Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Charlie

Charlie

01-06-2020 om 21:06

Floyd, ook hier in huis discussie

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 18:06

Floyd, het echte probleem

Het echte probleem is niet zozeer racisme, maar de ongeveer universele neiging om zich misdragende politieagenten de hand boven het hoofd te houden. Dat politieagenten met het geweldsmonopolie over de schreef zullen gaan en slachtoffers maken kun je zo'n beetje garanderen.

Even een nekklem. Een kind met een speelgoedgeweer neerknallen, het gebeurt allemaal, maar als je de betrokken agenten consequent de hand boven het hoofd houdt wordt er nooit iets gecorrigeerd. Integendeel, de bevolking wordt steeds bozer, achterdochtiger en agressiever wat alleen maar tot meer ongelukken leidt.

https://edition.cnn.com/2017/05/18/us/police-involved-shooting-cases/index.html

Machtsmonopolie

Nou is zo'n machtsmonopolie natuurlijk gevoelig voor misbruik maar echt, racisme maakt duidelijk wie daar bij voorkeur het slachtoffer van kan worden. En er mogelijk zelfs mee wegkomt. Dat kun je toch niet ontkennen?

Dat is je 'white privilege' dat je de politie zo kunt vertrouwen dat het idee dat je bewust of onbewust gepest wordt omdat je een kwetsbaarheid hebt, als huidskleur, niet in je opkomt.

Gwendolyn

"Antillianen spreken geen Papiaments. Dat is maar een deel van de Antillianen, namelijk die van de ABC-eilanden."

Er zijn ca. 300.000 ABC-eilanders waarvan gemiddeld 70% Papiaments al thuistaal heeft, 7% heeft Nederlands als eerste taal. Van de naar Nederland geëmigreerde Antillianen komt 95% van de ABC-eilanden.

Van wat ik ervan begrepen heb, is de onderwijstaal de afgelopen eeuw nogal eens gewisseld van Papiaments naar Nederlands en weer terug of een combi (onderbouw/basisonderwijs in Papiaments, voortgezet in het Nederlands). Al met al geen recept voor eenzelfde beheersing van het Nederlands als Surinamers hebben. Niks mis mee natuurlijk, met Papiaments, Spaans of Engels, maar wel minder makkelijk als je naar Nederland verhuist.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 20:06

AnneJ

"Dat is je 'white privilege' dat je de politie zo kunt vertrouwen dat het idee dat je bewust of onbewust gepest wordt omdat je een kwetsbaarheid hebt, als huidskleur, niet in je opkomt."

Ja, dat doet me denken aan mijn Azie reizen. White privilege om een boete te krijgen voor het rijden met je licht aan of het rijden met je licht uit. Een boete voor het vragen naar de weg. Moeten betalen voor toegang tot Angkor Wat terwijl aziaten gewoon door kunnen rijden.

Ik legde die man uit dat wij dat discriminatie zouden noemen. Hij kwam zowat niet bij.

Het is wat dat betreft nergens beter dan hier. Het is een privilege om hier te wonen voor al die mensen die proberen hier illegaal binnen te komen.

Reactie op #80

Beste Ad,

Is het alleen voor mensen die hier illegaal proberen binnen te komen een privilege om hier te wonen of ook voor jou en mij?

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 20:06

Ysieux

Voor ons allemaal. Wat zijn wij gepriviligieerd he?

Rijk land, goed en betaalbaar gezondheidssysteem, weinig corruptie, weinig racisme.

Jammer van dat RIVM alleen...

In Trouw

In Trouw een fraaie opsomming van hoe het mis ging op de Dam:

https://www.trouw.nl/binnenland/reconstructie-zo-liep-de-dam-vol-met-demonstranten~b664ff18/

Niemand zag dit aankomen. Organisatie niet, politie niet, burgemeester niet. Er was op een paar honderd man gerekend, toen het er een paar duizend bleken, werd besloten niet handhavend op te treden, wat op dat moment niet zo'n gekke beslissing was. Vond Grapperhaus ook, toen Halsema hem belde.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 21:06

Temet

Maar dit is politiek. Op dat moment niet zo'n gekke beslissing is geen excuus. Het had niet zo ver mogen komen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/zelfs-haar-eigen-groenlinks-schiet-halsema-niet-te-hulp-hier-is-iets-goed-misgegaan~babfd3aa/

"Toch komt de kritiek dit keer niet alleen uit de rechterhoek. Zelfs haar eigen partij schiet haar niet te hulp. GroenLinksleider Jesse Klaver loopt al voor het Vragenuurtje alle camera's langs om te vertellen dat het ‘gewoon verkeerd’ is wat er in Amsterdam is gebeurd. ‘Er is iets goed misgegaan. Er waren te veel mensen op een te kleine ruimte. Dat had niet moeten gebeuren.’ Of burgemeester Halsema anders had moeten handelen? Klaver: ‘Dat kan ik niet beoordelen. Dat is aan de Amsterdamse gemeenteraad.’"

