Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Nimbo
14-12-2015 om 12:12
Eetlust / gezondheid puber
Mijn zoon (17)is nooit een grote eter geweest, maar de laatste tijd is het wel heel erg. Met name de warme maaltijd eet hij heel weinig. De andere maaltijden ook, maar deze eet hij vaak buiten de deur en daar heb ik geen zicht op.
Daarnaast snoept hij waarschijnlijk erg veel, deels weet ik dat zeker en afvallen doet hij niet. Hij heeft wel andere lichamelijke klachten. Met name moeheid. Hij ziet er ook niet zo goed uit, (bleekjes) en heeft veel puistjes.
Het niet eten of maar een paar happen van de warme maaltijd is voor een deel puur verzet. Dit is omdat hij liever bij zijn vriend wil eten, maar dat wil ik niet hebben omdat hij geen gezonde maaltijden klaarmaakt. Zoon mag daarom een ker per week bij hem eten. Zijn vriend mag bij ons eten wanneer ze dat willen, maar dat is tegenwoordig niet meer zo vaak omdat er spanningen zijn.
Zoon eet, hij verdient sinds kort met een baantje bij, vaak lekkere dingen zoals fastfood. Dit koopt hij op zijn stageadres en met zijn vriend doen ze dit ook heel veel. Veel vet, wit brood, luxe broodjes en zoete dingen. Er wordt vaak frisdrank of water bij gedronken.
Ik denk dus dat hij onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, maar weet niet of ik er nog iets mee kan. In de loop van de afgelopen maanden ben ik steeds meer dingen langzamerhand los gaan laten; zijn bedtijden, zijn hygiene, zijn eetpatroon. Maar alles op deze vlakken nemen langzaam maar zeker af. Ik heb jaren geprobeerd om bepaalde structuren aan te brengen hierin en daar leek hij prima in te zitten. Nu merk ik dat hij heel langzaam deze aangeleerde structuren los aan het laten is en er niets goeds voor in de plaats komt. Zijn hygiene neemt af, zijn eetpatroon is beroerd en slapen doet hij steeds onregelmatiger waardoor hij zich tegenwoordig ook soms verslaapt.
Dit loslaten heeft te maken met zijn leeftijd te maken natuurlijk, maar we zijn ook met hulpverlening bezig met hem. Hij heeft namelijk ADHD en een laag IQ en last van faalangst en een groot gebrek aan motivatie en assertiviteit.
Heeft iemand enig idee hoe ik hem toch kan motiveren om beter voor zichzelf te zorgen? Wij hebben eens in de week hier een gezinsvergadering waarin we dit soort dingen ook bespreken. Soms helpt dat een poosje, maar het zakt weer af. Het nadeel is ook dat de gezinsvergaderingen hierdoor soms een źeurkarakter' krijgen. Vaak ook ontstaan er hele open gesprekken en heeft het zeker positief effect. Maar zijn motivatie van binnenuit om goed voor zichzelf te zorgen ontbreekt geheel, lijkt wel.
Dus kortom: tips voor een slecht voor zichzelf zorgende puber/ jong volwassene?

Lilian1
14-12-2015 om 13:12
je zegt t al
Loslaten, je kunt er niks induwen alleen aanbieden.
Maak als hij er is een smoothie extra en laat m wel 2 of 3 x p week bij zijn vriend eten als dat zo'n gezeur geeft. Pick up your battles denk ik dan. Dit zal niet t ergste zijn wat m kan overkomen. Jullie zijn al erg lang in strijd en dit ga je niet winnen. Maak wat vaker iets wat hij lekker vindt, zeg er niks over en praat zo neutraal mogelijk gezellig bij de maaltijd. Zo kan de strijd wat vergeten worden en wie weet gaat de rest dan ook wat makkelijker. Hij gooit nu alleen zn kont tegen de krib( en das puber eigen )

bieb63
14-12-2015 om 14:12
wat vindt hij wél lekker?
Misschien moet je daar op insteken. Waar houdt hij van en is daar iets mee te doen, zodat er toch redelijk wat voedingswaarden/groenten in zitten.

Pirata
14-12-2015 om 18:12
Lastig hoor
Kun je hem voor hij de deur uit gaat voldoende gezond voedsel geven? Een smoothie als ontbijt scheelt al heel veel. Als hij minder trek heeft, snaait hij misschien minder.
Heeft hij in de gaten hoeveel van zijn inkomsten hij uitgeeft aan eten? Krijgt hij die inkomsten op zijn bankrekening? Je zegt elders dat hij eigenlijk jonger is in zijn rijping, is hij er wel aan toe zelf al zijn geld te beheren? Misschien kun je zijn geld in beheer nemen tot hij heeft laten zien er iets beter mee om te gaan, dan geef je hem per dag 2 euro mee ( en een lekker gezond broodje).

