Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Orneli
13-11-2009 om 12:11
Geinvesteerd in mbo opleiding en dan niet gaan!
Onze zoon van 17 jaar oud. Hij is een prima jongen, erg lief ook, maar soms! Onze zoon volgt een MBO opleiding en we hebben al een aantal keer gemerkt dat ie of (die ene schooldag per week) de schooldag niet helemaal af maakt (eerder naar huis piept)of soms helemaal niet gaat. Cursusgeld, boekengeld en bijkomende schoolkosten en behoorlijk hoge kosten voor de busreis! Alles bij elkaar opgeteld geen sinecure. Het is een BBL opleiding werken en leren en in het werken is ie wel heel efficient, want dat levert 'm zelf geld op. Dus 't studeren erbij ziet ie denk ik nog niet helemaal 't nut van in. Nu heb ik dit al een paar keer met verschillende mensen besproken. Zij hebben mij als tip gegeven. Joh, zeg 'm maar dat als ie niet gaat, dat dan z'n scooter even een poosje op slot in de schuur blijft staan. (overigens is die ook door ons betaald). Ik vind dat een prima idee. Maar m'n man staat hier niet achter, dit vindt ie te streng. Nou hoe dan? Nog een keer met iemand anders een gesprek gehad en die man zei dat ie het zelfde had met zijn zoon en dat ook moeilijk vond een toch wel even een zeer 'pittig' gesprek met zoonlief gevoerd had. Hoe pak je dit nou aan?

reina
13-11-2009 om 13:11
Waarom?
Waarom gaat ie niet naar school? Voor sommige BBL-ers, die goed in het praktisch deel van hun opleiding zijn is de schooldag een crime, is dat de oorzaak? Hoe zit het met zijn werkstukken etc.? Hij zal, juist als BBL-er, wel het eea moeten inleveren, anders redt hij het niet. Hij verdient trouwens met zijn BBL-opleiding, misschien hem zelf een deel van de opleidingskosten laten betalen zodat hij inziet dat dat geld weggegooid is als hij zijn diploma niet haalt?

reina
13-11-2009 om 16:11
Lara
Soms is die dag helaas ook zonde van de tijd. Als er alleen maar opgegeven wordt wat er thuis gedaan moet worden bijv. Zoon ging die ene dag vooral voor de sociale contacten naar school, dan zag hij zijn medeleerlingen weer. (Hij kreeg ook nog een interne opleiding in het hotel waar hij werkte, daar leerde hij veel meer van dan op school).

Charrie
14-11-2009 om 10:11
Eigen bijdrage en terugkrijgen na diploma
Kan het zijn dat je zoon goed is in het uitkienen in hoeveel hij minimaal moet doen en hoevaak hij minimaal aanwezig moet zijn om zijn diploma te halen? Ik heb een paar jaar geleden een opleiding gedaan waarbij ik bij sommige vakken minimaal aanwezig was, zonde van mijn tijd.
Heb je er al met hem over gesproken? Als hij het moeilijk vindt om de motivatie op te brengen en zijn diploma in het geding komt terwijl hij deze wel graag wil halen, dan is hij er misschien voor te porren om maandelijks een flinke bijdrage te leveren aan de kosten, en die dan vervolgens terug te krijgen als hij geslaagd is?