Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Vera

Vera

05-07-2016 om 23:07

Gamen tijdens de vakantie

Wij werken beide veel.
Zoon is gek op gamen.
Tijdens de schoolweken beperken we het gamen.
Tijdens de vakantie zijn wij niet thuis en kunnen dus niet controleren hoeveel uur hij gamet -vermoedelijk erg veel.

Hoe doen jullie dat op de dagen dat jullie allebei werken/ uit huis zijn en het dus niet kunnen controleren?
Laten jullie je pubers onbeperkt gamen?

En je reden om het wel of niet te beperken?

triva

triva

05-07-2016 om 23:07

Geef hem elke avond kludjes voor de volgende dag. Niet allemaal gedaan: dan de volgende dag niet gsmen (neem apparaat en/of controller mee). Klusjes: stofzuigrn of boodschappen doen of bed verschonrn of iets in de tuin etc etc

40er

40er

06-07-2016 om 06:07

hier

Ook klusjes, boodschappen oid. En verder laat ik het maar, ik kan het toch niet controleren...

Niet erg

Ik vind het in de vakantie niet erg. Het hele jaar door is het school, huiswerk en sport, niet veel gametijd. Dus nu mag het gewoon. We gaan altijd vrij lang op vakantie zonder wifi. Dus worden telefoon en ipad nauwelijks gebruikt, gamen kan natuurlijk al helemaal niet. Dus in die weken die er thuis overblijven maakt het mij niet uit. Zo lang er maar genoeg andere dingen worden gedaan, zoals buiten voetballen of zo. En dat gebeurt altijd wel.

Ook hier klusjes, trouwens, maar daar ben je in een half uurtje ook wel mee klaar...

Pirata

Pirata

06-07-2016 om 09:07

ik laat 'm

Wel elke dag een klein klusje, dat houdt in boodschappen doen of het eten voorbereiden. Of op zijn broertje passen, tegen een kleine vergoeding.
Verder stimuleer ik om in contact te blijven met vrienden en dan niet via skype uiteraard. :-)
's Avonds zet ik een film of serie aan beneden en dan kijken we daar vaak samen naar. In elk geval, na 22:00 wordt er niet meer gegamed en om 23:00 is het bedtijd. Het gaat om een 14-jarige trouwens.
Wij zijn trouwens ook 3 weken weg en of er in die hotels wifi is weet ik niet.

Theeleut

Theeleut

06-07-2016 om 11:07

Maar

Om hoeveel weken/dagen gaat het?

Hier laten we het los. Nu zijn wij alleen de laatste week van de vakantie allebei aan het werk en dan gaat het nog maar om 3 hele dagen dat ze alleen zijn. Waarschijnlijk zelfs maar 2 dagen. De eerste week ben ik alleen met de kinderen maar ook dan ben ik soepel. We gaan zeker ook andere dingen doen maar een middag of een hele dag achter de laptop heb ik geen moeite mee. Ze doen er leuke dingen op en ze zijn ook gewoon toe aan vakantie.

Jaina

Jaina

06-07-2016 om 14:07

Niet thuis

Ik ben zelf ook meestal niet thuis overdag dus ik heb geen idee hoeveel uren ze gamen en televisie kijken. Mochten ze op de PC gamen kan je wel gaan werken met van die programma's waarmee je precies in de gaten kan houden hoe veel tijd ze op de computer zitten. Persoonlijk doe ik dat echter niet.
Ik laat een lijstje met klusjes achter en verwacht dat die aan het eind van de dag gedaan zijn. Gaat overigens ook niet om hele grootse dingen maar bijvoorbeeld was te drogen hangen, was opvouwen, vaatwasser uitruimen, vers brood halen, hond uitlaten...
Zolang ik in een net huis thuiskom met tevreden honden die zijn uit geweest laat ik ze verder hun gang gaan.

Ik bied wel de mogelijkheid dat ze wat anders doen overdag. Ze mogen van mij naar het jeugdcentrum en sportstages volgen of zo. Maar als ze geen behoefte hebben hoeft het niet.

