijkt er op dat hij precies weet met hoe weinig werk hij weg kan komen. Ik zou de marges liever wat ruimer nemen, maar goed.

tonny
25-04-2009 om 16:04
En, houden ze meivakantie?
Alle tentamenresultaten binnen?
Is er even tijd voor vakantie, of wordt er nog gestudeerd voorafgaand aan het centraal examen?
tonny

Tirza G.
25-04-2009 om 17:04
Alles is binnen, en gecontroleerd, en goed bevonden Ze gaat haar CS-examen in met een gemiddelde van 6,8 over 7 vakken :-)
En ze heeft er alle vertrouwen in. Het enige wat ze nu nog doet, is werken en sporten, zowel trainingen als wedstrijden. Er wordt nog wat facultatief lesgegeven, whatever that may be.
Tirza

sus-anne
25-04-2009 om 20:04
Hier ook
dochter moet nog twee dagen naar school,daarna gaat ze leren,leren,leren( zegt ze;-).
Dat is ook nodig,ze zal er nog even hard voor moeten werken.

Rembrand
25-04-2009 om 23:04
Relaxen en daarna............leren.
Ook hier even relaxen voor zoonlief. Hij staat er goed voor en gaat volgende week beginnen met de eindspurt.
Wat zal ik blij zijn als de vlag hier uit kan, want na twee keer doubleren heb ik nog steeds enige reserve. Dat begrijpen jullie vast wel.
M.

joer
26-04-2009 om 13:04
Blijft spannend
Zoon VMBO TL gaat examen in met een 5, vier zessen, een zeven en twee achten. Klinkt goed zo, maar om die vier zessen maken we ons toch nog wel een beetje zorgen. Kunnen namelijk ook veranderen in vier vijven.
Gisteren alles even op een rijtje gezet per vak. Wat moet je leren, waar heb je uittreksels van, wat moet je nog navragen bij docent enz enz.
Waar ik van baal is dat we vanuit school helemaal niets op papier krijgen over alles m.b.t. het examen. En zoon is ook al zo makkelijk en snel tevreden.
We maken echt een schema voor hem met wat en wanneer hij gaat leren want anders komt er weinig van terecht.
Oefenen met examens van vorig jaar zijn we al mee begonnen.
Pffff het blijft spannend. Wat zullen we allemaal blij zijn als het straks (a.u.b. met goed resultaat) voorbij is.
Groeten JOER.

Rembrand
26-04-2009 om 14:04
Gemiddelde.
Hij heeft het net zitten uitrekenen. Hij staat gemiddeld een zeven.
Lijkt me heel netjes.
M.

tonny
26-04-2009 om 14:04
Kolderdag?
Wordt er bij jullie op school aan kolderdag gedaan?
Zo ja, wat staat er dit jaar op het programma?
Tonny

Tirza G.
26-04-2009 om 15:04
Hier heet dat dus
Laatste School Dag, oftewel LSD. 's Middags feest voor de hele school (soort zeskamp), barbecue en 's avonds feest voor de examenkandidaten. Het feest is ná de examens maar vóór de uitslag. Er is ieder jaar een thema, maar dat onthul ik maar even niet anders komt de privacy in het geding.
Ik heb nog niks gehoord over een eindexamenstunt.
Tirza