Beschadigd dus.

Pluk

Pluk

02-06-2020 om 22:06

Wijzen

Het siert Halsema niet om naar de politie te wijzen. Zij is verantwoordelijk. Ze wijst ook naar Grapperhaus. die man heeft een appje gekregen dat zij niet zou handhaven. Debiet netjes om dat als een soort van rechtvaardiging te gebruiken. De minster gaat er niet over, de politie gaat er niet over. De burgmeester gaat erover.

Pluk

Pluk

Niet

Niet netjes

Hilde

Hilde

Dramatisch

Ik heb echt met verbijstering zitten kijken naar al die mensen op de Dam gister in het nieuws. Wat een contrast met 4 mei! Het ergste vind ik de polarisatie hierdoor. Rechts wordt mooi in de kaart gespeeld. Zelfs links keurt het af. Natuurlijk zijn al die ondernemers boos, zij doen keurig hun best om de afstand te bewaren, zelfs nu er zoveel mensen in de problemen zijn geraakt door de maatregelen. Ik vind het recht te demonstreren ook een hoog goed. In Den Haag is het Malieveld toch een stuk groter en daar is het makkelijker afstand houden. Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk. Hadden ze nou echt niet gewoon kunnen omroepen/melden dat je niet meer naar de Dam moet komen omdat we nou eenmaal hebben afgesproken afstand te houden? Is er geen middenweg tussen vreedzaam demonstreren, doen alsof er geen pandemie is en het gewelddadig uitelkaar slaan van een demonstratie?
We gaan het zien over twee weken, of er nu een nieuwe uitbraak is ontstaan waarin niemand van de demonstranten meer weet door wie hij besmet zou kunnen zijn of met wie hij in contact is geweest.
Ik heb ook het idee dat de demonstratie ook een protest was tegen Trump en al zijn domme uitspraken, althans, dat is het voor mij. Ik kan er niet meer naar luisteren, ook vandaag niet met dat gedoe in de kerk in Washington. En geen woord over gedupeerden of slachtoffers he? Racisme is een veel groter probleem dan deze pandemie. Alleen al daarom zou ik zelf ook gaan meelopen. Ik ben een fan van Groen Links, in Amsterdam vind ik het een nare partij, ik ben best dol op onze burgemeester. Ik weet alleen niet wat ik hiervan moet denken. De meningen en gedachten tollen nog rond hier in mij hoofd. Misschien dat ik er over een jaar iets zinnigs over kan zeggen.

Hilde

Hilde

02-06-2020 om 23:06

Nog iets

Ik discussiëeer meer dan ooit met mijn dochter die uitgesproken voor de demonstratie is en tegen racisme maar niks met onze burgemeester heeft. Voor mij is het ook een manier om mijn eigen gedachten te ordenen ;-)

Mwah

Als Grapperhaus eerst niet piept en later ineens enorm geschokt is vind ik het niet raar dat daarop gewezen wordt. Dat neemt niet weg dat er inschattingsfouten zijn gemaakt, ook door haar. Maar niet alleen door haar.

Terecht dat ze zich moet verantwoorden, maar dat gehuil om aftreden dat zo links en rechts opgaat vind ik bepaald overdreven. Ik kan mij niet herinneren dat men per se koppen wilde laten rollen toen de boerenprotesten veel verder gingen dan de kaders die tevoren waren aangegeven. Terwijl daar vziw wel een grote opkomst was voorspeld en een navenante politiemacht op de been was gebracht.

Geheel terzijde: ik vraag me ondertussen stiekem wel af of de opkomst hier ook zo groot was geweest als niet iedereen zich al wekenlang thuis kapot had zitten vervelen. Maar dat zullen we nooit weten.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

Ad, Halsema vs Baudet

Even los van wat ik van het handelen van Femke Halsema vindt, vond ik haar bescheiden, maar wel zichtbare steunbetuiging (speldje) meer integer dan de "ik ben jullie man"-act van Baudet bij de boeren-demonstraties. Van Femke wéten we dat zij achter anti-racisme-uitingen staat. Wisten wij dat Baudet achter de boeren stond? Welnee! Puur populistisch geleuter voor de bühne en peilingen. Ja, ik ben bevooroordeeld, maar zeg nou eerlijk... toch?

