Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

nonnie

nonnie

14-04-2016 om 08:04

En dan heb ik er nog maar 1

Ja wij hebben er ook eentje een dochter puber van 13 jaar. Die erg onzeker is weinig kan relativeren (gewoon niet) en overal het negatieve van inziet en dan voor namelijk school. De motivatie om voor school te gaan is verdwenen ze maakt haar huiswerk maar leren lukt niet ze staart naar haar boeken maar er komt niks in haar puber breintje binnen. Thuis kan (de misschien wat te lieve moeder) het elke dag ontgelden krijg grote mond en alles wat ze zegt is negatief. Mijn man en zei communiceren al helemaal niet met elkaar want draait altijd uit op ruzie...Zoveel al gelezen laat het los, het komt goed, blijf positief, geef complimenten, en dat doen we elke dag maar het lijkt of niks helpt of bij haar binnen komt . De meeste tijd is ze boven ze komt naar beneden voor het eten maar dat was het dan. En eigenlijk om heel eerlijk te zijn ben ik nu al zo ver dat ik me daar als niet eens meer aan erger. In de Meivakantie gaan we een weekje weg en ik zie er nu al tegen op. Hoe gaat de sfeer daar zijn ??. Ik vind het voornamelijk even fijn om dit van me af te schrijven. En zijn er tips en of ervaringen dan lees ik ze graag.

Goudvis

Goudvis

14-04-2016 om 08:04

kleine troost

Je bent zoals je weet niet de enige...
Boven zitten accepteer ik hier bij 13-jarige zoon. Maar lelijk, onvriendelijk gedrag met schelden enzo? Dat mag hij dan even opnieuw doen op een betere manier. Na een tijdje heeft dat hier toch tot een gedragsverbeteringetje geleid. Niks leuks kunnen zeggen? Prima, mond dicht houden of zaniken op je kamer.

Els

Els

14-04-2016 om 15:04

Nonnie

Ik denk dat jouw puberdochter niet weet hoe ze moet leren en dat wellicht haar grote mond eigenlijk een vraag is om hulp of een gevolg van het onmachtige gevoel dat ze niet weet wat ze moet doen. Weet jij hoe je haar, heel concreet kunt helpen met haar leerwerk? En heb je dat ook al geprobeerd?

Kamp

Kamp

14-04-2016 om 17:04

Kamp

Waarom gaat je dochter niet één of twee weken op kamp in de vakantie? Ze zal het heerlijk vinden zonder jullie, en jullie ook zonder haar even. Is helemaal niet erg hoor, voor mij was het de beste oplossing op die leeftijd.

Pandora

Pandora

15-04-2016 om 09:04

Leren

Positief blijven: absoluut, altijd. Als het lukt.

Verder zou ik toch proberen haar wat te helpen met het leren. Mijn zoon accpeteert het als ik hem aan mij laat uitleggen wat er in de leerstof staat.
Woordjes leren blijft moeilijk. Ik probeer het zo te doen: eerst doorlezen (desnoods hardop voor mij). Dan nogmaals met een papiertje over de doeltaal heen, dat je steeds naar beneden schuift. Lukt het al om zelf wat woorden te ontthouden? Geweldig. Als dat redelijk lukt, de woordjes in de doeltaal opschrijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.