Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Marieke

Marieke

24-05-2014 om 11:05

Folders bezorgen

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 12:05

overigens

Kan het ook nog operatiekamer betekenen...

Ik ben er even op gaan googelen maar het is toch belachelijk dat iemand zo'n verschrikkelijk woord verzint en dat het dan ook nog nodig is daar een afkorting voor te maken (bang om het woord te gebruiken?) met als gevolg dat er overal mensen boos op elkaar worden omdat iemand ok niet mag gebruiken? Dat is toch de omgekeerde wereld? Wordt boos als iemand opkankeren gebruikt (barbie van cherso gebruikt dat ook las ik) maar ga niet zo moeilijk doen over twee letters.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2014 om 12:05

Dalarna

Helemaal eens:-)

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 15:05

Kaaskopje

Altijd leuk om te merken dat je het ook wel eens eens bent met elkaar, met iedereen hier. Altijd vind je wel weer een onderwerp waar je wel hetzelfde over denkt ;)

Evanlyn

Evanlyn

29-05-2014 om 16:05

Overigens

Dochter had mij goed nieuws ge-SMSt (want ik Whatsapp niet) en ik dacht jong te doen door YOLO! terug te SM-en. Of ik dat nooit meer wilde doen, want als je moeder zo'n woord gaat gebruiken kan het meer, dan moet je op zoek naar iets nieuws. En dat is te vermoeiend.

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 16:05

evanlyn

Ja, dat bedoel ik inderdaad, ouderen mogen niet de woorden van de jongeren gebruiken maar we worden er wel opeens op aangekeken als we ok gebruiken (zoals de dochter van Flanagan doet)?

Monique D*

Monique D*

29-05-2014 om 17:05

Dalarna, OK wordt op school van dochter niet getolereerd!

Dalarna:
"Het is toch belachelijk dat iemand zo'n verschrikkelijk woord verzint en dat het dan ook nog nodig is daar een afkorting voor te maken (bang om het woord te gebruiken?) met als gevolg dat er overal mensen boos op elkaar worden omdat iemand ok niet mag gebruiken?"

Op de school van mijn dochter is het verboden om de twee letters O K te gebruiken, want dat is de afkorting van OpKankeren. Mijn dochter heeft hiervoor straf gekregen. Zij wist dat niet en ging ervan uit dat OK Okay betekent. Ik wist het ook niet... maar sinds dat incident weten wij het nu wel.

Ik denk dat de leerkrachten bang zijn dat ze door gebruik van die afkorting heimelijk belachelijk gemaakt worden.

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 18:05

straf?

Werkelijk waar? Straf? Voor iets wat je niet weet? Wat een onzin, ik was op hoge poten naar school gegaan, nou eigenlijk niet, mijn zoon had zich dit niet laten aanpraten. Hij weet overigens ook niet dat ok dat betekent.

Zijn die leerkrachten nou helemaal gek geworden? Zij weten toch ook dat ok al decennialang okee betekent (en operatiekamer)? Waarom gaan ze mee in die onzin door straf te geven? Hele volksstammen weten dat niet hoor.

Serieus, hoe kun je iemand straffen voor iets wat niet in een woordenboek of afkortingensite staat: http://www.afkortingen.nl/

Afkorting : Staat voor : [Taal] (gebruikt in) Uitleg :
O.K. okay (Amerikaans-Engels)
O.K. operatiekamer -
OK Oklahoma Een van de Verenigde Staten van Amerika

Kaaskopje

Kaaskopje

Dalarna

Ja, daarom liet ik het ook weten:-)

inge

inge

ok = okay

Bij ons in het oosten betekend ok gewoon okay. Pubers keken erg verbaasd dat het ook nog een andere betekenis zou hebben

Monique D*

Monique D*

Dalarna

Dochter liet het zich ook niet aanpraten en daagde daarom verder de leerkracht uit. OK is toch Okay? Ze bleef toen doorgaan met OK te zeggen. Zij vond dat grote onzin. En toen kreeg zij straf.
En als je zelf niet op de hoogte bent van de jongerentaal, dan accepteer je dit wel als moeder. Weet ik veel dat het ook OpKankeren betekent!

(dit gebeurde overigens niet in de examenklas waar ze nu in zit, maar het jaar daarvoor).

