Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

jane
25-01-2016 om 21:01
Dochter komt niet rond
Hoihoi,
Een vraagje,
Wij hebben een dochter van 16, wij geven haar elke maand 110 euro zak/kleedgeld. Hier moet ze in principe echt álles van doen.
Dit lijkt misschien veel, maar verder krijgt ze helemaal niks, nooit is 20 euro om uit te gaan, een oogschaduw, sportschoenen, of is een leuk shirtje als mama mee gaat shoppen. Nee écht alles moet ze van die 110 doen.
Nou zegt zee dat ze hier helemaal niet van rond kan komen, ze rookt (niet veel), 2 a 3 pakjes in de maand sigaretten, en eerlijk gezegd ben ik al blij dat ze niet andere ergere dingen rookt.
Ze gaat elk weekend vaak wel één dag uit, en dat wil ik haar ook niet ontnemen, want dat doet alle jeugd hier in het dorp.
Verder wil ze er natuurlijk ook een beetje modebewust bijlopen, maar ze koopt nooit merkkleding, ze haalt vaak spullen bij H en M, Primark, of goedkoop bestellen.
Schoenen koopt ze 1 a 2 keer per jaar, waarvan 1 keer merk, meestal nike ofzo.
Qua make-up is ze ook niet heel duur, ze gebruikt make up van Rimmel, dat vind ik eigenlijk wel goed. Budget vriendelijk, maar wel goed spul. Ze hoeft van mij nou ook weer niet met een action make upje te lopen.
Ook geven wij haar geen telefoon of laptop, of (andere) grote aankopen, elektronica. Dit moet ze allemaal zien te doen van haar maandgeld.
En om de 2 jaar, is een mobiel nou eenmaal vaak versleten.
Kortom, als ik het na ga. Snap ik best dat 110 euro niet veel is, als je daar echt alles van moet doen.
Ohja, enige, maar ook echt het enige wat ze krijgt buiten het zakgeld, is een telefoonabonementje van 15 euro per maand. Voor bellen, en wat internet.
Maar, ik heb ook vriendinnen, die geven hun kind gewoon elke keer 25 euro, als ze op stap gaan, gaan elk seizoen met hun dochter seizoenskleding shoppen, vaak wel wat merk hier en daar natuurlijk.
Kortom, wat vinden jullie dat een realistisch bedrag is voor haar om alles van te doen?
Zelf dacht ze aan 220, zodat ze ook kon sparen, maar dit leek mij wel veel?
Wat denken jullie dat je aan je kind kwijt bent, per maand als je alles wat je haar of hem geeft bij elkaar optelt, buiten een sport abonnement en het reguliere eten/drinken wat je sowieso in huis hebt?

myrthe
03-02-2016 om 19:02
jane
Ik kan de autokosten toch echt niet uit jouw vaste lasten halen. Ook al gebruik je een auto incidenteel, je moet toch iedere maand verzekeringen en belasting betalen. De variabele kosten (vooral benzine maar ook beurten en apk) zie ik niet gereserveerd of zo.
En als je eens in de 14 dagen boodschappen en tussendoor niet, zoals je eerder zei, dan kun je echt niet op de fiets wat halen. En die 3/4 vriezer per persoon, wat heb je toch in die vriezers voor een buffer? Wij hebben met 5 personen wat pizza, ijs, vlees en brood in de vriezer. En dan is er nog ruimte over.
Overigens zijn er genoeg Peetoom salons buiten Haarlem. Oa Utrecht, Eindhoven en Den Bosch. En knippen alleen kost geen 100 euro. Niet dat ik er kom maar een familielid van mij kwam er. Maar tijden veranderen en ze vindt het te duur geworden.

Ginny Twijfelvuur
Nou is het wel klaar.
Leuk geprobeerd, maar ik vond het stukje over de leren pakjes toch leuker.

jane
Myrthe, wassen, knippen, en een klein treatment (bijv haarmasker) kost meer dan 100 euro ja. Je familielid zal dan wel bij de junior stylist zijn geweest, je hebt diverse graden bij Peetoom, en ik pak de creative director (dat zijn dus Rob zelf, Mari vd Ven enzo).
Ik heb nergens het advies gegeven naar een thuiskapper van 15 euro te gaan?
Hoe kom je hierop? Heb alleen gezegd dat in onze wijk een thuiskapper is die vanalles doet voor een vriendenprijsje.....
ik heb 1900 aan vaste lasten he, daar zitten alle belastingen en verzekeringen bij.
Of je me nu gelooft of niet, daar ga ik geen discussie over voeren, lijkt mij niet dat een meid van 16 zich dermate in een (saaie) discussie mengt als ik nu doe.
Bedankt trouwens elfje, eerste compliment op dit forum eindelijk binnen.

