Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Wendy

Wendy

19-12-2010 om 19:12

Dochter van 15 wil niet vakkenvullen ...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

27-12-2010 om 13:12

Reina

School stuurt een leerling die geen goedemorgen zegt of een grote mond heeft inderdaad niet gelijk weg maar in de meeste gevallen zitten er aan slecht gedrag op school toch ook allerlei consequenties. Nablijven ed. wordt hier in elk geval ook als heel vervelend beschouwd dus daar leren ze ook wel sociaal gewenst gedrag van. Als het goed is leer je op school dus ook wel wat wel en niet kan juist omdat er daar ook allerlei consequenties gebonden zijn aan negatief gedrag. Natuurlijk kan je de situatie niet 1 op 1 omzetten naar de werkvloer. Alleen elke werkvloer is weer anders. Mijn oudste dochter werkte wel naast school maar zij deed dat door op te passen. Daar heeft ze vast wel wat geleerd maar dingen als team overleg, omgaan met collega's, vrije dagen vragen en andere vaardigheden natuurlijk helemaal niet. Dat heeft ze toch echt ooit op een andere manier aangeleerd. Misschien wel op school, misschien wel toen ze al studeerde maar zeker niet van het oppassen.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2010 om 01:12

Maylise

Oppassen is zeker goed. Het is ook maar net wat een jongere aankan naast school. Als een baan bij een winkel, callcenter, of ander bedrijf teveel tijd vergt is oppassen iets wat net wat makkelijker ingepast kan worden misschien. Bij oppassen leren ze ook verantwoordelijkheid te nemen en dergelijke, dus niks mis mee. Mijn oudste dochter heeft geen baan bij een bedrijf. Ze past wel regelmatig bij verschillende gezinnen op. Dat is voor haar mooi meegenomen, maar ze kan er geen vakantie van bij elkaar sparen en dat is toch iets wat op haar wensenlijstje staat. Niet elk kind heeft de luxe dat vader en moeder zijn of haar wensen kan vervullen.
Mijn dochter doet ook erg veel voor haar vereniging en daar leert ze zóveel van. Ze mag officieel leiding geven aan een groep kinderen, omdat ze daar cursussen voor doorlopen heeft. Dus ook zonder betaalde baan kan een jongere veel leren, áls die jongere tenminste iets onderneemt. Mijn jongste dochter past iedere week in ieder geval 1 keer op en werkt alweer een tijdje als caissière en leert daar ook van. Al die ervaringen hebben zin. Niet elke jongere is in de positie dat hij of zij in een redactie zit, of in de organisatie van een toneelclub zit. Zo'n jongere moet het dus van een andere praktijk hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.