Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Rianne
19-01-2015 om 13:01
Doe ik mijn kinderen tekort?
Mijn man en ik proberen onze kinderen zo zelfstandig mogelijk op te voeden. Van klensaf aan hebben we hen begeleid. Geen dingen gemaakt of uit handen genomen voor hen maar wel geholpen.Bij spreekbeurten etc laten zien hoe je info vindt, verwerkt en hoe je een opzet maakt. Eerst hebben we veel geholpen en dat werd steeds minder in de loop der jaren. Als ze dingen moesten regelen, zelf laten doen (maar wel van tevoren bespreken hoe ze het het beste kunnen aanpakken, wat ze zeggen etc).
Ze redden zich prima, eigenlijk, de ene keer beter dan de andere keer, maar ze komen er wel.
Maar ik vraag mij steeds af of wij ze niet te kort doen? Werkstukken/spreekbeurten van klasgenoten worden (gedeeltelijk) door ouders gemaakt, zelfs sektorwerkstukken en profielwerkstukken. Als de kinderen willen, helpen wij hen graag maar ze moeten het uiteindelijk zelf doen. Bij sollicitaties voor bijbaantjes moeten ze het ook zelf doen: sollicitatieformulier ophalen, invullen, inleveren etc en als ze met iets moeite hebben kunnen ze het altijd vragen. Nu vertelde zoon dat veel ouders dat ook voor hun kind deden en voor een supermarkt moet hij online een matchtest invullen. De moeder van een vriend had dat voor die vriend gedaan.
Nu vraag ik mij af: geven wij nu niet juiste door onze kinderen zelfstandigheid bij te brengen een nadeel aan onze kinderen? Als een puber zo'n matchtest invult is toch anders dan een ouder. Het totaal verwachte niveau van de werkgever gaat omhoog (wat vult iedereen dat toch goed in) en onze kinderen vullen het wel zelf in, eerlijk, maar misschien niet wat een werkgever verwacht. Hetzelfde met werkstukken en spreekbeurten. Scholen verwachten misschien ook wel steeds meer met de professionelere werkstukken van ouders.
Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Hoe doen jullie dat nou? Vinden jullie dat ik mijn kinderen tekort doe (uiteindelijk denk ik dat mijn kinderen alleen maar beter af zijn want bij hbo/wo presentaties moeten de kinderen ook zelf aan de bak maar toch knaagt het een beetje)?

Barvaux
08-02-2015 om 18:02
Katniss
Sommige leerkrachten op de basisschool geven gewoon alleen cijfers tussen de 6 en de 7,5 bij dit soort dingen. Dus tenzij je dochter hoort dat anderen achten en negens hebben behaald kan het hoger, het kan ook zo zijn dat dit gewoon een prima resultaat is.

Katniss
08-02-2015 om 18:02
Barvaux
Dat is hier niet zo hoor, er worden voor spreekbeurten e.d. regelmatig hogere cijfers gehaald door andere kinderen. Ik vind het wel goed zo, ook omdat mijn hulp vooral onder protest wordt geaccepteerd ;-)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.