Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ff stoom afblazen (rotzooi op puberkamer)

grrrrrrrrrr ,kom net op puberkamer van 16 jarige en wat zie ik daar????????? een half aangebroken bakje filet american ( staat lekker in de zon) een pot chocopasta met een lepeltje erin????? , een half opgegeten bakje vruchtenvla,en een appel met een hap eruit!
wat een viespeuk! die mag vanavond met een emmer sop en een vuilniszak naar haar kamer!herkennen jullie dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

30-04-2010 om 11:04

Inderdaad kaatje

Ik denk dat mijn puber dat een hele goeie vindt..:))
Bastet

Maylise

Maylise

30-04-2010 om 12:04

Samen ontbijten

Wij ontbijten eigenlijk nooit samen. Mijn man moet heel vroeg de deur al uit. Ik moet 1x per week heel vroeg weg en de andere keren veel later. Daarnaast hebben mijn thuiswonende kinderen ook hele verschillende roosters (1 werkt, 2 studeren, 2 zitten op de middelbare school en 1 op de lagere school)en beginnen ook lang niet altijd op hetzelfde tijdstip. Iedereen ontbijt dus wanneer ze zin hebben en daarnaast willen ze ook niet allemaal brood voor het ontbijt dus dat is veel makkelijker als iedereen dat zelf klaarmaakt.

Ik maakt het lunchpakket dus 4x per week voor de jongste drie klaar en sta wel op om mijn jongste uit te zwaaien. Bovendien heb ik een paar keer week hier ook de kleine nichtjes van 8 en 4 te logeren en die moeten natuurlijk ook naar school 's ochtends en de jongste kan haar eigen lunchpakket natuurlijk niet maken.

Ontbijt maakt mijn jongste zoon meestal zelf (cerealen en melk dus niet erg moeilijk) en dat eet hij op terwijl hij naar cartoons kijkt. Aangezien ik niet echt een ochtendmens ben vind ik dat allang best.

Maylise

tonny

tonny

30-04-2010 om 14:04

Gezellig

'Nou ik weet niet, Tonny, samen ontbijten is hier, net als samen avondeten, een gewoonte, waar mijn twee pubers en ik aan gehecht zijn. Ik kom er speciaal op mijn vrije donderdag voor uit, en zij staan ook gewoon op als ze het eerste uur vrij zijn. Helemaal niet verplicht. Ze vinden het zelf gezellig.'

Als ze het gezellig vinden en jij ook, dan is dit een lovenswaardige gewoonte (waar je man echter niet zo voor voelt).
Ik merk dat door de jaren geen gewoontes veranderen. Toen mijn kinderen tieners waren, zetten ze 's morgens het TV-journaal en ontbijtTV aan en zo. In de kindertijd was de TV uit en ontbeten we met elkaar, maar dat veranderde. Ik heb 's morgens een hekel aan lawaai en zette de TV uit zodra ik beneden kwam - waarmee ik als minderheid bepaalde wat er gebeurde. Dus na verloop van tijd stond ik wat later op en ontbeten zij met de TV.

Dat ik nu wél opsta, vroeg, is gevoelsmatig eigenbelang. Mijn gezin is bijna uitgevlogen. En ik vind het bij nader inzien jammer dat in het verleden mijn zonen de tuin uit fietsten terwijl ik nog lag te knorren. Dat had gezelliger gekund Of ze dat ook echt zo vinden, heb ik trouwens nooit gevraagd.
Het valt niet mee om niet voor een ander te denken, soms.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2010 om 15:04

Tonny

Ik zou daar maar niet meer over wakker liggen hoor.:-)

tonny

tonny

30-04-2010 om 16:04

Terugkijken...

Je hebt gelijk Kaaskopje. Maar ja, ik ben in een 'terugblikfase' beland en dan denk je soms - dit-en-dat had ik anders/beter kunnen aanpakken. 't Is allemaal niet écht vreselijk (hoewel, je weet nooit hoe vreselijk iets overkomt) maar sommige incidenten schieten me dan te binnen.

Hebben jullie dat niet dan?

sus-anne

sus-anne

30-04-2010 om 19:04 Topicstarter

K.heksenvet

*Als je het onzin/ ongewenst/ niet verstandig vindt dat je elke dag brood smeert voor je puber, vind je het dan net zo ongewenst dat je puber elke dag de vaatwasser uitruimt? *

Vind ik iets heel anders,de vaatwasser zit vol spullen van het hele gezin,het huis wordt vies gemaakt door het hele gezin,eten doen we met het hele gezin,dus al deze taken verdelen we ook met het hele gezin.
We doen het met elkaar,naast dat we ook ieder voor onszelf (je eigen brood smeren,je eigen kamer bijhouden ) zorgen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2010 om 20:04

Terugblikken

Op zich ben ik niet zo'n terugblikker, maar een tijdje terug had ik ook een moment waarin ik me zorgen maakte over wat ik aangericht had. Maar ik ben daar vrij open over tegen mijn dochter. Ze snapt wel dat ik niet expres dingen verkeerd doe of niet doe, maar dat dat ook door mijn karakter kan komen of dat ik de kennis niet heb of had. Dat is niet leuk, maar wel menselijk.