myrthe
03-02-2016 om 20:02
Jane
Ik zie in je vaste kosten van 1900 euro die je uitsplitst de enige bedragen die in aanmerking zouden komen voor een auto 160 verzekeringen staan en 80 variabele kosten. Het bedrag aan verzekeringen ben je alleen al kwijt aan ziektekosten verzekering en van 80 euro betaal je niet de verzekering en belasting voor een auto per maand van. En ook in de variabele kosten zie ik niets van brandstof terug. Ook zie ik geen kosten staan voor garage, apk etc Vandaar dat ik me afvraag waar de vaste kosten voor de auto terugkomen.
Tsja, ik weet het niet van Peetoom, zij vond het in ieder geval zwaar overprized worden.

Elisa Gemani
03-02-2016 om 20:02
Begroting en buffer
Je zou 70% van het totale budget (= 2100 euro moeten begroten voor de vaste lasten. Hier zitten ook de kosten voor levensonderhoud en (op)voeding van je beide kinderen bij (= ongeveer 20-25% van een maandinkomen). Het budget voor boodschappen kan en moet je ophogen. Je schrijft ergens dat jullie ko-arm eten; waarom? Zeker pubers hebben koolhydraten nodig; gezonde ongeraffineerde koolhydraten. Dus zet vaker aardappelen, volkorenrijst en andere granen op het menu en eet sowieso wat gevarieerder.
Leuke/luxe dingen zoals cadeautjes, merkkleding, uitgaan, vakantie, spulletjes voor in huis, makeup, dure kapper etcetera. Hier kan je fors op besparen; breng dit omlaag naar hooguit 20% van je totale inkomen dus 600 euro.
10-20% om te sparen en een buffer aan te leggen dus 300-600 euro per maand opzijzetten. Voor als de wasmachine kapot gaat, studies van je kinderen, als jij of je man werkloos raken en noem maar op. In jullie situatie kan je als richtlijn een buffer ter hoogte van minimaal 2 volledige maandinkomens aanhouden dus minstens 6000 euro.

Elfje65
03-02-2016 om 21:02
Ik bedoelde dat
Het advies van de thuiskapper aan jou werd gegeven. Vergeleken met Peetoom vind ik dat dus hilarisch.

Marie
Jane - wasmiddel
Jane - wellicht heb ik er overheen gelezen in je vorige berichtjes, maar betaal je van die € 45,-- ook dingen als waspoeder, stofzuigerzakken, e.d.?

skik
Wat een gezeur
Laat Jane, voor zover ze legit is, lekker beknibbelen op boodschappen, haar dochter een bedrag aan zak- en kleedgeld geven waar mening volwassene met een prima baan alleen maar van kan dromen en haar haar laten knippen voor een bedrag waar ze ruim twee weken boodschappen voor kan doen. Uit alles blijkt dat ze achter haar keuzes staat, dan kan je wel aankomen met overzichtjes hoeveel procent ze van haar inkomen aan boodschappen zou moeten besteden, maar als zij het zo kan rondbreien zie ik dat liever dan mensen die zowel hun haar laten knippen voor 100 euro en 120 euro per week aan boodschappen besteden en daardoor rood staan. Ze laat er wel wat voor, voor die luxe.
skik

Elisa Gemani
Signaal
Het gaat mij er vooral om wat voor verkeerd signaal ze aan haar kinderen geeft. Wat zij vanzelfsprekend vindt, zullen haar kinderen ook eerder vanzelfsprekend vinden. Financiële opvoeding en -verantwoordelijkheid begint bij de ouders. Het hele verhaal staat bol van de tegenstrijdigheden en ongezonde, onverantwoordelijke keuzes.

Ely
03-02-2016 om 22:02
Eens met Skik
Live and let live. Ik vind het juist een grappig draadje, leuk toch hoe Jane beschrijft hoe zij dat doen. Iedereen maakt nou eenmaal andere keuzes, gelukkig maar. Juist die tegenstellingen maken het kleurrijk als je mij vraagt. En niemand komt toch echt wat tekort? Het eten zou misschien verser en gevarieerder kunnen maar hee, daar zijn ze vast niet de enige in....
Ik zou het wel interessant vinden als meer mensen zo openhartig dit soort dingen zouden delen haha

Vesper Lynd
03-02-2016 om 22:02
Deels
Deels kan ik me er ook wel in vinden. Ik besteed ook liever geld aan leuke doedingen en vakantie dan aan bijv een nieuwe bank. En ik koop liever voorgesneden andijvie dan dat ik een euro extra spaar. Liever make-up en parfum van goede merken dan een hele berg huismerkspul. Keuzes en je kunt je geld maar een keer uitgeven.

