Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Alice
08-04-2015 om 11:04
Dochter zakt af op school
Mijn dochter is 14 jaar, vroege leerling, een pubermeisje met onaangepast gedrag. Ze begon vwo/gymnasium als net 12 jarige, tweetalig onderwijs. Te hoog gegrepen, ze moest een jaar later naar HAVO. In de HAVO blijven zitten en nu dreigt ze volgend schooljaar (klas 3) af te zakken naar VMBO.
Wat moet ik nu? We zitten al bij een hulpverlenende instantie voor haar gedrag. Maar ik vrees dat VMBO niet gaat helpen bij een herstel van deze problemen. Dat ze twee jaar langer over de school doet met alsnog een HAVO diploma vind ik helemaal niet erg. Ik ben gewoon bang dat de problemen erger worden. Nog minder stimulans, nog minder uitzicht voor haar. Misschien wel meer vluchtgedrag.
Is er een school in Amsterdam die dit goed begeleid? Hebben jullie tips voor mij?

Angela67
waarom gaat het niet goed
doet ze niets en wil ze niet praten?
doet ze het verkeerde en weet ze niet hoe ze het goed moet doen?
is ze depressief en baalt ze er zelf van?
is ze heel gelukkig en happy en vindt ze het allemaal niet zo belangrijk?
gr Angela

four
huiswerkondersteuning?
En externe huiswerkondersteuning? Of is dat al geprobeerd?

Alice
Ze is onverschillig over school, faalangst ook. Even ging het heel erg goed drie maanden geleden, nu zakt het af. De school begeleidt heel slecht. En ik zit er te dicht boven op als ouder. Dat gedeelte is al behoorlijk losgelaten inmiddels, maar dat helpt mijn dochter qua prestaties niet.
Ze moet vertrouwen krijgen in zichzelf, ze moet verantwoordelijkheid krijgen. Maar daar is zij als puber nog niet aan toe. Ze is depressief, mixed up, wil liever chillen buiten met vrienden en vriendinnen. Haar vader is alcoholist en woont bij een ander gezin. Dus er is wel degelijk ook veel zeer in haar. Langzaam komt het vertrouwen wel weer terug in de band die ik met haar heb. Dat is nodig, want er is veel gelogen door haar, veel geschreeuwd door beiden, veel gevlucht in dit huis. We waren beiden even de draad kwijt.
Ik had alleen zo gehoopt dat het beter ging op school. Nu dat wegvalt wil ik de schade tot een minimum beperken voor haar. Op zijn minst door een andere goede school te kiezen.

Alice
nog even ter aanvulling
Depressief als in down. Geen diagnose of iets dergelijks.

infoouders
leren leren
Door alles wat er gebeurd is, is ze er misschien ook niet aan toegekomen om te leren leren en plannen.
Novilo heeft een mooi boek geschreven over leren, faalangst en dergelijke. Hoewel het geschreven is over hoogbegaafde kinderen staat er heel veel in dat voor ieder kind kan gelden. Misschien staan er bruikbare tips in. Bij sommige bibliotheken is het te leen http://www.novilo.nl/boeken/

Pietje
Misschien is het ijburgcollege iets?
Kijk eens op de site of bel ze eens op. Ik hoor goeie verhalen; veel persoonlijke aandacht, veel geloof ik aandacht geven zorgt voor talenten ontplooien. Veel ervaring met kinderen waarbij het talent er niet vanzelf uitkomt.

Alice
Ik heb ook goede verhalen gehoord over het IJburg college.
Dank voor de Novilo tip ook.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.