Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Wijntje
02-09-2012 om 22:09
Frisfeesten een goed idee?
Onze dochter van bijna 14 jaar wil naar een Frisfeest. Een aantal kinderen uit haar klas mogen er heen, dus logisch dat zij ook wil. Mijn man en ik hebben er helemaal geen goed gevoel bij; voor ons is ze nog veel te jong om uit te gaan. Wij vinden eigenlijk de schoolfeesten voorlopig wel voldoende voor een kind van haar leeftijd.
Vrienden wiens dochter er heen mocht, vertelden dat je, als je je kind gaat ophalen, schrikt van hoe de meiden eruit zien: veel te veel make-up, ultra-korte rokjes, enorme oorbellen, kortom naar ons idee behoorlijk ordinair. Er wordt heel wat afgezoend (liefst met verschillende jongens) en geschuurd. Kortom, wij moeten er eigenlijk niet aan denken dat onze dochter naar zo'n feest toe gaat!
Maar... we willen ook geen ouderwetse ouders zijn van wie de kinderen "niks" mogen. De meeste anderen uit de klas mogen wel (hebben we gecheckt, is echt waar, dus niet een verhaal wat ons kind ophangt om ons maar over te halen).
We hebben de website over de Frisfeesten bekeken en het lijkt allemaal goed geregeld; voldoende toezicht, geen alcohol, roken verboden, eenmaal binnen kun je niet meer naar buiten (tenzij je naar huis wilt natuurlijk).
Wat is wijsheid??? Zijn wij ten onrechte bang dat ons kind terechtkomt in een ordinair gebeuren waar wij haar liever nog even voor willen behoeden of zijn we overbezorgd. En "moet" een kind van 13/14 jaar al uitgaan???
Hopelijk zijn er onder jullie ouders die ons meer kunnen vertellen!

Yura
05-09-2012 om 18:09
Rugby
Ik noemde het eerste voorbeeld omdat iemand aangaf dat veel meiden ook zelf beginnen. Ik weet inderdaad niet de huidskleur van het meisje, maar inderdaad het gedrag is het probleem. Het tweede voorbeeld noemde ik omdat iemand vermoedde dat Noordafrikaanse jongens worden geweigerd. Er is eigenlijk geen reden opgegeven, alleen dat de jongen een id moest laten zien, dat hij niet, want hij was toen nog net 13, de jongens waar hij mee was mochten wel zonder id naar binnen. Dus inderdaad het is een gok of zijn looks de oorzaak waren, maar hij was dus niet al irritant ofzo met zijn vrienden dat ze er daarom niet in mochten, want de vrienden mochten wel.

rugby
05-09-2012 om 18:09
Precies yura, ik begrijp het en mee eens!
dat is ook wat ik denk,ik begrijp je goed. Ook meiden beginnen,goed dat je het voorbeeld aan haalt! En dan zeggen we toch ook niet meteen dat het die blanke uitdagende meiden zijn..? Ben het met je eens, het gedrag bepaalt het.
En mss zag die 'donkere'knul er wel jong uit? Of... mss heeft die bouncer een vooroordeel (lees: slechte ervaringen) en wil een ID checken? Maar jammer blijft het, als het gebeurd omdat iemand een andere kleur heeft.
Vroeger werd er van mij (mijn soort:punk/metal-fan) ook al van te voren geroepen dat wij ''niet naar binnen mochten, want die zouden toch wel gaan vechten''....?! Natuurlijk gebeurde dat wel eens, en als je er anders uit ziet dan gemiddeld, zal dat voorval ook sneller blijven hangen, alsof het met dat uiterlijk te maken had. Ik begrijp wel hoe het werkt, ook voor een bouncer, maar het is te ongenuanceerd, te kortzichtig.
Ik vind het intriest voor zo'n knul, als waar jij het over had, geweigerd wordt en voelt dat het wellicht misschien met zn huidskleur/evt. cultuur te maken kan hebben..

Maylise
05-09-2012 om 20:09
Rugby
Het klopt wel dat jongens met een Marokkaans achtig uiterlijk minder vlug binnen worden gelaten. Daarom hoef ik me ook alleen om mijn dochters druk te maken, de jongens worden toch niet binnen gelaten.

