Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

En dan nu.....

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2014 om 00:06

Afhankelijk van het voorgaande niveau

Ik denk niet dat ze alle kinderen naar mbo 1 sturen. Mijn dochter kwam van havo 3 en is naar mbo 4 de 2de klas gegaan.

Dalarna

Dalarna

14-06-2014 om 01:06

Kaaskopje

Een overgangsbewijs naar havo 3 staat gelijk aan een mavodiploma dus het verhaal van jouw dochter is niet relevant.

wizzer

wizzer

14-06-2014 om 07:06

klopt niet

Met een overgangsbewijs naar havo 4 heb je toegang tot mbo 4.

Melleke75

Melleke75

14-06-2014 om 08:06 Topicstarter

Jawel

Dat is namelijk door de regering zo besloten en dit schooljaar in gegaan. Ik heb alle roc's in de regio gebeld en er is er niet één die op niveau 2 wil plaatsen, ook niet na het doen van een test. Alleen de school in onze woonplaats heeft besloten haar wel voor de toelatingscommissie te laten komen, maar daar moet ze dan wel getest worden en alles. Daar heb ik dan wel al in februari al contact over gehad. Of ze daar mag komen is nog lang niet zeker. Daarom zetten we ook het vavo traject in, want anders blijven alleen mbo1 en het examenjaar over doen over en dat zijn beide geen opties.

Dalarna

Dalarna

14-06-2014 om 11:06

melleke

Waarom is niveau 1 geen optie, dat is toch vaak maar 1 jaar en dan zit ze er al een beetje in. Misschien zijn er vrijstelling op niveau 2.

Motivatiebrief

Toen ik las dat de decaan een motivatiebrief moest schrijven dacht ik ook al: die gaat misschien wel een matte brief sturen zodat dochter misschien wel genoodzaakt wordt om op deze school te blijven. Ik zou die decaan inderdaad bellen om aan te dringen op een eerlijke motivatie.

Wat ongelooflijk lomp om geslaagden en gezakten tegelijk te ontvangen en bovendien de geslaagden meer aandacht te geven van de gezakten. Dat is niet leuk voor jouw dochter, maar die had zich er al lang op voorbereid dat ze zou zakken, voor leerlingen waarbij het kantje boord was of onverwacht was moet het helemaal pijnlijk zijn geweest. Ik vind de manier van kiezen welk vak herkanst gaat worden ook echt niet in de haak. Daar kan neem ik aan nu niets meer aan veranderd worden? En dan dat geklooi met die boeken... Heeft de docent met haar het gemaakte examen doorgenomen om te zien wat ze fout gedaan heeft?

Is deze werkwijze rondom het examen maatgevend voor de hele schooltijd? Dan zou een andere vo-school of vavo wel eens veel verschil kunnen maken in de resultaten van je dochter.

skik

crientje

crientje

14-06-2014 om 12:06

biologie

Melleke,waarschijnlijk kent je dochter deze sites allemaal wel,maar ik wil ze toch even noemen voor de zekerheid.
Zoon vindt de hoeveelheid bio ook altijd zo veel en heeft een hoop aan het kijken naar filpjes en oefentoesten per onderdeel maken,wilde ik toch even zeggen.
www.biologiepagina.nl
www.huiswerktv.nl
www.schooltv.nl
Succes voor je dochter!

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2014 om 12:06

Melleke

Ik heb het aan mij dochter gevraagd en met haar uitleg begrijp ik nu dat je dochter inderdaad naar mbo 1 'moet'.

Karin

Karin

15-06-2014 om 08:06

Brief decaan

Hallo Melleke, als je decaan benadert (zeker doen, je hebt niets te verliezen) benadruk dan vooral dat jullie goed hebben nagedacht over het eerder genoemde plan van de decaan en dat dat inderdaad het beste idee is. En dat voor het uitvoeren van dit idee van de decaan een hele goede brief nodig is. Deel veel pluimen uit en zeg vooral nadrukkelijk dat je precies wil doen wat die decaan heeft geadviseerd. En vraag dan of die decaan dan nog even een goede brief wil maken! Doe het snel per mail en bel er dan direct achteraan om een afspraak te maken. Gr. Karin

Melleke75

Melleke75

15-06-2014 om 11:06 Topicstarter

Mail

Ik heb gemaild dat ik van de decaan van het roc vernomen heb dat ze (decaan huidige school) een mail van haar gaat krijgen met het verzoek een motivatie te schrijven. Ook heb ik aangegeven dat dochter woensdag een niveautest krijgt en ook een brief moet schrijven, maar dat ik, voor we dit traject starten, graag eerst even contact heb met haar en of ze daarom even wil wachten met het versturen van de motivatie zodat we het traject eerst samen even kunnen doorspreken.

