Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Evian
20-03-2011 om 12:03
Fris
Ik heb gisteren mijn brugklasser opgehaald van een FRIS-feest. Hij zat met drie andere vriendjes bij me in de auto en het beeld dat ik van de avond kreeg was dat er voortdurend was 'geschuurd' en 'getongd'. Met wie deed er blijkbaar niet zo veel toe. Het aantal wel; een soort wedstrijd tussen de vier mannen ...
Of ze het he schuren en tongen ook echt leuk vonden werd mij ook niet duidelijk ... Ik vond het een treurige bedoening en vind die FRIS-feesten een stom initiatief. Overdrijf ik?

Netel
23-03-2011 om 14:03
Frisfeest
Dochter van bijna 13 is twee keer geweest en gaat voorlopig niet meer. Het dansen vindt ze ontzettend leuk, jongens zijn niet bijster interessant (of het moet díe ene zijn) en verder is het druk en te heet en doet driekwart van die meiden waar zij nog niet mee bezig is.
Veel verschil met vroeger zie ik niet zo. Wij hadden die feesten ook, al heetten ze toen jeugdsoos, en wij tongden flink, maar dan wel met onze vriendjes en anders niemand.

Maylise
23-03-2011 om 20:03
Als ik het zo hoor
Als ik het zo hier lees en wat ik wel eens heb gehoord van anderen zijn dit niet het soort feesten waar ik mijn kind heen zou laten gaan. Ik denk niet dat dingen als "schuren" en zoenen met relatief vreemden nou echt iets is waarvan ik ze wil laten denken dat dit normaal is.

bromvlieg
25-03-2011 om 21:03
Verenigingsfeestje
Man was als bestuurslid een aantal jaren terug op een verenigingsfeestje waar door de jongelui ook zo werd 'geschuurd'.
Hij verbaasde zich zeer, maar de andere volwassen bestuursleden vond 'dat dat moest kunnen, wij zijn toch ook jong geweest'. Dat hij zich verbaasde, vond men maar ouderwets.

albana
26-03-2011 om 10:03
Lel verkopen
Mijn jongste(13)heeft een jongen uit de klas die haar uitzocht om te 'schuren' écht een lel verkocht. Het was met 'proud marrie' van tina turner. Lievelingslied van dochter, en met 'rolling' kwam hij opeens uit het niets dus achter haar staan schuren. De 'lel' kwam waarschijnlijk van de schrik. Maar kwam behoorlijk hard aan,jongen was sprakeloos (grote jongen, klein tenger meisje) en de rest van de groep ook. Jongste is naar buiten gegaan en wat meiden achter haar aan, jongste was nog steeds woest. Buiten gekomen begon ze te huilen van schrik, leraar kwam voorbij en wilde weten wat er was. Om niet het hele verhaal uit de doeken te hoeven doen (beschamend om aan je leraar te vertellen) hebben ze gezegd dat de jongen dochter liet schrikken en zij 'm een lel verkocht had. Tot dochters grote verdriet had ze nu óók nog door die rotzak haar lievelingslied gemist. Die leraar ging verhaal halen bij de dader die het verhaal bevestigde (hij was w.s. allang blij dat dochter niet alles uit de doeken had gedaan) en zijn excuses aanbood zelfs. Om het goed te maken moest hij hetzelfde lied bij de disco aanvragen.
Sinsdien kijken de jongens in de klas met iéts meer respect naar jongste. Dáár moet je afblijven want die kán uithalen! Is het idee geloof ik, hahaha.
Dochter vertelde het wel thuis, ik schrok er ook van,Dit is eerste klas v.o.! Dus 11,12 en 13 jarigen! Oudste kende het verschijnsel ook wel en vond het dus doodnormaal maar gaf ook aan dat ze niet met hun poten aan háár moeten zitten want dan zal ze ze 's even leren (grote sterke dochter dus dat komt wel goed).
En was zeer met haar zusje eens dat ze zich daar niet voor moet 'lenen'.
Hier dus 2 meiden die niet gediend zijn van die schuurspelletjes. Volgens hun is het ook alleen ter meerder eer en glorie van de jongens en écht niet leuk voor meiden.
Oudste zei ook : 'Dat doé je toch niet! Daar léén je je toch niet voor!' (is 17).
In hun ogen is het meer een spelletje voor meiden die zich hoerig gedragen en opgewonden jongens die daar gebruik van maken.En zó willen ze niet zijn.
groeten albana

Valkyre
26-03-2011 om 17:03
Haha albana
Wat een leuke dochters heb jij Je bent vast apetrots... Stoer hoor.

Fély
27-03-2011 om 16:03
Hellup!
Kom net terug van korte vakantie en kom dit draadje tegen met termen die ik echt niet ken. Frisfeest, schuren. Ik kan uit de postings wel iets vermoeden, maar zijn er definities voorhanden van beide begrippen?
Dochterlief is 13,5 en heeft sinds een jaar een vriendje die een jaar jonger en een kop kleiner dan zij is. Ze hikken beide aan tegen de eerste zoen. Tongzoenen lijkt haar vreselijk.

bromvlieg
27-03-2011 om 17:03
Hoeft toch niet?
Waarom moet je met 13.5 persé tongzoenen? Komt op z'n tijd wel hoor.
Herinner me dat oudste dochter het ook enorm spannend vond. Maar die was 15, dat scheelt weer wat.

Fély
27-03-2011 om 17:03
Haar vader denkt meer aan 35
Als ze voor het eerst zoent. Ze zijn nog ver van zoenen af hoor. Gelukkig is haar omgeving (klas) nog helemaal niet bezig met dit soort dingen. Dat scheelt wel. In parallelklassen gaat het er soms heftig aan toe. Maar wat zijn die frisfeesten nou precies?

Sarcas
30-03-2011 om 16:03
Hik!
Ik denk niet dat het verstandig is om te gaan tongzoenen als je de hik hebt. Helemaal niet als je allebei de hik hebt. Komen ongelukken van
Frisfeesten:
http://www.wijzijnfris.nl/
In kijk maar op YouTube bijvoorbeeld. Diverse filmpjes te zien van kids op frisfeesten…
S.