Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

A zorac

A zorac

16-06-2017 om 13:06

Geen ouders bij slaapfeestje

Mijn dochter wil haar 15e verjaardag met een groep vriendinnen vieren. Omdat het best een grote groep is, wil ze dat in een gemeenschapscentrum bij ons in de buurt doen. Samen eten, samen film kijken, helemaal leuk. Dit centrum is een gebouw van drie verdiepingen, met een zaal, wat (afgesloten) ruimtes voor bedrijven en organisaties en drie ingangen, dat door buurtbewoners gerund wordt.
Nu heeft ze bedacht dat ze met een paar vriendinnen ook wil blijven slapen in het centrum. De beheerders vinden dat goed. Ze kennen de meisjes, keurige meisjes, die misschien verstoppertje gaan spelen in het pand, maar niet bijvoorbeeld inbreken in de afgesloten ruimtes of lazarus worden of op het dak klimmen ofzo.
Mijn onderbuik zegt dat ik erbij moet zijn. Om goed af te sluiten, om eventuele insluipers weg te meppen bij de slaapzakken, om te voorkomen dat ze toch rare dingen uithalen.
Mijn dochter vindt dat uiteraard onzin. Die wil alleen overnachten in het centrum, dat is nou juist de lol. Als ik erbij blijf hoeft het voor haar niet meer (ook een prima optie trouwens). Ik gun haar de lol wel, maar mijn onderbuik roept nogal hard en ik vind ook dat niet alles wat kan/mag ook hoeft/moet, dus het gewoon bij film en eten houden vind ik eigenlijk al mooi zat.
Ben ik te ongezellig/voorzichtig? Wat zouden jullie doen?

Angela67

Angela67

a zorac

ik geef je gelijk, het zou voor mij ook niet goed genoeg voelen.
Paar dingen om uit te zoeken:
* hoeveel mensen hebben sleutel, behalve beheerders? Is er kans dat mensen ruimtes gebruiken op rare tijden omdat ze erin kunnen?
*hoe ver is het bij jullie vandaan?
*hoe duidelijk zie je van buiten dat zij er 's nachts zijn? alle ramen te zien, zijn er gordijnen?

Is er een deal te maken dat jullie ook een sleutel krijgen (krijgen zij die zelf? wat doen de beheerders die avond?)

Als jij rond middernacht langskomt en de boel controleert, en je man gaat om ca 02:00 uur nog eens en je zet de wekker op 05:00 uur?

gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

A zorac

Gewoon doen, ze is al 15 en netjes!

Pug

Pug

dat mag toch niet eens?

Vergunning en zo. Brandweer.

Pennestreek

Pennestreek

Precies Pug

Ik denk dat het helemaal niet mag, om te beginnen. Maar ik zou het als moeder van een van de gasten ook echt geen goed plan vinden. Dus ook als het plan doorgaat, zou ik dat toch even checken bij de ouders van de gasten!

Ad Hombre

Ad Hombre

"dat mag toch niet eens?"

Jammer he, voor die kindjes van ons, dat ze opgroeien in een wereld waar niks meer mag. Straks wordt logeren bij een vriendje ook nog vergunningsplichtig

Probeer nog maar eens ergens een fikkie te stoken...

Emmawee

Emmawee

16-06-2017 om 15:06

Heel jammer

Eens met Ad.
Tijdens de eindexamenstunt van mijn zussen braken ze gewoon in in de gymzaal (iemand liet zich opsluiten) En sliepen ze daarna met heel de examengroep op de dikke mat.
In mijn tijd (zo'n 8 jaar later) was dat verboden. En tegenwoordig is er een heel programma van eisen waaraan de stunt moet voldoen en mag het alleen op aangewezen tijden.

Maar nu we eenmaal uiiin een risicomijdende samenleving leven, vind ik het óók lastig om niet zo te denken. Mag het wel? Wat zijn de risico's.... Heel jammer. Behalve als het ergens fout gaat. Dan ben je blij met je eigen voorzichtigheid.

Pug

Pug

16-06-2017 om 16:06

Ik ben geen jongen; heb totaal geen behoefte aan fikkies stoken. En mijn kinderen weten allang dat dat dom is.

Je kunt het wel overdrijven, maar het is toch net weer gebleken dat als er ergens brand uitbreekt het helemaal niet duidelijk is hoeveel mensen zich nou in zo'n gebouw bevonden en waar.

Maar ik zou het om andere redenen niet zo'n goed plan vinden.

Pennestreek

Pennestreek

16-06-2017 om 16:06

Nou, Ad en Emma,

Ik ben dan nog wel van de generatie die bij de stunt op school mocht blijven 'slapen', maar daar was toch echt wel een conciërge bij aanwezig hoor. Just in case. Ben het verder wel met jullie eens dat er tegenwoordig nog maar heel weinig wel mag en kan. Weliswaar uit veiligheidsoverwegingen, maar toch jammer.
Blijft overeind voor mij dat als er wat gebeurt je toch echt niet wil dat een groep 15-jarigen helemaal op zichzelf is aangewezen. Ik kan me wel een compromis voorstellen dat er een volwassene wel in hetzelfde pand verblijft, maar niet in de dezelfde ruimte als de feestvierders.

