Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Nyntje
22-09-2014 om 23:09
Hellup. Mijn kind wil naar st petersburg
Zoals de titel al zegt. Mn puberella van 15 wil naar st peters burg.
wat te doen.
Wij als ouders durven het niet aan.
Ik ben dringend op zoek naar advies.
Zou zijn ivm uitwisseling school.
over de gevaren en risico's hoef ik niet veel te zeggen denk ik.
wat zouden jullie doen?
ja of nee

ijsvogeltje
iets meer info?
Vertel eens wat meer? Uitwisseling van school?
Waarom durf je het niet aan? Voor welke gevaren ben je bang?

Aagje Helderder
Nou een boel vragen heb ik wel!
Waarom wil ze naar St. Petersburg? Hoe komt ze daar? Met wie? Waarom durven jullie het niet aan? Je bent er erg summier over.
Maar als het echt via een uitwisseling van school is, is dat natuurlijk gewoon na te trekken. Dan verbaast het me dat je dat niet weet. Dan zou het ook goed geregeld moeten zijn, dan zou er toezicht moeten zijn. Dan zou ik het wel aandurven, tenzij ik reden heb om de organisatorische kwaliteiten van de school te wantrouwen. Dan zou ik juist zeggen: vooral doen, schijnt een prachtige stad te zijn.
Aagje

amk
waarom niet
het is een prachtige stad die bijna europees aan doet qua sfeer.
Het is er heel veilig ook als je 's avonds op straat bent. Niet onveiliger dan Amsterdam bijvoorbeeld.
Veel mooie dingen gezien en gedaan daar. Als mijn dochter er heen zou kunnen gaan zou ik zeker laten gaan.

Nyntje
reactie
Ivm herkenning wilde ik niet te veel zeggen. Maar gaat idd met school. Georganiseerd en begeleiding. Maar gezien de onrust lijkt het ons gewoon gevaarlijk. Ook al is dat kilometers verder.
Zeker op openbare gelegenheden. Ze gaan met het ov, naar musea ed.
ik weet niet.
Geloof er helemaal niets van dat het erg veilig is.
lees over demonstraties enzo.
daar wil je toch niet in terecht komen.
Overigens gaan ze vliegen. Heeft ze een visum nodig en een eigen paspoort.
Ik snap ook wel dat als het te gevaarlijk wordt dat school zich terugtrekt.
maar er wordt wel erg makkelijk over gedacht.
volgens haar doen andere ouders helemaal niet zo moeilijk.
Wat ik me dan weer niet kan voorstellen.
Denken die dan niet verder dan hun neus lang is?
Morgen schijnen we meer info te krijgen omtrent het programma, maar betwijfel of dat onze mening veranderd.
naar jullie reactie te lezen vinden jullie dat het net zo goed moet kunnen als een barcelona of tsjechie?

ijsvogeltje
geen probleem
Ik zou er helemaal geen probleem mee hebben. Voor St. Petersburg geldt geen negatief reisadvies. Wat is er volgens jou dan gevaarlijk? Je koppelt 'onrust' aan 'gevaar', maar dat is niet realistisch. Dan zou een groot deel van de wereld gevaarlijk zijn:-)
Bijzonder dat je zegt dat andere ouders 'niet verder kijken dan hun neus lang is'. Ik denk dat veel ouders iets realistischer zijn dan jij.
En inderdaad: als het te onrustig is, dan wordt de reis natuurlijk afgeblazen. De gemiddelde school is sterk risico-mijdend.
Ben je zelf trouwens wel eens buiten West-Europa geweest?

Ankie
23-09-2014 om 00:09
Zoon geweest
Mijn zoon is een jaar geleden geweest met uitwisseling met school. Het is gevaarlijker dan in Amsterdam, de jongen bij wie hij logeerde woonde in een flattenwijk a la oude Bijlmer en was savonds al eens overvallen. De Russen zijn ook hier geweest en waren enorm gewaarschuwd voor Amsterdam, maar vonden het hier allemaal zo vredig en rustig. Ze logeerden afzonderlijk bij de Amsterdamse scholieren en kwamen zodoende niet alleen in de stad maar ook in Badhoevedorp, Waterland en Abcoude terecht.
Als het met school is zie ik het gevaar niet zo. School neemt echt geen risico met andermans kinderen.

