Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Moeder

Moeder

15-11-2017 om 14:11

Drank en tieners

Mijn dochter van 14 zit al een aantal jaar op voetbal. Altijd heel gezellig, wij zijn bij bijna iedere wedstrijd en we kunnen goed met elkaar opschieten allemaal.
We hebben ook een groepsapp, met de ouders, de trainer en een soort van 'verzorgster', tegelijk ook moeder van een van de voetbalsters. De meiden zitten in de leeftijd van 13 t/m 16.

Nu zeiden ze van de week dat ze met de kerst een 'bollerwagentour' willen maken en aansluitend pizza eten. Een bollerwagentour wordt hier (we wonen in Duitsland) veel gedaan, door volwassenen. Dan gaan ze op pad met zo'n picknickwagen vol geladen met drank. Onderweg wordt er flink gedronken en dat vinden ze dan reuze gezellig.

Nu willen de meiden voetballers dat dus ook en de 'leiding' vroeg dus in de groepsapp of het oke was als er gedronken werd door de meiden. Ze zei er ook bij dat zij en de trainer het wel in de gaten zouden houden, maar 'vanzelfsprekend' niet de verantwoording namen. Wij moesten dan met onze kinderen praten, zodat ze niet teveel zouden drinken.

Ik heb daarop gereageerd dat ik vind dat er eigenlijk helemaal geen drank geschonken moet worden. Ze zijn 13 t/m 16....Hierop werd gezegd dat het prima was, als mijn dochter geen drank mocht, dan zou zij niets mogen drinken, de anderen wel.
Ik zei nog dat ik het vreemd vond dat ze wel drank willen aanbieden, maar dan geen verantwoording willen nemen, maar ze zeiden dat we onze kinderen moesten vertrouwen. Een van de moeders (en tevens de verzorgster) zei nog dat als ze tegen haar dochter zei dat ze twee glazen mocht drinken, ze er zeker niet meer zou nemen. Nu heb ik nog twee oudere dochters van 18 en 20 en een van de twee gaat geregeld naar feesten en die heeft toevallig de dochter van haar ook op zo'n feest gezien, duidelijk veel te veel drank op. Het meisje had ook tegen mijn jongste dochter gezegd dat haar moeder daar niets van wist. Tot zover dus het vertrouwen van je kind...
Op een na, stemden alle ouders er mee in, ze vonden het allemaal prima dat de kinderen wat gingen drinken. Ik was echt verbaasd. Misschien heeft het ermee te maken dat we in Duitsland zitten, waar ze echt iedere gelegenheid aangrijpen om flink te kunnen drinken, want het valt me wel vaker op dat kinderen hier heel jong allerlei feesten afgaan en dan echt niet nuchter naar huis gaan.
Of ben ik nu zo'n zeikerd, die op alle slakken zout legt?

Emmawee

Emmawee

15-11-2017 om 16:11

Geen zeikerd

Maar het is een cultuur-ding. Niet alleen in Duitsland, ook in sommige streken in Nederland hoort alcohol onlosmakelijk bij feesten. Dus als je kritisch bent op alcohol, bederf je de pret. Zo wordt dat gevoeld.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Maar helaas, je gaat die cultuur met al je gelijk in je eentje niet veranderen. Praat hierover met je dochter. Informeer haar goed. Deel je eigen ongemak hierover, maar wees duidelijk hoe je erover denkt.
En zoek contact met de andere niet-instemmende ouder. Op zn minst fijn om een medestander te hebben.
Ik verbied mijn kinderen niks, maar ben wel heel duidelijk over hoe ik het graag zou willen. Hun vader net zo. Eerst groeien, dan drinken. Dat is de boodschap. En tot nu toe zijn ze het daar mee eens (11 en 14). Mijn oudste keurt drankgebruik door leeftijdsgenoten ook duidelijk af. Ze moeten het natuurlijk zelf weten, maar hij vindt het echt stom. En het gaat dan soms ook om goede vrienden van hem.

tante Sidonia

tante Sidonia

15-11-2017 om 17:11

nee zeg

Dit is echt niet normaal zeg. Ik zou dochter echt niet mee laten gaan: zo iemand zou ik niet als gene die de boel in de gaten houdt, kunnen vertrouwen.
Laat je niet van de wijs brengen: dit ligt niet aan jou!

vuurvlinder

vuurvlinder

15-11-2017 om 20:11

ik zou niet willen dat mijn kind zou gaan

Onbegrijpelijk het gemak waarmee deze jonge pubers drank aangeboden wordt. Ja hier in Nederland gebeurt dit ook.
Ik zou mijn kind wel zeggen dat ik niet wil dat ze mee gaat. Als alle ouders instemmen zullen alle kinderen drinken. Dan moet je wel heel stevig in je schoenen staan om de groepsdruk te weerstaan. Daardoor zal de sfeer ook niet echt gezellig zijn, onder invloed van drank gebeurt eerder grens overschrijdend gedrag. Los nog van het risico dat er kinderen zijn die veel te veel drinken zodat ze met een ambulance afgevoerd moeten worden.
Hier een dochter van 16 en een zoon van bijna 14, wij bespreken duidelijk wat de effecten van alcohol zijn op deze jonge leeftijd.

Duitsland heeft ook een leeftijdsgrens

http://www.alcohol-facts.ch/de/wissen/jugendliche-und-kinder

"An unter 16-Jährige darf kein Alkohol abgegeben werden. Das Mindestalter für Spirituosen, Aperitifs und Alcopops liegt bei 18 Jahren. Im Kanton Tessin gilt das Mindestalter 18 für alle alkoholischen Getränke."

