Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

jota

jota

31-01-2016 om 20:01

geld vraagje pubers

Dochter, 12 jaar, had een vriendin mee gevraagd naar bios.
Ze had mij geregeld als taxi, ik heb ook die vriendin gehaald en naar huis gebracht. (Was aardig eindje, vond ik niet erg)
Ze hebben het leuk gehad maar dochter was achteraf toch wat teleurgesteld.
Bleek dat ze volledig heeft betaald, ook voor vriendin, ook snoep. Daar heeft ze wel van geleerd, in die zin dat ze snoep de volgende keer in supermarkt haalt. Drinken hadden ze maar niet gedaan, te duur. (Thuis liggen flesjes water voor het meenemen..)

Ik vind dat dan wel lastig, zo'n bioscoop kaartje is natuurlijk veel geld voor dochter. Iemand uitnodigen betekent uiteraard niet zomaar tracteren, toch?
Zeker op die leeftijd niet, lijkt me.
Toen ze jonger waren nam ik vriendinnetjes gewoon mee, betaalde ik nog, en vond het niet erg als een vriendinnetje niet zelf betaalde, ik nam haar immers mee. (Hoewel daar soms wel misbruik van werd gemaakt, dan werd ik voorzichtig bij betreffend kind, of liever gezegd ouder)
Nu betaalt kind dus zelf. Maar geen idee of alle vriendinnen ook al zelf betalen, en er zullen wellicht ook minder ouders erop toezien of hun kind wel mee betaalt.

Nuja, ik vond het vooral sneu voor dochter. Heb uiteindelijk aangeboden bioskaartje van die vriendin te vergoeden, mits ze het de volgende keer anders regelt, maar dat neemt haar rotgevoel niet weg en ik vraag me ook af of ik niet teveel van haar vraag dit de volgende keer op te lossen. Want kan me heel goed voorstellen dat ze dit moeilijk vindt, eerlijk gezegd ga ik dit soort situaties ook liever uit de weg..
(Vorig jaar had ze een kado voor juf betaald dat ze samen met vriendin had gekocht, ondanks herhaaldelijk vragen nooit geld gezien. Ik had toen ook moeder kunnen bellen maar heb dat laten zitten)

Wat vinden jullie? Gewoon mooi leermomentje? Had ik iets anders kunnen doen of nog?

Angela67

Angela67

31-01-2016 om 20:01

rotgevoel

Heeft ze een rotgevoel over zichzelf omdat ze het vergat ter sprake te brengen of heeft ze een rotgevoel omdat ze ervanuit ging dat het meisje zelf zou betalen? Had jij zelf hierover nagedacht van te voren?
gr Angela

Moni

Moni

31-01-2016 om 21:01

Wat hebben de ouders meegekregen?

Op het VO is het logisch dat kinderen voor zichzelf betalen als ze samen naar de bioscoop gaan.
Alleen het gaat hier om 12-jarigen. Wel VO?
Voor 12-jarigen is dit nieuw. Op de basisschool ga je mee met een ander kind en betaalt de ouder. Op het VO niet meer. Maar weten dit kind en de ouders dat ook? Jij hebt ze gebracht en dan lijkt het op de situatie BO.
Wat je dochter moet leren is goede afspraken te maken. Juist op deze leeftijd is nog niets vanzelfsprekend. Samen naar de bioscoop is dan geen uitnodiging meer maar een afspraak om samen te gaan. En dat betekent samen betalen.

Celine

Celine

31-01-2016 om 21:01

duidelijk zijn

Dochter heeft een rotgevoel. Waarom?

Vanwege haar vriendin?

Of omdat ze zelf vindt dat ze niet duidelijk is geweest van tevoren?

Misschien goed om nog eens na te vragen waar het rotgevoel in zit?

Als zij onduidelijk was (het dus niet expliciet had besproken) is de vraag of het terecht was dat vriendin niet aanbood haar deel te betalen, omdat ze nog de basisschoolsystematiek gewend waren. Misschien wist vriendin niet eens dat je dochter het allemaal zelf moest betalen?

