Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

75
24-03-2018 om 19:03
Dochter is ontzettend moe
Hallo ouders,
Ik heb een dochter van 15 jaar en zij is de laatste tijd zo ontzettend moe. Vanochtend zat ze huilend aan tafel “ik trek het niet meer mam” ze zit in 4VWO en moet hard werken om voldoendes te halen, maar over het algemeen gaat het erg goed. ze is door de week nooit voor 16:00 uur vrij. Zodra ze thuis komt gaat ze aan de slag en ze stopt pas weer om half 10. Ze sport 2 avonden per week, en daarnaast werkt ze op de donderdagmiddag (haar enige vrij middag) en op zaterdag de hele dag. Ze vindt haar bijbaantje ontzettend leuk en ze wil daar eigenlijk ook niet mee stoppen. Op zondagochtend gaan wij altijd naar de kerk, ze mag van ons best een keer thuisblijven en lekker uitslapen, maar ze wil graag mee, omdat ze daar altijd haar vrienden en vriendinnen ontmoet. Zodra we thuiskomen gaat ze weer aan de slag voor school. Vanochtend toen ze net voor ze naar haar werk ging, zo moest huilen brak mn hart. Ze is een ontzettend lieve meid en doet ontzettend haar best. Misschien is de stress op dit moment ook wel erg hoog, omdat er weer een proefwerkeeek aankomt. Ik lees vaak in de draadjes hier dat alle pubers graag op stap gaan. Zij vindt dat ook weleens leuk, maar heeft er gewoonweg de puf niet voor als ze thuiskomt na een dag werken.
Ik heb haar onder de douche gezet en stuur haar vanavond lekker vroeg op bed.
Ik vraag me af of jullie ook pubers hebben die vaak zo moe zijn en of jullie misschien ideeen hebben waar dit Aa kan liggen.

Tango
24-03-2018 om 20:03
Hier ook
Dochter heeft ook periodes dat ze moe is. Volgens mij hoort het wel een beetje bij de puberleeftijd. Zij is bijna 17. Nu houdt dochter hier ook erg van feestjes en uitgaan en wil ze ook gewoon vaak veel teveel. Je moet haar soms echt afremmen. Ze heeft 2 baantjes naast school wat we eigenlijk teveel vinden, maar ze wil er geen opgeven. Ze mag nu van ons bij allebei 2 keer werken, meestal zijn dat doordeweeks enkele uurtjes en in het weekend wat langer.
Afgelopen week had dochter ook toetsweek en toen ook vaak buikpijn. Ik denk toch van de stress, want nu in het weekend gaat het weer goed, is ze minder moe en heeft weer overal energie voor. En ik wilde haar al bijna naar de huisarts sturen ;)
Als je je echt zorgen maakt zou ik dat laatste overigens gewoon doen. Misschien even bloed laten prikken, al is het maar voor de zekerheid. En verder inderdaad op tijd gaan slapen, misschien 1 dagje werk er af halen tijdelijk en beeldschermpjes op tijd uit zetten.

Jutta
24-03-2018 om 22:03
Teveel
Als ik het goed begrijp heeft je dochter gedurende de week nauwelijks een moment om gewoon even niets te doen, te hangen, te lummelen, te netflixen, noem het maar. Elke dag hard werken voor school en ze is blij als ze even op een andere manier dan met haar hoofd mag werken. Misschien dat ze zich met de bijbaan nog een klein beetje kan opladen maar voor de rest klinkt dit als een overvol programma voor school. Zou dat allemaal niet wat minder kunnen, of gaan er dan onvoldoendes vallen?

Hilde
25-03-2018 om 07:03
Huiswerk
Van 16u tot 21:30 aan je huiswerk (uurtje eten ertussen) vind ik echt extreem veel voor een 15-jarige. Leert ze wel efficiënt?

kaplablokje
25-03-2018 om 08:03
Dat vroeg ik me ook af
Hoe laat is je dochter thuis en hoe lang pauzeert ze tussendoor om te eten? Ze lijkt wel erg veel tijd aan haar huiswerk te besteden. Maar misschien werkt ze niet aan haar huiswerk op de avonden dat ze sport en de dagen dat ze werkt? Dan zal ze op de overgebleven dagen langer aan haar huiswerk zitten. Op de school van mijn oudste wordt uitgegaan van anderhalf uur huiswerk per dag, zes dagen per week.

