Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

En dan nu.....

Melleke75

Melleke75

12-06-2014 om 21:06 Topicstarter

Wil40

Overdoen is geen optie. Heel verhaal, maar het komt er op neer dat de kans dat ze dan wel slaagt heel klein is. Ze had al, een voor haar, gunstig vakkenpakket. Daar valt niets meer aan te veranderen.

Melleke75

Melleke75

6,4 om te slagen. Ze heeft nog nooit een voldoende gehaald, gaat gewoon niet lukken. Niemand in de klas heeft dat overigens gehaald. Het waren allemaal 5en.

Vorige jaren/docent

De afgelopen jaren was bio ook al moeilijk voor haar of pas dit examenjaar? Als niemand een voldoende had vraag ik me af hoe slecht de docent is geweest. Tijdens het examenjaar is er veel herhaling, hoe ging bio in de 3e? Heb jij het idee dat ze de bio stof niet beheerst of heeft ze niet de juiste leermethode? Overdoen is geen optie, dan zou ook het mbo mijn keuze zijn. Maar eerst die herkansing. Met teveel stress gaat er geen voldoende komen. De keuze voor mbo of vavo zou ik even laten rusten in gesprekken met je dochter. Als ik naar mijn eigen zoon kijk zijn dat keuzes die hij er even niet bij zou kunnen hebben.

Melleke75

Melleke75

Will

Bio is tijd haar slechtste vak geweest. De docent is prima, alleen de stof erg pittig en vooral, heel, heel veel. Er was niet veel herhaling hoor. Ze hadden 4 boeken voor het examen. 2 zijn in de 3e behandeld en de andere 2 in de 4e. Maar goed, ze is druk aan de studie, dinsdag de her en dan is het weer klaar. Het is zoals het is. Morgen die decaan nog maar weer een keer proberen te spreken en dan hoop ik dat er snel duidelijkheid is over wat het worden gaat. Dochter is er erg vrolijk onder hoor. Ze kijkt uit naar de her, kan ze weer verder gaan met vakantie vieren .

toi toi

Veel succes voor je dochter met de her en fijn om te lezen dat ze er vrolijk onder is.

Melleke75

Melleke75

13-06-2014 om 13:06 Topicstarter

Toch vavo?

Decaan van mbo2 begint wat afspraken in te trekken, het is ineens moeilijk, moeilijk. Als mbo2 niet doorgaat, moet ze naar de entreeopleiding. Niveau 1 dus. En anders dus of het examenjaar over of vavo. Examenjaar over...dan is de kans groot dat ze weer zakt en moet ze dan nog naar mbo1. Vavo blijft dus over en die zijn niet echt in de buurt. De dichtstbijzijnde zijn op 1 uur en een kwartier bussen. Daar ga ik zo dan maar naar toe bellen. Wat heb ik een spijt dat ze niet naar kader is gegaan.

He bah Melleke

Wat een gepieker. Balen dat de decaan zijn toezeggingen intrekt. Heb je daarvan nog wat op papier staan (of staat er iets in de schoolgids over toelatingseisen) waarmee je kan wapperen, of waren het alleen mondelinge afspraken? En zijn er nog meer mbo's in de buurt waar je dochter terecht zou kunnen?

skik

Melleke75

Melleke75

13-06-2014 om 15:06 Topicstarter

Skik

Er staat alleen op haar dossier bij het mbo dat ze voor de toelatingscommissie niveau 2 mag. Ze is nu ook aangemeld voor intake bij een vavo-opleiding. Dat is gewoon overdag en 1 uur en een kwartier reizen. Ik weet het anders ook niet meer. Zelf ziet ze vavo ook wel zitten.

Melleke75

Melleke75

13-06-2014 om 15:06 Topicstarter

Gebeld

Zit hier te typen en word gelijk gebeld. Woensdag moet ze een niveautest maken op het roc en een motivatiebrief inleveren. Decaan van de huidige school moet ook een motivatiebrief sturen. Daarna bekijken ze alles en moet ze ook nog voor de toelatingscommissie verschijnen. Afwachten dus. Geen idee hoe die test er uit ziet.Best spannend!

Ik snap iets niet

Waarom wel vavo en niet gewoon het hele jaar over doen? Dan hoeft ze niet zo ver te reizen en kan ze alle cijfers ophalen. En dan hoeft ze het extra vak duits niet te doen. Heeft ze nog minder vakken dan afgelopem jaar.
Ik hoop nog steeds voor je dat mbo 2 lukt. En dat ze het wat makkelijker krijgt. En wel bij leeftijdgenoten.

Melleke75

Melleke75

13-06-2014 om 16:06 Topicstarter

Mach

Omdat ze dan weer ten onder gaat aan de hoeveelheid. Alles moet dan over. Ook alle verslagen, de se's, maatschappijleer, alles. Op Vavo hoeft ze maar 3 vakken te volgen en heeft ze meer tijd om per vak bezig te zijn en heeft ze geen toetsweken met alle vakken, lange dagen school en toetsen tussendoor. Daar zijn overigens ook leeftijdsgenoten. Het overgrote deel zijn gezakte jongeren.

