Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Dorien38

Dorien38

20-04-2009 om 17:04

Drankgebruik en regels voor zoon 17

Mijn zoon (16) is een jongen die graag experimenteert
samen met zijn vrienden (roken, drugs, bommetjes maken).
Bij een aantal van die jongens wordt thuis geen alcohol
gedronken (geloof). Bij een aantal drinken de tien jaar
oude broertjes al een slokje mee.
Hij is niet iemand die snel verslaafd raakt, het blijft bij experimenteren (wat ik via, via van andere moeders hoor) maar wel hij is iemand die graag tegen anderen opbiedt.
Er wordt nu ook steeds vaker gedronken op hangplekken en bij het uitgaan. Dat maakt me bang.
We kunnen afspraken maken. Ik kan hem uitleggen wat
verstandig is. Maar hij is iemand die zijn eigen regels
bepaald. En die niet altijd even eerlijk is, omdat hij niet leuk vindt wanneer ik hem teveel op z´n nek zit.
Hij is nog nooit dronken thuisgekomen, maar als hij het doet, denk ik niet dat ik hem huisarrest kan geven.
Hij is sterker dan ik.
Hoe kan ik afspraken maken voor hij gekke dingen gaat doen? Normaal is een flinke kater al een goede straf.
Maar wat als hij meer drinkt dan dat?
Of moet ik in gesprek blijven? Ook al weert hij af, omdat ik zeur?
Bij zijn vader drinkt hij niet. Daar heeft hij geen vrienden. Maar daar komt hij ook niet zo vaak.

Dorien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoe ik het doe

Ieder kind is weer anders, maar ik herken jouw zoon wel een beetje in de mijne (ook 16). Wil alles zelf beslissen, zelf ondervinden, experimenteert graag. Is van jongs af aan aangetrokken tot de zelfkant, criminele vriendjes, etc. Blijft wel in gesprek als hij het gevoel heeft gehoord te worden door mij. We praten regelmatig over van alles, en ik heb wel het idee dat hij steeds verstandiger en minder op het moment gericht is.
Ik heb wel duidelijke regels over drinken en blowen. Niet door de week en niet in mijn blikveld. Dronken/knetterstoned thuiskomen kan echt niet. Sancties? Ik heb hem duidelijk gemaakt dat als hij zich niet aan deze (fatsoens)regels houdt hij een andere woning kan zoeken, hoeveel ik ook van hem hou. En hem ook laten zien hoe ik dat aan zou pakken. Dit omdat er ook nog andere mensen hier in huis wonen waaronder een jonger zusje. Als hij later op zichzelf woont gelden zijn regels. Dit klinkt hard, maar hij accepteert het wel.

Leuk bedacht mimoza

Maar denk je echt zelf dat je jouw zoon op straat zet of een woning laat zoeken als hij zich niet aan de regels houdt????
Hij is 16!
en hij weet net zo goed als jij dat je dit dreigement nooit uit zal voeren.
Dochter hier is vijftien ,ook een ondernemend typje,wil overal bij zijn,alles proberen,en alles wat buiten onze normen en waarden valt vind zij bijzonder aantrekkelijk.
Het enige wat we kunnen doen is praten praten en praten,steeds opnieuw,en we houden haar in de gaten ,zover mogelijk,want we kunnen niet 24 uur per dag om haar heen hangen.

Toch wel sus-anne

Ik heb in mijn omgeving meegemaakt hoe een ontspoorde puber het leven van zijn gezinsleden tot een hel maakte. Ik heb met zoon de diverse scenario's doorgesproken die ik kan doorlopen als hij fors over de grens gaat hier thuis (en dat is natuurlijk niet een keertje, maar als patroon): vrijwillige hulpverlening via Bureau Jeugdzorg, mogelijk netwerkpleeggezin (dat kent hij ook van dichtbij), mogelijk begeleid kamerwonentraject op termijn, mogelijk verblijf op niet geheel vrijwillige basis in een residentiële setting (als hij de zelfde kant opging als dealende vriendjes). Ook laten zien waar hij naar toe kan als ik hem de straat opgooi in een noodsituatie als hij bv. gewelddadig wordt (crisisopvang). Hij weet dat ik dit meen, hij kent bovenstaande ontsporende puber ook.
Ik zeg niet dat dit voor ieder kind werkt, wel voor de mijne. En verder idd praten, praten, praten:-)

