Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Dochter van bijna 14 met spaargeld leren omgaan en minder slordig zijn

Mijn puberdochter van bijna 14 is slordig. Als ze haar huiswerk maakt liggen haar kleren die ze heeft veranderd gewoon op bed. De kleren in haar kast worden er gewoon ingegooid zonder deftig te zijn opgeplooid. In haar boekentas die eigenlijk een handtas is vind ik steeds papiertjes van koeken, gaat zij weg met haar vriendinnen en eet ze popcorn in de bioskoop dan vind je daarvan nog restjes gewoon in de handtas gegooid met als gevolg dat de kruimels aan haar boeken plakken. Ook lege flesjes gooit ze niet weg en neemt ze gewoon terug mee naar school. Voor het overige doet ze niets in het huishouden, wegens te veel werk voor de school. Ze organiseert zelf ook uitstapjes met haar vriendinnen, wat wij niet zo zien zitten. Ze heeft dan geld nodig om te gaan eten of shoppen.
Indien dit af en toe gebeurt hebben wij het daar niet moeilijk mee maar wel als ze dat regelmatig gaat doen. Daarom dachten we dat het misschien een goed idee was om haar vanaf haar 14de wekelijks zakgeld te geven indien ze klusjes in het huishouden opknapt, minder slordig is, haar handtas die als boekentas dienst doet proper houdt. Ze zou dan leren sparen om zelf haar uitstapjes te bekostigen. Indien ze een week haar niet aan de afspraak om mee te helpen houdt geen zakgeld. Of met een betaalkaart werken waar ik wekelijks kan op storten lijkt mij ook een goed idee. Hoe zouden jullie het aanpakken?

Miraya

Miraya

19-10-2015 om 16:10

zakgeld is geen spaargeld

hier wordt onderscheid gemaakt tussen zakgeld, kleedgeld en spaargeld. Spaargeld is om te sparen voor iets groots (bijvoorbeeld het collegegeld als ze gaat studeren, of een studiereis), niet om uit te geven aan uitjes. Kleedgeld is voor kleding, en nergens anders voor. En zakgeld is voor uitjes, tijdschriften, speelgoed, nagellak en verjaardagcadeautjes.

'Daarom dachten we dat het misschien een goed idee was om haar vanaf haar 14de wekelijks zakgeld te geven indien ze klusjes in het huishouden opknapt, minder slordig is, haar handtas die als boekentas dienst doet proper houdt.'

Ze moet wel veel voor een beetje zakgeld. Bovendien zijn sommige dingen niet echt duidelijk te meten. Wat versta je precies onder 'minder slordig'? Hoeveel minder? En hoeveel klusjes moet ze dan doen? En hoe proper moet haar handtas zijn?Mag er wel een papieren zakdoekje inzitten? Hoe lang mag een snoeppapiertje blijven zitten? Een uur? Een dag? Een week? Hoe vaak controleer je dat?

Volgens mij zijn zulke afspraken vragen om ruzie in huis. Je kunt wel één duidelijk ding afspreken, bijvoorbeeld: uiterlijk op zondagavond is je kamer opgeruimd. Was in de wasmand, de vloer leeg en gezogen, het bed verschoond en opgemaakt. Zoiets. En dat kun je koppelen aan het zakgeld. Maar een hele week klusjes doen en 'minder' slordig zijn, dat is veel te onduidelijk voor een puber.

Beetje meeleven

Inderdaad. Een puber heeft andere dingen aan haar hoofd. En ze groeien enorm. Die hebben soms weinig tijd voor zaken die jij als ouder belangrijk vind.
Ik zou het wat aanmoedigen en periodiek samen even door een kamer gaan, zonder te mopperen. Gewoon zakgeld geven. Inderdaad per week, als ze er te snel doorheen zijn.
Zelf zou ik niet in het belonen en straffen gaan zitten maar in het nut en de noodzaak, want daar gaat het om uiteindelijk.
En beseffen dat ze het eenmaal op zichzelf vast goed doen als jij ze het nut en de noodzaak goed hebt bijgebracht.
En soms pakken ze het ineens zelf goed op als er een vriendje op het toneel komt of ze krijgen er zelf genoeg van om in de rommel om te komen.
Dan sta jij klaar om even wat samen te doen, jou goede voorbeeld en hulp kunnen wonderen doen.