Nou weet ik niet precies hoe het zit met het verschil tussen verkopen en in openbare gelegenheden aanreiken (door derden).

Maar ik zou het vanwege deze zaak, het verbod, niet goed vinden.

Het risico is te groot dat mensen, niet alleen kinderen maar ook de toch verantwoordelijke volwassenen daar nadeel van ondervinden als er een kind ziek wordt of er is iets, controle of zo.

Pirata

Pirata

15-11-2017 om 21:11

Heu annej

Dat is een zwitserse site, geen duitse.
Maar ik zou mijn kind niet mee laten gaan op die leeftijd. Misschien met 16 als uitzondering.

Moeder

Moeder

15-11-2017 om 22:11

Soort van opgelost

Het is al een soort van opgelost. Iemand van de ouders schijnt zich beklaagd te hebben bij de voorzitter van de sportvereniging en die heeft het nu verboden. Het gaat dus niet door gelukkig.

Overigens mogen hier kinderen vanaf 16 jaar bier e.d kopen en vanaf 14 jaar mogen ze onder begeleiding van een volwassene alcohol drinken.

Terecht pirata

http://www.t-online.de/leben/familie/schulkind-und-jugendliche/id_49295364/jugendschutzgesetz-2017-alkohol-ab-wann-und-was-ist-erlaubt-.html

Het was ook in het Duits.:-)

Bier en wijn, licht alcoholische dranken zijn "nur in Begleitung der Eltern erlaubt" voor 14- en 15-jarigen. Sinds de ouders niet meegaan en de andere volwassenen er hun handen vanaf trekken, lijkt het me geen goede onderneming.

Moeder

Moeder

16-11-2017 om 10:11

Klopt

Dat het geen goede onderneming was, was ik ook al achter, vandaar mijn bericht ook.
Ik verbaas me er gewoon echt over dat het allemaal maar normaal gevonden werd. Ik heb daarna nog gesproken met een andere ouder (is ook de vrouw van de trainer), waar ik heel goed mee om ga. Ze zag echt het probleem niet.
Ze zei dat het heus geen zuipfestijn zou worden en ze was van mening dat de meiden best vertrouwd konden worden.
Dat de verantwoording door niemand genomen werd, vond ze niet raar. De ouders moesten vooraf met hun kinderen praten, dan zou dat heus wel goed komen.

vuurvlinder

vuurvlinder

16-11-2017 om 17:11

moeder

Gelukkig dat de begeleider van de sportclub ingegrepen heeft. Het heeft ook weinig met sport te maken...
"Bier en wijn, licht alcoholische dranken zijn "nur in Begleitung der Eltern erlaubt" voor 14- en 15-jarigen. Sinds de ouders niet meegaan en de andere volwassenen er hun handen vanaf trekken, lijkt het me geen goede onderneming."
Onbegrijpelijk, kennen ze in Duitsland geen grote drankexcessen onder jongeren? Zou dat alleen hier spelen? Dat is de reden dat de grens van 16 naar 18 is gegaan?

Moeder

Moeder

16-11-2017 om 18:11

Heel vreemd

Ik begrijp het ook echt niet. Mijn middelste dochter (toen 15) ging eens naar een feest van een vriendin. De ouders waren erbij, die deden mee.
Ik, in toen nog in mijn naïviteit, dacht dat er niks zou gebeuren, de ouders hielden immers toezicht?
Helaas hadden een paar jongens wodka mee gesmokkeld en dat werd natuurlijk op gedronken. Kinderen stomdronken en de ouders deden helemaal niets, behalve lachen dat de kinderen amper nog in de auto konden komen. Hij was zelfs beledigd toen ik hem er op aan sprak dat dit echt niet kon, ontvriendde me meteen op Facebook, haha. Deze meneer werkt op de centrale van 112, je zou dus zeggen dat hij wel het één en ander gezien heeft.

En zo zie ik het hier heel vaak gaan. Kinderen van 15 op dorpsfeesten die niet meer op de benen kunnen staan en niemand die er van op kijkt.

Moeder

Moeder

16-11-2017 om 19:11

Overigens

Ik was er ook achter gekomen dat de supermarkt een dorp verderop (waar iedereen hier naar het voortgezet onderwijs gaat) drank en sigaretten verkoopt aan minderjarige kinderen. Natuurlijk heb ik de supermarkt erop aan gesproken en ze zeiden dat dit natuurlijk niet mocht voorkomen, maar dat het mijn taak was om te zorgen dat mijn minderjarige dochter geen alcohol of sigaretten kocht...

vuurvlinder

vuurvlinder

16-11-2017 om 20:11

moeder

Heel bijzonder, misschien komt dat besef over een paar jaar?

Kaori

Kaori

16-11-2017 om 22:11

Heel vreemd idd

En goed dat de club het nu verboden heeft. Bij onze club wordt er zelfs aan meerderjarigen geen alchol geschonken tijdens jeugd activiteiten. Dus bij jeugdtoernooien of jeugdcompetitie heeft het publiek pech als ze om een biertje vragen. Ze krijgen zelfs geen alcohol vrij bier gewoon om het onderscheid heel duidelijk te maken.

Soms heb je dan wel een klagende tegenstander van het senioren recreanten team dat die het maar stom vinden want zij spelen toch ook een wedstrijd dan. Maar de regels zijn heel duidelijk en iedereen houdt zich er ook aan.

Misschien dat met al dat alcohol gebruik de hersens van die ouders wel zijn aangetast? ;)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.