Hilde

Ik las in dat overzicht in Trouw dat om 5 uur duidelijk werd dat de opkomst uit de hand liep. Ik denk dat het toen te laat was om nog voldoende politie op te trommelen om de toevoerwegen af te sluiten.

Daar worden, hoop ik, lessen uit getrokken voor de toekomst.

Maar goed, dat mag Halsema allemaal uitleggen aan de gemeenteraad. Ik ben benieuwd.

En nog benieuwder ben ik uiteraard naar de RIVM cijfers over de komende weken. Een stijging in het aantal besmettingen zegt overigens niet zoveel, want het testbeleid is ook net verruimd dus je mag verwachten dat dat cijfer sowieso stijgt.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

Niet linker-, niet rechter-, maar driehoek

Wat ik niet terugzie in dit draadje is het "driehoeksoverleg". Femke heeft overleg gepléégd in deze driehoek. Haar beslissing is mede daarop gebaseerd. Ja, zij is de eindverantwoordelijke als burgemeester, maar ze deed het niet alleen.

Pluk

Pluk

Beaudet

Beaudet is een parlementslid, Halsema burgmeester. Dat is een heel groot verschil. Zij moet altijd boven de partijen staan, anders kun je als burgmeester niet functioneren.

Ik kan me trouwens ok niet herinneren dat de burgemeester van den Haag destijds glimlachend tussen de boeren liep terwijl de boel uit de hand liep. Een ik kan me ook niet herinneren dat er toen en pandemie was, waardoor alles maanden op slot was.

Appels en peren dus.

Pluk

Pluk

Verantwoordelijk

Maar Halsema is wel verantwoordelijk. Vanuit haar functie. Die verantwoordelijkheid kan ze nooit op iemand afschuiven. Bovendien liep zijn daar wel met haar speldje. Daarvoor kan ze al helemaal niemand anders de schuld geven.

Verantwoordelijk

Inderdaad is Femke Halsema verantwoordelijk. Zij stond daar in die demonstrerende grote zee van mensen en heeft, nadat daar in de voorbereidingen blijkbaar niet voldoende op geanticipeerd is door deze en gene, nee dat doet zij echt niet alleen, echt niet, besloten om verder geen gedoe te veroorzaken en de zaak verder te laten verlopen zoals het ging.
Haar beoordeling, haar functie, haar besluit. Niet opportuun om op dat moment gedoe, ingrijpen, wat dan ook, in te zetten in een zaak die al massaal was en die ook eindig was.

Prima, al is verder het er niemand mee eens, ik heb daar wel respect voor. Zij stond daar, de rest is kapitein aan de wal en slaat er opportunistisch een politiek slaatje uit.

Laat ze het maar uitleggen in de gemeenteraad.

Gelukkig hebben de demonstranten er bij de volgende demonstraties lering uit kunnen trekken en is het daar gelukt, oa door het verplaatsen van de demonstraties, om wel afstand te bewaren.

Jammer dat het zo gaat.

Charlie

Charlie

03-06-2020 om 00:06

Misschien had het anders gekund

maar deze hele situatie is sowieso stormachtig geëscaleerd. Er 'gebeurt' toch wel echt iets.
Dat geldt voor deze situatie in het bijzonder (in Frankrijk waren ze ook niet tegen te houden ondanks verbod) maar los daarvan denk ik dat in deze tijd zaken sneller verlopen dan we kunnen vermoeden, voorspellen of voorzien. Tempo met alles wordt explosief verhoogd.

Ik vind het nog wat vroeg om te oordelen maar ik denk toch vooral dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden was.
Alle demonstraties zijn vandaag wel goed verlopen.

Dat Halsema aldaar kleur bekende (button) vind ik niet meer dan menselijk en wat mij betreft volkomen legitiem.

Ik opende dit draadje vooral vanuit perspectief vanuit ouderrol, maar prima dat het meer algemeen is, het raakt velen toch of houdt op z'n minst de gemoederen bezig.