Maylise
05-09-2012 om 21:09
Meisjes
Vrouwen zouden nooit verantwoordelijk moeten worden gehouden voor het gedrag van mannen. Als die jongens zich misdragen dan komt dat niet doordat de meisjes zich op een bepaalde manier kleden. Jongens zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Natuurlijk zijn er ook meisjes die zich seksueel agressief opstellen tegenover jongens. Echter andersom komt vele malen vaker voor. Daarnaast zijn jongens meestal toch fysiek sterker en kunnen ze dus makkelijk een meisje afweren.
In elk geval wordt me steeds meer duidelijker dat ik dit soort feesten voor jonge kinderen niet geschikt vindt. Dit soort dingen bewaren ze maar voor als ze wat ouder zijn, beter weten wat ze willen en sterker in hun schoenen staan.

albana
06-09-2012 om 08:09
Verantwoordelijk
Het gaat niet eens om 'misdragingen'. Over het algemeen is de kans op volwassener 18+ feesten stukken groter op échte misdragingen (verkrachtingen, vechtpartijen etc.) dan bij frisfeesten. Maar het gaat meer om hoe wil je zélf dat frisfeestje beleven? Wil je gewoon dansen en lol hebben met je vriendinnen is het niet erg 'handig' om je sexy en uitdagend te kleden, zelfs niet als je dat prettig vind zitten. Want dan kun je erop rekenen dat er zwermen jongens om je heen dartelen. Die zich hoogstwaarschijnlijk niet 'misdragen' maar gewoon pogingen wagen omdat ze denken dat jij met jouw kleding de boodschap uitdraagt dat jij dat ook wel graag wil.
Op de meeste frisfeesten (tenminste hier) is er genoeg beveiliging en 'regels' om misdragingen te voorkomen en daarbij is die beveiliging zowel fysiek als verbaal de 'meerdere' van 14-15 jarige pubers. Op die leeftijd zijn ze ook nog enigins gewend dat er 'opgetreden' word (school,thuis), dus zullen ze er eerder gehoor aan geven.
En wat betreft jongens die óók opgevoed moeten worden. Ik heb geen jongens, maar ben het ermee eens. Maar over het algemeen gesteld zijn jongens nu eenmaal fysiek sterker dan de meiden en liggen (ook zeer algemeen gesteld) de grenzen van 'hoever' kan ik gaan bij puberjongens vaak verder dan bij pubermeisjes. Dus is het 'handig' dat je als pubermeisje leert hoe je je eigen grens kan bewaken. Zowel in de boodschap die je uitdraagt alsook in je houding, gedrag en verbaal. En beter weten wát je wil, leer je makkelijker door ervaringen dan doordat je ouders het je talloze malen vertellen. Juist daarom zijn frisfeesten een geschikte 'leerschool' om daarna het toch risicovollere 16 of 18+feestleven in te gaan, waar échte misdragingen veel vaker voorkomen.
groeten albana

Yura
06-09-2012 om 09:09
Elk nadeel heb z'n voordeel
Haha Maylise, ik moet wel lachen om jouw reactie hoor. Geweldig zo'n positieve insteek. Waarmee ik niet bedoel uiteraard dat het een nadeel is dat je zoons een Noordafrikaans uiterlijk hebben, maar dat het een nadeel is dat ze gediscrimineerd worden.

skik
06-09-2012 om 10:09
Izar
Het ligt er vast ook aan welke kop je trekt bij je outfit. Werp je wulpse blikken, dan word je vast sneller nagefloten dan wanneer je zelfbewust maar niet behaagziek over straat gaat. Waarmee ik dan weer niet wil zeggen dat meisjes die vanonder hun wimpers steels de wereld in lonken nagesist en uitgescholden mogen worden.
skik

