Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Grrr... pubers!

Even een 'klaagzang'.
Dochter had vorige periode een slecht rapport. Ze heeft beloofd dat ze echt super hard zou werken en leren.
1x per week gaat ze op zaterdag naar de jeugdbeweging. Heel toffe bende, ze is dan tussen 23u en 24u terug thuis. Nu wil ze op vrijdag ook weg. Wij hebben gezegd dat dit niet nodig is, ze is tenslotte nog maar 14. 1x op een weekend de deur uit vinden mijn man en ik genoeg. We hebben haar ook gezegd dat als het volgende rapport weer zo barslecht is, dat ze dan ook die zaterdag voorlopig niet meer weg mag. Ben erg benieuwd dus... Maar tegelijkertijd bloedt dan mijn moederhart. Nu verwijt ze ons dat wij haar niet geloven dat ze hard voor school werkt, dat we alleen maar op haar kap zitten als ze slechte resultaten haalt en niet als ze eens een goede toets bij zich heeft. We geven dan wel altijd pluimpjes natuurlijk maar een 'preek' bij slecht rapport blijft waarschijnlijk langer hangen bij haar.
Ik hoop dat haar resultaten goed zullen zijn, anders zal de sfeer hier weer enkele dagen verschrikkelijk zijn... En ja, ik weet ook dat ik alles met een korreltje zout moet nemen als pubers je verwijten beginnen maken, maar dat vind ik nu net moeilijk. Bij mij blijven zo'n woorden altijd hangen, terwijl mijn man even vrolijk verder doet met alles. Maar dat is dan weer het verschil tussen vrouwen en mannen zeker? Ik wou dat ik meer kon loslaten, vooral die puber-discussies... Gewoon meer over me heen laten gaan, dan over alles beginnen piekeren en doordenken. Herkent iemand dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen straf

Ik zou niet zo snel een kind straffen bij een slecht rapport, werkt misschien alleen maar averechts. Zeker de jeugdbeweging zou ik haar niet ontnemen, ontspanning is ook belangrijk en op zaterdagavond gaat ze anders toch niet leren. Misschien kan je de cijfers die ze gedurende de periode krijgt beter in de gaten houden? Dan komt een slecht rapport niet meer als verrassing en kan je de preek ook achterwege laten.

Ik zou samen met je dochter gaan kijken wat er mis gaat. Besteedt ze te weinig tijd aan school? Leert ze op een verkeerde manier? Kan ze haar aandacht er wel bij houden? Is het niveau misschien te hoog? Ik denk dat je er op zo'n manier beter wat aan kan doen dan door haar te straffen.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2010 om 14:01

Eens met voorgangers

Straffen door de zaterdagavond te verbieden zorgt alleen maar voor meer ellende, vrij zinloze ellende omdat het totaal niets te maken heeft met het resultaat op school. Je dochter heeft recht op vrije tijd en of ze die nou lummelend in huis doorbrengt of bij haar vrienden, dat zal de cijfers niet beïnvloeden.
Helpen met huiswerk kan werken, als ze daar open voor staat. Kijk hoe ze leert. Misschien dat de omstandigheden niet optimaal zijn.

Tirza G.

Tirza G.

31-01-2010 om 22:01

Kaaskopje (ot)

Je bent het eens met de voorgangers. Da's een mooi ding op de zondag

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2010 om 23:01

Tirza

Amen:-)

Paal

Paal

01-02-2010 om 11:02

Uitgaan staat los van school

denk ik. Maar dat neemt niet weg dat ik 1x peer week op deze leeftijd voldoende vind.
Hier mogen ze niet eens elke week. Er bestaat ook nog zoiets als het gezin. Niet dat we dan altijd iets speciaals doen, maar gewoon bij elkaar zijn en lekker op de bank tv kijken hoort er ook bij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.