Ik vond het gewoon ook wel mooi om te zien dat puber zich zo betrokken toont. First steps, he.
Want het is wel voor het eerst, de voorgaande zaken gingen veelal aan haar voorbij of raakten haar interesse maar oppervlakkig. Nu wil ze ook gaan demonstreren. (dat wilde ze alleen eerder bij de klimaatmarsen ook)

Discussies zijn hier wel want de andere puber, die zich al heel lang van alles goed op de hoogte stelt, staat toch een beetje aan de andere kant.
Hij snapt Trump wat beter, zeg maar. Voor mij soms verbijsterend om te horen, want zoon is behoorlijk intelligent en een extreem zachtaardig en lief mens. (hij is niet perse voor Trump hoor, dat nu ook weer niet maar hij vindt de alternatieven ook niks en veroordeelt de rellen van nu scherp, denkt dat het wel meevalt met racisme etc)

Maar goed, voor de eerste keer hier dus serieuze discussies over politiek tussen de pubers en dat vind ik dan ook wel weer ontroerend.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2020 om 01:06

Oh moeilijk!

Mijn dochter lijkt de politieke kleur van haar vriend iets mooier te vinden dan de mijne/onze en dát vind ik al ingewikkeld. Maar goed, haar mening, dat moet ik respecteren. Ik hou me op de vlakte. Maar... als ik zou merken dat zij (of wie dan ook) kerels als Trump zou gaan vergoeilijken of het begrip racisme niet zou snappen dan zou ik me echt niet stilhouden.

Ik begrijp eigenlijk niet hoe een kind niet kan snappen wat racisme is? Is dat nooit ter sprake gekomen?

Charlie

Charlie

Kaaskopje

Het is zeker niet zo dat puber niet snapt wat racisme is.
Hij denkt alleen zelf dat het wel meevalt met het racisme.
Maarja, hij staat daar natuurlijk niet alleen in, massa's volwassenen zijn het met hem eens.

Op de vlakte houd ik me nooit, maar dat heeft mi niets met respecteren te maken, ik respecteer zijn mening zeker.
Veel praten doen we er niet over, ik laat de bal meestal bij hem liggen.
Maar goed snappen die ik het (nog) niet omdat hij, zoals ik al zei, wel heel goed op de hoogte is (al sluit ik niet uit dat hij vnl bepaalde kanalen volgt) en ook erg belezen.
Maar hij is sowieso wel een tikkeltje conservatief, iets dat ik toch wel wat bevreemdend vind, en nogmaals, eigenlijk dus niet bij hem vind passen.
Hij geeft bij niks om materiële zaken en redt zorgvuldig alle insecten die hij in huis vindt, ik bedoel maar;)

Kaaskopje

Kaaskopje

Pluk

Een burgemeester is dus partijdig als hij of zij openlijk tegen racisme is? Het speldje wat ze droeg, geeft het jaartal weer van het jaar dat er ook een eind kwam aan verkapte slavernij-praktijken. Ook daar kun je nog een vraagteken bij zetten, want misstanden bleven nog lang bestaan. Maar goed, als burgemeester laten zien dat je op de hoogte bent en daarmee laat zien dat je tegen slavernij, discriminatie en racisme bent , ja dat is wel erg partijdig.... Voelt bijvoorbeeld Pegida zich nu beledigd denk je?

Speldje

https://over.nos.nl/nieuws/1409/herdenking-slavernijverleden-2020

Ik heb begrepen dat Halsema dat speldje opgespeld heeft gekregen tijdens een bijeenkomst ter voorbereiding van de jaarlijkse herdenking, op 1 juli, van het afschaffen van de slavernij in 1863. (Keti Koti). Voordat de demonstratie begon.

Ze heeft het dus niet uit eigen initiatief opgespeld. Al had dat van mij ook prima gekund. Maar dit even ter zijde.

"De herdenking bij het Nationaal Monument gaat door, maar publiek kan er vanwege de coronamaatregelen dit jaar niet bij zijn. Onder de sprekers zijn een vertegenwoordiger van het kabinet, burgemeester Femke Halsema van Amsterdam en voorzitter Linda Nooitmeer van het NiNsee. De ceremonie wordt rechtstreeks uitgezonden op NPO 1. Andere jaren volgt traditiegetrouw het Keti Koti Festival, waar de herdenking van de slachtoffers plaatsmaakt voor het vieren van de afschaffing van de slavernij, maar dat evenement is vanwege de coronacrisis geannuleerd."

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2020 om 02:06

AnneJ

Ze heeft het speldje waarschijnlijk niet per ongeluk opgehouden. Maar dat vind ik geen politieke daad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.