Lusithania

Lusithania

Zakgeld is leergeld. Als je dochter nog geen zakgeld krijgt, zou ik er nu onmiddellijk mee beginnen.
Hoe een kamer er uit ziet, is niet iets waar ik mij mee bemoei. Het is niet mijn probleem als iets kwijt is door de gemaakte puinhoop. Kleding moet in de wasmand want anders wordt het niet gewassen. Gekreukte kleding in de kast? Ik hoef het niet aan te trekken. Als het nodig is strijkt je dochter zelf maar. Schoolboeken die kwijt of beschadigd zijn aan het einde van het schooljaar, jammer, kosten voor de onvoorzichtige leerling.
Ik heb liever dat mijn pubers de 'geld'mist ingaan door verkeerde keuzes als puber dan als ze al ouder zijn en dito grotere financiële verantwoordelijkheden hebben.

De enige echte afspraak die ik erover zou maken is welke kosten ze zelf moet betalen en geen geld aan haar lenen omdat ze vergeten is dat ze ook een warme winterjas nodig heeft/had.

Waarom kijk je eigenlijk in haar tas? Mag ze ook snuffelen in jouw eigen tas?

Moni

Moni

Krijgt ze nu dan helemaal geen zakgeld?

Of bedoel je extra zakgeld bij goed gedrag?

Ze klinkt als een gewone puber die nog wel regels nodig heeft, bijvoorbeeld over die uitstapjes.

Afvalzakje

Ik vind het wel sociaal dat ze haar troep niet overal dumpt maar in haar tas stopt. Misschien kun je haar wat afvalzakjes geven om in haar tas te doen of samen even bedenken hoe ze kan voorkomen dat haar handtas een bende wordt en haar boeken gaan kleven. Andere tas soms? Met aparte vakken voor voedsel en voor boeken? Denk in oplossingen niet in ergernis.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

Duidelijk maken waar haar zakgeld voor is

Begrijp ik dat ze nu nog helemaal geen zakgeld krijgt? Je schrijft in ieder geval dat jullie haar geld moeten geven als ze op stap gaat met vriendinnen.
Onze kinderen krijgen vanaf de brugklas 25 euro per maand en daar moeten ze 'alles' van betalen. Beltegoed, een extra schrift voor school, een uitje met vrienden etc. Dat geeft duidelijkheid. Ze maken zelf de afweging of ze wel/niet op stap gaan. Op is op.

Hoezo vind jij papiertjes in haar schooltas? Bedoel je dat jij haar tas leegruimt en de rommel weggooit? Daar zou ik mee stoppen hoor. Laat haar lekker rommel maken op haar kamer en in haar eigen tas. Ik zou dat ook niet aa zakgeld koppelen.

Tango

Tango

19-10-2015 om 22:10

Tja, dat zijn pubers

Hier ook een dochter van 14. Heel herkenbaar wat je schrijft. Kamer ligt ook vol met kleding en boeken. Eenmaal per week moet ze het oprapen, want dan komt de hulp. Dan beland er inderdaad een en ander opgepropt in de kast. Soms vouw ik het op als ik ander wasgoed in de kast leg. Schooltas controleren doe ik zelden, ze moet zelf haar broodtrommel en flesje eruit halen en weer vullen. Ik geloof dat er weleens wat in blijft zitten hoor: geplette ontbijtkoek, crackertjes in stukjes, maar gelukkig in de verpakking dus geeft niet al te veel troep. Soms haal ik het eruit, meestal doet dochter het zelf na een tijdje.
Ook hier gaat dochter met vriendinnen op stap. Leuk toch? Wij bespreken samen wat ze zelf moet betalen en wat wij betalen. Dochter krijgt 50 euro per maand, koopt hier ook haar kleding van. Alleen schoenen betalen wij. Morgen gaat dochter bijvoorbeeld een dagje naar een nabijgelegen stad. Ik betaal de treinreis voor haar. De rest betaalt ze zelf. Bij bioscoopbezoek varieert het. De ene keer betaalt ze zelf maar van de zomer mocht ze van ons met vriendinnen naar de bios toen ze over was naar de derde.
Je schrijft niet of je dochter nu al zakgeld krijgt, maar het lijkt me goed om dit zeker te geven en niet af te laten hangen van wel of niet opruimen. Je zou wel een extraatje kunnen geven als ze bijvoorbeeld klusjes doet o.i.d. Maar ik ben daar eerlijk gezegd ook geen voorstander van. Ik vind dat kinderen best mee mogen helpen in huis, zonder dat daar dan meteen iets tegenover staat. Dochter hier ruimt in het weekend vaak de vaatwasser uit als ik met zoon naar de voetbal ben. Daar bedank ik haar dan voor, maar dat is dan toch genoeg?

