Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

MoederMop
01-10-2014 om 17:10
Feestje 's avonds ver weg
Mijn zoon (15 jaar) wil naar een verjaardagsfeest van een van zijn vrienden (die ik verder niet ken.) Daarvoor moet hij ruim 2 uur met de trein reizen. Dat vind ik geen probleem, hij treint heel Nederland door in zijn eentje. Waar ik wel moeite mee heb, is dat het verjaardagsfeest 's avonds is en om 23:00 uur afgelopen. Nu is dat natuurlijk een heel mooi tijdstip voor het einde van een verjaardagsfeest, maar niet als je dan nog naar het station moet en dan de laatste trein terug nog moet halen.
Zoon ziet uiteraard geen enkel probleem en is boos omdat ik wel een probleem zie. Vroeger naar huis vindt hij maar onzin. Maar als hij de laatste trein mist, of de laatste overstap, we hebben geen auto om hem "even" ergens op te pikken, het ligt overigens met de auto ook niet direct in de buurt.
Met zoon erover praten om een oplossing te vinden, lukt niet, want het is alleen mijn probleem, vindt hij.
Iemand nog een suggestie hoe dit aan te pakken? Laten gaan en hopen dat hij toch op tijd thuiskomt? Gewoon het hele feestje verbieden en als hij toch gaat, een gerechte straf?

Karin
Halen?
Mmm. Mijn zoon van 15 zou denk ik niet 2 uur reizen met de trein 's avonds naar een vriend die ik niet ken mogen. Sowieso niet. Maar als dat dan tóch mag, dan zou ik 'm met de trein gaan halen. Sta ik om 23.15u (of zo) bij het opstapstation.

Jaina
Volwassen worden
Een deel van volwassen worden is verantwoordelijkheid nemen voor je eigen acties. Hij wil graag naar dat feest dus dan zal hij met een acceptabel plan moeten komen van hoe hij daar veilig kan komen en weer weg kan gaan. Zijn plan A is om de laatste trein te halen. Wat is zijn plan B? Dat zal hij eerst moeten bedenken. Bij die vriend slapen? Een taxi nemen (en zelf betalen)? Dat is waarschijnlijk heel duur maar ja soms heb je geen keuze. Of als er geen alternatief is dan zal hij bijvoorbeeld er voor moeten kiezen om eerder weg te gaan bij het feest en een eerdere trein te nemen zodat hij wat speling heeft. Hij zou van mij alleen mogen gaan als hij met een goed uitgewerkt plan kwam.
Overigens mocht hij zijn aansluiting missen bij de overstap omdat zijn trein vertraging heeft dan zorgt de NS voor alternatief vervoer als er geen verdere aansluitingen zijn. Je moet dan wel de NS bellen op het station (want zo 's avonds zijn er vaak geen mensen meer) en wachten. Is hij daar toe bereid? Raakt hij makkelijk in paniek of red hij zich wel?

Mijntje
01-10-2014 om 18:10
logeren idd
Ik woonde op die leeftijd ook ver weg en zorgde dan gewoon dat ik bij iemand overnachtte.

IngridT
Omdraaiem
Jouw 15 jarige geeft een feestje. 1 gast komt in zijn uppie 2 uur met de trein aangereikt. Zet jij die gewoon met de rest vd gasten om 11 uur weer op straat in de hoop dat de laatste treinen volgens planning rijden?
No way. In zo'n geval zou ik zelf voorstellen dat die gast blijft logeren en de volgende ochtend rustig vertrekt.
Ingrid

Ilva
Waar kent hij die vriend van?
Waar kent hij die vriend van? Jij kent hem niet zeg je. Kent hij de vriend wel persoonlijk of alleen via internet of zo. In dat laatste geval zal ik hem zeker niet laten gaan.

tante Sidonia
01-10-2014 om 19:10
eens met ilva
Vooralsnog zou het van mij niet mogen.
Als ik die mensen niet ken, blijft hij ook niet slapen. Ik zou ook proberen hem zelf met een Goed voorstel te laten komen.