Vavo

Is het niet zo dat als je dochter vavo gaat doen, ze nu alleen deelcertificaten krijgt voor de vakken waarvoor ze minstens een 5,5 heeft gehaald (dus nederlands, engels en LO2)? Als ze voor vavo kiest kan ze beter volgende week wiskunde herkansen. Met een 5 op het SE zou ze nu aan een 6 op het CE genoeg hebben om daar ook een deelcertificaat voor te krijgen. Scheelt weer een vak op het vavo. En zou ze op het vavo dan de deelcertificaten kunnen aanvullen met vakken waar ze nu geen examen in heeft gedaan, maar waar ze misschien meer kans van slagen mee heeft? Aardrijkskunde en geschiedenis bijvoorbeeld. Da's voornamelijk stampen, het maakt bij die vakken ook minder uit dan bij andere vakken dat je de voorgaande jaren gemist hebt. Ik zou heel precies navragen bij het vavo wat de regels zijn. Op regulier voortgezet onderwijs mag je onvoldoendes op je cijferlijst hebben, ik weet het niet zeker, maar misschien moet je bij deelcertificaten wel alle vakken afzonderlijk met minimaal een 5,5 afsluiten om je stapeltje deelcertificaten om te mogen ruilen voor een heel diploma.

skik

Melleke75

Melleke75

13-06-2014 om 16:06 Topicstarter

Skik

De regels op vavo zijn hetzelfde als het regulier onderwijs. Biologie is verplicht vanwege haar sector, dan is een 2e vreemde taal, naast Engels ook verplicht, dus frans, want duits was nog slechter. Blijft wiskunde over. Wiskunde zou moeten lukken, daar heeft ze nooit gemiddeld een onvoldoende op gestaan. Ze hoeft dus niet voor alledrie voldoende te halen. Als het maar voldoet aan de exameneisen samen met de 3 die ze al gehaald heeft. Met 2 5en en een 6 heeft ze het ook al binnen. Voor Frans stond ze eind 3e klas een 7,2. Voor Wiskunde een 6,6. Voor bio een 5,2. Die cijfers zou ze dan meenemen. Voor het ce moet ze dan 13,1 punten, verdeeld over die 3 vakken halen om te slagen als ik die van Nederlands, Frans en LO2 meetel. Mits biologie en frans opgekrikt worden komend jaar. Daar stond ze een 3,5 gemiddeld voor met se en ce samen. Frans kelderde van 7,2 naar een 5.

De inschrijving voor de her kon alleen gisteren en school wilde dat kleine kansje toch nog pakken om te slagen. Vandaar bio en niet wiskunde.

Weet je het heel zeker Melleke?

Volgens mij is het zo dat vavo-kandidaten die d.m.v. het verzamelen van deelcertificaten een compleet diploma willen halen voor elk vak het examen met een 6 moeten afsluiten.

Van http://www.examenblad.nl/onderwerp/certificaat-algemeen/2014/vmbo-tl?topparent=vga6k854m5p9

3. Wanneer krijgt een kandidaat een certificaat?

3.1. Als een vavo-kandidaat voor een of meer vakken deeleindexamen heeft afgelegd en geen diploma heeft behaald, krijgt hij een certificaat voor de vakken waarvoor hij het eindcijfer 6 of meer heeft behaald (zie Eindexamenbesluit artikel 53.2);
3.2. Als een kandidaat deelstaatsexamen heeft gedaan of niet is geslaagd voor het staatsexamen (zie Besluit staatsexamens artikel 31 tweede lid);
3.3. Als een v.m.b.o.-kandidaat definitief is afgewezen voor het eindexamen en de school verlaat en die voor een of meer vakken van dat eindexamen een eindcijfer 6 of meer heeft behaald;

Als mijn dochter haar herexamen niet haalt moet ze volgend jaar ook het andere vak waar ze een vijf voor heeft overdoen. Als ze haar herexamen wel haalt, kan ze die vijf compenseren met de resultaten van andere vakken. Bij deelcertificaten kan je niet compenseren voor zover ik weet.

skik

Melleke75

Melleke75

13-06-2014 om 19:06 Topicstarter

Skik

Dat is zoals het uitgelegd is. Ze mag zelfs 2 vakken doen en de 5 voor frans laten staan, of frans wel doen, maar de 5 van dit jaar laten staan als het volgend jaar lager is. Als ze maar voldoet aan de normen die gelden om te slagen. Dit kan dan alleen als ze uitbesteed wordt, dan blijft ze leerling van haar huidige school en moet ze gewoon aan de eisen voldoen die nu ook gelden.

Melleke75

Melleke75

13-06-2014 om 20:06 Topicstarter

Nog even

Mijn dochter valt onder de rutte regeling en kan dan de 6 vakken samenvoegen tot een volwaardig mavo diploma waarbij dezelfde eisen gelden als nu in het examenjaar.

