Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

anja

anja

04-10-2009 om 22:10

Geen respect

mijn dochter van 13 jaar heeft geen respect en alleen nog maar een grote mond ook met haar zus van 11 maakt ze constant ruzie alles moet gaan zoals zij dat wil anders gaat ze te keer wie heeft ideen om de gezelligheid weer terug te keren

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marmar

Marmar

05-10-2009 om 05:10

Gezellig?

Hoi Anja. Als die puberella's van mij een grote mond hebben en zich gedragen als verwende nesten én geen respect voor mij hebben, dan heb ik helemaal geen zin in gezellig samen zijn met deze draakjes. Integendeel. Moeders gaat met d'r lange tenen (want die heb ik) op haar strepen staan en doet haar ouderlijk gezag gelden. Geen gezelligheid, en ook al geen zakgeld, schone was of avondeten voordat iedereen weer weet wat z'n plek is én z'n verantwoordelijkheden zijn. Kortom, puberella's moeten de kip met de gouden eieren (o.a. gezelligheid) niet slachten. Dom dom dom.
Duurt maar heel even en de wichtjes zien wel in dat je niets bereikt met tekeer gaan, ieg niets wat zij willen.

Tinus_p

Tinus_p

05-10-2009 om 10:10

Puberen

Puberen = loskomen van je ouders, en je (dus) ook afzetten tegen die gezelligheid. In die zin is het onoplosbaar, en wordt het nooit meer zoals het was.

M.J.

M.J.

05-10-2009 om 11:10

Oef, herkenning hier

maar dan met puberzoon.
Van anderen hoor ik hoe gezellig puberzoon toch is, hoe lief,dankbaar en geduldig. Als ik hem hoor bellen met b.v. ouders van vrienden herken ik hem gewoon niet, zo leuk, vriendelijk en gezellig.
Thuis? Eerlijk gezegd gedraagt hij zich minachtend ten opzichte van ons ouders en als broer is hij een ramp. Een stoorzender is hij thuis.

Ik ben het helemaal, totaal en ongelooflijk beu.
Was hier aan het zoeken naar hoe mee om te gaan en vind dit draadje.
Laat ik nu net dit weekend hebben medegedeeld dat zakgeld te verdienen is en niet meer vanzelfsprekend! (voelde me er een beetje schuldig over, maar past denk ik wel bij de Gouden Kip Methode)
Ook heb ik een lijstje gemaakt met -things to do- voor iedere week. Moeders had geen zin meer in het Assenpoester gevoel! Eigen kamer opgeruimd houden, bed verschonen en er stofzuigen/poetsen is wat ik eis. Niet veel, maar volgens mij genoeg om mee te beginnen?
Kan ik ook eisen dat de weekenden niet meer bijna volledig elders worden doorgebracht?
(bij vrienden logeren, want het is daar oh zo anders en leuker dan hier...tja, daar mag inderdaad meer, qua taalgebruik, tijdstip van thuiskomst enz.)
Ik snap goed wat Tinus P bedoeld, puber=losmaken van je ouders. Maar het ronduit respectloze en ongelooflijk onverschillige gedrag vind ik niet acceptabel.

Ik ga die Gouden Kip worden en hoop dat dat wat adem geeft!

Millenia

Millenia

05-10-2009 om 18:10

Dooddoener

"Respect krijg je niet dat moet je verdienen!" Wat vind ik dat toch de dooddoener van de eeuw!! Dus als ze een grote bek hebben, dan is het gewoon je eigen schuld. Had je maar respect moeten verdienen.
Mensen die zo gemakkelijk denken verdienen mijn respect niet.
Respect krijg je deels door zelf rustig te blijven. Maar respect krijg je ook door de volgende gouden volzinnen die hier regelmatig heel aardig blijken te werken: "Ik snap dat je nijdig bent, maar dat schelden pik ik niet". En dan, als dat niet helpt, een sanctie in het vooruitzicht stellen als er niet wordt ingebonden. En vooral niet tegen jezelf zeggen dat je dan maar respect had moeten verdienen. Schei toch uit. Degene die begint te schelden zit fout, zo eenvoudig is het.

M.J.

M.J.