Misschien komt deze afkorting nog in het woordenboek of afkortingensite!:-)

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-05-2014 om 19:05

Inge, ook het oosten hier

maar hier raakte kind 2 helemaal van de leg omdat ze door iemand 'steeds ge-okt' werd. Kind 2 zit op een vo school ong 500 mtr van de vo-school van kind 2 en zegt dat het okken daar niet gebeurt. Kortom, ook in het oosten komt het voor, maar blijkbaar niet overal op dezelfde manier.
Op mijn werk betekent ok trouwens gewoon 'operatiekamer' en 'operatie'.

Bizar trouwens dat een kind straf krijgt als het ok gebruikt in de zin van oké.

Wat betekent trouwens LORF?

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-05-2014 om 19:05

Oei erg onhelder geworden

Ik bedoel te zeggen dat kind 1 op een voschool zit op 500 mtr afstand van de (vo)school van kind 2. En dat op de school van kind 1 'ok' niet de nare betekenis heeft die het op de school van kind 2 wel heeft. En dat allebei in het oosten van het land...

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 20:05

Ze kreeg dus straf omdat ze nogal brutaal deed... dat is wel wat anders. Volgens mij had ze geen straf gekregen als ze niet zo was geen herhalen in dat ok.

Laughing by Rolling

Allereerst gebruikt mijn dochter de uitdrukking OK niet! Ze wees mij erop dit niet te gebruiken omdat het een andere betekenis had. Haar vriendin heeft ook haar ouders gewaarschuwd omdat ze ervan bewust zijn dat wij de 'oudere' generatie achter lopen...

LORF was inderdaad fout, dit moest zijn ROFL. Dus Rolling on Floor Laughing ipv Laughing on Rolling Floor. Ik geloof dat het resultaat hetzelfde is maar vermoedde, toen ik die fout zag, dat daar ongetwijfeld een vraag over zou komen.

Zo, nu tijd voor koffie en even de folders doorlopen die net door een jongen door de borstelige brievenbus is geduwd. Als ik morgen ga winkelen, zal ik het kind, dat wilt werken voor een centje om te sparen voor een nieuwe tablet, eerst vragen of het kind zijn huiswerk al af heeft voordat ik mijn karretje afgeef.

Astrid

Astrid

31-05-2014 om 11:05

hier

Net gevraagd en hier geen weet van de tweede "betekenis" van OK (westen land). Een nieuwere/jongere generatie dus. Tja...laten we ons door snotneusjes voorschrijven wat iets betekent? Als ouders er bovenop en snel de kop indrukken lijkt me.

Dalarna

Dalarna

31-05-2014 om 19:05

rondgevraagd

Ik heb het bij mijn streetwise neef uit Groningen gevraagd, die zei ook dat het gewoon nog oke betekent maar vooral in Adam/Rdam is het ook opkankeren.

Rotterdam calling

Nooit van gehoord, gelukkig.

skik

Puberteit,

de leeftijdsfase die wij allen hebben meegemaakt en de fase waar onze kinderen nu in bevinden. De tijd waarin pubers als revolutionairen grenzen opzoeken op zoek naar vrijheid ( zoals lang geleden de hippies en de krakers).

Om te genieten van vrijheid in ruime zin van het woord, heb je geld nodig. Vandaar dat vele pubers al op jonge leeftijd zich de benen uit het lijf lopen voor een paar centen ( sparen voor een snelle scooter?) zodat ze laten zien dat ze zich willen losmaken van hun ouders zoals een puber betaamd.

Onze pubers leven in een smartphone tijdsfase waarin Internet een vorm is van communiceren, die zich global verspreid en geen grenzen kent.
In deze periode waarin pubers de behoefte hebben om door hun ouders niet meer als kindje behandeld te worden, willen ze over onderwerpen meepraten. Ze willen het gevoel hebben dat we respect voor ze hebben, voor wat ze voelen en zeggen.

@Astrid, deze snotneuzen de kop indrukken is juist een teken van respectloosheid van ouder naar een kind in de puberteit.
Het is de tijd van communiceren over veranderingen (oa taalgebruik) tijdens een kopje thee of dmv sms als het niet anders kan. Oh, ik loop alweer achter, sms kost geld whatsapp is gratis.

Dalarna

Dalarna

01-06-2014 om 10:06

Nee flanagan

Ik denk dat astrid het wat hard stelt (overigens kun je haar tekst beter even citeren, nu moest ik het opzoeken) maar als de jeugd iets nieuws verzint hoeven wij ons daar niet aan te conformeren. Iemand heeft iets doms bedacht en nu worden wij verboden een bepaalde lettercombinatie te gebruiken?

De stilzwijgende afspraak tussen pubers en hun ouders is dat WIJ niet hun woorden gebruiken en ZIJ zich niet bemoeien met ONZE woorden. Hier wordt een grens overschreden in mijn ogen.

