Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Nimbo
14-12-2015 om 12:12
Eetlust / gezondheid puber
Mijn zoon (17)is nooit een grote eter geweest, maar de laatste tijd is het wel heel erg. Met name de warme maaltijd eet hij heel weinig. De andere maaltijden ook, maar deze eet hij vaak buiten de deur en daar heb ik geen zicht op.
Daarnaast snoept hij waarschijnlijk erg veel, deels weet ik dat zeker en afvallen doet hij niet. Hij heeft wel andere lichamelijke klachten. Met name moeheid. Hij ziet er ook niet zo goed uit, (bleekjes) en heeft veel puistjes.
Het niet eten of maar een paar happen van de warme maaltijd is voor een deel puur verzet. Dit is omdat hij liever bij zijn vriend wil eten, maar dat wil ik niet hebben omdat hij geen gezonde maaltijden klaarmaakt. Zoon mag daarom een ker per week bij hem eten. Zijn vriend mag bij ons eten wanneer ze dat willen, maar dat is tegenwoordig niet meer zo vaak omdat er spanningen zijn.
Zoon eet, hij verdient sinds kort met een baantje bij, vaak lekkere dingen zoals fastfood. Dit koopt hij op zijn stageadres en met zijn vriend doen ze dit ook heel veel. Veel vet, wit brood, luxe broodjes en zoete dingen. Er wordt vaak frisdrank of water bij gedronken.
Ik denk dus dat hij onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, maar weet niet of ik er nog iets mee kan. In de loop van de afgelopen maanden ben ik steeds meer dingen langzamerhand los gaan laten; zijn bedtijden, zijn hygiene, zijn eetpatroon. Maar alles op deze vlakken nemen langzaam maar zeker af. Ik heb jaren geprobeerd om bepaalde structuren aan te brengen hierin en daar leek hij prima in te zitten. Nu merk ik dat hij heel langzaam deze aangeleerde structuren los aan het laten is en er niets goeds voor in de plaats komt. Zijn hygiene neemt af, zijn eetpatroon is beroerd en slapen doet hij steeds onregelmatiger waardoor hij zich tegenwoordig ook soms verslaapt.
Dit loslaten heeft te maken met zijn leeftijd te maken natuurlijk, maar we zijn ook met hulpverlening bezig met hem. Hij heeft namelijk ADHD en een laag IQ en last van faalangst en een groot gebrek aan motivatie en assertiviteit.
Heeft iemand enig idee hoe ik hem toch kan motiveren om beter voor zichzelf te zorgen? Wij hebben eens in de week hier een gezinsvergadering waarin we dit soort dingen ook bespreken. Soms helpt dat een poosje, maar het zakt weer af. Het nadeel is ook dat de gezinsvergaderingen hierdoor soms een źeurkarakter' krijgen. Vaak ook ontstaan er hele open gesprekken en heeft het zeker positief effect. Maar zijn motivatie van binnenuit om goed voor zichzelf te zorgen ontbreekt geheel, lijkt wel.
Dus kortom: tips voor een slecht voor zichzelf zorgende puber/ jong volwassene?

Taxi
16-12-2015 om 18:12
Enerzijds
ben jij iemand die zegt: loslaten en in gesprek blijven om hem niet kwijt te raken, anderzijds lijkt het niet te helpen en lijkt toestaan van dingen net zo min te helpen om hem uit zijn negatieve spiraal te halen en heb je anderzijds best wat regels in huis, al sta je toe dat hij met vriend omgaat.
Ik denk dat je als ouders soms gewoon vast zit met je kind en dat een frisse wind het enige is dat nog een kans heeft om te helpen.
Daar wacht je nu op en ik hoop voor je dat dat snel komt.
Soms is het ook een periode van uitzitten en verder naar beste kunnen de boel drijvende te houden. Wil zoon wel meewerken aan de komende hulp die jullie gaan krijgen?

Truus
16-12-2015 om 18:12
Hulp
Wij hebben voor ons kind hulp via Prodeba. Dat is persoonlijke begeleiding voor kinderen en jongeren (tot ca. 30) met een ontwikkelingsstoornis (en evt een licht verstandelijke beperking). Wij hebben het aangevraagd via de gemeente en ons kind krijgt een middag per week hulp bij dingen die voor andere jongeren vanzelfsprekend zijn, zoals omgaan met geld, boodschappen doen, het vergroten van het sociale netwerk. Prodeba werkt met studentmedewerkers en (pas) gediplomeerde medewerkers.
Misschien kun je eens op de website kijken of jullie in de doelgroep (en omgeving) vallen. Het is hier heel snel in gang gezet allemaal.

Nimbo
16-12-2015 om 20:12
hier ook
Truus, wij gaan hier in zee met de plaatselijke stichting, vergelijkbaar met die van jou.
daarnaast gaat hij daar ook assertiviteitstraining krijgen en een ambulantbegeleider. Gelukkig is hij wel gemotiveerd voor hulp, dus daar heb ik goeie hoop op.
Jamie jij noemt mijn manier kinderachtig maar ik zie niet in waarom je dat doet. Natuurlijk is dat kinderachtig maar het werkt wel en in principe is hij ook dat kind. Dus....wat is het probleem daarbij?
Vriend de hemel inprijzen zou een beetje te veel in de gaten lopen. Dat zou zelfs hij doorhebben.;-)
We proberen te schipperen met vriend, vooral toelaten, ja, maar dat wil hij niet altijd meer omdat we hem enkele keren hebben aangesproken op zijn gedrag, omdat hij gewoon ook ver over onze grenzen gaat. Je moet een grens trekken he.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.