Als zoon

volgend jaar op VO zit ga ik het net als mijn ouders doen. Mijn moeder smeerde vlak voor ze op bed ging het bevroren brood. Deed het met trommel en al in de koelkast en 's ochtends kon ik het zo uit de koelkast vissen en als ontbijt een broodje uit de trommel nuttigen en de rest mee als lunchpakket. Overigens ging ze er niet meer uit voor mij maar was wel wakker hoor. Als ik me versliep werd ik er alsnog uitgerammeld.

Tineke

Tineke

02-05-2010 om 15:05

Sus-anne

Sus-anne: "We doen het met elkaar,naast dat we ook ieder voor onszelf (je eigen brood smeren,je eigen kamer bijhouden ) zorgen."
Hmm, ik geloof dat wij dat onderscheid niet zo maken. "wil jij voor mij naar de wc gaan" lukt nog net niet, maar we doen veel voor elkaar en met elkaar. Dat bevalt mij goed, de nadelen heb ik nog niet ontdekt, ik tref nooit zulke wantoestanden aan op de eigen kamers. Maar misschien krijg ik later wel het verwijt dat ze te jong teveel verantwoordelijkheid leken te hebben. Dat zou zomaar kunnen. Te weinig vrijheid om er een zooi van te maken.

Tineke

Tineke

02-05-2010 om 16:05

Maar....

ik heb geen pubers, wel tieners ;)

sus-anne

sus-anne

02-05-2010 om 22:05 Topicstarter

Uhm.............kaatje

Wat is het verschil tussen een puber en een tiener?:-)

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2010 om 01:05

Sus-anne

Een tiener is niet persé een puber, een puber is altijd een tiener:-)

Tineke

Tineke

03-05-2010 om 16:05

Gedrag en leeftijd

Tiener= zegt iets over leeftijd
Puber= zegt iets over gedrag

Sus-anne

Ik heb een puber, geen tiener. Vanaf 3 juli heb ik beide ;-)

sus-anne

sus-anne

03-05-2010 om 21:05 Topicstarter

Puber/tiener?

ik begrijp dat het woord puber voor jullie een negatieve betekenis heeft?
dat heb ik nou helemaal niet: een puber is iemand die in de puberteit zit,een tiener is iemand die in de tienerjaren( dus puberteit )zit.
Maar als ik het vanuit jullie bekijk dan had ik 2 pubers en twee tieners.( waarvan er inmiddels 2 volwassen zijn)

Tineke

Tineke

03-05-2010 om 22:05

Puberen

Ik vind puber echt geen negatief woord, ook niet het gedrag wat daarbij hoort: het afzetten tegen de ouders en gevestigde waarden.
Maar omdat dat hier volledig ontbreekt, durf ik niet goed over 'pubers' te spreken, wel over tieners. Ondertussen worden ze wel erg 'volwassen', wijs en zeer zelfstandig. Maar dus zonder het puberale, opstandige gedrag.

Sus-anne

Dat van mij was een grapje. Mijn zoon pubert wel maar is nog 12 (vroeger was het zo dat je pas 10er was als je 13 was)

Tineke

Tineke

04-05-2010 om 09:05

Pffff

Ik dacht, laat ik eens het woord 'tiener' googlen voor betekenis en ontstaan, hmz, dat blijkt erger dan googlen op 'poesjes'.
Maar hier ook: tiener ben je vanaf dertien. De tienertour van vroeger was toch ook vanaf dertien?

Bastet

Bastet

04-05-2010 om 12:05

Tiener

Mijn dochter is heel trots dat ze nu,ze tien is,tiener is.Waarom heet het anders: tiener!:)
Mijn jongens puberden al volop vanaf een jaar of elf,twaalf,dus dertien vind ik best laat..
Bastet

sus-anne

sus-anne

04-05-2010 om 13:05 Topicstarter

Vijver en neger

ben je 5 ,dan ben je een vijver,ben je 9 dan ben je een neger,en ben je tien ,dan ben je een tiener,(aldus mijn kinderen)
Elfje is trouwens ook een leuke;-)

Grappig

Dat er dus verschillende invullingen worden gegeven aan het woord tiener.

Dit staat op Wiki
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tiener

Als je ouder je die kwalificatie geven?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.