En als je dochter een rotgevoel blijft houden, wat let haar dan om het toch te bespreken met vriendin. Te vragen of ze weet dat zij (jouw dochter) het zelf moet betalen en of ze een reden had om niet ook haar deel zelf te betalen? Het is zo zonde om een rotgevoel te houden, dat je weg kunt nemen door het uit te praten.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

31-01-2016 om 22:01

Vreemd

Wat ik hier zie is dat bij vriendinnen tot op de cent wordt gesplit, zonder afspraken vooraf gewoon automatisch.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

31-01-2016 om 22:01

Middelbare school?

Wat ik nog bedacht, gaat het om basisschool of middelbare? 12 jaar is natuurlijk net een grensgeval. Voor mijn jongste betaal ik nog alles en ook voor vriendjes als we die meenemen.

jota

jota

01-02-2016 om 06:02

dochter 1e, maar meisje al 2e klas.
DUs tsja, dan had ik anders verwacht. Slimme, zelfstandige dames.
Meisje is oude zeer goede vriendin van vroeger. Nu niet heel veel contact meer, dochter wel op social media maar dat krijg ik verder niet zo mee.
Ik heb er ook niet over nagedacht vantevoren, omdat dochter dit nu geruime tijd zelf regelt. Misschien was er idd verwarring omdat ik reed.

Mari39

Mari39

01-02-2016 om 13:02

Anders

Ik snap het niet zo goed: omdat jij reed was niet duidelijk dat vriendin zelf zou moeten betalen? Vind ik niet logisch. Zoon zit in de 2e, en omdat hij en zijn vrienden graag naar late film gaan, breng en haal ik ze wel op. Meestal blijven ze dan bij ons logeren. Staat voor mij helemaal los van wel of niet betalen. Zoon betaalt uitjes deels zelf en deels doe ik dat: zoveel zakgeld krijgt hij nu ook weer niet. Meestal betaal ik het kaartje, en als ze lekkers willen tijdens de film betalen ze dat zelf. Als hij dat allebei zelf zou betalen blijft er weinig zakgeld over. Film is al prijzig maar eten/drinken in de bioscoop is enorm prijzig.

Op BO betaalde ik wel altijd voor vriendjes die wij uitnodigden, maar dat ging altijd in onderling overleg met de ouders. Meestal gaven zij geld mee of bespraken dit rechtstreeks met mij. Ik gaf dan altijd aan dat ik betaalde en vaak kreeg de gast dan wat geld mee van zijn ouders om op een ijsje te tracteren.

"Mee vragen".

Als je schrijft "mee vragen naar de bios" vind ik het ook als een uitnodiging klinken. Wij zijn volwassen en begrijpen dat we de beurs moeten trekken of de ander zegt:"nee, ik heb je mee gevraagd, ik betaal".

Mijn zoon kan iemand "mee vragen" of ze hebben samen "iets afgesproken".

Heeft de vriendin jullie ook niet bedankt voor het rijden en de gezellige avond?

leermoment

je benadeeld voelen is een rotgevoel. Als vriendin eerder ook al wat nalatig was (met dat samen gekochte maar door jouw dochter betaalde cadeau) had ze op haar hoede kunnen zijn, maar dat was ze misschien vergeten?
Volgende keer tevoren informeren hoe een en ander betaald gaat worden. Dat jij rijdt (heel life van je) betekent niet dat jij ook betaalt.

Lessen zijn soms duur en ondervinding is de beste leermeester.

Imogen

Imogen

01-02-2016 om 14:02

uitnodigen of meevragen

als wij iemand uitnodigen, betalen wij. Als we voorstellen om ergens met een groepje (of met een ander gezin) heen te gaan, betaalt ieder voor zich.

Subtiele verschillen

'Zullen we een keer naar de film?'
'Heb je zin om een keer samen naar de film te gaan?'
'Ga je met me mee naar de nieuwe star wars??'

Zolang je er niet keihard 'ik tracteer' achteraan roept vind ik het in alle bovenstaande situaties echt niet helemaal klip en klaar wat de vrager bedoelt qua financiën. Oke.....De laatste klinkt iets meer als 'ik tracteer' dan de eerste twee...maar om niu te zeggen dat het helemaal helder is?