Neig ook naar toestemming

Ik ben in het algemeen ook van mening dat je op je vijftiende nog jaren voor de boeg hebt om grootse, meeslepende plannen te realiseren.

Maar de beheerders vinden het goed, je hebt er zelf vertrouwen in dat het keurige meisjes zijn en het zijn zo te horen geen plannen waarvoor je een bankkraak op touw zou moeten zetten.

Zoon heeft een paar jaar terug met een vriendengroep een feest voor "alle coole mensen van V4" gegeven in zijn clubhuis van de scouting. Het organisatiegroepje is daar na afloop ook blijven slapen omdat ze de zooi op moesten ruimen. Die bleek toch wat tegen te vallen, maar dat was zijn probleem. Andere problemen hadden zich niet voorgedaan. Bij de ingang hadden ze een bordje met nekken=vertrekken gehangen.

Jouw dochter is weer een stukje jonger.Ik zou wat worst cases scenario's verzinnen en kijken met welke oplossingen ze aan komt zetten. En om een uur of half 11 bellen hoe de vlag er voor hangt en haar een afsluitrondje maken. En de voorwaarden bespreken:voorwaarden zou bespreken , geen alcohol, geen jongens ook al is het een gemeenschapshuis, en geen waxinelichtjes of andere kaarsjes om 't gezellig te maken.

Li

Li

16-06-2017 om 17:06

15 jaar?

Absoluut niet, geen sprake van. Een paar jaar later zou ik het alweer wat anders vinden, afhankelijk van wie het zijn dan. Sommige kinderen/jongeren kunnen dan de boel namelijk gaan slopen, dus ik zou ook bij zeventienjarigen heel goed willen weten wie er mee gaan. Maar op deze leeftijd, nee.

Ik zou

Ik zou regelmatig langswippen op onregelmatige tijden.
Dan maar een slapeloze nacht. Gewoon even spieken, je hoeft hun plezier niet te bederven.
Jíj (!) bent verantwoordelijk voor haar vriendinnen (en voor jouw eigen dochter natuurlijk)
Jij kan instaan voor je eigen kind maar wie weet wat de andere meiden misschien in hun hoofd halen.

Toch niet

Op die leeftijd vind ik dat er een volwassene beschikbaar moet zijn. Op korte afstand. Maar ook iemand die het gebouw kent en weet waar de stoppenkast zit en de hoofdkraan van gas en water, en de vluchtroute bij brand. En die sleutels heeft van het hele gebouw. En weet hoe het met eventueel aanwezige alarmering toegaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-06-2017 om 01:06

Zijn alle vriendinnen 15?

Ik lees net dat een 16-jarige zonder volwassene naar een discotheek (o.a.) mag, dus met 15 blijkbaar nog niet. 15-jarigen mogen nog niet zo heel veel, i.t.t. 16-jarigen. Als er iets gebeurt, ben jij als ouder verantwoordelijk bij schade, tenzij je kunt aantonen dat je er echt niets aan kon doen. Ik vind het ook wonderlijk dat de beheerders een volledig complex in handen geven van 15-jarigen. Ik heb de indruk dat je vanaf 16 jaar wel zonder aanwezigheid van een volwassene mag huren.

Guera

Guera

17-06-2017 om 08:06

Schade

Je hebt toch een aansprakelijkheidsverzekering? En als er schade is blijf je als ouder toch mede verantwoordelijk voelen in elk geval ook al is je kind 16. Dat verandert dan toch niet ineens?
Het zou voor mij enorm afhankelijk zijn van type kind. Mijn zoon van 14 met zijn vriendjes zou ik met gemak dit toevertrouwen. Maar als er maar 1 twijfelachtig kind tussen zou zitten dan zou het al anders zijn.
Zoals ik je hoor zijn het brave meisjes. Wat gaan die slopen dan?
Er is iets meer info nodig. Is het ver? Beheerders wel oogje in het zeil? Etc

Ik ben geen pessimist maar..

Oké, stel dat een van die lieve meiden (waar jij jouw hand voor in het vuur steekt) nét een nieuw en wat ouder vriendje heeft die nét even wat minder netjes is.
Stel nou dat hij ook nog een paar coole vrienden heeft die misschien ook niet zo netjes zijn.
Een uurtje of 2 's nachts besluiten ze even langs te wippen en de meisjes zeggen geen nee want da's moeilijk als ze zo cool zijn.
Stél nou dat een van de meisjes aangerand wordt.
Er zijn dingen die niet weg te poetsen zijn met een aansprakelijkheidsverzekering. Zoals ook brandwonden (of erger) en zo.
Kleine kans allemaal maar ik zou het niet durven nemen als een groep minderjarige meisjes onder mijn verantwoordelijkheid vallen.