AnneJ
Ga mee!
http://www.sptimes.ru/index.php?action_id=2&story_id=40795
Toen ik zelf voor mijn studie naar een buitenland ging met een binnenlandse oorlog ben ik naar de ambassade gegaan.
Daar meldde men mij dat er mensen heenreisden en dat er ook mensen terug kwamen.
St. Petersburg lijkt mij geweldig. Kun je zelf niet ook een paar weken plannen in de periode dat je dochter er is?
Het kan je ook aan andere perspectieven helpen. Poetin heeft Assad gesteund en is tegen het bewapenen van rebellen. Heeft hij wel gelijk in gekregen. En ook dat er na lente achtige revoluties nog weleens enge en fascistische regimes opduiken is ook geen rocketscience meer. Zie het Midden Oosten. Op het plein in Kiev waren ook enge groepen actief die je liever niet in de regering ziet.
Natuurlijk zijn er risico's. Maar je ziet het toch al snel te zwaar in denk ik omdat je Rusland met name kent uit de vaak negatieve berichtgeving in de kranten. Dat is niet de hele Russische werkelijkheid.

Rassia
prachtig
Ik ben jaren geleden naar St. Petersburg en Moskou geweest, met een georganiseerd werk-project. Dat was wel fijn, dat alles georganiseerd werd, in samenwerking met locale organisaties en een Russin die in NL woonde. Want er waren nog allerlei rare dingen met loketten en bureacratie en pogingen tot "extra geld vragen" en zo, die keurig gepareerd werden. En we konden lekker langs de lange rijen heen direct het museum in.
Prachtige stad, St. Petersburg. En een onvergetelijke ervaring. En zeker als het georganiseerd wordt in samenwerking met lokale organisatie: doen!
Hoe het nu met de politieke situatie zit weet ik niet. Maar ik neem aan dat school daar zorgvuldig in is? Kun je het niet aan school vragen, hoe denken zij daarover?

amk
23-09-2014 om 04:09
vorig jaar geweest
en wij zijn ook echt met de metro naar allerlei plekken geweest die niet in de standaard routes staan. Ook in demonstraties beland, het was tenslotte 1 mei, niet te vermijden dus.
School zou het niet aanbieden als het gevaarlijk was of onverantwoord. Het is een stad met een grote historische en culturele rijkdom waarvan ik heel blij ben dat ik er geweest ben.
En vergeet niet dat het nieuws dat hier door sijpelt over Rusland sterk gekleurd is door de oost west verhoudingen. Het is zeer aannemelijk dat het andersom net zo gaat. Dat is althans de conclusie van mijn collega's en mij waneer zij vanuit st Petersburg en Moskou hier heen komen of wij daar heen gaan.

Barvaux
23-09-2014 om 07:09
keus?
Er is geen keus, de hele klas gaat daar heen en je krijgt een kind van daar terug?
Kweenie hoor, waarschijnlijk doen ze dit al jaren en moet het nu weer zonder er veel verder over na te denken.

ijsvogeltje
23-09-2014 om 08:09
25 jaar geleden
Ik moest opeens terugdenken aan mijn eigen buitenland-reis op de middelbare school. 25 jaar geleden. Een groot deel van de leerlingen ging naar Berlijn, een ander deel naar Praag. Maar... het was onrustig in Oost-Europa. Erg onrustig. Er waren demonstraties, er was politieke onrust, mensen waren op de vlucht. Het was voorpagina-nieuws, er werd over gesproken in het journaal.
Is het niet veel te gevaarlijk? Vragen diverse ouders zich af.
Het is onrustig, maar niet gevaarlijk, was de inschatting van onze school.
En we gingen. En daar zijn we onze ouders en onze school tot op de dag van vandaag dankbaar voor. Ja, het was indrukwekkend om de stroom aan vluchttelingen bij de Tsjechische grens te zien. Om bij het tentenkamp bij de ambassade in Praag te zijn. Om getuige te zijn van de demonstraties. En om in Praag te zijn op het moment dat de muur viel. Er werd geschiedenis geschreven, en wij waren erbij. En mijn klasgenoten die op dat moment in Berlijn waren... ja, die waren er écht bij. Die kwamen met stukken steen van de muur weer thuis. En daar kan ik 25 jaar later nog emotioneel van worden.
Onrust betekent niet direct dat het gevaarlijk is. Onrust betekent dat de begeleiders goed moet weten wat ze doen. Vraag daar op school op door. Wie begeleiden de reis, wat maakt dat zij hiervoor de juiste personen zijn? En zie deze reis als een kans: dit zou wel eens een erg leerzame en waardevolle ervaring voor je dochter kunnen worden. Ze gaat met eigen ogen ervaren hoe het is om een in land te reizen waar in de media over wordt gesproken, waar een ander soort leider is dan in Nederland, waar media niet neutraal zijn.