Noor

Noor

20-04-2009 om 23:04

Praten

Praten, praten, praten, een oor in ander oor uit, maar stiekem blijft er wel iets tussen die oren hangen. En strenge straffen dat werkte hier niet dan was 't hakken in 't zand en van kwaad tot erger. Dus preekte ik ze desnoods de oren van het hoofd. En dit weekend dacht ik -warempel wat doet zij opeens volwassen, verstandig, doordacht, sociaal, gezellig-

Maylise

Maylise

21-04-2009 om 00:04

Wel regels

Op dit gebied heb ik (gelukkig) nooit echt problemen gehad met de kinderen maar ik vind zeker dat je regels kan stellen. Mijn ene zoon had ook een minder gezellige vriendengroep (ook een beetje zelfkant, stelen, dealen, helen enzo)maar die dronken dat zelf weer niet eigenlijk. Dus dat was dan weer een pluspunt van die lui.
Persoonlijk zou ik met alcohol als regel stellen dat er alleen 's weekends gedronken wordt bij uitgaan en dan niet zoveel dat men dronken thuis komt. Anders inderdaad straf. In dit geval een combinatie van huisarrest en geen zakgeld.
Drugs vind ik sowieso nooit kunnen. Hoewel ik gevoelsmatig minder problemen heb met iemand die een stickie rookt en stoned thuis komt dan iemand die stomdronken is. Maar ik ben vrij gevoelig op het gebied van drankmisbruik. In elk geval heb ik naar de kinderen toe altijd de regel opgehouden dat drank mag vanaf 16 maar alleen in kleine hoeveelheden en dat drugs sowieso niet mogen.
Een kind wat zich niet aan de regels zou houden en ook niet aan de straffen die wij opleggen zou een zeer groot probleem hebben. Als iemand zo onhandelbaar is dan wordt het misschien inderdaad tijd om uit te kijken naar een andere woning. Iets wat inderdaad lastig is met een 16jarige. Ik heb wel eens gedreigd met een heel streng internaat in het geboorte land van mijn man. Dat hielp wel. Maar goed niet iedereen heeft zo'n handig dreigement achter de hand. Een dreigement wat ik overigens wel serieus meende.
Een vriendin van mij (alleenstaande moeder) heeft haar zoon van 15 die enorm lastig was en foute vrienden had een naar een familie lid gestuurd die voor een evangelische organisatie werkte in Zuid Amerika. Die jongen heeft enorm veel geleerd van dat jaar. Hij kreeg veel besef hoe gepriviligeerd hij wel niet was en hoeveel kansen hij niet in het leven had gekregen tegenover de mensen die hij nu ontmoette en die helemaal niets hadden. Hij heeft daar jongeren ontmoet die aan de drugs waren, in bendes zaten en stierven zoals ze geleefd hadden. Toen die jongen na een jaar terug kwam was hij helemaal veranderd. Hij was serieus, geconcentreerd en had veel meer waardering voor zijn moeder. Inmiddels heeft hij zijn school afgemaakt en is druk bezig met zijn studie. Hij wil later graag terug om iets voor de jongeren daar te doen.
Maar goed niet iedereen heeft die mogelijkheid natuurlijk. Ik ben wel enorm afgedwaald van de drank merk ik

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

21-04-2009 om 00:04

Mimoza

Als je je zoon dat soort rampscenario´s voorschotelt krijg ik het idee dat je dat nodig vond vanwege het gedrag van je zoon? Als een kind geen aanleiding geeft om hem of haar eens flink de les te lezen over wat de gevolgen zijn van regelmatig dronkenschap dan hoef je niet zo uit te pakken met grof geschut lijkt me.

Maar

Dorien maakt zich zorgen om haar zoon,dat blijkt uit het volgende ,
dorien:Hij is nog nooit dronken thuisgekomen, maar als hij het doet, denk ik niet dat ik hem huisarrest kan geven.
Hij is sterker dan ik.
Hoe kan ik afspraken maken voor hij gekke dingen gaat doen? Normaal is een flinke kater al een goede straf.

dit gaat niet over een ontspoorde puber,dit gaat om een normaal puberprobleem,en mi ga je met dit soort dingen niet dreigen met uithuiszetting e.d.
Deze dingen los je op met praten,met regels opleggen,en met duidelijke afspraken maken.

tonny

tonny

21-04-2009 om 09:04

Hij is iemand die zijn eigen regels bepaalt

en dat is ook iets wat hij zal moeten leren. Dat is voor ouders eng, want je weet nooit hoeveel wijsheid hij ten toon zal spreiden als het er echt om spant. Drank en wijsheid zijn geen voor de hand liggende combinatie.

