Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

macademia
11-04-2016 om 10:04
Dochter stil, teruggetrokken, geen huiswerk meer maken en datingsites
Goedemorgen,
Graag zou ik eens jullie visie vragen op het volgende: Dochter van bijna 16 is een slim meisje, lief, mooi, kortom: heeft alles mee.
Voor school wil ze echter niets meer doen, iedere dag is het strijd om haar huiswerk te laten maken. De laatste tijd haalt ze alleen cijfers onder de 6. De hele dag wil ze zich afzonderen, en het enige dat haar nog boeit is haar telefoon. In het verleden zijn hier een paar vervelende situaties door geweest door/met jongens die haar van alles en nog wat willen laten doen (sex). Per toeval kwamen we daar achter. We stimuleren haar om naar buiten te gaan, dingen te doen met vriendinnen, maar dat lukt bijna niet.
Nu vanmorgen vroeg werd ze gebeld door iemand, maar ze sliep nog. Ik keek op haar telefoon en dacht dat het een van haar vriendinnen was. Soms als ze nog slaapt stuur ik die dan een berichtje dat ze later terugbelt (met beider goedvinden). Het was echter een jongen waar ik nog nooit van gehoord heb. Nu blijkt dat ze die op 'Hot or Not' heeft opgedoken. We hebben afspraken over socialmedia en app gedrag: alleen mensen die ze kent! We wisten niet dat ze op die datingsite zat en nu blijkt dat die jongen haar voortdurend belt en kusjes stuurt en de 'schatjes, moppies en love u's ' zijn niet van de lucht. Zelf stuurt ze kusjes etc. terug. Weer kom ik er bij toeval achter. Ze zei ook dat ze had af willen spreken op een terrasje ofzo. Maar dat ze weet dat wij dat nooit hadden goedgevonden. Ze had dat dan dus stiekem gedaan met een wildvreemde jongen/man.
Gealarmeerd hierdoor heb ik verder in haar telefoon gekeken en gezien dat ze naar jongens dingen appt als: "ik moet weer bij m'n ouders zitten " (terwijl ze zelf juist zei dat ze het gezellig vond om met elkaar een film te gaan kijken, wat we toen dus gingen doen) en andere vervelende dingen over ons (ouders) zegt, die niet waar zijn. Ook tegen haar zus zegt ze soms dat ik iets lulligs heb gezegd tegen haar wat pertinent niet zo is. Het is haar eigen onzekerheid dat ze dingen niet doet, en niet omdat wij zeggen dat iets niet mag.
Ik weet het even niet meer. Ze is stil en teruggetrokken, wil zich nergens meer voor inzetten, heeft een hele grote mond, liegt, en hangt dus rond op datingsites. We hebben al eerder aangegeven eens met iemand te gaan praten omdat ze zo onzeker is. Naar buiten toe is het een heel lief meisje, heel netjes ook, spreekt keurig ABN, mooie kleding, etc. Wat zouden jullie doen in dit geval? Telefoon aan banden leggen? Wat? Eerst haar school op orde krijgen en dan pas weer internet? Hoe ga je hier mee om?
Ik denk dat ze de internetvrijheid niet aankan. Haar zus is het tegenovergestelde, die laat zich de kaas niet van het brood eten, heeft haar school altijd op orde, laat zich niet voor karretjes spannen, is actief.
groetjes,
Macademia

Yura
11-04-2016 om 13:04
Datingsites
Ik vind die datingsites wel verontrustend. Maar die dingen als "ik moet weer bij mijn ouders zitten" niet hoor. Het is nou eenmaal veel cooler om te zeggen dat je van je ouders iets uncools moet dan dat je het zelf graag wilt. Ik verbied mijn kinderen wel eens dingen als ze iets komen vragen of ze ergens naartoe mogen en ik vermoed dat ze het eigenlijk helemaal niet leuk vinden en sneu vinden om nee te zeggen. Dan kunnen ze zonder gezichtsverlies terug, want ja het ligt aan die uncoole ouders en niet aan puber.
Maar die datingsites, hmm geen idee wat je daarmee aan moet, zeker op deze leeftijd, is dat bijna niet meer te controleren.

Nimbo
11-04-2016 om 19:04
en stop alsjeblieft
met vergelijken. Als je dochter daar maar enigzins het idee van krijgt dat je haar zus zoveel beter vindt....dan kwets je haar flink en geef je een deuk in het vertrouwen.
Stop ook met haar te controleren en apps te lezen, probeer alleen in contact te blijven met haar.
Ik snap dat je je zorgen maakt, maar daten via internet is tegenwoordig echt helemaal in. Dat ga je niet tegenhouden. Wat is er nu helemaal gebeurd dat je zorgen maakt overdingen die jpngens haar willen laten doen? Wat heeft ze gedaan dan? Met wie en voor wat dan?