Triva
25-03-2018 om 09:03
te veel
Alle dagen zitten vol. Dit is te veel. Mijn kind zou moeten stoppen met een hele zaterdag of donderdagmiddag werken. Als dat niet helpt allebei.

linda75
25-03-2018 om 10:03
zoveel schoolwerk
Ze zit echt veel aan der schoolwerk als het zo lees... maar doet ze dan omdat ze "streberig" is of om net aan voldoendes te halen? in dat laatst geval is het mss een idee om een gesprek aan te gaan met school o haar niveau niet te hoog is? in eerste geval mss aangeven dat een 7 ook prima is en dat ze wat meer rust kan nemen??

Mijntje
25-03-2018 om 10:03
druk van de ketel
'Ze wil er eigenlijk niet mee stoppen'. Het lijkt me wel veel beter als ze veel meer rust inbouwt in haar week. Die zit veel te vol, zeker voor een vijftienjarige. Alleen school is al veel. Sociale contacten zijn ook belangrijk, niksen ook.
Laat haar in de zomervakantie wat weken een vakantiebaantje doen, als ze ergens voor wil sparen. Moet ze perse twee dagen per week sporten? Is een keer niet voldoende? En is het schoolniveau niet te hoog als ze zo lang aan haar huiswerk zit?
Ik zou de druk van de ketel halen. Later kan ze nog genoeg werken :-)

Lou
25-03-2018 om 11:03
Snel in actie komen
Ik zou snel met haar zelf gaan overleggen. Zij zegt letterlijk: ik trek 't niet meer mam. Dat lijkt me een uitstekende opening om te vragen wat er van het programma af kan. Zegt ze 'niets' dan kom je terug op haar uitspraak dat ze 't niet meer trekt. Dat is een heel serieus signaal. Gezondheid gaat voor! Je kan uitleggen dat als ze zo op haar tenen blijft lopen, er een dag komt (hopelijk niet natuurlijk) dat ze helemaal niets meer kan van uitputting/oververmoeidheid. Dus 'niets laten vallen' is gewoon geen optie. En dan zijn de meest logische dingen om te laten vallen natuurlijk de baantjes.

Lynn
vragen
"ze zit in 4VWO en moet hard werken om voldoendes te halen, maar over het algemeen gaat het erg goed."
Haalt ze nou net zesjes met dat harde werken of betekent "gaat het erg goed" dat ze hogere cijfers haalt?
Leert ze efficiënt? Misschien het moment om daar eens met haar naar (te laten) kijken?
"ze is door de week nooit voor 16:00 uur vrij. Zodra ze thuis komt gaat ze aan de slag en ze stopt pas weer om half 10."
Hoe laat is ze thuis? 16.10 of pas bijv. 17.00 uur?
Het klinkt alsof ze veel met school bezig is. Laat ze zich steeds door mobiel etc afleiden of is ze echt aldoor consciëntieus aan het werk? (dan werkt ze helemaal veel aan school)
Ze wil niet stoppen met haar bijbaan. Denk ie dat dat vanwege het geld is? Zou ze ervoor open staan ermee te stoppen als jullie haar wat extra zakgeld geven? (nb ik zou wel eerst kijken of ze EN beter/efficiënter kan leren en misschien eerst alleen wat minder gaan werken, maar niet volledig stoppen - als at kan met haar bijbaan).
Na de 4e VWO overstappen naar Havo is vaak niet mogelijk of veel gedoe, dat maakt het schooltraject wat complexer.

