Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Thérèse Desqueroux
08-05-2014 om 13:05
dochter alleen laten tijdens eindexamen?
Mijn dochter van 18 begint aanstaande week met haar eindexamen VWO. Ze is een heel zelfstandig meisje en staat er redelijk goed voor.
Ik woon sinds een klein jaar met haar alleen, sinds ik ben gescheiden van een (emotioneel en fysiek) gewelddadige partner. Mijn dochter wil geen contact meer met haar vader, wat ik goed kan begrijpen.
Nu vertrek ik dit weekend voor 10 dagen met mijn nieuwe partner naar Frankrijk voor een vakantie, waar ik echt aan toe ben. Mijn dochter zegt het allemaal prima te vinden, maar toen ik het van de week aan een vriendin vertelde, reageerde die nogal verbaasd/verontwaardigd. Ze zei dat ze het niet kon begrijpen dat ik mijn dochter alleen laat tijdens 'zo'n belangrijke periode' (haar woorden, vandaar de aanhalingstekens, niet omdat ik het wil bagatelliseren).
Hoewel ik zeker zal gaan (we hebben al geboekt), bracht ze me toch aan het twijfelen en hou ik er een vervelend gevoel aan over. Daarom mijn vraag; ben ik nou zo'n ontaarde moeder?

Hanne.
09-05-2014 om 15:05
technisch
Ik snap de redenatie 'straks is ze op zichzelf dus kan ze nu ook wel even alleen zijn' wel, maar je vergeet denk ik de emotionele component.
Er zijn 1001 dingen die we alleen kunnen (en soms ook alleen doen) maar we graag enige morele support bij hebben.
En dus gaan we kijken bij het afzwemmen vande kinderen, komen we op school naar de kijkochtend, zorgen we voor iets extra's na de cito én zijn we er bij het eindexamen. Dar laat je niet aan de buurvrouw over.
Misschien een rare vergelijking maar mijn bevalling moest ik ook zelf doen. Toch vond ik het wel heel prettig dat mijn partner er bij was. Belangstellende appjes sturen of Skypen terwijl de buurvrouw mijn hand vasthoudt kan ook maar is toch anders.

Christel
09-05-2014 om 16:05
Trouwens
Ik schreef gisteren: ik zou het annuleren. Jouw antwoord daarop was:
Hoe dan ook; annuleren of een andere keer gaan, kan niet; ik heb door de scheiding weinig te besteden en dit was toevallig op dit moment voor heel weinig geld beschikbaar.
Zie het positief, als je nu annuleert ben je maar heel weinig geld kwijt.

AnneJ
09-05-2014 om 16:05
hard
Dit is niet hard maar realistisch. Natuurlijk weet ik het ook niet zeker maar het zou zomaar kunnen dat Therese echt niet snapt wat ze fout doet. En dan ben je er niet met haar thuis te laten blijven. De manier waarop ze reageert, dochter gaat ook alleen op vakantie, daaruit blijkt al dat ze niet ziet dat er een verschil is in de rol van de moeder en de rol van de dochter.
Straks is die dochter juist blij dat moeder tijdens de examens van de vloer is omdat moeder toevoegt aan de stress omdat ze de plank misslaat. En juist meer stress veroorzaakt omdat ze niet tegen de onrust kan die dochter met examens met zich meebrengt.
En dan zitten wij hier te regelen dat moeder toch thuisblijft. Dochter helemaal niet blij.

Mijntje
09-05-2014 om 17:05
zou kunnen
wat Annej zegt, dat de dochter blij is dat haar moeder is opgehoepeld Trouwens, het is vrijdag. Maandag beginnen de eindexamens toch? Moeder is ws al gevlogen.

zebra
09-05-2014 om 19:05
ik zou zelf thuisblijven
want ik vind een examenperiode toch wel iets heel bijzonders. En zeker omdat de dochter toch ook een zware periode heeft gehad. Zo'n vakantie met nieuwe vriend kan altijd nog terwijl dochter met vrienden op vakantie gaat.

gonniegans
09-05-2014 om 22:05
ik denk niet
Dat Therese hier nog komt
Maar als je komt: annuleren is toch nog het voordeligst - je bespaart op de extra kosten die je daar zou uitgeven.
Wel sneu dat je uitgerekend deze week moest kiezen.

FayW
09-05-2014 om 22:05
Eens met Annej
Toevallig ben ik het dit keer helemaal eens met Annej. Hoe sneu ook voor de dochter, de vakantie annuleren levert niet opeens een betrokken moeder en een gezellige sfeer in huis op.
Ik hoop dat moeders geniet van de vakantie, dat ze haar dochter enigszins verzorgd achterlaat (veel schone kleren en al wat maaltijden gereed). En ik hoop dat dochter slaagt.
En ik hoop vooral dat de band tussen moeder en dochter in het echt warmer is dan het beeld dat ik nu ervan heb.

