Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Leanne
05-03-2013 om 10:03
Eet slecht, slaapt slecht... en om de haverklap ziek.
Vandaag heb ik mijn zoon van 12 weer thuis gehouden. Vorige maand was hij ook al een paar dagen ziek. Twee maanden daarvoor ook al. Hij was in de voorjaarsvakantie ook al niet fit, dus ook al rustig aan gedaan... Hij zit in de brugklas. Ik maak me zorgen, die brugklas is best zwaar voor hem... die tas alleen al, maar ook het geregel en de contacten.
Zoon vertrekt 's ochtends na 2 boterhammen hagelslag, waarvan hij de korst nog laat liggen. Hij heeft een tussendoortje mee (koekreep) en 2 boterhammen met boterhamworst als lunch. Die eet hij zelden op... hij zegt dat hij geen tijd heeft (druk met naar z'n kluisje te komen, plekje zoeken in de kantine) maar de lunchpauze is 30 minuten. Hij heeft me verzekerd dat hij geen snoep o.i.d. in de kantine koopt. Eigenlijk is de avondmaaltijd de enige maaltijd van een portie die normaal is voor een kind van zijn leeftijd.
Hij slaapt nauwelijks. Sowieso is hij altijd nog wakker als ik naar bed ga (tussen 23.30 en 01.00 uur) en 's ochtends bij het opstaan ziet hij er dodelijk vermoeid uit.
Misschien ook iets... hij sport niet. Hij is een echte 'computerjongen' en dus zouden we hem eigenlijk moeten verplichten. Dat vind ik ook moeilijk... vooral omdat er al zoveel moet, zou sport juist ontspanning moeten zijn.
Ik weet niet goed wat ik ermee aan moet... Naar de huisarts met zoiets? Is het een fase? Hij ziet er gewoon slecht uit (mager, afgetobd) en dat is niet zo gek natuurlijk... Ik geloof niet dat er problemen zijn op school, behalve dan af en toe de stress van een slecht cijfer en de gebruikelijke puberdingetjes onderling.

Yura
07-03-2013 om 13:03
Karmijn
Ik ben het helemaal met je eens hoor met dat macht gebruiken, maar voor mij is dat zo vanzelfsprekend, dat ik daar niet eens bij nadacht, dat dat anders opgevat kon worden. En met dwingen in het sporten bedoel ik dat je het er eens met hem over kunt hebben, uitleggen waarom sporten belangrijk is en actief meedenken wat iets voor hem kan zijn en dan een proefles regelen. De dwang zit er dan eigenlijk in dat als hij 1 vinger geeft jij de hele hand neemt en al een proefles hebt geregeld voor hij zich kan bedenken.
Overigens had ik tot 10 jaar geleden ook een hekel aan sporten hoor, had nooit gedacht dat ik het tegenwoordig 4x per week minimaal zou doen, maar ben verslaafd geraakt. Dus ik begrijp je prima.

Margoth
12-03-2013 om 11:03
Hier
Ook zo'n puber.
Als hij uit school komt maak ik een tosti voor hem en zet die voor zijn neus. Bovendien krijgt hij 's avonds een bak gesneden fruit, vindt hij heerlijk. Ik roep hem om 20.30 uur achter de computer vandaan en dan komt hij gezellig beneden het fruit eten en nog even tv kijken. Dan gaat hij om 21.15 uur naar boven en naar bed. Op die manier is hij bijtijds los van zijn computergames en kan hij zich even ontspannen voordat-ie naar bed gaat. Bij ons werkt het.
Succes!
Margoth