Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Miramar
30-12-2009 om 16:12
Dochter veel 'vrienden'op hyves maar toch eenzaam...
Ik zit met iets... En dat doet me pijn. Hoe de jeugd tegenwoordig met elkaar omgaat vind ik erg oppervlakkig. Iedereen noemen ze 'best friend forever'(bff) maar in de praktijk merk ik daar zo weinig van. Onze dochter is nu 14 en ziet er leuk uit, is geen buitenbeentje, maar toch... Een echte vaste vriendin zit er niet bij. Het is allemaal even vluchtig. Vandaag is het 'Jantje' morgen is het 'Pietje' en overmorgen weer iemand anders. Af en toe (regelmatig) heeft zie niemand om iets mee te doen. Meiden onderling roddelen veel en er is veel afgunst. Vriendinnen die heel close leken, laten ineens niets meer van zich horen. Het grote nadeel van bijv. Hyves is dat ze alles bij elkaar kunnen lezen, maar ook bij 'vrienden'. Daarmee kunnen ze elkaar kwetsen en kapot maken. Wáár is de tijd van gewoon even bij elkaar langs gaan of even bellen? Alles moet via Hyves of SMS. Ik maak me zorgen over de oppervlakkigheid van vriendschappen. Ben ik nou de enige?

Chiquita
30-12-2009 om 18:12
Niet de enige ..
Beatrix had het hier ook al over in haar toespraak ;-)
Maar alle gekheid op een stokje, ik ben het wel met je eens. Wat wij 'vroeger' kennissen noemden, wordt nu al gauw als 'vriend' bestempeld, en als ik naar de achternaam vraag, of welke opleiding ze volgen, dan weten ze dat niet eens. En ik weet toch zeker dat ik dat vroeger wél van mijn vriendinnen wist!
Je dochter is 14, geen buitenbeentje, ziet er leuk uit. Zolang ze er zelf geen punt van maakt, rustig laten betijen. Ik heb hier een docher van inmiddels 17, die toen ze 14 was wat dit betreft op die van jou leek. En ze is best veranderd, van 14-jarige puber naar 17-jarige jonge vrouw ..

Kaaskopje
30-12-2009 om 20:12
Bij ons is het anders dus ik maak me er geen zorgen over. Mijn dochters hebben vriendschappen met een aantal vrienden en keuvelen op Hyves ook met anderen. Het onderscheid tussen een echte vriend en een Hyvesvriend is ook wel duidelijk. Ik zit veel op Facebook en heb daar ook vrienden, over de hele wereld vandaan. Dat heet nu eenmaal zo. Hyves en msn horen een toevoegende waarde te hebben, maar geen plaatsvervangende functie te hebben.

emma43
30-12-2009 om 20:12
Vriendinnen
Van hyves word ik ook misselijk.Al die hartjes,niet te breken,voor altijd samen,best friends for ever,je bent m'n beste enz enz.Maar niet in real live.Ik snap er ook helemaal niets van.
dochter dacht nu ook een leuk vrieninnnengroepje te hebben.Gisteren is 1 van die meisjes mee wezen schaatsen en vraagt aan dochter wat ze vandaag gaat doen.dochter zegt met de andere vriendin af te willen spreken.We brengen meisje naar huis,we komen zelf thuis dochter belt naar vriendin en heeft ander meisje snel gebeld om af te spreken.Dat zijn toch geen streken?Dat noemt zich dan vriendinnen.Dochter voelt zich echt genaaid......om haar woorden even terug te pakken.Ze is er vandaag echt een beetje verdrietig van geweest.
Ik herken het dus heel goed.Ik merk het ook aan de gesprekken met mijn dochter over klasgenootjes ,hoe snel vriendschappen verschuiven.dochter kan daar oo kecht verbaast over zijn.2 meisjes een heel jaar echte vriendinnen geweest en in 1 keer zomaar over.Misschien hoort het nog een beetje bij deze leeftijd.