Ik heb in maart dit plan al met haar besproken en toen vond ze het een goed plan. Zij adviseerde ons zelfs om dochter aan te melden voor een meeloopdag op niveau 2 zodat ze alvast een idee kreeg hoe die opleiding er uit ziet. Dochter heeft toen inderdaad een dag meegedraaid. Dat ga ik natuurlijk nog wel even benoemen! Verder zal ik ook heel duidelijk maken dat het schooljaar overdoen, voor ons géén optie is. Ik heb gelukkig al eerdere gesprekken met haar gehad waarbij zij ook aangaf dat dochter op kader thuis hoorde en simpelweg vastliep vanwege het te hoge niveau. Dat zal ik dan ook even benoemen.

Onze 1e keus is mbo2, lukt dat niet, gaan we praten op het vavo. Nu is er een mbo die aangaf dat als dochter naar mbo 1 gaan bij hun, ze na 10 weken de resultaten bekijken en leerlingen die het goed doen, doorschuiven naar niveau 2. Die optie houd ik ook in mijn achterhoofd.

Melleke75

Melleke75

16-06-2014 om 22:06 Topicstarter

Mail terug.

Aardige mail terug van de decaan. Natuurlijk wil ze wel even wachten met het versturen van de motivatiebrief tot we elkaar gesproken hebben. Vandaag was ze vrij, of ik haar morgenochtend zou kunnen bellen? Dat kan ik wel, graag zelfs . Ben benieuwd!

maar ..........................

Kan ze dan niet voor het mbo gaan voor een andere opleiding? Moet het per se verzorgende ig worden??? Er is ook mmz en pw en daar heb je minder biologie voor nodig. En het is toch in de zorg.
Ik begrijp trouwens ook niet waarom je een kind zolang laat doorhampelen en op d'r tenen laat lopen. Er is toch ook KL? Daarmee kan je ook naar niveau 3.
groeten albana

Melleke75

Melleke75

17-06-2014 om 09:06 Topicstarter

Decaan gesproken.

Decaan volgt onze keuze, ze gaat een positieve brief schrijven. Albana, ze weet zelf niet goed welke ze wil gaan doen, maar daar heeft ze nog wel even tijd voor om dat uit te vissen. Mocht ze toegelaten worden op mbo2, dan kan ze daarna uit beide richtingen nog kiezen. Kader ging niet meer toen ze de 3e klas eenmaal gepasseerd was. En tot die tijd is ze steeds over gegaan en zag de school het probleem niet. Zelf wist ik ook niet goed wat ik er mee aan moest. Zonder tekorten over was geen reden voor afstromen. Er waren er in de klas die er slechter voorstonden. Die zijn uiteindelijk allemaal geslaagd, maar dochter is gezakt. We kunnen het niet meer terugdraaien nu. De situatie is nu zoals het is en van daaruit moeten we keuzes maken.

Dalarna

Dalarna

17-06-2014 om 10:06

Melleke

Wanneer kwamen dan de eerste slechte cijfers voor biologie?

Melleke

"De situatie is nu zoals het is en van daaruit moeten we keuzes maken."

Dat vind ik een hele verstandige redenatie. Zo zit ik ook in elkaar. Soms lopen zaken zoals ze lopen en het is nu belangrijk om de juiste vervolgopleiding te vinden waar je dochter op haar plek zit. Van daaruit weer verder.

Melleke75

Melleke75

17-06-2014 om 14:06 Topicstarter

Het kan ook niet anders. Ik weet wel wat 'had ik maars' te benoemen, maar daar lost het zich nu niet mee op. Belangrijk is dat we nu handelen naar de situatie nu.