AnneJ
01-10-2014 om 19:10
bespreken
Ik zou denk ik samen de opties bespreken. Maar 15 jaar is ook niet echt klein. En ik zou het nummer willen hebben van die ouders.
En als er iets is zou ik vragen dat zoon mij belt voor overleg.
En als hij daar blijft slapen wil ik het graag weten.
Mijn zoon is ook al heel lang zo'n reiziger. En inderdaad heb ik hem wel eens een stuk met een taxi laten halen omdat hij het niet meer haalde en het was vriezend koud midden in de nacht.
En andere keren als hij het niet haalde liep hij vanaf het station de busroute naar huis zo'n 2 uur lopen, midden in de nacht.
Nu maak je er teveel jou probleem van denk ik. Het is uiteindelijk ook jou probleem maar het is belangrijk dat ze zelf gaan nadenken over de opties. Maar ook dat ze fouten mogen maken. En dat jij er dan bent.
Daar leren ze van.

MoederMop
02-10-2014 om 12:10
Opties bespreken
Er voor hem zijn kan dan alleen telefonisch of met geld, want als zoonlief onderweg in de nacht blijft steken, kan ik er fysiek niet voor hem zijn, want dan weet ik er ook niet hoe te komen.
Ophalen is zoon op tegen, die zal alles doen om me (of manlief) te ontlopen, want hij is nog helemaal in de modus "je dood schamen voor je ouders", zelfs als er niemand anders in de buurt is.
Hij is niet snel van zijn stuk en weet ook wel thuis te komen, maar hij is ook naïef, de zegswijze "Hoe later op de avond, hoe raarder het volk" wil er bij hem niet in. Als hij overdag uren kan reizen, waarom kan dat 's avonds laat en 's nachts dan niet.
En opties met hem bespreken is lastig, hij heeft een idee in zijn hoofd en als ik dan er vragen over heb, wordt hij boos roept hij "ik mag ook nooit wat" en loopt weg. Dat hij meer mag door middel van goed overleg, en mij en z'n vader te vriend te houden, komt ook nog niet helemaal over.
Alternatieven bedenken is trouwens best lastig, ik vind slapen bij mensen die ik verder niet ken geen optie, bij missen van de laatste trein is een taxi nemen superduur, zou er een goedkoop hotel zitten en mag je daar in als alleengaande 15 jarige?

Karin
02-10-2014 om 13:10
In een hotel???
Ik snap wel dat je dit bedoelt als optie als de trein wordt gemist. Maar, behalve dat je hem 'volwassen' dingen laat doen op zijn 15e (ver weg reizen, 's avonds, naar een vriend die je niet kent) is hij nog steeds maar 15. Overleg niet mogelijk? Ophalen niet aan de orde omdat hij nog in de fase zit dat hij zich schaamt voor zijn ouders? Snap ik, maar wel zijn probleem.
Dan ook niet naar het feestje dus. Misschien is dan het probleem van overleg of ophalen ineens een stuk minder groot?

Tijgeroog
Maar...
Als je nou eens zorgt dat je die vriend, en z'n ouders wel een beetje leert kennen. Facebook, Skype ofzo, dat je er een beeld van hebt. Ik heb op m'n 16de ook ver weg geslapen bij mensen die veel ouder waren dan ik en die m'n ouders niet kenden. Dat vinden ze niet makkelijk, maar ze zorgden er wel voor dat ze die vriendengroepen een beetje kenden. In het begin door voor te stellen om ze eens bij ons uit te nodigen, maar ook door me, vooral in het begin, te brengen. Vond ik toch wel fijn, want dan hoefde ik geen duur treinkaartje te betalen. Later hadden ze het vertrouwen in de groep en kon er veel meer.

Barvaux
Je durft hem daar wel heen te laten gaan maar daar slapen is 'geen optie'? Waarom is 's nachts reizen minder gevaarlijk dan ergens slapen?