Lilian1
14-12-2015 om 19:12
toen ze hier net allebei een baantje hadden
aten ze ook vel buiten de deur, na een paar maanden kwamen ze er achter dat ze dan nog niet veel overhielden en hield t al snel op. t Kan ook wegzakken dus.

wil40
14-12-2015 om 23:12
Aanbieden.
Mijn 17 jarige eet ook liever vette croissantjes dan een snee bruin brood. Ik wissel af of doe beide. Ik zeg er weinig over en beide zijn in huis. Ik haal zijn lievelingsfruit en idd draai ook smoothies in elkaar van diepvriesfruit. Dat er dan extra suiker in gegooid wordt, so be it.
Bij het warme eten zorg ik dat er vaak eten is wat hij lekker vindt. Pasta is favoriet, liever zonder groente.
Dus ik hak 300 gram groente in miniscule stukjes en het bord pasta is leeg. Tussendoor een keer kaas of worst. Het is hier ook gemakzucht van zoon om makkelijk te eten. Geen zin om een appel te schillen of mandarijnen te pellen. Ik doe dat dus regelmatig.
De P van puber lijkt vaak op de P van peuter.
De hygiēne is hier ook een aandachtspunt. Hierbij hanteer ik chantagepraktijken. Als hij gaat douchen dan zorg ik dat zijn favoriete trui schoon is of maak ik intussen die smoothie.
Het is een fase, ik schenk er weinig aandacht aan en los het zoveel mogelijk op zonder strijd. Ik zou het ook niet meer bespreken bij de gezinsvergaderingen. Inderdaad nog al zinloos gezeur in de ogen van een 17 jarige jongeman.

Yvonne
15-12-2015 om 07:12
multivitamines
Koop een pot multi vitamines als aanvulling. Eten is een strijd die je als ouders nooit zal winnen, niet als ze klein zijn en helemaal niet meer als ze al zo groot zijn.

Nimbo
15-12-2015 om 23:12
haha smoothies...
Van ze lang zal ze leven, never nooit niet dat hij die zou opdrinken! Hij gruwt ervan.
Vitaminepillen is misschien een ding maar zal hij niet innemen tenzij ik ze bij zijn medicatie doe. Zal ik proberen.
Hij is inderdaad niet echt handig bezig met financien maar ik vind niet dat ik zijn eigen verdiende geld kan inhouden (hoewel ik wel die macht nog heb op zijn bankrekening) Hij moet het natuurlijk ook ontdekken. En ik hoop dat het ĺeergeld' is: dat hij inderdaad uiteindelijk gaat concluderen dat je er niets aan hebt als je het meteen weer uitgeeft.

wil40
15-12-2015 om 23:12
Nimbo
We noemen veel meer voorbeelden en ideeēn dan alleen de smoothies.
En je weet echt niet wat hij de rest van zijn leven eet, drinkt of lust. Smaken veranderen. Lust hij ook geen milkshake?
En heb je nog iets aan de andere tips? Je lacht het nu wat weg, maar het zijn serieuze tips, omdat jij je zorgen maakt, toch?

Pirata
16-12-2015 om 08:12
hoezo kan je dat niet
Waarom kan jij geen controle op zijn financieen houden? Eigenlijk is je zoon geen 17, geestelijk, maar 13, dat zeg je zelf. Als mijn 13-jarige al zijn geld omzette in ongezonde dingen en vervolgens zou dichtgroeien en geen avondeten meer zou willen, dan zou ik het wel weten. Leergeld zeker, maar kennelijk moet je een stapje terug zetten en zijn geld/bankpas in beheer nemen.

Elisabeth
16-12-2015 om 10:12
Kun je dit proberen?
Zolang je thuis woont, eet je doordeweeks 's avonds wat de pot schaft. Vanaf vrijdag tot en met zondag eet je maar wat je wilt en trakteer ons ook eens op een lekkere pizza!
Of ga samen koken! Maak wel bijvoorbeeld shoarma, maar dan met gebakken aardappels en sla, komkommer, tomaat en dan niet met een broodje.
Of ga samen een pizza maken, met kaas, maar ook met een beetje kip, verse groenten erop en als toetje fruit....
Geef hem de helft van zijn loon en leg de helft weg voor later...
Op die manier kun je het een beetje mixen en slaat ie niet door naar de andere kant.
Is dat een idee???