75
Bedankt
Bedankt voor jullie reacties, dochter hebben we vanochtend lekker laten slapen en hebben net even hierover met haar gesproken.
Ze is door de week vaak pas om 16:45/17:00 uur thuis en houdt als ze thuis komt een kwartiertje pauze en gaat daarna nog een uurtje aan het werk. Dan uurtje pauze om te eten/douchen etc.
De overstap van VWO3 naar VWO4 is een best grote stap geweest. In klas 1t/m3 heeft ze nooit veel aandacht aan school hoeven te besteden en stond ze zevens. Ze moet nu ineens we veel meer doen en allemaal veel zelfstandiger. We gaan samen kijken hoe ze het beste kan leren en gaan kijken of ze bijv. om de zaterdag kan werken (dus niet eke week) of dat de donderdag eraf kan.

Triva
eigenlijk wel interessant
er zijn dus kinderen die normaal tot en met VWO3 komen en dan problemen krijgen en er zijn kinderen die met hangen en wurgen door VWO2 en 3 gaan met het oog op VWO 4 waar alles makkelijker wordt (want dan heb je alleen maar vakken die je liggen).
(en natuurlijk nog een heel groot grijs gebied er tussen)

Ava
25-03-2018 om 12:03
als jullie je kinderen naar de huisarts sturen, en die ziet aanleiding voor een bloedonderzoekje, vraag dan of hij ook op pfeiffer (er zijn 2 soorten) wil onderzoeken.

marie
Volgens mij kan ze niet
absurd veel met school bezig zijn, door haar sport en werk.
Dochter hier sport en werkt niet vast, maar toch al pittig.
En ja, die gaat voor hoge cijfers maar dat wil niet zeggen dat het vaak niet toch net aan voldoende is of zelfs onvoldoende.
Het is niet altijd of of.
Dochter hier rust heel veel/ veel lege tijd.
Daar ben ik niet altijd blij mee;) maar soms, ook door dit draadje weer, denk ik dat het best slim is.
Dochter is gevoelig en dat kost vaak energie.
Hoe eet ze? Kan ze een gebrek aan vit d of ijzer hebben? Wat vit c bij maaltijd nuttigen om ijzer goed op te laten nemen?
Verder heb ik het ook vaker gewoon gehad. Dat is dan ook echt zo, ik heb het ook eigenlijk te druk. Maar dat wil niet zeggen dat ik het de dag erna niet gewoon toch weer prima trek.
Maar als ik naar dochter kijk in vo3, die zou het denk ik niet trekken nu met een vaste baan en vaste sport erbij. (Hoewel ik denk dat sport vaak meer energie geeft dan kost, liever zag ik dochter hier wel sporten.)

marie
Mosterd...
Ik had je laatste bericht niet gelezen.
Fijn dat werk aangepast kan worden.
Triva, dat ligt lang niet altijd aan de leerlingen. Hoe de eerste jaren ingevuld worden en getoetst is aan de school. Kan dus best dat niveau niet evenredig mee gaat door de jaren.

Yura
27-03-2018 om 20:03
Bloed prikken
Een aantal jaar geleden hadden dochter en heel veel van haar vriendinnen dit ook. Zou ook zomaar 4 vwo geweest kunnen zijn. Dus hup allemaal op naar de huisarts en ja hoor er was bij allemaal een duidelijke verklaring, pfeiffer, laag HB en een flink aantal had vitamine D tekort, dit komt zo aan het eind van de winter erg veel voor, je hebt namelijk de voorraad verteerd die je in de zomer hebt aan gemaakt. Veel huisartsen denken hier niet aan, maar laat hier zeker ook op prikken.

Sas
27-03-2018 om 21:03
Triva, dat herken ik wel
Ik lees hier inderdaad beide uitersten, in 4 VWO uitvallen en in 4 VWO opbloeien.
Voor de laatste groep denk ik dat het deels komt door het kunnen laten vallen van vakken. En deels omdat sommige vakken dan ‘eindelijk’ interessant worden. Meer diepgang dus.
Mijn kinderen horen bij de laatste groep.

Triva
28-03-2018 om 07:03
Het is ook niet dat ik het raar vind of zo. Het is wel iets wat je in je hoofd moet houden als je kind in de tweede of derde zit. Je kunt denken dat het allemaal mis gaat omdat VWO4 nóg moeilijker gaat worden of je kunt denken dat het ook makkelijker kan worden als VWO4 begint.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.