Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tigerfeet
19-03-2015 om 12:03
groepsdruk
Natuurlijk is groepsdruk en dynamiek wel vaker te sprake gekomen, maar mijn zoon is er toch weer voor gezwicht. Hij is een leuke puber van 13, altijd gevoelig geweest voor groepsdruk en wat anderen doen. Hij verzint het meestal niet zelf, maar volgt wel.
Vanmorgen ben ik door school gebeld, dat ze spullen(oa alcohol) gejat hadden in een winkel en dat gedronken hebben(zijn twee vriendjes zijn twaalf) en dat ze gerookt hebben. Een maand geleden ben ik ookal door school gebeld dat ze gespijbeld hebben.
Uiteraard volgt er thuis straf en kan ik buiten schooltijd een tijd verbieden met deze jongens om te gaan. Maar dan komen er wel weer anderen die ook weer dezelfde invloed op hem zullen hebben.
Hoe maak ik hem sterker en hou ik hem in de hand( ben alleenstaande, kinderen zien hun vader nagenoeg niet)
Tigerfeet

eva
23-03-2015 om 23:03
groepsdruk...
Ik denk dat je zoon niet met domiante mensen moet omgaan. Adviseer hem om nieuwe vrienden te ontmoeten of investeren in oude vrienden of vrienden die hij aan de kant zet (de wat rustige mensen). Om hem onder 'controle' te houden zou je hem het best te 'vriend' kunnen houden en leuke dingen met hem. Zodat het niet tegen elkaar maar met elkaar is.
Die dominante pubers zorgen dat ze zelf niks doen maar het door een ander te laten doen.
Maarja je wilt ook dat je kind vrienden heeft. Heeft hij veel vrienden? Is hij iemand die makkelijk vrienden maakt? Weet je wie diegenen zijn die hem pushen?.
Misschien heeft je zoon hobby's of sporten waar hij zich meer voor kan inzetten. Of moet hij juist een nieuwe hobby zoeken . Maar zorg vooral niet dat hij een soort 'papa' krijgt die vertelt wat hij moet doen en wanneer. Dat roken en alcohol moet je heel streng optreden want op die leeftijd... Zo jong.
En je kan je zoon ook adviseren dat hij meer moet bepalen en hijzelf de afspraken maakt en
Hij OOK bepaalt wat ze gaan doen. Je wilt niet dat hij afhankelijk wordt van iemand en als hij iets niet doet, hij dan ruzie krijgt en dan word gepest.

Cat
24-03-2015 om 08:03
groepsdruk
kun je volgens mij het best tegengaan door je zoon echt als een individu te benaderen. Dus juist niet de schuld bij de groepdruk te leggen. (Heb zelf oiv groepsdruk ook rottigheid uitgehaald. Ik was ook echt een volger, werd echter door sommige ouders gezien als aanstichtster, dat was heel vervelend en klopte echt niet. Gaf ook drama's zoals niet meer met me mogen omgaan etc)
Ik was dan wel een volger, maar deed die dingen toch wel zelf. Had het idee dat de volwassenen in de buurt meer met de groepsprocessen bezig waren. (Mijn ouders gaven weer anderen de schuld) Dat leidt af van waar het om gaat mi; individu aanspreken op individueel gedrag.
Ik zou zelf niet straffen denk ik. Straffen lijkt me te makkelijk; je zit je straf uit en dan is het weer klaar. Ik zou wel een aantal goede gesprekken met kind hebben. (Is veel meer straf denk ik..) Net zolang tot er ook iets *gebeurt* bij kind. Wel misschien straffen in de zin van vrijheden inperken, maar dan niet als straf maar agv gebrek / schenden van vertrouwen, vertrouwen moet eerst weer gewonnen worden.
Liever nog samen proberen te komen tot oplossingen; laat kind maar plan maken, hoe voorkomen we dat dit nog eens gebeurt.
Daar buiten idd goed te vriend houden, lijkt me de beste bescherming.

Flanagan
24-03-2015 om 14:03
Halt
Valt mij nog mee dat de school de ouder belde; ze had ook ondertussen ook buro halt kunnen bellen.
Kent je zoon buro halt? Praat over de registratie, leg uit dat hij hier tot zijn 21ste aan vast kan zitten als hij zo doorgaat.
Op de site staat dat buro Halt ook voorlichtingslessen geeft. Misschien is de school geïnteresseerd in een voorlichtingsles zodat meerdere lln tegelijk aangesproken kunnen worden op hun gedrag. Dat is ook in het voordeel van de school.
Het zou fijn zijn als zo'n les vooraf ging aan jullie gesprek aangaande de melding van school.

Tigerfeet
26-03-2015 om 13:03
reacties
Hij is iemand die makkelijk vrienden maakt, een van de betrokken jongens kent hij alvanaf de eerste klas van de lagere school, ze trekken de laatste vier jaar regelmatig met elkaar op, ze trekken met zijn drieen veel op.
Als "straf" mag hij nu niet chillen bij anderen en de stad in, uit school gelijk thuiskomen. Ik heb hem ook verteld dat ik blij was dat hij gelijk alles eerlijk had toegegeven zowel op school als thuis. Verder probeer ik het gesprek met hem ook aan te gaan, hem uit te leggen dat hij nee moet leren zeggen, dat hij een keuze heeft.
Ik waardeer zijn openheid en fouten maken mag, ookal komt er op sommige "fouten'" wel straf. Mijn doel is zoveel mogelijk in gesprek en in contact met hem blijven.
Hij vind freerunnen leuk, en ik was erachter gekomen dat dat gewoon hier in de stad kan in een gymzaal. Hij is na de proefles helemaal enthousiast. Het houdt wel van uitdaging en spanning( en iets pikken is ook spanning, alhoewel een verkeerde), dan is dit hopelijk genoeg voor hem.
Het roken doet hij sowieso niet meer heeft hij me beloofd, hij vond het erg vies en weet ook wat het bij mijn longen heeft aangericht. Het drinken vond hij ook vies, ik hoop dat hij voor een paar jaar genezen is.
Ik ga hem zeker vertellen dat hij met een plan mag komen hoe hij het denkt op te lossen o,m niet weer in herhaling te vallen
Tigerfeet