Pirata
gezonde shoarma
Shoarma staat bij ons zelfs op de "gezondlijst". Wij kruiden het vlees zelf, dat is veel minder zout. In plaats van een grote pan vlees, is die pan half vlees, half kikkererwten. Lekker hoor. En dan wel in broodjes maar met een zelfgemaakte uien-tomatensaus erbij. Natuurlijk ook knoflooksaus he. En veel ijsbergsla.
Thuis hamburgers maken is ook leuk. En dan gewoon op een broodje met sla en tomaat en zelfgesneden frieten erbij. Er zijn zoveel dingen die lijken op junkfood maar gewoon ook lekker en gezond kunnen zijn.

Jamie
Waarom is shoarma met gebakken aardappeltjes gezonder dan met brood? Dat er wat groente tussen gaat is hier overigens logisch maar dan kan ook met brood.

Elisabeth
16-12-2015 om 11:12
Tuurlijk Jamie
Maar omdat ie al zoveel witbrood eet, lijkt het meer op een "echte" maaltijd vind ik, als je er bijvoorbeeld aardappels, of voor mijn part rijst bij maakt, met verse groenten en natuurlijk de knoflooksaus. Op die manier, heb je toch 'junkfood'(in zijn ogen) maar dan anders.

Pirata
vitamine c
Aardappelen barsten van de vitamine C. Tenminste, als ze vers zijn.Daarom geef ik zelf bijvoorbeeld sterk de voorkeur aan vers gesneden frites. Lekkerder ook trouwens.

Nimbo
weinig thuis
Mijn zoon is gewoon heel weinig thuis. Wij stellen bepaalde eisen aan hem, zoals 18 uur thuis door de week om te eten, bepaalde taken die hij moet doen moet hij gedaan hebben om zijn zakgeld te krijgen.
Maar daarnaast zal hij nooit voor de lol samen gaan koken. Die tijd is voorbij dat hij het leuk vindt om samen met man of mij iets te doen.
Hij zit ook een beetje vast in een verziekte relatie waarin er heel veel ongelijkwaardigheid is, en waarin hij geclaimd wordt door zijn vriend. Hij gaat iedere minuut die hij vrij is naar hem toe, tenzij wij duidelijk een limiet stellen omdat hij bijv. de volgende dag naar school moet. Wij eisen ook dat hij door de week thuis slaapt, anders zou hij praktisch samenwonen.
Maar tegelijkertijd weten wij dat hij er helemaal niet zo gelukkig van wordt want er zijn ruzies tussen hem en zijn vriend en zijn vriend stelt zich heel bazig op, waar hij niet tegenop kan. Mijn zoon zelf is ambivalent erover; het ene moment krijg je de indruk dat hij dolgraag naar zijn vriend toewil, het andere moment voel je aan alles dat het iets is wat moet: zijn vriend wil dat hij komt, dus hij gaat. De vriend legt hem ook allerlei regels op, zo wil hij bijv. niet dat hij anderen ziet als hij er zelf niet bij is.
Hoe dan ook, wat betreft het eten, het is gewoon heel lastig want hij is iet geinteresseerd om te leren koken, wil ook niet samen boodschappen doen zodat hij kan kiezen wat we eten. Als hij de vraag krijgt hoor ik standaard dat hij gewoon alleen pizza, patat of pannenkoeken wil eten. groentes zijn sowieso eigenlijk niet lekker: het ene is hooguit minder vies dan het andere. En dat is iets wat erg gegroeid is sinds hij met zijn vriend iets heeft. Ik krijg er bijna geen vat op.

Nimbo
financien pirata....
Vind jij werkelijk dat je een jongere van 17 zijn loon kan beheren als hij dat niet wil?
Vinden andere mensen dat je dit kunt maken naar je kind?
Kijk een echte 13 jarige is nog wat, maar het eigen verdiende geld van een 17 jarige.... Hij wordt straks 18 en dan kan/mag het sowieso niet meer. Het voelt voor mij als diefstal om dit mijn zoon af te nemen. Ja, officiel kun je dat doen, maar het voelt niet goed. Hoe staan anderen hierin?

Pirata
16-12-2015 om 12:12
normaal gesproken niet
Nee, ik vind normaal gesproken niet dat dat nog kan bij een 17-jarige. Maar het gaat hier niet om "normaal gesproken", het gaat hier om jouw zoon die een lichte beperking heeft en het op dit moment op diverse vlakken overduidelijk niet meer overziet een/of onder controle heeft. Helaas lukt het jou niet om hem te helpen de negatieve spiraal te doorbreken.
Daarom vraag ik me af of je hier niet beter hulp van buitenaf bij kunt vragen. Bijvoorbeeld via een maatjesproject.