skik
23-09-2014 om 09:09
St. Petersburg - Donetsk
"Maar gezien de onrust lijkt het ons gewoon gevaarlijk. Ook al is dat kilometers verder."
1800 kilometer verder. En om er te komen hoef je niet over Oekraïne te vliegen.
Ik heb ook een vijftienjarige dochter, die zou ik zo naar St. Petersburg laten gaan met een schoolreis. Prachtige stad en een geweldige ervaring om ergens te zijn waar alles totaal anders is dan hier.
skik

Nyntje
23-09-2014 om 10:09
vele reacties
Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe.
Ik heb ook hier en daar om me heen navraag gedaan.
over het algemeen vind ik velen er erg luchtig over denken.
Het is idd 1500 km verder. Maar toch. Wat als dat omslaat.
en als er iets gebeuren zou. Ik zal wel beren op de weg zien hoor, maar dan kan ik er niet eens heen. Kom de grens niet eens over.
Ze is 15 he. Geen 23.
Tuurlijk is de kans uniek. Ik zou er zelf ook voor gekozen hebben. Maar ik ben nu de ouder. Bovendien staat man er ook helemaal niet achter.
School moet echt met een goed plan komen en een hele duidelijke invulling van de weekplanning daar.
en dan nog heb ik zeer grote twijfels.

ijsvogeltje
Nyntje
"over het algemeen vind ik velen er erg luchtig over denken."
Ik vind mij hier niet luchtig over denken, ik vind mij juist realistisch. Realistischer dan jij bent. Ik heb trouwens vrij veel gereisd, ook naar gebieden waar het (vanuit westerse optiek) onrustig is. Ik denk dat ik best een beetje weet waar ik over praat.
Natuurlijk is het belangrijk om kritisch te blijven, juist als je ergens naar toe gaat waar politieke onrust is. Maar juist in dit soort situaties heb je niets aan je knagend onderbuik-gevoel, dat vertroebelt enorm. Uit de manier waarop je deze topic bent gestart, kom je op mij niet heel goed geïnformeerd over. Volgens mij overheerst bij jou nu angst, op basis van wat je in de media hebt gezien/gehoord. Dat begrijp ik hoor, maar juist bij dit soort situaties is het belangrijk om verder te kijken. Wat speelt er precies? Wat merkt men in het land momenteel van de onrusten? Waar? Hoe is de situatie op straat in St. Petersburg? Wat zou er de komende tijd kunnen gaan gebeuren, wat verwachten deskundigen? Is er kans op demonstraties in deze stad? En zo ja: wat voor demonstraties zijn dat? Zijn de mensen boos en op wie dan?
En daarbij is dan steeds de vraag: wat betekent dit voor een Nederlandse schoolklas die een stedentrip doet in de stad?
Als er in St. Petersburg nu grote anti-westerse demonstraties zouden zijn, waarbij alle boosheid zich richt op Westerse/West-Europese landen, dan heb je een heel andere situatie. Maar dat is helemaal niet aan de orde.
Weet je eigenlijk wat de 'onrust' momenteel inhoudt? En wat zou je volgens jou kunnen 'overslaan' naar een stad als St. Petersburg? Op basis waarvan denk je dat die kans er is? En wat zou er dan in de stad gaan gebeuren?
Dat jouw dochter 15 is en geen 23 vind ik trouwens helemaal niet relevant. Denk je dat een 15-jarige meer gevaar loopt dan een 23-jarige? Waarom dan?
Waarom denk je trouwens dat een school de leerlingen in een gevaarlijke situatie zou willen brengen?

Nyntje
@Ijsvogeltje
Ik hoef alleen maar te googelen en zie staan dat er voor oa St. Petersburg een verhoogd risico is op aanslagen, dat is voor mij al voldoende om negatief advies te geven. En natuurlijk overheerst angst, mijn dochter voor het eerst zo ver weg, en dan ook nog eens naar Rusland.
Ze gaat overigens niet met een schoolklas, er gaan wel meerdere leerlingen, maar verblijven allen in andere gastgezinnen, ga er wel vanuit dat ze elkaar zien op school en bij uitjes.
Een 15 jarige loopt niet meer gevaar dan een 23 jarige, maar kan in bepaalde situaties wel anders reageren dan iemand die reeds volwassen is. Dat vind ik nogal een verschil.
Ik denk niet dat school ze in gevaarlijke situaties brengt, maar heb ook verder geen idee waar die kinderen verblijven.
Is het in een bijlmer achtige omgeving zoals iemand in een reactie schreef of een streng beveiligde villa wijk. Ook dat is nogal een verschil.
Ook geen idee hoe de begeleiding is opgebouwd. Gaan er leerkrachten mee, zo ja, hoeveel. Hoeveel ervaring hebben die, zijn zij vaker daar geweest. Gaan zij altijd mee met uitjes of moeten de kinderen het zelf uitzoeken. Er zijn nog vele vragen.

