Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Wendy
19-12-2010 om 19:12
Dochter van 15 wil niet vakkenvullen ...
Sinds de kostwinner van ons gezin helaas zonder werk is gekomen, hebben we het een stuk ´minder´. Voorheen kon alles en mocht er veel gekocht worden, maar ook de part/timebaan van de partner is met 4 uur per week geminderd. Hierdoor is het zo dat de kinderen zelf ook hun steentje bij mogen/moeten dragen. Onze zoon wil prima werken en hard ook, maar onze dochter van 15 jaar oud, vindt dat vakkenvullen in de supermarkt maar niks. Ze heeft wel gauw last van haar hielen, want ze loopt teveel op haar hielen en heeft rugklachten. Zelf werkt ik al 37 jaar en vind ´t zoooo ´de jeugd van tegenwoordig´ reactie van onze dochter. Hup werken en centjes verdienen. Maar ze weigert echt. Wat vinden jullie hiervan?

Fiorucci
24-12-2010 om 11:12
Kaaskopje
Ik weet niet of het nodig is dat heel jonge pubers al werken hoor, mijn zoon is pas op zijn 16e aan de slag gegaan, en ik zie beslist geen nadelige gevolgen hiervan. Hij heeft na ruim 2 jaar bij tnt met gemak via een uitzendbureau leuk werk gevonden bij een callcentre, en dat gaat prima.

Shonagh
24-12-2010 om 12:12
Verschillend
Bij onze oudste zjn we begonnen geen zakgeld meer te geven gedurende de 4 maanden vakantie na de middelbare school en dat hielp, hij heeft toen 2 jaar (incl vakanties) bij een groenteboer gewerkt. Toen liep het met zijn studie niet goed en is hij gestopt en hebben we zijn toelage verhoogd :o(. Dochter begon al op haar 13 met een krantenbaan en op haar 16 met oppassen, in de lange vakantie na de middelbare school is ze bij een hotel gaan werken en echt van alles gedaan, nergens te beroerd voor als het maar geld opleverde. Zij studeert nu een jaar in Amerika, waar ze zelf dus een groot deel aan bijdraagt, ook is ze deze zomer 5 weken naar de Domenicaanse Republike geweest waar ze oa vrijwilligerswerk gedaan heeft en dat heeft ze ook zelf betaald. Of ze als ze terugkomt nog weer een baan naast haar studie kan hebben moeten we maar afwachten. Zoon 2 is nu 18 en heeft ook 5 jaar een krantenbaantje gehad, deze zomer 10 weken een kantoorbaan gehad en is nu in hetzelfde hotel als zus aan het werk, maar houdt er geen stuiver van over ...

reina
24-12-2010 om 12:12
Oh heerlijk (ot)
Alex is terug of is het zijn alter-ego?! Altijd fijn als je weet dat je bepaalde reacties in elk geval niet serieus hoeft te nemen :-)

Tirza G.
24-12-2010 om 14:12
Sociale vaardigheden
Toch raar. Op school wordt er vanaf groep 1 gelet op en geregistreerd en gewerkt op en aan sociale vaardigheden, ze zitten continu tussen de andere mensen en als ze er op hun 16e, na minimaal 12 jaar in die omgeving, vanaf komen, kunnen ze het nóg niet? Waar doen scholen dan al die moeite voor?
En: wat zíjn die sociale vaardigheden eigenlijk? Spreken in het openbaar? Dat hoef je niet te kunnen als vakkenvuller. Goedemorgen zeggen tegen volwassenen? Dát hebben ze ze toch in die 12 jaar wel aan kunnen leren mag ik hopen? Een vrije dag vragen aan je baas? Nou, de pubers die ik ken kunnen met droge ogen en rechte rug een voldoende vragen aan een docent, dus dat moet wel lukken. Netjes zeggen wat je wilt of waar je het niet mee eens bent? Daar zit een baas niet op te wachten En trouwens: ze doen tegen docenten niet anders. Kortom: wat zíjn dan die sociale vaardigheden?
Tirza