06-10-2009 om 09:10

Anders...met alle respect..

je schrijft:Respect krijg je niet dat moet je verdienen!
Juist! En dat probeer ik (en andere ouders) hun pubekinderen te leren! Afzetten om los te komen is prima, hoort erbij, maar om daarbij een gruwelijk respectloze houding aan te nemen omdat je als puber denkt dat dat de manier is lijkt me niet zo juist.Ik wens niet gekleineerd te worden door puberzoon. Ik kleineer hem niet, kwets hem niet en accepteer niet dat iemand zo'n houding naar mij heeft.
Pubers moeten soms geleerd worden dat er grenzen zijn aan gedrag en taalgebruik.
Ik heb een verzoek aan je anders, zou je een nieuw draadje willen opstarten als je meer over wel/geen respect wilt schrijven en dit draadje aub niet van de oorspronkelijke inhoud af gaan halen? Ik had het gevoel veel aan dit draadje te kunnen hebben, maar niet als het een heel andere richting opgaat dan bedoeld is.
Dank je wel.

M.J.

M.J.

06-10-2009 om 12:10

Ander draadje speciaal voor 'anders'

Anders,
even hieronder zie je een nieuw draadje speciaal voor jou gestart om verdere discussie te gaan voeren over respect.
Succes!

Millenia

Millenia

06-10-2009 om 15:10

Terug on topic

"mijn dochter van 13 jaar heeft geen respect en alleen nog maar een grote mond ook met haar zus van 11 maakt ze constant ruzie alles moet gaan zoals zij dat wil"
Ik heb de oorspronkelijke vraag hier maar even gekopieerd. Ik zie hier drie klachten, waarbij Anders alleen een sneer uitdeelde over het respect. Ik ga nog een keer proberen met anja mee te denken. 1. Geen respect. Ik zou inderdaad zeggen: pik dat niet. De puber zal misschien inderdaad klagen dat jij haar niet met respect behandelt. Kan zijn. Dan moet ze maar uitleggen wat ze vervelend vindt aan jou, op een nette manier. Verder kan jij haar op een nette manier uitleggen dat je normaal benaderd wil worden.
2. Alleen nog maar een grote mond. Is dat wel zo? Ze heeft vast en zeker vaker dan vroeger een grote mond, maar is het altijd? Hier is het meestal een verontwaardigde reactie omdat er iets niet mag, er een aanmerking wordt gemaakt enz. enz. Als je het gevoel krijgt dat je te maken hebt met uitsluitend nog een grote mond op twee pootjes, dan baal je zelf ook veel te veel, is mijn ervaring. Neem wat afstand, gun jezelf wat leuks, zoiets. En wat ik zei: in gevallen van een grote mond zeggen: "kwaad zijn mag, grote mond mag niet". Probeer zelf rustig te blijven, hoe lastig dat ook is. Ik ken het gevoel van razernij dat een onredelijke puber op kan roepen heel goed, maar je schiet er niets mee op.
3. Ook tegen haar zusje doet ze lelijk en alles moet gaan zoals zij dat wil. Ook bekend. Maar dan heeft ze dus ook echt een heel slecht humeur. Als haar stemming zo beneden peil is, dan is er iets. Laat haar weten dat je merkt dat haar iets dwars zit. Ze zal in eerste instantie echt niet direct vertellen wat dat dan is, maar hopelijk wel gaan nadenken.
Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar door schade en schande begin ik te ontdekken hier dat dit soort reacties van ons als ouders kennelijk het beste werken. Sterkte anja. Het zijn zware tijden...

tonny

tonny

06-10-2009 om 16:10

Tja, wat is normaal...

van de week schreef een medeleerling van mijn dochter op de sheet van zijn powerpointpresentatie over een onderwerp uit de studie (iets in de zorgsector) 'what the f*ck it may be'. De docent werd kwaad, maar de hele groep vond het grappig.
Let op: dit ging over mensen van minstens 17, 18 jaar.

Wat betreft 'normaal' heeft deze groep nog een lange weg te gaan.

tonny

Maylise

Maylise

06-10-2009 om 18:10

Tonny

In een bepaalde context kan dat best grappig zijn toch? Misschien had die jongen wel helemaal gelijk en verwoorde zo de gevoelens van zijn mede studenten.
Ik geef zelf les aan jongvolwassenen en dat soort stuiptrekkingen van de puberteit horen er nog helemaal bij. Vaak is het ook wel grappig.

Maylise

tonny

tonny

06-10-2009 om 19:10

Mwah

als losse flodder kan het gebeuren, maar als je het officieel in je powerpointpresentatie zet, op het HBO, nou nee.

tonny

Millenia

Millenia

06-10-2009 om 19:10

Helemaal mee eens

"De ervaring leert dat je dit soort begrippen niet moet hanteren: je moet bespreekbaar maken WELK gedrag je graag wil zien of HOE je benadert wil worden"
Ik schreef al, maar Anders las daar overheen, dat je schelden niet moet pikken. Dat is een vrij concrete aanwijzing. Ik schreef als voorbeeld: "Ik snap dat je nijdig wordt, maar schelden pik ik niet". Het lijkt me dat je dan inderdaad benoemt hoe je benaderd wil worden.