Stenna
09-05-2014 om 23:05
ook ik
Annuleren. Is dat geld, ook al zit je krap, echt belangrijker dan er voor je dochter zijn in een echt belangrijke en stressvolle tijd? Zo eenzaam voor haar, tijdens de examenweek in een leeg huis thuiskomen. Al sta je er nog zo goed voor en ben je nog zo zelfstandig, dan nog wil je toch even je verhaal kwijt na een examendag en iemand die een beetje voor je zorgt tijdens die dagen.
Dat zij daarna op vakantie gaat en dat zelf geregeld heeft heeft er echt niets mee te maken, ik snap niet waarom dat een excuus zou zijn.

Kaaskopje
09-05-2014 om 23:05
Ook ik: niet doen
Hoe zelfstandig je dochter ook is, hoe goed ze haar eigen zaken kan regelen... er zijn momenten waarbij je als moeder aanwezig moet zijn. Niet raar opkijken als je 90 procent van de dag alleen zit, omdat dochter de hort op gaat, of op haar kamer gaat zitten, maar dat doet ze in de wetenschap dat jij fijn thuis bent en dus 'bereikbaar'. Ze hoeft dan ook niet haar eigen eten te maken, jij zorgt namelijk voor de gezonde vitaminerijke hap, wat hard nodig is tijdens die dagen. Het zijn dagen waarin jij kunt 'zorgen'. Dat soort momenten komen steeds minder voor en ik kan je aanraden daarvan te genieten.
Mijn dochters willen gráág af en toe van ons af. "Wanneer gaan jullie weer eens een weekendje weg??" En wij genieten ook van dat soort weekendjes, maar niet in belangrijke periodes. Niet om vervelend te doen, maar ik begrijp echt niet zo goed dat je dat niet hebt aangevoeld toen je die vakantie ging boeken.

Jip
10-05-2014 om 13:05
Dat is precies
wat ik ook dacht toen ik het las Kaaskopje. Die examens van je dochter zitten toch ergens in je hoofd? Als je vakantie gaat boeken hou je daar toch rekening mee.
Maar blijkbaar bij Therese niet. Blijkbaar is haar relatie met haar dochter anders. Dus ik denk dat het weinig zin heeft om die vakantie te annuleren aangezien haar moeder dan met een kwaaie kop thuis zit.

Kaaskopje
10-05-2014 om 17:05
Kwaaie kop
Wij vullen dat nu misschien een beetje teveel voor Therese in dat ze met een kwaaie kop thuis gaat zitten, maar als dat wel zo zou zijn, zou ik dat erg 'onvolwassen' vinden.

Monique D*
10-05-2014 om 19:05
Alles is hierover al gezegd..
.. en ik vraag mij af of de draadjesstarter nog reageert. Zij heeft haar besluit al genomen.
Kortom: bied de dochter emotionele steun aan. Wees op de achtergrond aanwezig. Daar ben je moeder voor. Je zal jouw hele leven moeder blijven en het is niet bekend of je jouw verdere leven de partner van jouw vriend zal blijven!
Gruffalo heeft het heel goed verwoord:
"Ze zal zichzelf echt wel redden, eten koken en het examen maken, dus rationeel gezien hoef je er inderdaad niet te zijn. Emotioneel gezien moet je er zeker zijn."
Maar moeders heeft de keuze al gemaakt. Ik begrijp niet waarom ze dit heeft gepost als ze toch op reis gaat.
Zij vindt het te duur om te annuleren. Misschien een idee om dit toch te annuleren en die reis door te verkopen? Dan verdien je toch het geld weer terug. Zo zijn mijn ouders ook met vakantie gegaan (zij genieten nu van een reis die iemand anders heeft geannuleerd).
En met een kwaaie kop thuis zitten als dochter er niet voor haar is, maar bij vriendinnen gaat studeren of "chillen"? Dat maakt geen bal uit, je bent er voor haar als uitlaatklep. Als ze je nodig heeft ben je er voor haar. Zo niet, dan is jouw vriend er toch ook?
Groeten van Monique, wier dochter (17) ook binnenkort examen gaat doen en van wie moeders er niet over peinst om te vertrekken in die spannende tijd! Ook bij de diploma-uitreiking zal ik zeker NIET ontbreken! Dat is een van de fantastische mijlpalen in ons leven die ik zeker niet wil missen van mijn kinderen! Daar kan geen vent tegenop, reizen kan altijd nog.

Heks
10-05-2014 om 21:05
Gezelligheid voor je dochter organiseren
Ok, jij hebt je besluit genomen en gaat hier niet op terug komen. Ik denk dat je dochter niet kan voorzien hoe dit voor haar zal zijn. Misschien kun je gezelligheid of aanspraak voor je dochter organiseren. Kan zij bij iemand avondeten, zodat zij niet alles zelf hoeft te komen. Kan zij dingen samen met vriendinnen doen? Als pa niet in beeld is, is er wellicht een oma, tante of vriendin van jou die een beetje over haar kan moederen en om een beetje in de watten kan leggen en er voor haar zijn? Denk eens met haar mee.
Mijn dochter van 17 doet nu ook examen VWO, als één van haar vriendinnen in de situatie van jouw dochter zat, dan was ze meer dan welkom! Om te eten, maar als zij dat zelf wil ook om de hele periode te logeren. Ik was al 2 jaar het huis uit toen ik als 18 jarige VWO examen deed, toch vond ik het een eenzame bedoening. Niemand thuis die meeleeft of lekker thee voor je zet als je na je examen thuis komt, maar zelf boodschappen doen, koken en weer verder leren. En dan op school de verhalen hoe je vrienden thuis gekoesterd en gepamperd werden. Ik vond het prima om alleen te wonen, maar in deze periode was het kil en eenzaam.