Ik zou tegen je dochter zeggen voortaan altijd vooraf helder af te spreken hoe je het in gedachten hebt qua betalen...

Ingrid

Machteld

Machteld

04-02-2016 om 09:02

ouders

Waar blijven de ouders van dat meisje in dit verhaal? Als mijn kind naar de bios gaat met een vriendje zou ik toch vragen wie betaald heeft, en, wetende dat ze daar nog niet zo handig in zijn, checken of dat wel de bedoeling was.
Maar goed daar gaan ouders heel verschillend mee om.

Machteld

Machteld

net zoals...

.....vanzelfsprekend aannemen dat jij rijdt. Blijkbaar heb je daar aan de deur gestaan dan vraag je als ouder toch gelijk evenof ze geld mee moet nemen?

Gelukkig zijn het uitzonderingen, wij zijn best makkelijk met halen, betalen, tracteren, maar door de jaren heen kom je wel mensen tegen die het allemaal voor granted nemen.

Regenboog

Regenboog

dat vroeg ik mij ook af

Zelfs met mijn 14 jarige dochter heb ik soms nog contact met ouders om af te stemmen wie rijdt, betaalt en haalt of brengt.
Afgelopen maandag heeft een vriendin van dochter spontaan hier gegeten, zodat ze na het eten nog verder konden aan hun gezamenlijke project voor school. Vanwege de harde wind heb ik het meisje naar huis begeleid met de fiets en werd door de moeder nogmaals hartelijk bedankt voor de goede zorgen. Had haar dochter ook al gedaan. Er kwam zelfs een voorstel voor een vergoeding van de maaltijd!
Zeker bij 12 jarigen zou ik ook wat meer inbreng van de wederzijdse ouders verwachten.

Regenboog

Regenboog

Machteld

Kinderen van ouders die alleen maar meerijden met ons, er vanzelfsprekend van uitgaan dat ze niet zelf hoeven te betalen worden hier dan steeds minder meegevraagd. Zelfs mijn kinderen hebben dat door.

jota

jota

lastige is

een beetje dat dochter graag zelfstandig is. En dat verder ook goed regelt allemaal dus ik geef haar graag die ruimte en bemoei me weinig met dingen, stem dus ook niet meer af met ouders.
Alleen soms gaat het nog mis dus. Hoewel ik me ook wel kan voorstellen dat dit me zelf nog gebeurd was. Ik had dit zelf ook niet verwacht bij dit meisje, was overigens een ander meisje als meisje met gezamelijk kado, anders waren we beide alert geweest.
Bij dit meisje zal ze nu vast ook alerter zijn, eigenlijk jammer. Dit voorval zal hun vriendschap ook vast niet verstevigd hebben.
Hoewel ik wel naar dochter toe heb geprobeerd te relativeren door mogelijkheid aan te geven dat meisje gedacht kan hebben dat ik betaalde. Dat leek haar wel gerust te stellen. Dochter zelf had zich voorgenomen om meisje te laten betalen bij het vervolg op de film;)

Ouders (zeer aardige mensen, maar wat chaotisch soms dus vast niet aan gedacht) dachten denk ik ook dat ik betaalde want dachten dat ik mee zou gaan naar bios. Heb ze duidelijk gemaakt dat mijn gezelschap niet op prijs wordt gesteld!

Het is wel weer oke hier, was het alweer vergeten, dochter blijft gelukkig nergens lang in hangen. Nu achteraf denk ik mooi leermomentje. (Maar weet niet zeker of ik dochter deze les nu al gegund had, wil ook niet dat ze wantrouwend naar vriendinnen wordt. Van de andere kant mag dochter best leren assertiever te zijn.

Eerlijk duurt het langst

Als jij iemand meeneemt voor een verjaardag dan moet jij bv. de ingang betalen. Indien je gewoon iemand meeneemt en eerst die persoon moet gaan halen, entree en versnappering betalen is dit een vorm van profiteren. Mijn dochter had ook zulk vriendinnetje. Deze ging ervan uit dat we alles moesten betalen en had zelfs geen geld mee. Eén keer maar nooit meer. Als ze nu nog weggaat met een vriendin betalen ze elk hun deel. Eerlijk duurt het langst.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.