Dalarna, biologie heette de 1e 2 jaar nog m en g. Ze moesten dan ook koken of andere opdrachten doen. Hierdoor kwam haar gemiddelde op een 6 a 7. De theorie ging toen ook al niet geweldig, maar wel nog net voldoende. De echte problemen begonnen in de 3e toen de boeken veranderden en de toetsen groter werden. Maar het is niet alleen biologie wat niet goed gaat hoor. Over de hele linie is het slecht. Alleen Nederlands en Engels gingen nog wel. Met name Engels is een vak waar ze erg goed in is. Maar met alleen Engels haal je geen examen .

Melleke75

Melleke75

17-06-2014 om 16:06 Topicstarter

Ze heeft vanmiddag de her nog gemaakt, maar die ging erg slecht. Haar docent zei dat deze moeilijker was dan de vorige. Nou ja, ook weer gehad .

toch mbo

Ik denk dat ik in zo'n situatie zou aansturen op mbo. Dan maar niveau 2 of desnoods 1. De kans dat de school inziet dat ze hoger kan is aanwezig. Tenminste hier wel! Ik weet er verscheidene die nadat ze begonnen op een niveau, al snel een niveau hoger mochten omdat school zag dat dat wel kon.
Toch zou ik dat verzorgende nog overwegen. Daar heb je ook veel biologie voor nodig en rekenen ook en wiskunde ook.
Daarom lijkt mij een variant, die ook voor de zorg opleid verstandiger. Beter nu goed kiezen dan zo weer hetzelfde probleem hebben

Melleke75

Melleke75

18-06-2014 om 22:06 Topicstarter

Niveautest

Vandaag heeft ze een niveautest gemaakt. Nu zie het wachten op de uitnodiging om voor de toelatingscommissie te verschijnen. Op de opleiding voor verzorgende hebben ze geen wiskunde. Wel biologie, maar de toetsen zijn kleiner. Voorlopig is ze niet zover, die keuze hoeft ze niet te maken nog. Eerst maar eens zien of ze op mbo2 wordt toegelaten.

Melleke75

Melleke75

19-06-2014 om 16:06 Topicstarter

Gebeld

Maandag willen ze de niveautest uitleggen. Ik moet mee. Niets over de toelatingscommissie. Ik ben wel een beetje bang dat dat een slecht teken is. Nu maar weer afwachten tot maandag.

Al grijze haren Melleke?

Die zou je er toch van krijgen, van het gepieker en steeds in spanning zitten om uitslagen. Ik duim voor je!

skik

Melleke75

Melleke75

19-06-2014 om 21:06 Topicstarter

Skik

Ik ben er inmiddels wel achter dat ik dus behoorlijk stressgevoelig ben. Niks voor mij die spanning. En dan zit er ook weer een weekend tussen. Komt ook doordat de andere opties niet echt haalbaar blijken. School heeft een convenant met een vavo die alleen avondschool biedt. Zelf een vavo uitzoeken kan niet hoorden we. Jaar overdoen gaat niet, want ze is alle cijfers van de 3e dan kwijt, begint dan gewoon weer bij 0. En juist in de 4e waren haar cijfers dramatisch slecht. Ze liftte op de cijfers van het pta van de 3e. Dat kan dus niet nog eens. Hopelijk valt het maandag mee, maar het loopt anders dan ze ons voorhielden, dus ik maak me wel zorgen.

Melleke75

Melleke75

23-06-2014 om 12:06 Topicstarter

Uitslag niveautest

Vandaag de uitslag gekregen van de door dochter gemaakte niveautest. Ze zit tussen basis en kader in, meer kader nog dan basis, maar sowieso geen mavo. Ze is toegelaten op mbo2, 3 had ook gekund, maar ze zien haar graag wat succeservaring opdoen en zelfvertrouwen weer opbouwen. Hierna kan ze niveau 3 verkort doen. We zijn erg opgelucht dat ze verder kan!

Dalarna

Dalarna

23-06-2014 om 12:06

melleke

gefeliciteerd!!!

mooi nieuws!

Gefeliciteerd!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.