tsjor
11-05-2014 om 13:05
Laatste tip
Het verhaal begint met een vriendin, die de keuze van moeder vreemd vindt. In dit draadje krijgt de vriendin volledig gelijk. De laatste tip dus: houd goed kontakt met je vriendin. Je hebt haar advies hard nodig, nu je verliefd bent en de dingen zelf niet goed kunt inschatten.
Tsjor

Theekopje
11-05-2014 om 13:05
Heks
Voor Therese maakt het niks meer uit, maar ik reageer nog even op Heks' opmerking:"En dan op school de verhalen hoe je vrienden thuis gekoesterd en gepamperd werden".
Dat raakte me wel een beetje ja. Ik was al heel jong zelfstandig, was al heel vroeg het huis uit en kon prima de was doen, koken, studeren en mijn geld beheren. Maar juist op de momenten dat je jezelf gaat vergelijken met anderen, was het wel eens pijnlijk.
Horen hoe anderen gepamperd werden gaf wel eens het gevoel van "zij zijn kennelijk wel die moeite waard, en ik niet".
Dochter van Therese zal ook haar eten en was wel voor elkaar krijgen, maar ik gun haar niet dat ze zich zo zal voelen.

Stenna
11-05-2014 om 22:05
nog nooit zo'n enorme consensus zonder uitzondering gezien in dit forum. En ik kom hier al >15 jaar.

skik
12-05-2014 om 09:05
De lijn doortrekkend...
.. ik neem aan dat Therese's dochter ook haar bruiloft prima zelfstandig kan regelen. Daar hoeft Therese dan ook niet bij aanwezig te zijn. Ze kan 's ochtends 'een mooie dag gewenst' appen en dochter kan een foto van de jurk sturen. Contact houden is zo makkelijk tegenwoordig met de moderne technologie.
skik

Dalarna
12-05-2014 om 11:05
skik
Je kunt ook skypen met je kleinkinderen en bol.com een kadootje op laten sturen als ze jarig zijn Kun je lekker op vakantie met je nieuwe vriend.

Anneque
12-05-2014 om 11:05
Stenna
"nog nooit zo'n enorme consensus zonder uitzondering gezien in dit forum. En ik kom hier al >15 jaar."
Maar Miriam heeft nog niet gereageerd hè (grapje Miriam!).
Ik ben ook verbaasd dat er nog geen tegengeluid is gekomen, maak dat inderdaad nauwelijks mee hier. Maar eerlijk, ik ben het ook eens met het OO-koor in dezen.

Suze
12-05-2014 om 12:05
OO-koor
Volgens mij was er een andere mening: die van AnneJ om wel te gaan. Nou ja, die was het natuurlijk wel met de rest eens, maar wierp er wel een ander licht.

Mijntje
12-05-2014 om 12:05
maar
ik las de oproep van Annej om wel te gaan als sarcastisch.
Ik denk dat draadjesstarter een moeilijke periode heeft gehad en zo met haar hoofd in de nieuwe liefde zit dat ze nog niet is geland. En niet kan zien dat haar dochter ook een moeilijke periode heeft gehad.
Inderdaad heeft ze aan die vriendin een goede, al is dat ook een eenzaam roepende in de woestijn.

Bulletje Bliep
12-05-2014 om 13:05
mijn broer
heeft een soortgelijke 'fout' gemaakt enkele jaren geleden. In de periode dat een vriend van hem terminaal was, was hij net verliefd. Toen vriend kwam te overlijden koos hij ervoor om na de begravenis naar zijn nieuwe liefde te gaan, niet om met zijn oude vrienden en de vrouw van zijn overleden vriend samen te zijn om na te praten over deze moeilijke periode. Daar heeft hij veel spijt van gehad. Inmiddels is hij een aantal vrienden lichter en de nieuwe liefde heeft het ook niet gered...

Bulletje Bliep
12-05-2014 om 13:05
mijn broer
heeft een soortgelijke 'fout' gemaakt enkele jaren geleden. In de periode dat een vriend van hem terminaal was, was hij net verliefd. Toen vriend kwam te overlijden koos hij ervoor om na de begravenis naar zijn nieuwe liefde te gaan, niet om met zijn oude vrienden en de vrouw van zijn overleden vriend samen te zijn om na te praten over deze moeilijke periode. Daar heeft hij veel spijt van gehad. Inmiddels is hij een aantal vrienden lichter en de nieuwe liefde heeft het ook niet gered...
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.