Astrid

Astrid

01-06-2014 om 12:06

precies

Ik denk dat ouders overigens soms bang zijn op te voeden en te corrigeren. Niet alles hoeft onder het genot van een potje vers gezette liefde uitgesproken te worden, je mag je grenzen stellen aan gebruikte taal, net zoals je dat doet als je kind je bv een k.twijf noemt. Of ga je dan ook een potje thee zetten en vragen of schatje dat liever niet meer wil gebruiken?
Zij die het respect als eerste verbreken met dit soort woorden mogen mijn respect terugverdienen.
En uiteraard zet ik dat hier zwart/wit neer, ik heb het ook over jonge pubers van 13 jaar en daar ben je nog niet mee uit-opgevoed toch? Maar de kern meen ik wel degelijk: als wij als ouders hier geen paal en perk aan stellen loopt het uit de klauwen.
Daarbij hoef je niet het kind, maar het gedrag de kop in te drukken. (niet als in: ik vind jou, maar als in: ik vind jouw gedrag onacceptabel)

jonge kinderen

Misschien kun je in elk geval in de gaten houden of het nog in verhouding is Astrid, meer positief benoemen dan negatief. Het is niet zo moeilijk om de relatie met je kind te verzieken en je kind een slecht gevoel over zichzelf te geven.
Iedereen zit blijkbaar vol oordelen zodat je voor je het weet in een emotionele soep leeft als puber. En aangezien ze zelf ook al last hebben van hun hormonen kan het een lont in een kruitvat steken zijn. Terwijl het helemaal niet zo ingewikkeld is om het op een rustiger manier op te lossen dan even flink een 'keel' opzetten.
Als jij je keel flink opzet leer je je puber dat je keel even opzetten een manier is om je ongenoegen kenbaar te maken.
Niet vreemd opkijken als je kind dat dan ook bij jou gaat doen.

Astrid

Astrid

01-06-2014 om 13:06

huh?

Waar zeg ik dat ik een keel opzet of het niet rustig of wel rustig oplos? Dat staat nergens. Wordt duidelijkheid nu gelijk gesteld met verzieken van een relatie? Alsjeblieft...
Als ik iets niet accepteer (in dit geval het schelden met een ziekte), verpest ik dan mijn zielige prinsesje/prinsje, of voed ik deze op en corrigeer verkeerd taalgebruik om ze te leren wat kan of niet kan?
Ik ken mensen die alles met liefje/duifje/boefje oplossen en ja, dat zijn pargjes aan het worden. Jammer, want in de grote boze buitenwereld wordt er niet altijd rekening gehouden met kwetsbare zieltjes. Je mag je kinderen best laten weten wat er wel of niet kan en daarin mag je duidelijk en ferm zijn; je grenzen stellen. En dat is geen mishandeling, niet vragen om dezelfde behandeling. Mijn kind hoeft niet op te voeden, mijn kind wordt opgevoed, dat is het verschil.

Just

Just

01-06-2014 om 17:06

Astrid,

Amen! En als liefje, duifje of boefje niet helpt dan kunnen we nog altijd teruggrijpen op een etiketje en een pilletje. Ligt het tenminste niet aan ons gebrek aan tijd of onvermogen om op te voeden. Ik weet het, héél gechargeerd! Maar imo is opvoeden/grenzen stellen een vies woord aan het worden.

dwingen

Mij lijkt 'dwingen' en de baas spelen een nogal simpele wijze van opvoeden. Ach smaken verschillen en het is ook maar net hoe je zelf opgevoed bent. De neiging om bij problemen terug te vallen op 'drillen' klinkt wel stoer maar is misplaatste nostalgie naar een tijd toen dat nog de methode leek om kinderen groot te krijgen.
Maar misschien willen we kinderen grootbrengen voor een samenleving waar je baas ook weer zijn macht laat gelden en gehoorzaamheid een manier is om door het leven te komen. Die onderhandelingsmethoden zijn een zwaktebod, daar leren je kinderen alleen maar meer vaardigheden van om hun eigen weg te gaan.

in essentie

Is dat wat we sommige bevolkingsgroepen verwijten. Ze stellen alleen maar externe grenzen en daarom krijgen kinderen geen interne motivatie. Zodra pa niet in de buurt is vervalt de grens en wordt het wangedrag.
De kunst, zeker bij pubers, is nu juist om te werken aan een interne motivatie. Dat gaat wat moeilijk als vader of moeder erbij staat te stampvoeten als ze het niet eens zijn et puber.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.