jane
04-02-2016 om 02:02
Thanks Skik
Thanks Skik ! zo zie ik het dus ook, ik hou wel is waar van luxe, maar laat er wel wat voor, en savonds eten we allemaal groenten met een stukkie vlees, dus om nou te zeggen dat ons eetpatroon onverantwoord is, nee. Karig, ja maar vinden wij niet erg.
Ik laat het hier maar bij, want wordt onderhand beetje gek van de mierenneukers.... miss beetje jaloers, omdat ze zelf de campina en calvé (je kunt ook de lidl en ah basic pot pakken) niet kunnen laten staan, en daardoor niet 100 euro naar de kapper kunnen brengen ? En daarom met action verzorging moeten rondlopen ?
In iedergeval, ik maar dat was al duidelijk, eet liever bordevol B-merken dan dat ik ook maar één euro aan mijn luxe weg moet doen...

Half a twin
04-02-2016 om 08:02
Eet liever lekker decadent eten en bezuinigen op luxe
Heb gisterenmiddag bijtijds op mijn doorgezakte bank mijn hobbytas ingepakt voor de clubmeeting in de avond. Dit jaar komt er wel een nieuwe bank als de opgebouwde buffer niet opgemaakt hoeft te worden aan een nieuwe CV ketel of auto maar dat terzijde.
Daarna ben ik bijtijds begonnen aan onze lekkere maaltijd. Verse zalm uit de oven met een korstje van paneermeel en parmezaanse kaas. Daarbij spaghetti met champignonsroomsaus en spinazie met ei. Helaas de spinazie wel uit de vriezer, want de verse was voor ons gezin onbetaalbaar (in mijn ogen dan). Aan deze ene maaltijd ruim 13 euro uitgegeven, het was de prijs meer dan waard.
Na het eten snel de vaatwasser ingeruimd en daarna naar de maandelijkse bijeenkomst van beginnende en gevorderde handwerksters. Een gratis toegankelijk initiatief van de hobbywinkel hier in het dorp. Aan mijn eigen project maar anderhalve toer gedaan, maar wel anderen geholpen met het lezen van het patroon en fouten gevonden in het patroon. Een dame uitgelegd hoe ze de tas kon maken die ik ook gemaakt heb. Hele gezellige avond gehad die niets kostte.
Nu gauw mijn haar wassen, want over 29 minuten staat de thuiskapster voor de deur om voor 16 euro mijn haar te knippen.

Hanne.
04-02-2016 om 08:02
Mee eens
Op zich ben ik dat met je eens ieder maakt zijn keuzes en zolang je niet meer uitgeeft dan er in komt geef je financieel gezien een verantwoord voorbeeld.
Maar...om nu te doen alsof het verschil tussen voor 45 euro boodschappen doen en een hoger bedrag alleen zit in geen merkproducten kopen vind0 ik wat naief. Om voor 45 euro per week boodschappen te doen zal je meer keuzes moeten maken. 2X per week bij (op kosten van) een ander eten helpt natuurlijk al flink. En dan nog 1x per week een niet volwaardige patat maaltijd eten ook.
Uiteindelijk zet je voor die 45 euro maar 4x per week een volwaardige maaltijd op tafel. Dat is aanzienlijk minder dan gemiddeld.
Is een keuze en dat mag zolang iedereen daar blij en gezond van blijft. Maar het is wel een keuze die iets verder gaat dan geen calve serveren.

Hortensia
04-02-2016 om 09:02
Je eerste bericht hier
Je schetst een situatie en vraagt: "Kortom, wat vinden jullie dat een realistisch bedrag is voor haar om alles van te doen?"
Je krijgt van alle kanten antwoorden. En vervolgens ga je zwaar in de verdediging hoe goed je het doet.
Wat wil je nou precies? Onze point of view, of bevestiging?
Het zal mij worst zijn wat je eet en waar je dochter haar make-up koopt. Als dit voor jou zo werkt, prima.
Maar vraag dan ook niet wat wij er van vinden.

n@nny
04-02-2016 om 12:02
Receptioniste
Nou ik begrijp toch eigenlijk ook wel dat je als receptioniste meer aandacht aan je uiterlijk moet besteden.
Ik vind het nogal een hakketak-discussie worden eigenlijk. De keuzes die Jane maakt zijn niet de mijne maar daarom niet beter of slechter. En zij voedt haar kinderen op in de geest van hoe ze zelf in het leven staat. Daar gaan ze echt niet dood aan of zo.
Ze heeft een vraag gesteld en onze argumenten hebben haar niet overtuigd. Prima toch?