Tirza G.
24-12-2010 om 14:12
All i want for christmas
issssssss youououououou - galmt mijn 20jarige straalverwende, onopgevoede, irritante puberdochter tegen haar minstens even zo mislukte broertje van 16. En ze doen het daarbij behorende dansje uit Love Actually.
Het komt wel goed met die jeugd van tegenwoordig.
Tirza

reina
24-12-2010 om 16:12
Tirza
"Kortom: wat zíjn dan die sociale vaardigheden?" Dat is natuurlijk heel erg van de puber zelf afhankelijk, maar een paar: samenwerken met mensen die je niet echt liggen, ook beleefd zijn als je een rotklusje moet doen, vrij vragen, excuses aanbieden, beleefd aangeven als je het ergens niet eens mee bent (ik weet uit ervaring dat bazen dat soms heel erg waarderen, ze hebben dat liever dan wandelgangengemopper), op tijd komen en ja, ook 'goedemorgen' zeggen. Ik ken genoeg pubers die een of meer van die vaardigheden niet beheersen of het niet durven.

Kaaskopje
24-12-2010 om 17:12
Fiorucci
Ik zeg toch ook nergens dat iedereen onder de 16 al moet werken? Ik heb zelfs gezegd dat ik het niet nodig vind voor een 15 jarige, maar dat ik het vanaf 16 jaar wel wat vind worden. Mijn jongste dochter had ook geen haast met werk zoeken, ze paste al wel op, maar werken in loondienst deed ze nog niet. Maar vorig jaar, toen ze 16 was, is ze keurig aan de slag gegaan en werkt daar nog steeds. Het oppassen doet ze ook nog steeds. Ze is dit jaar naar Kroatië geweest van zelfverdiend geld.

Kaaskopje
Tirza
Ik verbaas me een beetje. Ik lees hier altijd dat school er is voor schoolse zaken. Sociale vaardigheden zijn niet alleen de taak van school toch? Dus als pubers van 16 werk gaan doen waar ze op een stoel moeten zitten willen ze nog wel eens half onder tafel gaan liggen. Als de leidinggevende zegt dat er iets moet gebeuren, willen ze nog wel eens dwars gaan doen, of ze spelen de hele tijd met hun telefoon, of ze kunnen hun mond niet houden, etc.. Ik verzin het niet, het is de dagelijkse praktijk voor mij. Pubers moeten ook in het bedrijfsleven nog gekneed en gevormd worden. Dat is met 16 voor een heleboel nog niet klaar. Daarom is werken op die leeftijd zo nuttig. Maar dat ze er zelf hun geld mee verdienen is uiteraard de hoofdreden waarom werken een prima idee is.

Kaaskopje
Tirza
Oh het komt zeker goed. Mijn oudste dochter sprak laatst heel liefdevol over haar zusje. Zomaar, ik weet niet meer waarom. Ik vond het hartverwarmend. En vanmiddag was een vriendin van mijn dochters hier na een lange buitenlandse reis en die vertelde ook dat ze steeds closer wordt met haar broers. Eentje had zelfs vrijgenomen om haar van Schiphol op te halen. Een hele geruststelling dat alles gewoon op zijn pootjes komt.

Fiorucci
24-12-2010 om 18:12
Kaaskopje
Het was een reactie hierop:
Het is misschien even omschakelen voor sommige ouders, maar een kind van nu moet álles in het teken zetten van zijn toekomst. Wil je mee blijven doen, zelfs op die jonge leeftijd, dan zul je dus je best moeten doen op allerlei terreinen. Dat betekent dus dat werkervaring héél belangrijk is.
Ik geloof niet dat dat nou staat of valt met een bijbaantje van vier uur per week. Het staat leuk op zijn cv, maar verder? Hij kwam zelf wel wat meer bij de mensen en werd wat sociaal vaardiger, hij werd immers ouder. Maar ik heb niet de illusie dat dat komt door vier uurtjes post lopen. Zoveel mensen spreek je dan niet....

Kaaskopje
24-12-2010 om 22:12
Fiorucci
Ik kan me voorstellen dat je door die tekst dacht dat ik dan jonger dan 16 ook wel zou aanmoedigen. Maar waar ik ook aan dacht is aan school. Ze moeten tegenwoordig op 14 jarige leeftijd al beslissen wat ze later willen worden.
Toch blijf ik positief over werkervaring bij pubers. Postbezorgen is niet altijd leuk (ik zou het nooit leuk vinden:-)) en om de klus dan toch te moeten klaren vraagt wat verplicht doorzettingsvermogen. De ervaring is nooit verkeerd.
Ouder worden staat niet persé synoniem voor sociaal vaardiger worden.