Tirza G.
06-09-2012 om 12:09
Krin, ken je deze al?
Ten rape prevention tips:
1. Don’t put drugs in women’s drinks.
2. When you see a woman walking by herself, leave her alone.
3. If you pull over to help a woman whose car has broken down, remember not to rape her.
4. If you are in an elevator and a woman gets in, don’t rape her.
5. When you encounter a woman who is asleep, the safest course of action is to not rape her.
6. Never creep into a woman’s home through an unlocked door or window, or spring out at her from between parked cars, or rape her.
7. Remember, people go to the laundry room to do their laundry. Do not attempt to molest someone who is alone in a laundry room.
8. Use the Buddy System! If it is inconvenient for you to stop yourself from raping women, ask a trusted friend to accompany you at all times.
9. Carry a rape whistle. If you find that you are about to rape someone, blow the whistle until someone comes to stop you.
10. Don’t forget: Honesty is the best policy. When asking a woman out on a date, don’t pretend that you are interested in her as a person; tell her straight up that you expect to be raping her later. If you don’t communicate your intentions, the woman may take it as a sign that you do not plan to rape her.
Tirza

krin
06-09-2012 om 12:09
Nee, nog niet
Dank je! Misschien hang ik hem maar alvast ingelijst in de kamer van zoon (7). Je kunt er maar op tijd bij zijn, nietwaar.

Wijntje
06-09-2012 om 20:09
Over dat schuren gesproken
Heb al een paar keer met dochterlief gepraat over schuren en wat zij daar nou van vindt. Zij keek me verbaasd aan; "maar dat doen ze allemaal mam, op de schoolfeesten, da's heel gewoon".
Mijn uitleg over geile hormonenbommetjes (in iets beschaafdere bewoordingen uiteraard) die hun lusten staan te botvieren op de konten van meisjes (die ze soms niet eens echt goed kennen!) en of je je dan niet gebruikt voelt, kwam niet echt over.
Het gekke is, mijn nichtjes in een stad in het Westen van het land vinden schuren ècht niet kunnen; "dan krijgen ze gelijk een knal", was hun commentaar. Typisch dat het op de ene plek volkomen normaal wordt gevonden en op de andere plek not done is!
En hoe peuter ik dochterlief aan het verstand dat het NIET normaal is?????

Tinus_p
06-09-2012 om 20:09
Normaal
Wijntje:
"En hoe peuter ik dochterlief aan het verstand dat het NIET normaal is?????"
Dat gaat je (in die woorden) niet lukken, want wat je dochter ziet en hoort, is dat het 'normaal' is -in de betekenis van 'gewoon, veelvoorkomend, acceptabel'.
De vraag is eigenlijk, waarom je het afkeurt -want dat is de basis voor een gesprek met je dochter.

Maylise
06-09-2012 om 23:09
Wijntje
Ik zou in jouw geval met mijn dochter gaan praten over jongens en seksualiteit in zijn algemeenheid. Veel heeft namelijk ook te maken met je eigen visie hierop. Ik zou proberen uit te leggen dat schuren een intieme handeling is en net zoals je niet zomaar iedereen zou kussen en ook niet in het openbaar zou zoenen schuren ook niet een handeling is die je met iedereen hoort te doen. Ik zou haar proberen bij te brengen dat ze veel meer waard is dan als een lust object te dienen voor allerlei jongens. Ik zou met haar praten over eigenwaarde en jezelf bewaren.
Ik kan me wel voorstellen dat het lastig is als je in een omgeving zit waar iedereen het doet. Hier wordt schuren toch vooral als iets gezien wat ordinaire tieners doen en niet iets wat zij ooit zouden doen. In hun omgeving wordt daar juist laatdunkend over gepraat.

Maylise
06-09-2012 om 23:09
Yura
Het kan zeker voordelen hebben. Mijn zoon wilde rond zijn 17de altijd graag naar een hele grote disco in de buurt. Daar gebeurden soms rare dingen. Ik was dus best wel blij dat hij en zijn vriendengroep (vooral allochtone jongens) eigenlijk nooit naar binnen mochten. Praktisch gezien dan. Principieel vind ik het schandalig. Maar wat doe je er aan. Het is in en in triest als je er over na gaat denken maar helaas komt discriminatie overal voor.
Later wilde zoon zelf gelukkig ook niet meer naar die disco dus voor een keer werkte het zeker in mijn voordeel. Al zag zoon het zelf natuurlijk niet zo.