Jutta
23-09-2014 om 11:09
je neemt altijd een klein risico
Beste Nyntje,
Mijn zoon ging met 14 jaar naar Minsk. Ik vond het helemaal fantastisch want ik ben zelf met 11 jaar zonder ouders naar het (toen nog echte) Oostblok geweest en ik heb daar heel goede herinneringen aan. Minsk, Rusland en Roemenië waar ik zelf was, lijken allemaal wel een beetje op elkaar. Eind van het verhaal: Zoon heeft het ook helemaal geweldig gehad dus ik heb er geen spijt van. Toch hoorde ik achteraf wel een paar verhalen waarvan ik dacht: sommige leerlingen/ouders zouden hier misschien wel moeite mee hebben. Bijvoorbeeld: de jongeren drinken enorm. Ze gingen bij elkaar lekker indrinken en de ouders vonden dit goed. (14 jaar dus he).
Een week voordat kind weg ging ontplofte er een bom in de metro in Minsk. Foutje bedankt, is daarna ook niet meer gebeurd. Ook een voorbeeld van een risico.
Verder was de reis best ingewikkeld: 4 keer overstappen per trein. Zou zoon wel denken aan zijn paspoort, zijn tas niet laten liggen in de trein ect? Is allemaal goed gegaan, heel leerzaam, maar je maakt je een beetje zorgen.
Kortom: mijn advies is wel doen, maar je kind goed voorbereiden. Kan ze haar eigen grenzen aangeven? Is ze zelfstandig? Heeft ze een beetje een avontuurlijke instelling? is ze flexibel?
Ook op school navragen hoe alles geregeld is. Vind ik helemaal niet gek hoor. Reizen is altijd een klein of iets groter risico nemen. Het is niet erg om je dat bewust te zijn. Maar je hoeft je er ook niet perse door te laten weerhouden. Succes!

ilsepilse
23-09-2014 om 13:09
london
bij ons zijn beide jongens in London bij gastgezinnen geweest (deden het allemaal voor het geld weinig interesse in de kinderen zelf ik vond de selectie heel slordig van de school).
Toen oudste naar lOndon ging was het ook rond de tijd van de rellen en hield ook mijn hart vast, alles was voorbij toen hij ging maar je weet nooit.
De oudste werd wel op dag 2 gerold, geld en pasje weg dus naar ambassade met leraar voor laisser passer...
St Petersburg is weer en stuk verder weg, trouwens zijn de kinderen ook geadviseerd om hep A vaccinatie te nemen, hun dtp is nog geldig tot 19jr (sorry beroepsmisvorming),vooral omdat ze bij gastgezinnen eten etc..
Is er ook wifi in de gastgezinnen zodat ze contact met je kunnen opnemen ? wel fijn. Ik zou nog een informatie avond op school willen, je zit nog met heel veel vragen.

amk
23-09-2014 om 13:09
ilse
dat vaccinatie advies geldt ook voor zuid-spanje en turkije maar wordt niet altijd opgevolgd.
Advies blijft natuurlijk wel staan, maar vind ik dan weer onder de normale reisrisico's vallen. ☺