Praten('zeuren') komt alleen aan als het op het juiste moment, in een plezierige sfeer gebeurt. En liefst niet direct in relatie tot die vrienden, maar bv als je samen een of ander TV-programma ziet, iets in de krant leest, iets ziet gebeuren als je samen onderweg bent.

Je zoon zal in zijn hart je zorgen vast begrijpen! Maar op dit moment is dat groepsgedoe belangrijk voor hem.

Bij sommige vrienden wordt vanwege hun religie thuis niet gedronken. Maar als dat puur regels zijn en geen zelf gevoelde overtuiging, doen ze dat buitenshuis waarschijnlijk wel.
Dat bij andere vrienden kleine broertjes al meeproeven - je zoon snapt echt wel hoe stom dat is, maar zal zijn vrienden er niet om afvallen - loyaliteit is vrij eindeloos. Ook al doen je vrienden iets stoms, het blijven je vrienden.

Bij zijn vader drinkt hij niet, geef je al aan, maar daar heeft hij ook geen vrienden - en vrienden zijn zo ongeveer het belangrijkste in je leven als je 16 bent.

Blijf contact houden, blijf vasthouden aan wat jij vindt, blijf positief.
En laat ze ook eens met z'n allen bij je thuis hangen. Maak wat lekkers voor ze, maak het gezellig - misschien samen voetbal kijken of zo.

Sterkte ermee!

Tonny

tonny

tonny

21-04-2009 om 21:04

wat zal deze bange moeder hier eens van zeggen.

Ik stel wel vast dat ik meer geneigd ben in de huid van mijn kinderen te kruipen dan mijn man - dat zal het slappe wel zijn Maar een slechte opvoeder - nee.

Sterke vaders, sterke moeders, slappe vaders, slappe moeders - iedereen heeft zijn/haar mindere momenten, ook jij Alex...

Corrigerende tikken, die passen zéker niet bij opgroeiende kinderen van deze leeftijd! Ze zouden zeer averechts werken. Slaan op deze leeftijd kan niet anders zijn dan een tik uit onmacht en daar heeft niemand iets aan!!

Dat er jongens zijn die (goede) mannelijke voorbeelden missen, daar ben ik het wel mee eens. Er staan héél veel juffen voor de klas, de meesters/leraren zijn in de minderheid.

Maar goed, beter een overvloed aan goede juffen dan een meerderheid tirannieke meesters!

Tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

22-04-2009 om 01:04

Typisch vader

Ook missen ze dan de corrigerende tik. Vaders zijn meestal wat sterker dan moeders. Bange moeders zijn slechte opvoeders. ---
Hoewel het volgens de heersende regels niet hoort was ik hier in huis degene die de handjes wel eens liet wapperen en als het op kracht aankomt weet ik ook niet wie er ´wint´. Ik weet dat kinderen beide seksen als voorbeeld nodig hebben, maar niet vanwege de corrigerende tik en de spierballen van pa.
Wat ik vroeger als klein kind bijvoorbeeld superstoer van mijn vader vond was dat hij een heel ei in zijn mond kreeg. Dat kan ik tegenwoordig ook, met gemák, maar toch weet ik nog hoe grappig het was dat mijn vader zoiets deed, mijn moeder zou dat nooit gedaan hebben. Ik krijg ook de pot appelmoes met mijn blote handen open, als enige in dit huis. Ik ben soms dus echt sterker dan mijn man, maar hij heeft weer andere specialiteiten die hem echt tot vader maken en dus ook voldoende meewegen als het gaat om ´het juiste voorbeeld´.

reina

reina

22-04-2009 om 07:04

Alex, alex ....

Jij kunt zo heerlijk generaliseren, maar als ik naar ons gezin kijk is het ma die de strengste is . Mijn man is lichameklijk sterker, ja, maar daar heb je in je opvoeding weinig aan tenzij je de boel al vechtend wilt oplossen,maar sterker qua karakter, mwah... . Ook mijn ouders herken ik gelukkig niet in het plaatje wat jij schetst, ik vermoed dat je je eigen gezin neerzet (bange moeder, sterke vader, corrigerende tikken....). Die sterke vader moet je me toch even uitleggen.
Jij hebt vast die man op tv gezien die een boekje heeft geschreven over hoe op te voeden in deze tijd waarin zoveel jongens geen mannelijk rolmodel hebben, maar ik heb begrepen dat als iedereen het boekje leest alles opgelost wordt, is het je broer soms?