Wat is Vlaams toch leuk

Ik heb geen advies voor je Jeanine, mijn dochter is echt nog veel rommeliger dan de jouwe. Maar ik ga haar vertellen dat ze haar kleding voortaan deftig moet opplooien, gewoon omdat het zo mooi klinkt. Misschien gaat ze het nog doen ook!

skik

jeanine

jeanine

20-10-2015 om 13:10 Topicstarter

Zakgeld

De bedoeling is om haar zakgeld te geven indien ze klusjes in het huishouden doet. Op dit moment houdt zij zich enkel bezig met haar huiswerk, hobby "gitaar", laptop en smartphone. Aan deze 2 laatsten is ze verslaafd en we moeten steeds "zagen" om iets gedaan te krijgen in het huishouden. Haar vriendinnen zijn heel belangrijk voor haar waardoor ze ons probeert te ontwijken. Wij zeggen haar om niet steeds op die smartphone of laptop te gaan, maar ja wij hebben wifi en kunnen het niet controleren als ze erop gaat.

marie

marie

20-10-2015 om 14:10

code op de wifi

Je kunt natuurlijk elke dag de inlogcode van de wifi wijzigen en haar die pas geven als ze haar klusjes af heeft....

Maar wat jij beschrijft is heel normaal pubergedrag. Laat het los..... (ik heb het allang opgegeven, ooit zal het wel weer goedkomen...).

En hoe meer jij van haar wil, hoe meer zij dwars zal gaan liggen.

Moni

Moni

20-10-2015 om 14:10

Zie alle reacties hierboven

Geef eerst gewoon zakgeld en betaal uitjes niet meer voor haar.
Dan kan ze altijd nog wat extra's verdienen met klusjes in huis.
Dan houd je de sfeer in huis veel beter.

Tango

Tango

20-10-2015 om 15:10

Of Wifi uitschakelen

Wij hebben zo'n wifi kastje dat je heel makkelijk kan uitschakelen. In de tijd dat dochter net haar Ipad had en er werkelijk dag en nacht mee bezig was, ging de wifi uit om 21.00 u. 's avonds. Na een half uur ging hij wel weer aan hoor, zodat we er zelf weer op konden. Maar dan lag ze vaak al in bed te lezen o.i.d. Werkte dus prima.
Het gebeurt nu nog zelden dat we de wifi uit hoeven te schakelen, hoewel, volgens mij heb ik het laatst nog een keer gedaan toen zoon niet van zijn laptop af te krijgen was en toch echt iets anders moest gaan doen.
OT: Wifi-code wijzigen? Hoe doe je dat eigenlijk? Wij hebben zo'n vreselijke code met cijfers, kleine en grote letters.

Jamie

Jamie

Tango

Google even op wifi wachtwoord wijzigen + je provider. Bijv voor ziggo: https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/wifi/wachtwoord-wijzigen/

Lusithania

Lusithania

Router

Bij ons kun je 'gewoon' op de router van het merk Cisco per apparaat instellen wanneer er internet toegang is. De router ziet de apparaten zoals je ze zelf een naam hebt gegeven (pc van Pietje en tablet van Marietje) en dan kun je per apparaat de tijden instellen.

Sanne

Sanne

23-10-2015 om 00:10

O jee

Quote: Mijn puberdochter van bijna 14 is slordig. Als ze haar huiswerk maakt liggen haar kleren die ze heeft veranderd gewoon op bed. De kleren in haar kast worden er gewoon ingegooid zonder deftig te zijn opgeplooid. In haar boekentas die eigenlijk een handtas is vind ik steeds papiertjes van koeken, gaat zij weg met haar vriendinnen en eet ze popcorn in de bioskoop dan vind je daarvan nog restjes gewoon in de handtas gegooid met als gevolg dat de kruimels aan haar boeken plakken.

Dat doe ik dus allemaal. Kleren op bed, kleren in de kast, eeuwig plakkerige tas (gelukkig rook ik niet meer, vroeger vond ik na een maand snoepjes terug waar shag aan geplakt zat).
En ik ben toch een volwassene die best goed functioneert;-).

Ik zou zeggen: het is haar kamer, haar kast en haar tas. Ooit gaat ze bedenken dat het oogeruimd prettiger is. Of niet. Zolang ze geen zooi maakt in de kamer, keuken of badkamer zou ik het loslaten. En natuurlijk zakgeld geven daar leren ze van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.