Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Egel
25-02-2015 om 23:02
dochter heeft schoolstress en -ongeluk
Mijn dochter (13, 2 vwo) is best ongelukkig over school. Sommige leraren zijn wel oké, sommige zaken interessant, zit leuk in de schoolkrantredactie, vindt best veel leerlingen leuk (ze heeft ook best een paar vriendinnen) maar eigenlijk valt het tegen.
Ze wilde zo graag naar de middelbare school destijds, zo graag meer leren en was geïnteresseerd in zoveel dingen. Ze werd uitgeloot bij de school die ze graag wilde, maar begon toch dapper en vrij enthousiast aan deze schoo, 1,5 jaar geleden.
En ze leert ook zeker heel veel. Maar het gaat op deze school allemaal zo ontzettend om de toetsen en om presteren.
Het helpt niet echt meer dat ze matig presteert (ze haalt echt alle soorten cijfers, van heel slecht tot heel goed, gemiddeld staan de meeste vakken op een 6, soms een 7), maar er hangt veel stress om de vele toetsen.
Het is midden in de vakantie en ze ziet nu alweer zó op tegen maandag dat ze 's avonds huilde. Ze is ook doodsbang dat ze blijft zitten. Zou natuurlijk ook kunnen gebeuren als er nog veel misgaat, maar als ze zo blijft presteren als nu (slecht en goed) dan gaat ze gewoon over.
Ze liet ook weten dat nieuwsgierigheid bij de leraren vaak in de kiem wordt gesmoord. Het gaat in de les heel veel over de toetsen: "dit moet je weten voor de toets" enzovoort. Laatst zei de biologieleraar na een geïnteresseerde vraag van dochter iets als: 'maakt niet uit, dat hoef je niet te weten want dat hoort niet bij de toets'. Vreselijke houding, vind ik (hij zal het antwoord zelf wel niet geweten hebben).
Zelf voel ik me inmiddels niet meer zo prettig bij deze school en mijn tweede kind gaat er denk ik ook niet naartoe.
Soms denkt ze over veranderen van school, maar ja, ze heeft nu natuurlijk wel vriendinnen. En je weet niet of het op een andere school veel beter is. En het is ook misschien wel goed om toch door te zetten.
Zoveel stress en ongeluk is ook niet goed. Ik vind veel leren belangrijk, maar het mag óók nog wel een beetje leuk zijn allemaal, en goed vol te houden.
Heeft iemand tips wat ik kan doen om mijn dochter te helpen?

Mach
01-03-2015 om 19:03
Okee Egel
Drie toetsen per week klinkt mij niet als heel veel. Maar ik kan natuurlijk niet zien hoe groot die toetsen zijn.
Hier zijn in rustige weken 1 of 2 toetsen en in drukke weken 5. Niet meer dan 1 per dag. Daar bij komen dan nog de SO's . Die zijn veel kleiner. Meestal 2 per week, bv woordjes of grammatica topo.
Voor sommige vakken Zijn maar 6 cijfers per jaar. Dus 2 toetsen per trimester . Of 1 so en 1 echte toets.
Misschien ervaart jou kind het als veel maar mij klinkt 3 toetsen per week niet als veel. Vrij normaal eigenlijk.

Lynn
01-03-2015 om 19:03
geruststellen
Ik haal uit jouw verhaal o.m. onzekerheid en faalangstigheid.
Dus volgens mij is haar geruststellen wat je moet doen. En niet de nadruk leggen op de cijfers, maar op haar inzet. Als ze haar best doet dan lukt het best.
En als het een keer niet helemaal lukt: kijken wat er fout ging (in het leren of in het maken van het proefwerk of SO) en bekijken wat ze volgende keer beter kan doen.
En ik kan niet goed beoordelen of deze school echt veel toetsen geeft in vergelijking tot andere, maar misschien helpt het ook om dat een beetje te relativeren. Bij andere scholen krijg je ook toetsen. Met meer toetsen is een keer een slecht cijfer minder erg. Toetsen helpen je om de stof echt te leren (anders gebeurt dat niet tussendoor).
Voor wat betreft het niet bevredigen van haar nieuwsgierigheid: help haar daar zelf assertiever in te worden als ze daar last van heeft. En help daar evt. bij op een 10-min gesprek. Het gaat in het hele leven (en op school) niet altijd zoals je wilt. Maar als je ergens niet blij mee bent, is het goed dat in elk geval (bij voorkeur vragend of positief formulerend, niet klagend) aan de orde te stellen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.