Rembrand

Rembrand

22-04-2009 om 08:04

Goed voorbeeld.

Jammer genoeg geven vaders niet altijd het "goede voorbeeld" Alex. En al helemaal niet als zij hiervoor de corrigerende tik gebruiken ( alsof je het over puppytraining hebt ieks ).
Ik kan rustig zeggen dat ik strenger ben dan mijn partner en dat ik niet bang ben uitgevallen.
M.

Minet

Minet

22-04-2009 om 09:04

Idd alex

Mijn schoonvader was het geheel met je eens. Hij deelde zelfs een corrigerende tik uit toen zijn zoon met een ingegipst been bovenaan de trap stond....
Het heeft hem zeker goed gedaan, al die tikken, hij kijkt met een gitzwarte bril op terug op zijn 'fijne jeugd' met een vader die de sterkste was.
En oja....ook mentaal zijn vaders de sterktst volgens jou Alex....vandaar het gegeven dan het vooral vaders zijn die alcohol nodig hebben om 'sterk' te kunnen zijn.......

Pfff alex

Ik ben het met je eens dat er meer mannelijke leerkrachten in het onderwijs zouden moeten gaan werken vooral op de basisschool.Maar dat gezeur over sterke vaders of corrigerende tikken nee sorry.
Als je er in de opvoeding altijd voorgezorgd hebt om met respect! met elkaar om te gaandan lukt dat in de puberteit ook wel.

Dorien38

Dorien38

22-04-2009 om 12:04

Goede opvoeding en toch stiekem

Dank voor jullie adviezen.

Praten en praten en praten zien jullie toch ook als enige oplossing.
Straffen is moeilijk, omdat hij bij huisarrest zijn WOW-
en Counterstrike verslaving gelijk weer nieuw leven inblaast. Maar inderdaad help straffen alleen als je ze kunt laten volgen door gemeende sancties, wanneer dat nodig is.
Ik heb zelf nooit straf gehad. En ook nog nooit straf gegeven. Daarom is dat moeilijk voor me.
Hij ziet zijn vader niet veel, omdat hij zich bij hem verveelt. Dat ze elkaar kunnen zien wanneer ze willen is voor hen allebei eigenlijk al voldoende. Overigens is zijn vader nog slapper dan ik wat regels zetten beteft.
Mijn eigen vader was wel een goede opvoeder. Omdat hij goed kon praten. Hij heeft ons altijd tot in de details en heel zakelijk uitgelegd wat drugs, alcohol, en sigaretten met je doen. En hoe je op een coole manier
nee moest zeggen. Dus niet met zachte stem en ogen naar beneden. Want dan heeft niemand meer respect voor je.
Maar schouders naar achteren, kin vooruit en anderen recht in de ogen kijken.
Ik ben toen stiekem gaan roken en blowen om hem niet teleur te stellen. Maar ik had wel altijd de gevaren in mijn achterhoofd.

Dorien

Ik kom niet meer bij van het lachen alex

Je gelooft zelf echt wat je nu allemaal beweert?
"Nu moeten ze het doen op een school met juffies en slapjanussen van mannelijke docenten." Zal ik de meester van groep 6 ff op je af sturen?
"Helaas hebben de mannelijke agenten alle tijd nodig om de slappe vrouwelijke collega's te beschermen" Zal ik een paar van die agentes op je afsturen? Met genoegen...

Dorien38

Dorien38

22-04-2009 om 16:04

Alex., leer opvoeden!

Alex, je wilt alleen provoceren. Je klinkt als een
man die thuis niks te zeggen heeft, en het dan maar op
internet probeert. Ik weet precies hoe je vrouw eruit ziet. Een kop groter dan jij en worstarmen.
Mijn ex is zeer feminiem en zachtaardig. Dankzij hem kan
mijn zoon strijken, koken en daar hangt hij wel zijn jas aan de kapstok. De beste opvoeding is nog altijd een goed voorbeeld. Maar een puber als mijn zoon moet het er dan ook van binnen mee eens zijn.
Als jij mijn zoon een corrigerende tik zou geven, zit jij een uur later op de EHBO-post. Hij speelt American football.
Als je een kind slaat, dan leer je hem slaan. Geef je hem een grote bek, dan leer je hem hoe hij anderen moet afbekken.

Dorien

Rembrand

Rembrand

22-04-2009 om 19:04

Vervolg doriens verhaal.

