Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Narcissa
12-01-2017 om 15:01
Grenzeloze puber in wording
Hi allemaal,
Handen in het haar, bloed onder mijn nagels, gillend gek geworden. Van mijn lieve puberzoon van bijna 16. Wat te doen met het grensoverschrijdende gedrag? Hij rookt, heeft ontdekt dat alcohol lekker is, pakt mijn nieuwe elektrische fiets terwijl dat niet mocht. En dat allemaal in heel korte tijd. Tot voorheen prijsde ik me gelukkig met zo'n "braverd". Die alleen qua gedrag thuis, (des)interesses en wat experimenten met zijn haarkleur, wat eigenzinnig was (en een pittige adhd'er is). Natuurlijk wist ik dat roken, drinken en straks ook drugs tot zijn domein zouden horen. Maar het is zo veel ineens, dat de emmer ineens heel vol zit. En er gaat vast ook heel snel van alles bij komen.
Waar leg je nou de grens. En hoe zorg je ervoor dat hij er niet gewoon overheen gaat. Is de ene puber de ander niet? Of hoort dit erbij, en experimenteer je rustig mee met zoon. Op het gebied van straffen en belonen. Of gewoon laten gaan en vertrouwen dat het goed komt? Hebben jullie een mentale grens? En wat doe je als daar overheen wordt gelopen (of in dit geval gefietst)?

Pirata
12-01-2017 om 16:01
die fiets
Die fiets meepikken, dat zou voor mij over de grens zijn. Dus die zou ik op slot zetten en de sleutel wegleggen.
Maar dat roken en drinken... ik zou het niet toejuichen en niet stimuleren, maar helaas. Ik vind dat nog niet erg grensoverschrijdend hoor.
Blijft het bij deze 3 dingen?

Kaaskopje
12-01-2017 om 22:01
Pirata
Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel zoon drinkt. Dat bepaalt of het grensoverschrijdend is.

Kaaskopje
12-01-2017 om 23:01
Narcissa
Ik zou proberen om niet tegen hem, maar met hem te praten en daarbij aan te geven dat hij zelf verantwoordelijk voor zijn longen is en niet binnen mag roken.
Mijn dochters waren 16 toen alcohol nog mocht op die leeftijd en ik had daar niet zoveel moeite mee, hoewel ik begrijp dat de leeftijd is opgerekt naar 18. Natúúrlijk is dat beter, maar met verbieden schiet je niks op vrees ik, dus is het beter als hij je in vertrouwen durft te nemen als er eens iets is, in plaats van dat hij bang is dat jij boos wordt.
Over drugs zou ik me ook zorgen maken. Zoek informatie over wat hij wel en niet moet doen als een pilletje verkeerd uitpakt. En whatsapp dat naar zijn telefoon.
Wat de fiets betreft, zou ik chagrijnig zijn en dat ook laten merken. Hopelijk is je fiets verzekerd. Onze elektrische fiets mag geleend worden, maar in overleg en niet om mee uit te gaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.