Stenna
07-09-2012 om 00:09
Nostalgisch
word ik hier van. Ineens voel ik me weer 14, boos en opstandig dat ik nooit uit mag van mijn gereformeerde vader. Want op feesten, daar werd geschuifeld! Daar hoorde je veel over. Alleen door snolletjes natuurlijk.
Nu bij ons omgekeerde wereld: ik vind dat puberzoon eens wat meer uit moet gaan (thuis achter de xbox ontmoet je geen meisjes). Hij wil niet. Als ik had gemogen!!! Of zou ik nu nog kunnen gaan, denken jullie? Inhalen?!

albana
07-09-2012 om 07:09
Zal je zoon leuk vinden stenna!
Hahaha, vraag 's aan je zoon?
Maar ik ben bang dat ie net zo reageerd als je vader :)
groeten albana

albana
07-09-2012 om 08:09
Hier ook 'not-done'
Hier komt schuren ook voor, maar word het ook gezien als iets dat ordinaire tieners doen. Dat groepje meiden dat zich 'opzichter' kleed word er wel mee lastig gevallen...(dat jongens dat proberen) maar zelfs die willen het niet en weren de jongens af. Dat boezemt jongste behoorlijke angst in...die vind het 'eng'. Vooral volgens mij omdat er dan allerlei dingen kunnen gebeuren die je niet ziet aankomen (handen op borsten leggen b.v.). Van het idee alleen al gruwt jongste. Ze was ooit 1 keer behoorlijk ontdaan omdat op een schoolfeest (waar in principe schuren verboden is, maar blijkbaar was het toch voorgekomen) 1 van de jongens waar zij mee voetbalt schuurde met een haar totaal onbekend meisje, maar dat is al een jaar geleden ofzo, toen ging ze nog niet eens naar frisfeesten. Jongen kwam daardoor in een totaal ander 'licht' te staan voor jongste en bij de meiden die nog met die jongens spelen was het hét gesprek van de dag. Voetbalmaatje was veranderd van aardige jongen die leuk kan voetballen in potentïele engerd. Ik geloof dat die storm van toen al weer is gaan liggen...ze voetballen nu weer wel met hem in ieder geval (oud basisschoolklasgenoot) en dan is het écht voetballen, gewoon hier voor de deur.
Er word hier ook wel geschuifeld....Zoals wij dat deden en dat word minder gezien als ordinair en is ook toegestaan met je vriendin b.v.
groeten albana

Tinus_p
07-09-2012 om 10:09
Stenna
Stenna:
"Nu bij ons omgekeerde wereld: ik vind dat puberzoon eens wat meer uit moet gaan (thuis achter de xbox ontmoet je geen meisjes). Hij wil niet. Als ik had gemogen!!! Of zou ik nu nog kunnen gaan, denken jullie? Inhalen?!"
Je mag best -ga maar eens zoeken op 70-80-90s parties; daar zitten vooral 40-plussers.

AnneJ
07-09-2012 om 20:09
Alto's
Inderdaad Fiorucci hebben mijn kinderen niets met schuren en frisfeesten. Hoewel ik ook wat verbijsterd ben van dat gebeuk in een moshpit en grungen dat mijn zoon bont en blauw thuiskomt. Ik kan niet onthouden hoe die 'happenings' met metalbands en dergelijke heten. En de kledij is nog altijd decent, spijkerbroek en legerbroek, grote T-shirts met enge dingen of stripfiguren.
Daar ben ik wel blij om. Dochter durft niet eens naar een schoolfeest. Die gaat nog gezellig met mij mee naar familie en vrienden.
Mijn nachtmerrie is dat die kinderen met groepjes vrienden in Spanje of Polen gaan feesten, voortdurend dronken en van disco naar disco. Of iedere zaterdag indrinken met grote groepen vrienden naar de stad of zo. Dat vond ik vroeger zelf ook niets. Ik zeg niets, want dan gaan ze het misschien zelf nog doen ook, uit pubertegendraadsheid.:-)
Sommige dingen heb je misschien mazzel als ouders. Zo'n frisfeest lijkt me erg, maar ja, wat doe je als je kind dat nou eenmaal interessant vind?