Maartje
26-03-2015 om 18:03
Groepsdruk
Ik vraag me nog wel af of jij nu denkt dat hij iets moest doen van die jongens, dat die jongens iets moesten doen van jouw zoon of dat ze alle drie gelijkwaardig waren? Je zegt in je eerste posting dat er altijd weer anderen kunnen komen met dezelfde invloed dus volgens mij leg jij de schuld bij één of beide andere jongens? Doen die ouders dat ook?

Linda K
26-03-2015 om 20:03
Maakt dat uit, Maartje/Cat?
Ik lees juist dat TS de oplossing bij zoon wil zoeken:
"Hoe maak ik hem sterker en hou ik hem in de hand"
Dat lijkt me een goede benadering en daarbij is het niet relevant wiens "schuld" het is. Bovendien is er vaak niet een schuldige, maar een groep pubers die elkaar opfokt.

Meisje Klein
26-03-2015 om 23:03
Flanagan: Buro Halt
Buro Halt wordt pas ingeschakeld als er boven een bepaald bedrag is gejat. Iets van 80 euro of zo. Toevallig is de zoon van buren van ons ook net betrapt op het stelen van snoep in de supermarkt en zijn ouders kregen dat te horen. Hij moest van zijn ouders toen een excuusbrief aan de supermarktmanager sturen, maar heeft wel een winkelverbod gekregen.
Toevallig betreft dat ook een jongen van 13. Hopelijk hebben hij en jouw zoon nu hun lesje geleerd en gebeurt het niet weer. Volgens mij maken veel pubers weleens zo'n foute keuze, betekent niet dat ze fout zijn.

Barvaux
27-03-2015 om 12:03
maar
Je moet toch tegenwoordig bij elke diefstal meteen 150 euro betalen?

Meisje Klein
27-03-2015 om 13:03
Misschien..
..alleen als de politie wordt ingeschakeld? In dit geval belde de supermarkt de ouders op. Gevalletje heterdaad, ging om een rolletje snoep. Daar komt de politie wellicht niet voor.

Meisje Klein
Ja klopt
Maar kennelijk om minder dan 80 euro als Buro Halt niet wordt ingeschakeld. Dat kregen mijn buren te horen. Maar misschien verschilt dit ook per regio en is dit geen landelijk beleid.

Flanagan
Alcohol
Een van de artikelen betrof alcohol. Ik ben niet op de hoogte van de grenzen zoals 150€ of 80€, gelukkig. Ik begrijp ook best als een supermarkt een telefoon naar de school verkiest boven het inschakelen van buro halt omdat dit hem meer tijd kost ( mederwerker beschikbaar stellen voor het ontvangst van een agent). Maar het betrof alcohol voor een minderjarige, en dat is andere koek.
Het betrof ook een actie van een groepje lln, daaom juist overgaan op voorlichting.

Barvaux
27-03-2015 om 14:03
flanagan
Juist daar is die 150 euro boete voor zodat de medewerker tijd kan besteden aan een agent.

Tigerfeet
27-03-2015 om 18:03
Barvaux
"In de situatie van TS gaat het wel om wat meer."
Ik gok dat TS op mij slaat??
Het ging om een flesje bier, dat was het enige, de winkel weet nergens van en de politie ook niet. School kwam er achter en is de drie jongens gaan vragen wat er gebeurd was. Mijn zoon heeft het eerlijk verteld, zowel aan school als aan mij.
Tigerfeet

Barvaux
27-03-2015 om 19:03
nou ok
In je eerste bericht (je bent inderdaad de TS, de TopicStarter) staat toch echt dat het om meerdere spullen gaat waaronder alcohol.
Vreemd dat de jongens niet naar de winkel moesten.

Mother
01-04-2015 om 11:04
Barvaux
Die is van de feiten..zit graag op zekerheden. Ik snap je helemaal Tigerfeet..ben zelf ook een topic gestart hier..16 en alcohol. Mijn zoon is dan wel 16 maar ook altijd een gevoelige jongen geweest. Ik lees ook bij jou dat je de oplossing bij je zoon zoekt en hoe het beste met zijn persoonlijkheid om te gaan. Mijn zoon heeft ook vrienden vanuit de lagere school en het patroon wat daarin zit ben ik niet altijd blij mee. Toch leg ik geen schuld bij wie dan ook. Zeker niet bij de kinderen..Want ook zij worden gevormd Door hen ouders en omgeving. Hij moet leren verantwoordelijk om te gaan met dingen en hij is nu eenmaal een kind wat Door ervaring moet leren. Met de meeste ouders van zijn vrienden kan ik hier niet over praten want zijn niet toegankelijk hiervoor of zijn niet eerlijk en praten mooi.Wij zijn al behoorlijk " streng" zoniet de strengste van het hele stel..en dat verschil maakt het niet makkelijker. Diep in mijn hart hoop ik dat hij wat meer in zichzelf gaat zoeken naar wat goed voor hem is inplaats zich daar nu Door de groep te laten leiden..maar ik heb daar wel vertrouwen in.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.