Balletmama76
31-12-2009 om 16:12
Al voordat er internet bestond...
...was het zo. Meiden zijn altijd wat bitchier geweest. Ik herinner het ook nog van school - vandaag was het je beste vriendin, morgen op eens niet meer.
Ik ging vervolgens meer met jongens uithangen, want daar heb je dat gedoe niet zo. Is trouwens nog steeds zo, ik kan beter met mannen dan met de meeste vrouwen.

Jujube
31-12-2009 om 17:12
Meiden
Meiden zijn over 't algemeen inderdaad harder naar elkaar. Mijn oudste dochter (bijna 14) heeft gelukkig een groepje van 4 vriendinnen in haar klas dat gewoon leuk met elkaar om gaat. Geen geroddel en buitensluiten e.d. Dit in tegenstelling tot een paar meisjes die ze nog kent van de basisschool die continu ruzies hebben, dan weer slijmen tegen elkaar en dan weer iemand buitensluiten. En dat gaat idd nergens over! Maar goed, dat soort dingen ging al zo toen ik zelf een puber was. Niks nieuws onder de zon, volgens mij.
Groet,
Jujube

Monique D*
01-01-2009 om 13:01
Vanaf groep 7 op de basisschool woedt de veenbrand tussen de mei
Mijn dochter (12) zit nu in groep 8. Zij heeft één hartsvriendin. Daarnaast heeft zij een paar andere vriendinnen op school. Met een van die vriendinnen heeft ze ruzie mee gehad (ik weet echt niet meer waarover) en dat is helaas zo gebleven. Ik vergelijk het soms met een vulkaan die niet in werking is en daar beneden is het behoorlijk aan het rommelen. Ineens komt dan die vreselijke uitbarsting. Die meiden spreken niet met elkaar, maar er kan ineens een vreselijke ruzie ontstaan. En dat meisje heeft weer andere vriendinnen die haar weer steunen en dan wordt het oorlog tussen mijn dochter en haar hartsvriendin en die meiden... en dan is het weer rustig. Hun meester ziet dat met lede ogen toe en noemt dit een veenbrand die ondergronds woedt en ineens een flinke brand wordt. Soms wordt hij radeloos en zegt als dit niet wordt opgelost dan laat hij de ouders op school komen. Dit speelt al vanaf groep 7. In groep 6 begon het katten tegen elkaar ook, maar het werd niet zo extreem als in groep 7. Ook constateert de meester dat dit vooral bij meisjes gebeurt.. de jongens gaan veel flexibeler met elkaar om. Even een vechtpartij en dan is het weer over.. dat klopt, dat heb ik bij mijn zoon vaak gezien.
Ook wordt Hyves door mijn dochter en die meiden gebruikt om elkaar zoetsappige verhaaltjes te vertellen (friends for forever, etc.) en elkaar tot aan de grond toe af te maken. De ouders van een van de meisjes namen contact met mij op en meldden dat mijn dochter hun kind via Hyves verschrikkelijke dinken over hun dochter heeft gezegd. Mijn dochter liet op haar beurt weer vreselijke dingen zien wat haar dochter over haar heeft gezegd... dus zo lief is die dochter dus niet.. maar dat ontkennen die ouders. Zij zouden nog een uitdraai meenemen met de scheldpartijen van mijn dochter, maar ik heb die print tot op heden nooit gezien..
Met de vriendschap tussen die hartsvriendin en mijn dochter gaat het goed en soms niet goed. Het was een keer gebeurd dat mijn dochter haar niet op haar verjaardag wilde hebben, maar door bemiddeling van mij is het nog goed gekomen.. gelukkig blijft die vriendschap nog bestaan en die ruzies worden steeds minder. Laatst vierden ze nog hun 5-jarige vriendschap met een bioscoopuitje en Mc Donalds..
Dit jaar vliegen de 8e-groepers naar het voortgezet onderwijs. Ik ben benieuwd of die vriendschap zo sterk zal zijn om de middelbare schoolperiode te overleven... de tijd zal het wel leren.
Wat mij ook opvalt met mijn dochter is dat zij tot-in-de-puntjes naar school moet gaan. Zij besteedt heel veel tijd aan het uitzoeken van kleding(zij moeten goed bij elkaar passen) en zij is zeker een half uur bezig met haar haar. Zij mag zeker niet uit de toon vallen.. wat ik mij afvraag: speelt die onzekerheid door al die toestanden haar te parten? Dit lijkt echt een vorm van overleven en dat kost heel veel energie (misschien heeft mijn dochter daarom de voorkeur aan "hoe overleef ik mijzelf-boeken").
Mijn zoon (15) vindt dit alles maar belachelijk. Waarom moet dit alles op Hyves of msn uitgevochten worden, dit kan toch ook face-to-face gebeuren? En hij snapt ook niet waarom de relatie tussen die hartsvriendin en haar soms op een knipperlichtrelatie lijkt.. En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn...
Ik merk wel wat op dat gebied een duidelijk verschil is tussen jongens en meisjes. Mijn zoon heeft mij al een paar keren toevertrouwd dat vanaf groep 7 en zelfs nu op de middelbare school het heel vaak rommelt tussen de meiden (jaloezie, roddelen, elkaar ophitsen, beste vriendin zijn en dan is het ineens over). Dus die veenbrand zal voorlopig niet uitwoeden.

