Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

lolliepop
31-01-2012 om 12:01
Help, ik weet het niet meer!
Hallo allemaal,
Ik zit met een probleem en ik weet even niet meer hoe ik eruit kom en het betreft mijn 16 jarige dochter.
Zij zit op de middelbare school en doet havo/vwo 3de klas. Het eerste jaar ging goed, maar in het tweede jaar kwam de klad er in waardoor zij in dat jaar is blijven zitten (ook door persoonlijke omstandigheden). De leraren gaven haar nog een kans om de havo/vwo te doen door haar te laten zitten in de tweede, ook omdat zij zagen dat mijn dochter gewoon de havo kan i.p.v terug zetten naar vmbo.
Mijn dochter is het tweede jaar daarna heel goed doorgelopen, maar nu ze in de derde klas zit,zien wij weer dat de klad erin gaat komen en hier zit nou juist het probleem.
Wij hebben alle mogelijk manieren gehanteerd om haar bij te brengen, dat school zo belangrijk is en dat ze die havo gewoon moet afmaken. We hebben zoveel adviezen te horen gekregen dat we haar maar moeten laten gaan, want als je tegen gaat werken dan gaan ze er juist tegen aan schoppen, kregen we te horen! We hebben gepraat, beloond enz, maar het lijkt wel alsof het niet tot haar doordringt!
Maar weet je, ik ben het zo zat!!!! Ik kreeg net haar cijferlijst onder ogen en van de 11 vakken heeft ze 5 onvoldoendes gehaald!
Ze zit op paardrijden, ze krijgt 10 euro zakgeld per week, 250 euro kleedgeld in de 3 maanden. Het enige wat we van haar verlangen is huiswerk maken, maar dat is al teveel. Het is alleen maar nemen, maar niks geven.
Ik overweeg nu om haar van het paardrijden af te halen! Dit als laatste redmiddel en om het dan maar als middel te gebruiken dat als ze goede cijfers haalt en met een mooi rapport overgaat, dat ze dan weer op paardrijden mag!
Wat denken jullie? Is dit onredelijk?
Ik hoor het graag van jullie?
Groetjes.

Tirza G.
05-02-2012 om 23:02
Ja. Sterker nog: hij hanteerde dat al vóór het VO. We hebben hem uitgelegd wat we van hem verwachten (overgaan) en dat doet hij dan ook. Waar hij zich voorál in bekwaamd heeft, is leren wat docenten gaan vragen. Daar is hij tamelijk gehaaid in (hier heeft-ie veel over gezeurd, dus dit komt aan bod). Hij stelt af en toe een vraag in de les, de docenten lopen met hem weg, hij kómt ook overal mee weg (onlangs nog zijn leesdossier voor NL, toch een tamelijk belangrijk ding) dus wat hij in die zes jaar geleerd heeft zijn denk ik uiterst belangrijke skills om er een beetje doorheen te zwijnen. Of het genoeg is voor de uni straks: geen idee. Eerst dat examen maar eens halen.
Tirza

Lizelot
06-02-2012 om 13:02
Dochter ook
Van de havo naar vmbo,vrijwillig,met voldoende rapport,maar ze ging niet naar 2 havo,ging ze echt niet halen en onze dochter kennende haalt ze het dan ook echt niet.Nu binnenkort examen,ze durft gewoon trots te melden dat ze een 5,8 heeft voor een school-examen en is dan gepikeerd om mijn verbaasde blik.WANT het is toch voldoende,dat ik dan niet blij ben voor haar.Leren hoeft niet,daar heeft ze geen tijd voor,als ze een half uurtje iets doorleest,vindt ze dat ze hard gewerkt heeft en ze is nog beledigd als ze een werkstuk waar ze een uurtje mee bezig geweest is terug krijgt met de opmerking dat ze een serieus exemplaar in moet leveren.
Het lijkt me haast onmogelijk dat ze haar examen gaat halen.
Vorige week had ze theorie-examen,daar was ze dan een paar avondjes mee bezig geweest,ze komt buiten en zegt tegen me ....1 foutje....ik blij, dacht dat ze geslaagd was,maar neeeeeeeee,ze had 1 foutje teveel,die andere fouten telt ze gewoon niet mee.Zo krom denken...dat werd natuurlijk een hele discussie,dat ze veel fouten had,dat ze het examen moet maken zonder ook maar 1 fout te willen hebben,dat wij vroeger trots waren om het foutloos te maken,dat wij 4 fouten al teveel vonden ook al was je dan geslaagd.Afijn,foute opmerking natuurlijk,want vroeger,jeee,wat waren wij vroeger suf en dom.........jaaaa,maar wij haalde het vroeger wel in 1 keer zonder fouten.......ja,mam,rollende ogen......dat was vroeger,nu is het allemaal veel moeilijker....
Ojaaa,en het gaat me er niet eens om dat ze gezakt is,maar de mentaliteit,paar uurtjes oefenen,naar de oefenavond van de rijschool hoeft ze niet,niet nodig,ik heb haar moeten dwingen iedere avond een uur te leren,dan zitten zuchten en kreunen ,want de vragen kwamen allemaal 10 keer voorbij en ze wist het nu wel......arrogantie ten top........woensdag mag ze weer,ze is heel het week-end niet huis geweest,ze heeft geen minuut geoefend,hoeft niet,want ze kent het wel!!!!Vorige keer had ze gewoon pech!!!!
Verder is het een fijne meid ,hoor.....maar leren,ze ziet er het nut niet van in,verloren tijd....