Mijn jongste zoon wil deze zomer niks doen. Wat ik jammer vind. Ik probeer hem wel over te halen om toch iets te gaan doen maar als hij echt niet wil dan maar niet. Hij zit inderdaad dan het grootste deel van de dag te gamen en tv te kijken.

Mijn jongste dochter is juist wel veel buiten de deur. Die gaat een tennis stage en een paardrijden stage volgen. Die spreekt ook vaker met vriendinnen af om naar het strand te gaan of wat anders leuks te doen. Als ze thuis is hangt ze wel veel voor de televisie maar zij doet ook wel meer andere dingen (lezen, knutselen, gitaar spelen).

Als ik 's avonds thuiskom dan ga ik nog wel regelmatig ook even wat met ze doen. We gaan in de vakantie wat vaker uit eten of ik stel voor dat we nog even gaan wandelen of bij mensen langs gaan. Maar goed daar heeft zoon dan ook niet altijd zin in. Gelukkig gaat hij 's avonds wel vaak voetballen met vrienden. Dus zo doet hij toch wat.

Ik maak me er verder ook niet zo druk om. Als hij een zomer wil rondhangen dan moet hij dat maar doen. Ik bied hem de mogelijkheden om van alles te ondernemen maar als hij niet wil dan wil hij niet.

Appeltaart

Appeltaart

06-07-2016 om 17:07

geem limiet

Ook hier geen limiet, wel hond uitlaten tussendoor. Hij spreekt ook wel met vrienden af, dan doen ze nog wel eens wat anders dan gamen. Maar ja, er is ook geen geld om elke dag te gaan paintballen of boomklimmen, dus ik laat ze maar n beetje aanklooien. We gaan nog twee weken weg, en hij gaat nog een week op zeilkamp. Dan blijven er nog een week of vier over, 3 vakantie, en officieel wel school maar geen les meer. Ik vind t niet zo erg, als dat nou hetgene is wat ie het liefste doet. Door het jaar heen heeft hij gewoon minder tijd.
Ik zit ook het liefst de hele dag in een boek als ik vrij ben. Dat is ook best eenzijdig.
Verder af en toe eens meenemen een ijsje eten, en in de weekenden ondernemen we altijd wel wat samen.

Mijntje

Mijntje

06-07-2016 om 17:07

wel limiet

Mijn zoon zou denk ik graag van moedertje ruilen want hij mag van mij niet onbeperkt achter de beeldbuis.

Vera

Vera

06-07-2016 om 18:07

Mijntje

Jij werkt toch niet?

Dat is dan een voordeel als beide ouders werken en het dus niet kunnen controleren. Zit duidelijk een voordeel aan .

Als we thuis zijn (weekend) zijn we het af en toe wel zat, en is er soms ook wat meer afleiding.

Niet onbeperkt

Ik ben thuis tijdens de schoolvakantie maar zoon is ook veel bij zijn vader en stiefmoeder. Daar is er een beperking gezet op de computer: inmiddels is het 60 mn per dag op de dagen dat er school is, 2 uur in het weekend en tijdens de vakantie 4 uur per dag. Dat vind ik veel maar huis van ex=regels van ex. Ex is computeringenieur en weet hoe hij een computer en internet moet vergrendelen.
Ik ben vaker thuis dus ik ben de begrenzing! Ik vind 3 uur per dag meer dan genoeg, en op de dagen dat zoon bij mij is tijdens de vakantie wordt er van alles ondernomen: klussen in huis, tuin, dagje weg etc. Ook geef ik hem klusjes idd.
Sini

Niki73

Niki73

08-07-2016 om 13:07

Wel beperking

Hier ook een (technische) beperking: 2,5 uur per dag (normaal 1,5 op schooldagen en 2 uur in het weekend) en als hij netjes doet wat ik van hem vraag nog een halfuur of een uur extra. Ik moet er wel bij zeggen dat hij ook nog veel op zijn mobiel zit. Te veel naar mijn smaak, maar ik moet ook nog werken dus ik kan er niet de hele tijd bovenop zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.