Veer

Veer

17-06-2017 om 11:06

Ik geef veel vrijheid maar

ik zou dit niet goed vinden. Om alle redenen die hierboven al genoemd zijn, plus: ik hoor van mijn pubers van veel hele nette jongens en meisje van 15, die, zonder dat hun ouders dat weten, (veel) alcohol drinken/drankspelletjes doen.

Hoe dan ook brengt het slapen in het buurthuis kleinere, dan wel grotere risico's met zich mee. Risico's die prima vermijdbaar zijn, waarbij je dochter nog steeds een leuk feestje heeft.

Ik zou er dus niet over na hoeven denken: eten en chillen mag, slapen niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-06-2017 om 11:06

Toezicht

Ik zou, na even nagedacht te hebben, geloof ik toch zeggen dat het mag mits er een volwassen toezicht is en dat het anders helaas pindakaas is. De gedachten van BeetjeAnders had ik ook. Leuk en aardig dat je dochter een braaf meisje is en haar vriendinnen ook, maar a. je bent er niet altijd bij, dus je weet niet hoe braaf ze overkomt als je er niet bij bent, dus wie weet dat anderen daardoor het gevoel hebben dat ze wel in is voor minder braaf gedoe en b. als ze zo braaf zijn, zijn ze misschien niet opgewassen tegen stoer en baldadig volk.

Guera

Guera

17-06-2017 om 13:06

Kaaskopje beetje anders

Eens! Maar dat verandert dan toch niet als ze 16 zijn? Wordt mijns inziens alleen maar groter het risico hoe ouder ze worden om dan weer af te nemen. De suggestie werd gewekt dat het nu niet mag maar wel als ze 16 zijn. Dat vind ik dan ook best gek.

Heb ik nooit gezegd Guera.

Voor mij wordt het pas bespreekbaar om zoiets te doen als ze puber-af zijn.
btw. Er zijn veel slaapfeestjes bij mij thuis.
Ze mogen dan tenten opzetten en bbq'en maar ik laat van tevoren weten wat de regels zijn, zet de tuinslang klaar en check heel regelmatig.
Eén keer ging het toch bijna fout en werd er zowat een boom in de fik gezet door een vriendje die haarlak + aansteker had meegenomen.
Iedereen (16/17 jaar) stond erbij en keek er naar en lachen.
Ze zagen het gevaar gewoon niet. De vlammen kwamen wel 2 meter hoog.
Dat ene vriendje werd later niet meer uitgenodigd.

ja afhankelijk van

Ik zou het in jouw geval waarschijnlijk wel ok vinden. Je beschrijft je dochter en vriendinnen als keurige meiden. Dan is kans op alcholgebruik waarschijnlijk klein.
Ik zou in geval van mijn wel wat grensopzoekende 15-jarige dochter met haar soortgelijke vriendinnen waarschijnlijk geen toestemming geven. Maar misschien ook wel.

BeetjeAnders

Maar mag jouw 15-jarige dochter uberhaupt niet naar feestjes waar de ouders bijvoorbeeld tot twaalf uur niet aanwezig zijn?
Mijn dochter en haar vriendinnen zijn niet echt heel braaf. Maar no way dat ze zouden toekijken als een van hun vriendinnen aangerand zou worden.

Alkes:

Het betreft een groot gebouw.
Mijn dochter is 14 en nee, dat sta ik niet toe.

Mijn eigen ouders vonden vroeger alles best als ik maar niet in de weg liep dus ik weet exact wat pubers allemaal uit kunnen vreten.

Freya

Freya

17-06-2017 om 15:06

Dit zou ik doen

Ik zou ze gewoon ophet einde van het feestje gaan halen en bij jou thuis laten overnachten. Kunnen ze samen blijven, samen giechelen en kletsen en wat het nog is wat meisjes van die leeftijd doen (ik heb twee jongens, dus weinig ervaring met meiden ). Minder leuk en spannend natuurlijk, maar voor mij zou het te nemen of te laten zijn denk ik.

BeetjeAnders

Omdat jij vroeger puber bent geweest weet jij precies wat mijn dochter en haar vriendinnen zouden doen? Bijzonder. Jezelf als maat der dingen nemen is lang niet altijd de juiste invalshoek. Mijn puber en haar vriendinnen zijn misschien wat grensopzoekend, maar ze komen wel voor elkaar op

Amsterdamse

Amsterdamse

17-06-2017 om 18:06

Mijn pubers

Ik gun mijn pubers dezelfde vrijheid om het leven uit te proberen als ik ook heb gehad. Maar ja, dat waren de jaren 80, en er is een heleboel veranderd. Kinderen en pubers mogen minder, want niet veilig. Soms terecht, maar vaak niet, vind ik.
Van mij zou dit dus mogen. Leuk zelfs, spannend ook voor ze.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.