Half a twin
04-02-2016 om 13:02
Meer aandacht aan uiterlijk besteden bij bepaalde baan oké
Dat je als gezicht van het bedrijf er verzorgder moet uitzien dan de schoonmaker of de klusjesman dat snap ik maar dan nog zit er een heel verschil tussen een thuiskapster en een behandeling bij Rob Peetoom. Action makeup en de top van het segment.
Als je zo karig moet eten om aan de standaard voor een verzorgd uiterlijk bij het bedrijf moet voldoen dan verdien je te weinig of leg je zelf de lat van een verzorgd uiterlijk veel te hoog.
Hoewel onvolledige voeding wel sterk van invloed is op je huid. Ik zou dat eerder in balansbrengen met goede voeding dan dure smeersels, maar dat ben ik.

jane
04-02-2016 om 23:02
En nu ga ik carnavallen
Hoezo doen jullie net of ik de top van make up gebruik? Ik gebruik Rimmel, iets duurder dan de Hema, of de clarice. Maar Rimmel is echt niet de hoogste prijsklasse hoor... top merken van make up, zijn chanel, la mere of monteil bijvoorbeeld.
Bij die merken betaal je voor een wenkbrauwpolood rond de 25 euro, bij rimmel zit je voor een wenkbrauwpotlood rond de 6, ja bij hema of clarice rond de 2.
Dan heb ik toch niet de top vd make up ? gewoon middenklasse...
Maargoed.... aan de meeste (niet allemaal hoor) reacties te horen, heb ik hier met veel dikke, degelijke huismoeders te maken...... vast aardige vrouwen, maar de meeste hier komen op mij over als extreem degelijk... niet zo mijn stijl ;)
Ik ben wat bruisender dan de gemiddelde jm gebruiker, ik ga nu 5 dagen op hotel in Den Bosch, om te carnavallen.... mijn man gaat 5 dagen op hotel in Eindoven, en voor 5 dagen gaan we een open relatie aan... best leuk toch .... njah we gaan een beetje off-topic.
Veel plezier met de breiclub, kaarten-maak club, knutselmoeder op school, of brigadier ;p
Ik besteed mijn vrije tijd liever aan uitgaan, make up, evenementen, ennuh hier en daar wat SM
Hier werd door velen nogal nieuwschierig op gereageerd.. wat dat nou wel niet kost die SM producten, in de link een beginners pakketje.... Succes ermee he, Els, Ria, Truus, Tineke.... of zoiets
http://nl.aliexpress.com/item/Sex-Products-Handcuffs-Tied-Hand-Sexy-Bondage-Toys-For-Couples-Set-Adult-Game-Erotic-Toys-Rope/32422745006.html?spm=2114.010108.3.10.8wvYNH&ws_ab_test=searchweb201556_1,searchweb201644_2_505_506_503_504_502_10001_10002_10016_10017_10010_10005_10011_10006_10003_10004_10009_10008,searchweb201560_8,searchweb1451318400_-1,searchweb1451318411_6448&btsid=a9239ccd-d258-4b80-927e-69043243d6dc
Ennuh, degene die het voor mij opnamen in deze discussie, thanks !
Ik ga me half in coma zuipen dit weekend, en voor de eerste de beste lekkere vent met mijn benen open in de bosjes ,)
(Kinderen zitten bij omaas hoor, wees gerust Ellie)
pfff... sorry hoor kon het ff niet laten
Welterusten

marinade
04-02-2016 om 23:02
Veel leut dan
...... maar vergeet niet de budget-condooms in de latex achterzak te doen.

Ginny Twijfelvuur
05-02-2016 om 00:02
Mwah
In je leren pakje aan de SM tijdens Carnaval in Eindhoven????
Nah, ik hoop dat je niet al te veel teleurgesteld wordt.

Paddington
05-02-2016 om 07:02
Jammer
weer iemand die de splinter ziet in iemand anders zijn oog, maar de balk mist in haar eigen oog.

myrthe
05-02-2016 om 07:02
veel plezier
Veel plezier. Deze burgertrut heeft haar muts ook al uit de mottenballen gehaald en gaat ook, weliswaar niet 5 dagen, carnaval vieren. Ik zal je niet tegenkomen want ik ben elders. je kinderen eten bij oma? Of vieren die het in Breda en Oss?

Half a twin
05-02-2016 om 08:02
Paddington
Bijna 8 volledige pagina's kort en krachtig samengevat! Top!!

Lou
05-02-2016 om 11:02
Tsss
Eerst zelf advies vragen, vervolgens alleen maar je eigen bizarre keuzes verdedigen en tot slot de reageerders afbranden als dik en degelijk en wat al niet meer. Tssss. Wil je nog überhaupt nog iets met dit forum? Niet echt jouw slag mensen toch?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.