lira
23-09-2014 om 15:09
tsjonge
Ik zal dan wel zon ouder zijn die niet verder kijkt dan haar neus lang is.
St. Petersburg, geweldig!
Met een groep leerlingen van school, superleuk voor hem/haar!
Verblijven in gastgezinnen, daar leren ze wat van!
15 jaar, ik vertrouw op de zelfstandigheid van ons kind. Dat hebben we hem/haar bijgebracht de afgelopen 15 jaar. Gaat helemaal goed komen!
Het is maar net waar je een probleem van maakt.
St. Petersburg- Donetsk wordt hier geschreven ligt 1800 km verderop.
Dat is van hier naar ruim Barcelona.
Mag je dochter wel hier in nederland met de trein als er in madrid een bomaanslag is?
Als er een vliegtuig neergehaald wordt in Italie, mag je dochter dan ook niet meer naar Londen vliegen?
Als er in Belgie meisjes van de fiets getrokken worden en opgesloten in een kelder, mag je dochter dan nog wel naar school fietsen?
Als er in Parijs een meisje van 15 wordt mishandeld mag je dochter dan ook in Amsterdam niet meer met de metro?
Ofwel: Hoe reeel ben jij? Je kunt je dochter niet voor alle noodlot beschermen. Niet als ze 15 is en niet als 23 is. Jij hebt haar opgevoed tot - hopelijk- een zelfstandige griet. ER gaat begeleiding vanuit school mee, ze doen dit al jaren dus een gespreid bedje. Behalve huis tuin en keuken ongelukken kan er weinig gebeuren. (net als thuis of op een gewone vakantie)
Geen idee; ofwel je bent enorm overbezorgd (en het effect daarvan is voor je dochter onaangenaam en zeker ongezond- want beklemmend) ofwel je hebt zelf nooit verder gekeken dan je neus lang is waardoor je angst hebt voor het onbekende. (en ook dit breng je over op je dochter)
Vraag blijft staan of je dochter graag wil. Als zij niet bang / onzeker gemaakt is door jou wil ze misschien wel heel graag.
Dan je eigen angst overwinnen en de touwtjes laten vieren zodat zij zich ontwikkelen kan. Dat is opvoeden en loslaten.
En werkelijk; ik kan mij gevaarlijker bestemmingen voorstellen dan St. Petersburg.

tonny
vertrouwen
Ben je zelf ooit die kant van Europa op geweest? dat scheelt denk ik een stuk. Uit alle verhalen hierboven lees je hoe anderen bezoeken in die regio zelf hebben ervaren.
Ik snap wel dat je je ongerust voelt. Het is spannend je kind los te laten, ik begrijp voor het eerst alleen het land uit. Maar ja, op alle plaatsen bestaan (kleine) risico's. Gisteren kwam er extra beveiliging in Brussel, vanwege bepaalde verdachte individuen. je zou Parijs ook eng kunnen vinden nu Frankrijk zich met de oorlog bemoeit. Idem dito Spanje. En in Australie werd pas ook een groep ongure lui opgerold die onthoofdingen van plan schenen te zijn. En waarschijnlijk zou Londen, Brussel, Parijs of Sydney je minder eng in de oren klinken.
Het is een vreemde wereld. Maar hij is ook heel groot en er zijn plaatsen genoeg waar het rustig is, vergeet niet dat je op het journaal louter ellende ziet. Ook zijn buitenlandse steden heel groot, veel groter dan Nederlandse. De kans dat je kind net ergens is waar iets gebeurt, is heel klein.
Vertrouw erop dat de school niets onderneemt als het onverantwoord is.
En wat drank en drugs betreft - buitenlanden denken vaak dat iedereen hier stoned door het leven gaat, terwijl elders juist alcohol de boventoon lijkt te voeren. Maak je kind daar bewust van, en ik denk dat ze dat op school ook zeker zullen bespreken.
Succes ermee!

wil40
Wel jong, 15.
Ik lees hier allemaal prachtige verhalen over St. Petersburg. Waren jullie ook 15 toen je meedeed met een uitwisselingsprogramma of ging je als 18 jarige student of op reis met gezin/vrienden?
Ik heb geen oordeel over St. P., niet over de politieke onrust, weet niet of het veilig is. Maar als moeder zou ik wel liever zien dat mijn 15 jarige dichterbij zou zitten. Inderdaad, londen, brussel Berlijn. Met 18 jaar zou ik er minder moeite mee hebben, 15 vind ik best jong, hoe zelfstandig dan ook. Als de hele klas xou gaan en alles onder begeleiding van docenten, geen probleem.