Elfje65
11-04-2016 om 20:04
Nimbo
Waar zegt TS dat ze zus beter vindt?
Ik vind die sites wel verontrustend. Ik zou als de dood zijn voor loverboys. Blijf vooral in gesprek met je dochter!!

macademia
12-04-2016 om 08:04
Assertiviteitstraining
Dank voor jullie reacties.
@Nimbo: ik weet niet hoe je erbij komt dat ik haar zus zoveel beter vindt?! Mijn kinderen zijn gelijk, en ik hou evenveel van ze en ben trots op allebei omdat ze zijn wie ze zijn. Dat zeggen we ook heel vaak. En "stop met haar te controleren"? Ik weet ook niet hoe je hier bij komt. Als je goed hebt gelezen zie je dat ik het bij toeval heb ontdekt omdat hij haar s morgens vroeg belde. Daarnaast is en blijft het een kind van 15, en als ik denk dat het niet goed met haar gaat gezien haar gedrag en opmerkingen dat ze niet gelukkig is, dan wil ik weten wat er aan de hand is. Je vraagt wat "er nu helemaal is gebeurd". Ik ga hier niet alles over mijn dochter neerzetten waardoor we ongerust zijn.
@elfje en Yura: het gaat er vooral om dat ze geen nee wil zeggen tegen jongens. Dat vindt ze zielig. Daardoor is ze eerder in de problemen gekomen. Ik gaf het voorbeeld van haar zus om aan te geven dat dit een onzekerheid of karaktereigenschap van haar is, en geen dictatoriale opvoeding bijvoorbeeld. De andere jongens op haar telefoon liegt ze ook tegen (dingen verzinnen dat ze van ons niet mag, terwijl dit niet waar is) omdat ze zelf niet wil, maar dit niet durft te zeggen. Wildvreemden kunnen zo heel makkelijk bepalen wat ze wel en niet moet doen in haar leven.
Ik heb die jongen dus een berichtje gestuurd, en hij antwoordde dat hij wel terug ging naar zijn depressieve leventje en dat dochter hem overal uit getrokken heeft, uit alle ellende en meer van dat soort onzin. Dochter weet niets van die zogenaamde ellende. Het blijkt dat hij haar iedere minuut appte en continu belde op school. Als ze niet binnen een paar minuten reageerde stuurde hij dat hij dacht dat ze anders was, dat hij haar vertrouwde en dat soort dingen, dat ze hem zomaar laat vallen, dat hij zoveel van haar houdt etc. Na 2 weken contact. En daarna ging hij haar bellen en op haar gevoel spelen, hoe geweldig ze wel niet is etc. Ze is daar heel gevoelig voor door haar onzekerheid, maar vond het ook heel naar worden. Ik vind dat soort gasten loverboy waardig en niet normaal.
We hebben een goed gesprek met haar gehad, en nieuwe afspraken gemaakt over beeldschermtijden en mobiel thuis inleveren bij huiswerktijd. Verder is ze zelf erg geschrokken en hopen we dat ze ervan geleerd heeft.
Weet iemand misschien een goede assertiviteitstraining voor tieners? Basisschoolleeftijd heb je veel voor, maar deze leeftijd kan ik het niet vinden...vroeger heeft ze dit wel eens gedaan en dit ging toen een tijd goed. Maar ook nu zou het heel fijn zijn zoiets!
Groetjes,
Macademia

Elfje65
12-04-2016 om 18:04
Goed
Dat je aan een assertiviteitstraining denkt. Nee zeggen kan je leren. Heel veel volwassenen hebben er ook moeite mee omdat ze bang zijn dat ze niet meer aardig gevonden worden. Als je haar dat nu kan bij brengen, heeft ze er haar verdere leven wat aan. Succes!

Bennikki
12-04-2016 om 18:04
Ik lees mee
Hier soortgelijke problematiek. Niet met jongens, maar dochter kan geen nee zeggen tegen vriendinnen en is ook vergroeid met/verslaafd aan haar telefoon én doet het nu slecht op school. Ook een mooie en slimme meid, lief voor iedereen, behalve voor ons soms. Ik lees mee, wij zijn net naar de huisarts geweest voor doorverwijzing naar psycholoog maar die liet zich inpakken door haar vlotte babbel en leuke uitstraling- die heeft ze ook zeker! Ik zat ook aan een assertiviteitscursus te denken. Succes!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.