Jaina
02-10-2014 om 15:10
Dan niet
Als hij niet bereid is om rekening te houden met wat er mis kan gaan zoals bijvoorbeeld een trein eerder te nemen dan zou hij van mij niet mogen gaan. Blijkbaar is hij dan nog niet volwassen en verantwoordelijk genoeg. Plan zou dus dan niet doorgaan.

wizzer
02-10-2014 om 16:10
15 jaar
Is op een drempel dat je kind anderen leert kennen die jij niet kent. Dat jij de ouders niet kent vind ik dan ook geen argument dat je zoon daar niet mag slapen. Als hij 's avonds laat terugreist (of dat nu de laatste trein of de een-na-laatste is) zit hij ook bij mensen in de trein die je niet kent.
Ik zou zeggen vertrouw je zoon en geef hem toestemming om te gaan, mits hij mag blijven logeren, zodat hij niet midden in de nacht hoeft te reizen.

ijsvogeltje
praktische vraag
Hoe laat gaat de laatste trein terug? En hoe laat gaat de een-na-laatste trein?
Dat zou voor mij nogal bepalend zijn.

AnneJ
uitgangspunt
Lastig is denk ik als je al op voorhand voorwaarden gaat stellen en daar je goedkeuring van af gaat laten hangen. Dan heb je het pleit zo tegen.
Je gaat er vanuit dat je zoon wel gaat en helpt hem na te denken hoe dat zo goed en veilig mogelijk te doen. Maar dat zoon gaat is het uitgangspunt, je laat de beslissing bij hem.
Tenzij ze criminele zaken ondernemen zou ik niet snel iets verbieden dat je kind wil ondernemen. Het is de tijd dat ze op eigen benen willen staan en dat is te prijzen. Jij ondersteunt daarbij maar gaat niet meer zondermeer over de beslissing in zaken die echt alleszins redelijk zijn.
Veel pubers zullen toch een keer moeten ervaren hoe het is om de laatste bus of trein te missen.
Zelf ben ik ook weleens voor de laatste bus vanaf het CS in Amsterdam gesprongen omdat de bus al van de halte vertrokken was en anders had ik zelf ook een paar uur kunnen lopen.
Of wachten op de nachtbus en dan in de buurt van mijn dorp komen.
En ja, het leven zit vol risico, maar je helpt je kind er niet mee door alle risico's bij voorbaat uit te sluiten.

Angela67
nee hoor
Als er zo onvolwassen gereageerd wordt op oprechte vragen dan is het jammer de bammer. Er is nog tijd genoeg om 'm even te laten zweten. Ik zou zeggen: je gaat niet als je geen goed plan hebt.
En hij heeft nu heus wel gehoord welke plannen er kunnen komen en hoe hij dat moet uitzoeken. En dat hij dus hiermee ook de vaardigheid leert om samen met z'n ouders een goed plan te maken en dat hij dus leert dat als hij het goed voorbereidt/plant, hij meer mag .
gr Angela

AnneJ
Angela
Dan ben ik toch benieuwd hoe oud jou kinderen zijn en hoe zij reageren als jij je zo opstelt en hoe dat dan afloopt. Daar ben ik dan oprecht benieuwd naar.
Onvolwassen reageren op oprechte vragen lijkt me nogal kort door de bocht. Het lijkt me eerder dat ouders bezorgd zijn en moeten wennen aan de steeds grotere vrijheid die kinderen nodig hebben.
Als jij al bezorgd en afwijzend reageert kun je niet verwachten dat je kind dan begrijpend en met argumenten jou zorgen gaat weerleggen.
Dat is van 2 kanten iets teveel verwacht.
Dan krijg je botsingen. Hoe ga je daar dan mee om?

Annet
02-10-2014 om 17:10
Hier net zoals bij Angela
Kinderen moeten met een goed plan komen dat mij voldoende gerust stelt.
Oudste is 16 jaar. Zij vindt dit heel normaal. Ze mag gemiddeld meer dan haar vriendinnen. En ze weet al heel lang dat vertrouwen in haar ruimte geeft aan haar.
Jongste is 12. Daar gaat het tot nu toe niet anders.