En l*l de hele dag onzin, dan leer je je kind hoe hij onzin moet l*llen.............

reina

reina

23-04-2009 om 07:04

Meester alex

"Alle jongeren die ontspoord zijn en nu in jeugdgevangenissen zitten hadden vroeger liever wat meer corrigerende tikken gehad. Die tikken hoeven niet altijd lichamelijke te zijn." Of hebben ze misschien te veel corrigerende tikken gehad en tikken ze er nu zelf ook lustig op los? Alex, er ligt een taak voor je: ga het onderwijs in, vorm een tegenwicht tegenover al die juffies en slapjanussen van mannelijke docenten! Meer Alexxen, dan komt het allemaal weer goed. Maarre, kom maar niet op onze school, wij hebben nl al heel wat mannelijke collega's en manwijven ipv juffies

Dorien38

Dorien38

23-04-2009 om 11:04

Straf

Hoi Lara,

Mijn zoon is zeer dominant, en liet zich vroeger betalen
als bodyguard voor kinderen die gepest werden.
Hij is sterk, maar niet gevaarlijk. Hij heeft nooit meegedaan met pesten. Hij houdt van knokken, maar dan alleen met jongens die het zelf uitlokken. Ik ben dus niet bang voor hem. (Alex zou het wel moeten zijn) Maar hij zet wel heel consequent zijn belangen door. Tenzij
hij begrijpt dat die belangen hem schaden.
En een beetje experimenteren met van alles, dat ziet hij niet als schadelijk. Ik ben ook niet bang dat hij ooit verslaafd raakt, daar is hij te slim voor.
Waar ik bang voor ben is de volgende gedachtegang bij hem. Ik drink vier cocktails en dan stop ik. Maar bij de vierde cocktail is de alcohol de baas over zijn verstand. En alcohol maakt ook agressief. En als hij dan de controle niet meer over zichzelf heeft.
(En stel je voor dat iemand als Alex dan net een vervelende provocerende opmerking maakt).
Ik denk dat er niks anders opzit dan mijn angsten met hem te bespreken.
Overigens heeft hij zeer veel respect voor zijn watjesvader. Hij is eigenlijk een vriendelijke jongen.
En als je hem met respect bejegent, krijg je dat terug.
Als ik hem zou straffen zou dat bij hem averechts werken, dat weet ik gewoon. Als hij te laat thuiskomt, en hij ziet dat ik echt bezorgd ben geweest, dan raakt hem dat meer en houdt hij de volgende keer wel de klok in de gaten.
Ik denk dat hij aanvoelt dat ik diep van binnen dat experimenteren van hem begrijp, omdat ik dat zelf ook gedaan heb, en dat ik daar dus wel bezorgd om ben,
maar niet echt boos. En als hij aanvoelt dat mijn
´nee´ niet echt gemeend is, dan luistert hij er niet naar. Ook niet als hij straf krijgt.

Dorien

Dorien38

Dorien38

23-04-2009 om 21:04

Sterker

Oké Lara, ik geef het toe. Hij is verbaal sterker dan ik. Hij kan beter argumenteren dan ik. Je kunt met hem praten, maar hij luistert alleen als hij dat wil.
Sancties hebben geen zin, want hij kan zijn grenzen heel goed bewaken.
Hij was twaalf, toen ik de televisie uitdeed bij een
(vond ik) niet pedagogisch verantwoord programma en toen heeft hij de hele nacht zijn ogen opengehouden,
zodat hij doodmoe naar school zou gaan, omdat ik bedtijden zo extreem belangrijk vind. Hij heeft een ijzersterke wil. En als ik hem straf, straft hij mij.
Door niet te eten, niet te slapen, niet naar sport te gaan, en wat ik nog meer belangrijk vind.
En soms ook wel eens door mijn spullen kapot te maken, maar dat vindt hij nu te kinderachtig.
Ik heb nu toch iets bedacht. Hij wil macht en controle.
Controle over je vrienden en jezelf heb je niet meer naar vier glazen alcohol. En dat is iets waarmee ik hem aan het denken kan zetten.

Dorien

Tirza G.

Tirza G.