Pirata
16-12-2015 om 13:12
mooi
Mooi, want ik denk dat je zoon nu misschien beter naar een buitenstaander gaat luisteren dan naar jou. Bij voorkeur iemand die een voorbeeldrol voor hem kan vervullen, een jongeman van iets in de 20 die zijn zaken op orde heeft.
Zijn jullie met zoiets bezig? Hier heb je een soort maatjesprojecten op vrijwillige basis, het zou prettig zijn voor je zoon als iemand elke week een paar uur met hem kan optrekken. Iemand met een voorbeeldrol dan, die hem kan laten zien dat er meer is in het leven dan de overheersende partner van je zoon, snoepen en stoere praat.

wil40
Relatie.
Het is te hopen dat die relatie snel over is, die man is obsessief en een controlfreak. Ze zeggen dat een relatie van je kind het snelst over is als je zijn grote liefde de hemel in prijst.
Zorg intussen dat het thuis zo gezellig mogelijk is, weinig strijd en veel positieve aandacht voor je zoon.
Dan maar die eeuwige pannenkoeken en patat, als hij maar aanschuift. Als hij fris en leuk gekleed is zeggen dat hij er leuk uit ziet, als hij viezig is, niks zeggen.
Het geld afpakken zou ik ook niet doen. Heeft hij iets waar hij geld voor wilt overhouden? Als hij wil gaan samenwonen heeft hij spullen nodig, die kosten geld. Ik zou proberen hem een doel te geven waar het handig voor is om geld te sparen. Rijles, auto, dure telefoon, computer.
Afpakken en beheren zou ik alleen doen als zijn geestelijke vermogens geen andere optie bieden.
Heeft hij een spaarrekening? Kan hij internetbankieren?

Pirata
sparen
Je kunt hem ook automatisch het grootste deel van zijn inkomen laten doorstorten naar een spaarrekening... daar kom je minder makkelijk bij om even snel iets van te betalen. Als hij maar niet meer in de verleiding komt om zijn geld onbeperkt om te zetten in snacks..

viola
nee, niet
Ik zou het ook niet doen, beslag leggen op zijn loon. Zeker in deze fase niet meer.
Ik zou ook niet teveel verwachten van hulp.
Ik denk dat je zoon niet open staat, ik denk dat hij momenteel maar weinig overziet (hij is daar bepaald niet de enige in op die leeftijd) en dat hij zelf zal vinden dat hij zijn zaakjes goed op orde heeft.
En ik denk dat ik daar zelf ook juist op in zou steken; op wat wel goed gaat, hem hierin bekrachtigen.

viola
16-12-2015 om 14:12
misschien kun je hem
op een moment dat hij wel open staat in gesprek open vragen wat hij graag nog van jullie wil? Dat je samen een plan van aanpak maakt?
Misschien geeft hij wel aan dat hij graag met rust gelaten wil worden, dan zou ik dat respecteren.(en op een positieve manier natuurlijk hier en daar blijven manipuleren) Maar misschien vindt hij het wel fijn wat hulp te krijgen van jullie, of zelfs een strenge aanpak.

Elisabeth
16-12-2015 om 14:12
wat wil40 zegt
En kun je de vriend ook uitnodigen om te eten? Binnenhalen en erbij blijven zei mijn vader altijd of is dat al een beetje te laat?

Jamie
16-12-2015 om 15:12
maar
Je geeft hem zakgeld als hij zijn klusjes heeft gedaan, dat vind ik een behoorlijk kinderachtige manier om om te gaan met een 17 jarige en aan de andere kant doe je niets met zijn verdiende geld. Inderdaad elke maand automatisch naar de spaarrekening laten gaan lijkt me dan al het minste wat je samen kunt afspreken.
Verder denk ik echt dat je het moet loslaten, je komt helemaal nergens zo en je drijft hem steeds verder van je af. Allemaal regels waar hij zich aan moet houden, het is gewoon te veel. Hij moet thuis slapen, klusjes doen, om zes uur thuis, niet zeuren over wat er gegeten wordt, gezond eten etc etc. Ik denk juist dat als je hem al veel eerder los had gelaten in die relatie het allang uit zou zijn, nu houd je hem thuis en blijft die relatie interessant voor hem omdat hij niet altijd daarheen mag.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.