Fiorucci
25-12-2010 om 08:12
Kaaskopje
Dat snap ik, maar ik had mijn eerste echte baan zonder ooit als puber gewerkt te hebben, en al doende leert men. Ik ging namelijk de verpleging in, dan moet je wel sociaal vaardig worden in korte tijd..:)
Ik had het er nog met mijn zoon over, en je spreekt echt niet veel mensen tijdens post lopen. Hooguit je collega's heel even voor je begint.
Overigens lopen veel jongeren stage, waar je volgens mij ook al de nodige ervaring mee opdoet, ik bedenk ineens dat ik nog stage heb gelopen in een buurthuis tijdens MBO Kultureel Werk.

Tirza G.
25-12-2010 om 23:12
Ja kaaskopje
Wat mij betreft is een school er voor schoolse zaken. Maar wat school betreft niet. Die maken zich over heel veel dingen heel erg druk, met name over de sociaal-emotionele ontwikkeling. Vanaf groep 1. Het verbaast me dus, dat die blijkbaar na 12 jaar nog steeds zéér te wensen over laat. Wat dóen ze dan al die tijd op school? De voorbeelden die jij noemt, zijn toch op een school dagelijkse praktijk? Raar op je stoel hangen mag op school ook niet, je moet doen wat de docent zegt, je mobiel mag niet eens in zícht zijn op school, je moet je mond houden.......dat zijn toch allemaal dingen die op school gesneden, dagelijkse koek zijn?
Tirza

Tirza G.
25-12-2010 om 23:12
Reina
Tja. De opsomming die jij maakt, die kun je toch ook naadloos op een schoolmilieu leggen? De hele dag moet je (in groepjes liefst ook nog) samenwerken met mensen die je niet echt liggen, je moet beleefd zijn tegen docenten, je moet vragen of toetsen verzet of herkanst kunnen worden, je moet excuses aanbieden - zelfs voor dingen die je niet gedaan hebt, je moet je beleefd laten horen als je het ergens niet mee eens bent, je moet op tijd komen en je moet goedemorgen zeggen. Tenminste, ik weet niet anders van de scholen die ik ken.
Tirza

Kaaskopje
26-12-2010 om 01:12
Tirza
Raar op je stoel hangen mag op school ook niet, je moet doen wat de docent zegt, je mobiel mag niet eens in zícht zijn op school, je moet je mond houden.......dat zijn toch allemaal dingen die op school gesneden, dagelijkse koek zijn? ===
Misschien is het ook wel een kwestie van opnieuw uitproberen hoever je kunt gaan tot er iets van gezegd wordt.

Lynna
26-12-2010 om 08:12
Verschil school werk
Toen ik nog in de schoolmediatheek werkte, kwamen daar voor keuzewerktijd een heleboel havo 4/5 jongens die niks uitvoeren. Ongeinteresseerd, lui, nergens zin in. Sommige van hen kwam ik ook wel in de supermarkt tegen als vakkenvuller. Hard aan het werk, ze deden wat hun gezegd werd, vriendelijk tegen klanten. Ik vond het altijd zo'n verschil. Tuurlijk is school heel anders dan werk waarvoor je zelf kiest, maar ik kreeg daardoor het gevoel dat het voor die lusteloze jongens heel goed was om lekker aan het werk te gaan en daar weer heel andere vaardigheden te leren dan je op school niet wilt leren.

reina
26-12-2010 om 09:12
Tirza
Ja, dat kan, maar op school heeft het minder consequenties als het niet gebeurt dan op je werk. Een school stuurt je niet weg als je 2 x achter elkaar te laat komt, een school stuurt je niet weg na een grote mond tegen een docent en als je geen goedemorgen zegt maar met je capuchon over je petje het lokaal binnensluipt zonder een woord te zeggen, op het werk zijn daat ernstiger consequenties aan verbonden, zoals ontslag. Ik ken veel pubers (zal ook met 'mijn' doelgroep te maken hebben) die pas op het werk merkten dat datgene wat ze op school altijd zeiden écht waar was...