Melleke75

Melleke75

13-06-2014 om 20:06 Topicstarter

Oeps

Dat laatste klopt niet, als ze vakken over doet mag ze het ce cijfer van dit jaar niet houden. De rest klopt wel.

Melleke75

Melleke75

13-06-2014 om 21:06 Topicstarter

3e tijdvak

Dat kan niet. Je mag maar 1 vak herkansen en dat doe je in het 2e tijdvak. Het 3e tijdvak is voor leerlingen die om gegronde redenen hun herkansing niet in het 2e tijdvak kunnen maken of die hun hele examen in het 2e tijdvak hebben moeten maken. Dat gaat echt wel om zware redenen als ernstige ziekten, opname, begrafenis tijdens examen, dat soort dingen.

Rutteregeling

Oh, ik kende die regeling niet, goed voor je dochter dat deze regeling bestaat.

Wat ik nou echt raar vind van de school van je dochter is dat ze haar pushen om bio te herkansen terwijl ze er al bij zeggen dat de kans dat ze dat haalt nihil is. Ik snap dat dat een laatste wanhoopspoging is omdat een voldoende daarvoor haar alsnog een compleet diploma oplevert, maar als zij dat zelf al zo onwaarschijnlijk achten kunnen ze haar toch beter adviseren wiskunde te herkansen? Daarbij heeft ze grote kans een voldoende te halen. Ik heb het idee dat school meer voor zichzelf dan voor je dochter bezig is.

Anyhow, succes met alle te nemen beslissingen.

skik

Melleke75

Melleke75

13-06-2014 om 22:06 Topicstarter

Nou Skik

Dat gevoel kreeg ik nu ook. Wat ik ook niet begrijp: de hele klas moest naar school komen, ook de gezakten. De geslaagden werden uitbundig gefeliciteerd en kregen een button opgespeld met geslaagd er op. De gezakten stonden er bij en keken er naar....Dat ze er een feestje van maakten snap ik wel, maar waarom leren ze de gezakten niet even apart komen. Ik had graag een rustig gesprek gehad over de cijfers en had graag even wat mogelijkheden overlegd. Nu moest alleen dochter naar school komen, zelf even snel een keuze maken over het te herkansen vak en thats it. Het is dat ik zelf naar school gebeld heb om een gesprek met de decaan aan te vragen, anders had ik dus helemaal niemand gesproken.

Verder moest ze donderdag haar boeken inleveren, maar had haar mentor mij verteld dat dat niet hoefde en dat het wel in één keer kon na de herkansing. S'avonds belde de mentor dat het een foutje was en dat ze ze vandaag tussen 11 en 3 alsnog in moest inleveren. Dochter was aan het leren voor die her, is halverwege met haar boeken naar school gefietst, waar ze na een tijdje wachten weer naar huis werd gestuurd, want ze had een tijd gekregen en moest later maar terug komen. Die tijd heeft ze niet gekregen, maar ze kon dus wat later weer naar school toe voor die boeken, moest alsnog een tijd wachten tot de andere klas klaar was en zo kwam er van leren niet veel vandaag.

En dat wiskunde heb ik wel geopperd, maar ze waren zo gebrand op het halen van dat diploma dat ik er niet tussen kwam. Het ging ook allemaal erg snel. Voor de geslaagden werd meer tijd vrijgemaakt dan voor een rustig gesprek met ons. Terwijl ik met dochter in het kamertje zat te wachten was zij in het lokaal ernaast druk met het feliciteren van leerlingen en na ons had ze een afspraak.

Melleke75

Melleke75

13-06-2014 om 22:06 Topicstarter

Nog even een vraagje.

De decaan van het mbo heeft de decaan van haar school een mail gestuurd met het verzoek om haar een goede motivatie te sturen, waarom dochter naar mbo2 zou moeten. Nu moet dochter ook een motivatiebrief mailen. Aangezien de decaan haar ook graag vavo ziet doen, ben ik een beetje bang voor haar motivatiebrief. Zou ik haar kunnen mailen met de vraag of we dit eerst samen kunnen bespreken voor ze de mail verstuurd? Zonder een goede motivatie van school wordt ze sowieso niet geplaatst. Ik kan haar niet goed peilen. Eerder was ze zo enthousiast, gaf zelfs het advies om een dag mee te lopen met niveau 2, maar nu had ze het steeds maar over vavo.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-06-2014 om 23:06

Heel kort...

Ja dat kan zeker. Waarom zou je dat niet vragen? Veel heb je niet te verliezen toch?!

Melleke75

Het zou kunnen zijn, ik weet het niet zeker. Maar hier gaat het verhaal, dat kinderen die geen diploma hebben altijd op MBO niveau 1 worden ingedeeld. De motivatiebrief zou er dus over gaan, waarom je dochter niveau 2 kan doen. Ik weet niet of dit landelijk beleid is, maar dat verhaal gaat hier in elk geval rond.

Tsjor

Melleke75

Melleke75

14-06-2014 om 00:06 Topicstarter

Tsjor

Dat is ook de reden, dus het moet wel goed gebeuren .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.