Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Jacqueline
30-11-2018 om 14:11
Dochter wil paaldansen
Mijn dochter van 14 heeft tot voor de zomer geturnd in de selectie. Ze is daar nu mee gestopt en heeft onlangs bedacht wat ze nu wil: paaldansen.
Tsja, ik ben eens op de websites van de aanbieders in de omgeving gaan kijken. Het is wat bloot, maar dat is zwemles ook. Ik ben echter niet ervan overtuigd dat dit een leuke tienersport is. De paaldansaanbieders hier (Amsterdam) bieden namelijk behalve paaldansen ook lessen aan die "exotic" (zoals in de nachtclub) zijn, vaak ook veel "twerklessen" (met de billen schudden) en op social media van de aanbieders zie ik ook voornamelijk uitdagende filmpjes en foto's.
Anderszijds is het mijn dochter haar eigen keus en zal ik ook moeten accepteren dat kleine meisjes... groot worden.
Ik weet alleen niet zo goed of het verstandig is om mijn dochter het paaldansen te laten proberen.
Is dit een sport voor een kind of tiener, of kan ik beter mijn dochter beschermen tegen deze "sport"?

Oud-Paaldansers
09-12-2018 om 21:12
Blessuregevoelig
Daarnaast is paaldansen ook blessuregevoelig omdat je veel aan je handen hangt en dus je polsen moet gebruiken om te knijpen, en met je schouders naar binnen staat als je de paal vastpakt.
Je moet na de les dus ook heel goed stretchen anders kan je daar weer blessures van krijgen.
Hoe veilig het is hangt dus echt af van de school, van de huisregels en van de kennis van de docent over het menselijk lichaam en verantwoord sporten.

Jacqueline
16-12-2018 om 17:12
Blessures
Dat paaldansen zo'n blessuregevoelige sport is wist ik niet. Wat ik lees klinkt inderdaad niet erg veilig en vooral heel gevaarlijk. Misschien dan maar beter dan mijn dochter na de eerste les riep dat het een sport voor kleine kinderen is. Ik heb haar er ook niet meer over gehoord. Ze was na de proefles ook duidelijk geschrokken omdat ze de oefeningen associeerde met kunstjes die kleine kinderen doen met palen op straat.
Het probleem is dus vanzelf opgelost.

Kaaskopje
16-01-2019 om 11:01
Wat ik nu tegenkom :-)
Voor wie alsnog tegen de paal op wil klimmen :-)

Anoniem
27-01-2019 om 18:01
Via een zoekresultaat op Google ben ik hier op dit forum terecht gekomen.
(Wie mij denkt te herkennen vraag ik mijn privacy te respecteren.)
Helaas schrik ik behoorlijk van een aantal reacties, waar vrij luchtig wordt gedaan over dat je kind paaldansen gerust mag uitproberen.
Weten jullie dat het paaldansen geen erkende sport is, en dat bij (misbruik)problemen je nergens terecht kan? Zou je kind op bijvoorbeeld voetbal mogen als je zou weten dat bij de club waar je kind op wil ook geen bescherming wordt geboden bij problemen met de club?
Het is niet zo als bijvoorbeeld turnen of hockey (of voetbal) dat er gedragscodes zijn voor het paaldansen, ook niet vanuit de bond, of dat er kan worden aangeklopt bij een vertrouwenspersoon die kan helpen met bijvoorbeeld aangiftes doen.
Iedereen kan zomaar een paaldansschool beginnen zonder ook maar enige kennis of ervaring ermee.
De opmerking in #29 over sluitende scholen herken ik. De meeste scholen komen en verdwijnen weer vrij snel. In een stad met ongeveer 100.000 inwoners en de omgeving van 15km eromheen kan ik al zeker 7(!) scholen noemen die alleen de afgelopen twee jaar al zijn gestopt. Dat is een gevolg van dat de sport niet beschermd wordt en dat iedereen zomaar de sport kan aanbieden. (En dat de sport ook een soort hype is.)
Dat paaldansen niet altijd goed is voor je lichaam klopt ook. Het gewicht zit namelijk op de voorkant van je schouders, daar moet je voorzichtig mee omgaan. Daarnaast is het een risico-sport. Helaas bestaat er momenteel niets meer dan een licentie voor paaldansscholen die hun docenten op bepaalde locaties hebben opgeleid. Maar dat betekent nog niet dat de lessen daar wel verantwoordelijk zijn, zelfs niet dat de opleiding van de instructeurs deugt. En een licentie is er alleen om aan te geven waar de instructeurs opgeleid zijn. Verder is er geen bescherming voor de deelnemer.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.