Tirza G.
26-12-2010 om 11:12
Ha, leuk
Tegengas Ik geloof jullie allemaal direct en kan het plaatje zelf natuurlijk ook wel inkleuren (tenslotte heb ik pubers) maar ik vind het zo grappig dat ál die aandacht die er op scholen is voor net gedrag en sociale vaardigheden blijkbaar dus geen bal effect heeft op het fenomeen 'puber'. Misschien is het wel gewoon zo als mijn kinderen het ervaren: op school word je niet serieus genomen, op je werk wel. Daar bén je echt iemand, daar doe je iets nuttigs, daar ben je nodig. Die school draait toch wel, of jij er nou bent of niet.
Tirza

Fiorucci
26-12-2010 om 13:12
Tirza
Dat denk ik ook. Al tref je soms weleens parels van docenten die kinderen wel serieus nemen. Ik zie het direct, mijn zoon is dan vijf cm. langer bij thuiskomst..:))

reina
26-12-2010 om 16:12
Maar :-)
Ik denk zeker wel dat pubers (althans een aantal) er zeker wat van opsteekt op school, maar in 't echt pas laten zien dat ze weten hoe het moet én ervaren hoe de echte wereld er uit ziet en die groep die dacht dat het maa gezeur van leerkrachten was ontdekken tot hun schrik dat die toch wel eenbeete gelijk hebben . Enne, gelukkig zegt mijn klasje me wel gewoon goedemorgen en doen ze die capuchon wel af omdat ze weten dat ik dat nou eenmaal waardeer ;-)

Kaaskopje
26-12-2010 om 16:12
Tirza
Misschien is het wel gewoon zo als mijn kinderen het ervaren: op school word je niet serieus genomen, op je werk wel. Daar bén je echt iemand, daar doe je iets nuttigs, daar ben je nodig. Die school draait toch wel, of jij er nou bent of niet.
Nou nee dus. Zeker niet bij vakkenvullers. Voor jou tien anderen als je het bij een werkgever verprutst. Die werkgever draait wel door, met of zonder jou. En dát leren pubers als ze aan het werk gaan. Een werkgever neemt zijn personeel inderdaad serieus en als een puberwerknemer laat zien nog niet volwassen genoeg te zijn om zich te schikken naar het werk staat puber na een maand toch weer op straat. De puber als persoon is niet belangrijk, maar wat hij uitvoert wel.
Ik ben het algemeen genomen overigens niet eens met dat je op school als leerling niet serieus genomen wordt. Je kunt het niet eens zijn met een aanpak, maar de bedoelingen zijn over het algemeen niet slecht. Ik vind dat je leraren te kort doet door het zo te generaliseren.

Fiorucci
27-12-2010 om 08:12
Reina
Het is op de school van mijn zoon een van de strengste regels: geen petjes of capuchons. Dus geen enkele leerkracht vindt het goed.

reina
27-12-2010 om 10:12
Fiorucci
Bij ons ook, maar tussen het spontaan afdoen of pas na een blik of opmerking zit en groot verschil ;-)

Fiorucci
27-12-2010 om 12:12
Reina
Het zit er hier zo ingebakken vanaf dag 1, ze proberen het niet eens..:)

Maylise
27-12-2010 om 13:12
Vaardigheden
Heel veel van de dingen die hier genoemd worden als vaardigheden die je leert in een baan zijn vaardigheden die je alleen leert als je in loondienst bent en dan ook nog ergens met andere mensen dus bijvoorbeeld in een supermarkt. Dat zou inhouden dat je kinderen dus niet alleen moet stimuleren om te gaan werken maar dus ook wat voor soort baantjes? Is oppassen niet goed genoeg? Een krantenwijk heb je wel een vaste baas maar niet echt collega's dus dat mag dan ook niet? Of werkt het toch niet zo?
Ik zal niet ontkennen dat je nuttige dingen kan leren van werk net zoals je ook nuttige dingen kan leren van school of van hobbies of allerlei andere zaken maar ik denk niet dat je als 16jarige een baantje nodig hebt om vaardigheden aan te leren. Dat kan ook in een andere context. Veel van de dingen die hier genoemd worden leer je ook als je in de redactie van de schoolkrant zit of de organisatie van de lokale toneel club of wat dan ook.
Ik heb niks tegen werken door scholieren mits het lukt naast school maar ik denk niet dat wel of niet vakken vullen op 16jarige leeftijd enorm veel invloed heeft op een verder verloop van je carrière of dat je hierbij dusdanige vaardigheden aanleert die je elders niet op kan doen.
Maylise