Millenia

Millenia

06-10-2009 om 21:10

Anders

Jouw zin: "ik weet niet hoe jij dat ervaart maar ik merk dat ik duidelijk moet zijn dan zeggen "dat pik ik niet"".
Ik snap de zin niet. En voor zover ik hem wel meen te snappen, begrijp ik niet waar je op doelt. Wat bedoel je met "duidelijk zijn"?

Sue Ann

Sue Ann

07-10-2009 om 12:10

Resumerend ..

Zoals Millenia dus al zei: Anja had 3 vragen. We zijn verdwaald; ik moest ze zelfs nog even terugzoeken.
1. geen respect 2. altijd grote mond en 3. ook tegen haar zusje. Of iemand nog concrete voorbeelden heeft? EN ik vraag me af of Anja er uberhaupt nog bij is? ) Of is ze verdwaald na alle punten en comma's?

Sue

Bastet

Bastet

07-10-2009 om 12:10

Anja

Het helpt hier nogal eens om er op een later moment op terug te komen,als ze wel voor reden vatbaar zijn.Mijn ervaring is,dat ze dan vaak ook wel inzien dat ze te ver zijn gegaan.In de hitte vd strijd zullen ze dat echt niet toegeven!
Groetjes,Bastet

Voor anja

Jemig, wat een verhalen hier!

In eerste instantie dacht ik ook altijd: respect moet je verdienen... maar hoe verdien je het als je puber niet meer weet wat respect is? Kijk om je heen. Hoe gedragen andere pubers zich? Er is geen respect meer.
Mijn puber van 13 heeft ook exact het probleem wat Anja beschrijft. Heel moeilijk. Ook de grote monden, het gebrek aan respect en het moeilijke broer zijn.

Maar het IS ook moeilijk om puber te zijn. Ik weet het nog zooo goed. Wie ben ik? Wie wil ik zijn? Wie wil ik worden? En vooral: hoe is mijn image? Is die wel goed genoeg om erbij te horen?
Dat geworstel is heel aandoenlijk, maar soms heel erg moeilijk voor ouders om mee om te gaan. Want je WIL er zijn voor je kind, hem helpen om zichzelf te vinden, maar jij bent juist degene waar hij zich zo tegen afzet.

Ik moet echt leren om met deze puber van mij op de juiste manier om te gaan. Ik heb ook al een topic geopend, omdat hij zo veranderde. Daar waar hij tegenover mij een gigantische grote mond kan hebben, schiet hij ook nog steeds meteen van zijn fiets af als hij aan de andere kant van de weg een oud vrouwtje ziet vallen. Dat probeer ik bij hem te benadrukken, maar pfff, puber zijn en een puber hebben, blijft moeilijk.

En respect verdienen van een puber. Nou, ik vind het knap als je een puber zover krijgt dat hij dit ZELF ziet. Dat moet je hem juist in die puberteit leren. Want dan zijn ze juist zo dwars en moeilijk en moeten ze alles opnieuw leren, voor mijn gevoel.

Mijn oudste puber (jongen, 16) is totaal anders. Ook omdat hij misschien verstandelijk gehandicapt is en autistisch, maar verder lopen er veel dingen normaal bij hem. Vanaf zijn 12e was het een draakje, maar sinds een jaar.... Ik kan niet anders zeggen dan dat hij een heerlijke man aan het worden is! Ondanks zijn sociale handicaps is hij een super sociale man aan het worden. En dat hebben we voor elkaar gekregen door niet te verwachten dat wij respect moeten verdienen, maar door hem dit te leren.

Dus Anja... ik weet hoe ongelooflijk moeilijk het is met een puber en al zijn gedragingen, maar gelukkig...het komt goed! Dat houd ik mezelf ook voor... over een paar jaar is mijn 13 jarige puber ook daar waar hij zelf zijn wil.

Even een vraagje: ondanks alle grote monden, het gebrek aan respect, de problemen die ze kunnen veroorzaken, zijn er niet genoeg momenten dat je stiekem vreselijk moet lachen? Ik heb dat wel. Ik kan ongelooflijk lachen als ik zie hoe hij met zijn haar bezig is, hoe hij indruk wil maken op meiden en ik geniet er helemaal van als hij heeeeeel soms toch nog even dat kleine jongetje is BINNEN ONZE VIER MUREN.

Succes Anja. Ik hoop dat je snel in wat rustiger vaarwater komt!

Groetjes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.