23-04-2009 om 22:04

Dorien

Sorry, maar wat je schrijft klinkt bij mij niet zo lieflijk als jij het bedoelt waarschijnlijk. Een zeer sterke wil? Hij straft jou door niet te eten? Hoezo dan? Daar zit jíj toch niet mee? Ik denk dat het een buitengewoon slim en manipulatief kereltje is wat precíes weet hoe hij zijn moeder naar zijn hand moet zetten.
Moeder vindt eten-slapen en sporten belangrijk en DUS doe ik dat niet als ik mijn zin niet krijg. Als je een kind straft, is het de bedoeling dat je iets doet of laat waar het kínd last van heeft - niet jij.
Je krijgt pas respect als je het hem geeft? Wat dacht je van andersom? Híj begint en daarmee kan hij het verdienen? Hij slaat pas als het nodig is? Eeeh.....en dat geloof jij? Sorry hoor, ik vind je érg naief en tegelijkertijd enorm beinvloed door je zoon. Ik lees het héél anders. Het is een reus van bijna twee meter, die er geen probleem mee heeft om te intimideren en alleen maar slaat als hij dat nodig acht en bovendien zijn moeder als voetveeg gebruikt. Fíjne jongen.

Niet alleen híj wil macht en controle, jij wilt dat net zo goed. Over hoeveel hij slaapt, eet en sport. Ik vind dit allemaal echt niet normaal klinken, neem me niet kwalijk.

Tirza

Minet

Minet

24-04-2009 om 08:04

Ongelooflijk dorien

Ik weet echt niet wat ik lees in jouw laatste posting!
Hoe heb je het zover kunnen laten komen? Wat is er in het verleden gebeurd waardoor hij zo'n macht over jou heeft gekregen?
Ik lees ook dat jullie beiden hetzelfde karakter hebben, beiden controlfreaks zijn.
Je schrijft dat hij heel goed in staat is zijn grenzen te bewaken. Waarom laat je hem dan niet veel losser? Hij kan dat toch zo goed? Waarom zit jij hem nog steeds op zijn huid voor wat betreft slaaptijden, sport etc.?
Echt, ik ben onthutst door hoe jij schrijft over jullie relatie.
Ik wens jullie samen heel veel wijsheid!

Dorien38

Dorien38

24-04-2009 om 11:04

Diagnose

Hij is geen normale puber, dat weet ik. Hij heeft een zeer sterke zelfvernietigingstendens. Hij kan opeens in een dip duiken. Dan haat hij zichzelf, zijn leven en wou hij dat hij dood was. En daar ben ik bang voor.
Als driejarige is hij een keer weggelopen. Hij wilde een andere moeder zoeken. Ik had hem verboden een
hele zak chips leeg te eten. (natuurlijk ben ik achter hem aangegaan) Als vijfjarige wilde hij op de rijweg lopen, omdat hij niet meer wilde leven. Er was een conflict op school geweest.
Diagnose: ADHD, mogelijk borderline, aanleg voor depressie.
En als twaalfjarige durfde hij opeens de winkels niet meer in, omdat hij zichzelf lelijk vond en dacht dat iederen hem uitlachte (dat is hij helemaal niet)
Hij is al enorm opgeknapt, vergeleken bij zijn vroege jeugd.
Afgezien van niet uitzonderlijk experimenteergedrag en neiging tot gameverslaving heeft hij zichzelf in de hand. Maar de angst zit er natuurlijk nog een beetje, en daarmee ook de neiging om controle te blijven houden. En daarbij, als ik zijn bedtijden niet stuur, zit hij 48 uur achter de pc. Of nog langer.
Ik ben echt geen moeder die de hele dag bovenop haar kind zit. Ik weet dat hij ruimte nodig heeft. Ik werk fulltime, dat kan niet eens. Hij vind ook niet dat ik een kleefbandmoeder ben.
Mijn opa was net zo. Onverzoenlijk. Superdominant. En heel intelligent. Maar hij heeft dus wel Joden helpen onderduiken omdat hij zijn principes belangrijker vond dan zijn leven. Hij heeft daarvoor ook in de Duitse gevangenis gezeten. Die mentaliteit bewonder ik dus. Vooral ook omdat ze allebei een sterk rechtvaardigheids-gevoel hebben.
Het enige waar ik echt bang voor ben is die vaak onverwachte zelfvernietigingstendens. (Al heeft hij dat al een paar jaar niet meer gehad.) En dan moet je geen alcohol gaan drinken. Ik heb hem vanochtend gevraagd, of hij zich voor kan stellen dat hij ooit teveel zou drinken. Antwoord: Ik drink liever cola.
De kinderpsychiater waarmee ik contact had zei ook dat hij waarschijnlijk een aanleg voor borderline heeft, die zich in de loop der jaren niet verder ontwikkeld heeft, omda hij eigenlijk een redelijk stabiel leven heeft gehad.

Dorien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.