ijsvogeltje
Nyntje
"Is het in een bijlmer achtige omgeving zoals iemand in een reactie schreef of een streng beveiligde villa wijk. Ook dat is nogal een verschil."
Maar met de politieke onrust (want daar zat jouw angst, gaf je aan) heeft dit natuurlijk helemaal niets te maken.
"En natuurlijk overheerst angst, mijn dochter voor het eerst zo ver weg, en dan ook nog eens naar Rusland."
Dat voelt natuurlijk als loslaten in het kwadraat. Maar probeer te relativeren. St. Petersburg is gewoon een stad, waar vooral heel gewone mensen wonen, kinderen naar school gaan, waar gezinnen opgroeien, waar mensen hobby's hebben. Mensen zoals jij en ik. Mensen die 's ochtends naar hun werk gaan, boodschappen doen, 's avonds met hun gezin eten en naar het journaal (of het eurovisie songfestival:-)) kijken. Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen. Ook als die mensen in een Bijlmer-achtige flat wonen.
Maar juist die verschillen maken het zo boeiend. Juist die verschillen maken dat het een heel leerzame ervaring wordt voor je dochter. Een groot deel van de wereld is 'anders' dan Nederland, en anders dan West-Europa. Probeer voor ogen te houden dat 'anders' zeker niet altijd slechter is, helemaal niet. En al is het wel slechter, dan nog kan het juist heel waardevol zijn om het te ervaren. Ook, of misschien wel juist, als je 15 bent.

Ankie
23-09-2014 om 17:09
in 1980
liep ik als 14-jarige in de Van Baerlestraat toen de kroningsrellen waren. Als ik daar nu beelden van zie denk ik: het leek wel oorlog. Toen dacht ik alleen: rennen!
En 50 meter verderop was er niets aan de hand.
Dus als er demonstraties zijn in St.P. dan kun je daar echt wel omheen

Leja
23-09-2014 om 17:09
springen
Nou eerlijk gezegd zou ik ook niet staan te springen een vijftienjarige meteen helemaal naar st Petersburg. Wij gingen destijds gewoon naar Londen en de gymnastiasten naar Rome, gewoon met de boot/bus. Hoeveel kost die reis?
Praat met de school, samen met de andere ouders, die zou je zorgen weg moeten nemen.

Elisa Gemani
23-09-2014 om 19:09
Loslaten
Sint Petersburg ligt echt niet zo ver weg hoor. Het is ongeveer net zo lang vliegen als naar Barcelona of Madrid. Het klinkt natuurlijk heel ver, onbekend en exotisch omdat het in Rusland ligt. Maar hoe dan ook, het zou mij om het even zijn of het nu om Berlijn, Praag of Timboektoe gaat. Mits alles goed geregeld en begeleid is en ik de verantwoordelijkheid wel aan school zou durven geven en aan mijn kind zou ik zeggen doen! Op voorhand zonder dat je alle informatie hebt al zeggen dat je het als ouders niet aandurft op basis van de redenen die jij noemt vind ik wat voorbarig.
Dus eerst school heel goed laten informeren en zelf alle vragen stellen die noodzakelijk zijn zoals: gaan alle leerlingen? Hoe lang verblijven ze daar? Met wie gaan de kinderen? Waar verblijven ze precies? Hebben die gastgezinnen ervaring? Hoe zit het met de begeleiding? Wat is er geregeld in geval van nood? Wat wordt er van de kinderen aan zelfstandigheid verwacht?
Wil je dochter zelf wel? Is ze zelfstandig en verantwoordelijk genoeg? Hoe gaat ze in het algemeen om met wat moeilijkere of onvoorziene situaties? Is ze in staat om los van jullie als ouders te zijn, zeker in een vreemde omgeving?
"...als er iets gebeuren zou. Ik zal wel beren op de weg zien hoor, maar dan kan ik er niet eens heen. Kom de grens niet eens over." Hoezo kom je de grens niet eens over? Het klinkt alsof je weinig ervaring hebt met reizen, zeker met het vliegtuig. En je dochter? Kijk, loslaten is altijd moeilijk maar het moet gebeuren en het hoort bij opvoeden. En overal zijn mogelijke risico's. Ook thuis en vlakbij. Met de auto is gevaarlijker reizen dan met het vliegtuig. Overigens was ik pas net 17 toen ik met een vriendin min of meer op de bonnefooi 4 weken naar Israel ging. Net toen de Intifadah begon dus het was heel roerig daar; zeker in Jeruzalem. Ik heb het stenengooien meegemaakt en aanslagen op busstations. Het was spannend, af en toe eng maar vooral een geweldige (levens)ervaring. Ik weet dat mijn ouders beslist niet stonden te juichen maar ze vertrouwden genoeg op mij en mijn vriendin. Daarnaast vinden ze het los laten en zelfstandig worden heel belangrijk.
Kortom, laat je vooral goed informeren en kijk naar je dochter. Als alles goed geregeld is daar en je kan op je dochter vertrouwen zou ik geen enkele reden zien om haar niet mee te laten gaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.