Jaina
02-10-2014 om 17:10
Ja hier ook
In redelijkheid en overleg is er veel mogelijk maar dat gaat alleen als de andere persoon zich ook als een volwassen gesprek partner wil opstellen die bereid is om te luisteren naar wat wij als ouders te zeggen hebben en wat onze zorgen zijn. En het houdt ook in dat ze groot genoeg zijn om te beseffen dat ouders soms bepaalde zorgen hebben die misschien niet 100% terecht zijn maar dat je ze dan toch moet geruststellen. Dus als ze hier iets willen dan verwacht ik een goed uitgewerkt plan van wat ze gaan doen en waarheen en met wie en hoe ze dat regelen of dat als ze dat plan nog niet hebben ze serieus een gesprek aangaan. En natuurlijk zijn er momenten dat ze dat niet doen en dat is voor mij dan wel een punt waarop ik bedenk dat ze blijkbaar nog niet volwassen genoeg zijn en dat ik dus nog maar even weer de beslissingen moet nemen, in elk geval op dit specifieke punt.
Er komen hier regelmatig de meest wilde plannen voorbij. Ik zeg nooit gelijk nee maar ik ga het gesprek aan. Soms weten ze me te overtuigen en mag het wel (al dan niet in aangepaste vorm) en soms wordt het toch nee. En soms concluderen ze zelf na even te hebben nagedacht dat dit niet gaat werken. Maar als ik echt nee zeg dan heb ik wel de verwachting dat ze dit accepteren want uiteindelijk ben ik de ouder en de eindverantwoordelijke.

AnneJ
02-10-2014 om 19:10
Accepteren
Kinderen weten vaak heel goed wat jij wel en niet acceptabel vindt. Maar je kunt wel vinden dat jij er over gaat maar op deze leeftijd vinden ze zelf vaak dat zij er over gaan. Dat ze dan jou beslissing accepteren of ontlopen heeft met verschillende dingen te maken denk ik.
Met name met verwachtingen, maar ook met de ruimte die je ze wel geeft. of de manier waarop jij met ze praat. Misschien zijn er ook hele makkelijke flexibele kinderen die gewoon doen wat je zegt. Niet alle kinderen zijn hetzelfde.
Klinkt wel erg makkelijk dat jij de ouder bent en dat jij bepaalt op deze leeftijd omdat jij verantwoordelijk bent.

Ginny Twijfelvuur
Hier idem
Oudste hier, bijna 16, mag veel maar alles in overleg. Met een houding zoals de zoon van moeder zou ik zo klaar zijn. Een goed plan of niet.
Wie als een bijna volwassene behandeld wil worden,moet zich ook zo opstellen. Of zoals ik al eens eerder gezegd heb: in mijn ogen komt vrijheid met rechten EN plichten. En is het altijd verstandig om een plan B te hebben. Dat plan B mag wat mij betreft ook best zijn: dan bel ik mijn moeder om 3 uur uit haar bed. Maar dat wil ik dan wel maar vooraf besproken hebben. Dan is ook maar duidelijk dat ik beter om 10 uur naar bed kan en mijn telefoon onder mijn kussen moet leggen.

Jaina
AnneJ
Natuurlijk bepaal ik. Althans voor mij is dat natuurlijk. Ik ben hier thuis gewoon de baas. En dat benoem ik ook zo. Dat gaat misschien niet overal zo maar de verhoudingen zijn hier heel duidelijk. Er is veel mogelijk binnen de grenzen maar er zijn wel grenzen en die bepalen wij als ouders.

Annet
Waarom zou je moeilijk doen AnneJ ?
Het is makkelijker om te zeggen dat jij de ouder bent en dat jij bepaalt op deze leeftijd omdat jij verantwoordelijk bent.
Het is wel slim om langzamerhand steeds meer verantwoordelijkheid aan je kind te geven. En dat doe ik ook. En dat dwingt kind af door met steeds meer argumenten te komen en onderbouwingen. Dat is een natuurlijk proces.
Pubers hebben dit nodig om zich los te maken van hun ouders.
Ouders hebben dit nodig om hun kinderen los te laten op een verantwoorde manier.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.