Tirza G.
07-09-2012 om 22:09
Nog eentje, krin
Als ik nou toch bezig ben
Men should be offended when someone claims that women should prevent rape by not wearing certain things or not going certain places of not acting certain way.
That line of thinking presumes that you are incapable of control. That you are so base and uncivilized that it takes extraordinairy effort for you to walk down the street without raping someone. That you require certain dress code be maintained, that certain behaviors be employed so that maybe today, just maybe, you won't rape someone.
It presumes that your natural state is rapist.
Tirza

krin
08-09-2012 om 08:09
Dat, dus
Is wat ik bedoelde. Aan de andere kant: is de natural born rapist niet jarenlang het feministische manbeeld geweest?

Stenna
08-09-2012 om 10:09
Pointe
De boodschap in mijn nostalgie is niet helemaal aangekomen, geloof ik. Wat mijn herinnering aangeeft is: 14/15 jarigen die willen feesten en ouders die zich dan zorgen maken over wat op die feesten allemaal gebeurd, qua seksueel getinte probeersels, dat is van alle tijden.
Zijn jullie niet jong geweest? Heb ik zo'n goed geheugen voor mijn leeftijd?

Fiorucci
08-09-2012 om 18:09
Stenna
Ja, ik ben jong geweest, maar geschuurd werd er echt niet op feesten....een beetje 'slowen' hooguit.

krin
08-09-2012 om 21:09
Jong geweest
Ja, jong geweest. Nee, geen feesten zoals de frisfeesten in sommige beschrijvingen hierboven. Wel schoolfeesten, maar daar gebeurde niet zoveel, en avondjes hangen met vrienden (m/v), en daar gebeurde wel het een en ander. En een keer in de maand, geloof ik, was er op zondagmiddag disco in het buurthuis, en daar werd aan het eind van de middag wel eens geschuifeld, en er verdwenen wel eens stelletjes naar de zoenmuur achter op de parkeerplaats.
Natuurlijk is het uitproberen van alle tijden, maar dat 'schuren' is wel nieuw. En het idee dat je naar frisfeesten zou gaan om te 'leren' uitgaan voor later als je 18 bent is trouwens angstwekkend geniale marketing.

albana
09-09-2012 om 10:09
Frisfeesten=buurthuisdisco
Hier zijn de frisfeesten gewoon hetzelfde als de 'vroeger' geörganiseerde buurthuisfeesten...
Het is zelfs in de zelfde locatie.
Alleen waren er vroeger meer 'buurthuisfeesten' op verschillende plekken en afhankelijk van waar je woonde en bij welke 'groep' je hoorde ging je naar het ene of het andere buurthuisdisco-gedoe. Die buurthuizen zijn gefuseerd, samengegaan of werken intensief samen ook w.s. onder druk van de gemeente en omdat het anders niet meer uit kon. En sámen organiseren ze nu dat ene 'frisfeest' in de grootste locatie die ze hebben. Ook 1 keer per maand. Alleen in de zomervakantie zijn er wat meer (ook voor de pubertoeristen w.s.) om de 2 weken is het dan.
Ik zie als ik de website bekijk zelfs veel 'bekende' namen, namen die ik als puber ook al tegenkwam in die buurthuizen. Toen waren ze de discjocky, nu zitten ze in het bestuur of toen waren ze de uitsmijter en nu de p.r. medewerker:)
groeten albana

rugby
10-09-2012 om 09:09
Ojaahhh la bamba :-)
dát heb ik mijn dochters verteld. Bij ons was het ook zo dat de rollen omgedraaid werden, dat de meiden n jongen uitkoos uit de cirkel en daar mee ging zoenen (1 zoen als hij niet wilde , maar als ie wel wilde was dat je kans op meer..).
Toen heel spannend....mn dochters (ik verteld ehet op hun FRIS-leeftijd) vonden het erg ranzig en ordinair.
Zo heeft elke generatie wel iets denk ik!