Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

May
05-09-2017 om 11:09
Fulltime werken 17 jaar
Hallo allemaal,
Graag hoor ik jullie meningen over het volgende: dochter (17) heeft haar Havo diploma gehaald, maar weet niet wat ze wil gaan doen. Daarom neemt ze een tussenjaar en gaat ze werken. Ze zal gaan verdienen tussen de 400 en 600 per maand.
Hierdoor veranderen er dingen, bijvoorbeeld de kinderbijslag die we nu niet meer krijgen. Ze kreeg tot nu toe zakgeld en kleedgeld en betaalden het meeste voor haar (ook mobiel abo, sporten etc.).
We vinden het nu toch een beetje onzin om alles voor haar te blijven betalen nu ze ervoor gekozen heeft om te gaan werken. Graag hoor ik jullie meningen wat jullie nog zouden betalen, of van je kind zouden vragen. Ik vind het namelijk best nog lastig! Wanneer ze toch weer zou besluiten om naar school te gaan, verandert de boel natuurlijk weer terug. Het gaat puur om deze thuiswonende, fulltime werkende situatie.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!
Groetjes,
May

May
07-09-2017 om 14:09
Toekomst
We zitten héél regelmatig om de tafel, maar ze komt niet met plannen/doelen. Ze wil naar open dagen gaan van hogescholen eind van het jaar, maar verder komen we niet. Behalve werken, heeft ze geen enkel doel (ook geen eindbedrag of iets sparen) voor ogen. Sommigen gaan in een tussenjaar een cursus dit of dat doen, of eerst hard werken om dan te reizen of iets anders te doen. Het is gewoon een groot vraagteken nog...Hoe komt ze er achter waar haar interesses liggen voor de toekomst?

braam
07-09-2017 om 16:09
onzekerheid
Misschien speelt dit totaal niet hoor, maar zou het ook mee kunnen spelen dat de rijlessen niet zo goed gaan, dat ze toch al het gevoel krijgt dat ze niet goed bezig is (omdat er zo'n druk zit op uitzoeken wat ze nu wil met haar leven - alsof je dat kunt weten op je zeventiende), dat ze een soort faalangst heeft, gewoon helemaal niks doen nu, want alles wat ze doet is toch niet goed? En straks zakt ze voor rijexamen en dan is ook dat weer een negatieve ervaring, dus dan liever helemaal niet proberen?
Ik zou de druk er wat afhalen. Er zijn genoeg 20-ers die nog niet goed weten wat ze willen. Gemiddelde leeftijd van eerstejaars op sommige hbo-opleidingen is rond de 20, dus daar zitten heel veel mensen tussen die op hun zeventiende nog niet wisten wat ze wilden.
Probeer niet de indruk te geven dat jullie haar willen straffen omdat ze een tussenjaar doet. Zo bedoel je het vast niet, maar het kan makkelijk zo overkomen. Dat je zegt dat ze de vrijdag ook maar werk zou moeten zoeken, want vier dagen werken is maar vrijheid blijheid, bijvoorbeeld. Ik vind vier dagen fulltime werken voor een zeventienjarige al best veel. Ik ken zeventienjarigen die tijdens een tussenjaar veel minder deden. Als het moet dan moet het, maar juist als het niet hoeft, waarom zo streng? Er zijn ook zat hbo-studenten die veel minder dan 40 uur per week met hun studie bezig zijn. Ik snap goed dat je niet wil dat ze maar wat rondhangt dit jaar, maar dat lijkt me niet aan de orde met 4 dagen in de week werken.

Sinbads vrouw
07-09-2017 om 16:09
Punt zetten op de horizon
Wat misschien ook kan helpen is door het zetten van een punt op de horizon. Vraag haar hoe ze haar leven over 5 jaar ziet, waar ze woont, wat ze doet, welk werk ze heeft, etc.
En vraag haar dan wat ze daarvoor moet doen.
Geef haar ook mee dat nu niet hoeft te weten wat ze over 20 jaar doet, of over 40 jaar. Dat is nog zo lang weg, dat kan nog wel 10 keer veranderen. En bovendien, nu beslissen waar je over 40 jaar wil zijn is veel te lang. Dat kan niemand overzien. Ze hoeft niet te weten wat ze met de rest van haar leven wil doen, een globaal plan voor de aankomende jaren is genoeg.
Misschien dat haar dat de ruimte geeft om actief te plannen en uit te voeren?

maan.
08-09-2017 om 14:09
Open dagen
'ze wil eindvan het jaar naar open dagen' wacht daar niet te lang mee, ga meteen de eerste ronde open dagen doen. Geeft meer bedenktijd en de mogelijkheid om bij twijfel een tweede open dag te bezoeken. En schrijf bijtijds in voor een meeloopdag, zal misschien lastig zijn ivm werk maar is echt aan te raden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.