Balletmama76
01-01-2009 om 15:01
Het eindigt niet met eind van puberteit
Als ik zo zie, hoe de queen-bee mamas in de OR op onzere school soms over elkaar roddelen, dringt zich bij mij echt de verdacht op, dat dit ruzies zijn, die sinds de middelbare school spelen (plattelands-stadje, waar iederen iederen kent).
Of zit dit soort competitie en bitchiness gewoon in ons vrouwen?
En het zomaar verbreken van vriendschappen om unbenullige redenen?
Ik voel me in ieder geval bij onzere mannelijke vrienden meer op mijn gemak - geen steken onder water, geen gebitch. Als er ruzie is, wordt het gewoon uitgepraat en klaar is Kees.

Bastet
01-01-2009 om 16:01
Monique
Hier begon de ellende nu al,in groep 6,die veenbrand,ja,prachtige vergelijking!
Groetjes,bastet

Rustie
01-01-2009 om 20:01
Kan ook anders
Verschrikkelijk ja, dat BFF en verdere geschrijf over en weer. Maar weet je..ik ben daar echt eens jaloers op geweest omdat mijn dochter niet tot de meiden behoorde die dat naar elkaar deed. Ik heb echt eens gedacht dat dat geschrijf je mate van populariteit beoordeelde. Nu weet ik beter. Dochter heeft een ontzettend leuk clubje vrienden om zich heen die veel meer down to earth zijn en zich dan ook niet bezighouden met dat heen en weer geslijm. Gewoon leuke, gezellige berichten, geen getrut. Een hecht clubje ook, toch via school verzameld maar kinderen die echte vrienden zijn en geen eendagsvliegen.
Nee, ze hoort niet bij de popi jopi's, en daar zit het verschil denk ik, die kinderen doen dat wat meer.
Ook nu in de vakantie over een weer gelogeer, afspraakjes voor bios en schaatsen.

miramar
03-01-2009 om 19:01
Afhankelijk...
Het is natuurlijk allemaal afhankelijk van het feit wié zit er bij je in de klas, wié zit er bij je op de sport, wié woont er bij je in de buurt. We zijn haar nu aan het stimuleren om nog een sport uit te kiezen. Welke, dat weet ze nog niet. Door de ervaringen van deze kerstvakantie heeft ze waarschijnlijk veel geleerd. Wié zijn de échte vrienden waar je op kunt bouwen en wat zijn de losse vlodders????? Ze geeft zelf nu wel aan dat de schellen van haar ogen zijn gevallen. En het allerbelangrijkste: wat zij belangrijk vindt van een vriendschap. Nu maar hopen dat er meer van dit soort mensen op de aardbol rondlopen;-)))) (daar bedoel ik mee: die ook dat soort vriendschappen belangrijk vinden).