Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Thérèse Desqueroux
08-05-2014 om 13:05
dochter alleen laten tijdens eindexamen?
Mijn dochter van 18 begint aanstaande week met haar eindexamen VWO. Ze is een heel zelfstandig meisje en staat er redelijk goed voor.
Ik woon sinds een klein jaar met haar alleen, sinds ik ben gescheiden van een (emotioneel en fysiek) gewelddadige partner. Mijn dochter wil geen contact meer met haar vader, wat ik goed kan begrijpen.
Nu vertrek ik dit weekend voor 10 dagen met mijn nieuwe partner naar Frankrijk voor een vakantie, waar ik echt aan toe ben. Mijn dochter zegt het allemaal prima te vinden, maar toen ik het van de week aan een vriendin vertelde, reageerde die nogal verbaasd/verontwaardigd. Ze zei dat ze het niet kon begrijpen dat ik mijn dochter alleen laat tijdens 'zo'n belangrijke periode' (haar woorden, vandaar de aanhalingstekens, niet omdat ik het wil bagatelliseren).
Hoewel ik zeker zal gaan (we hebben al geboekt), bracht ze me toch aan het twijfelen en hou ik er een vervelend gevoel aan over. Daarom mijn vraag; ben ik nou zo'n ontaarde moeder?

Jasmijn
oeps
Ja ik zou ook thuis zijn gebleven, vind dit ook wel een belangrijke periode voor haar.

Jippox
hmm
Ik denk dat het mijn keuze niet zou zijn. Beetje ongelukkig om precies met de examens weg te zijn. Het is ook niet echt iets dat je niet van tevoren weet tenslotte.
Ontaard is een groot woord, maar erg attent is het zeker niet.

Jasam
Elk kind is anders
De ene dochter zou ik prima alleen gelaten kunnen hebben, terwijl de andere hopeloos alleen zou zijn geweest.
Jij en je dochter kennen de situatie.
Ik zou zeker niet afgaan op wat anderen er wel niet van zouden vinden.
Ontaard? Alleen als je die hopeloze in haar sop laat gaarkoken.
18? Toen was ik al getrouwd....

Sawo
iets tussen jullie tween
Hoi
Vooral bespreken met je dochter. Ik wilde een paar maanden geleden een paar dagen naar Brussel tijdens zijn toetsen. Mijn zoon vond het prima maar mijn partner had zelf OR bijeenkomsten en keurde het ook af en zijn we uiteindelijk toch een dag later gegaan.
Vooral bespreken met je dochter wie haar opvangt als er dingen mis gaan of dingen erg tegenvallen.

Mach
08-05-2014 om 14:05
ik zou echt niet gaan
Tuurlijk zegt zij dat ze het goed vindt. Ze gunt je wat.
Maar ik zou zelf echt niet weggaan tijdens de eindexamens. Het is toch fijn voor haar om even haar hart te kunnen luchten als ze thuis komt.
Waarom boek je nu precies in deze weken?
Ontaard zou ik niet willen zeggen, maar merkwaardig vind ik het wel.
Grote kans dat ze volgend jaar ergens studeert. Dit is de laatste keer dat je zo iets belangrijks in huis meemaakt qua school.
Ik zou thuis zijn gebleven. EN lekker mijn eigen gang zijn gegaan, afwachtend of mijn dochter mij nodig zou hebben.
Nu is ze gewoon helemaal alleen. Niet mijn keus.

Mach
sawo
Tijdens toetsen vind ik echt heel wat anders dan tijdens CSE. 10 dagen weg betekent bijna de hele examenperiode weg.

Theekopje
Niet doen
Nee, ik vind dat niet erg aardig tegenover je dochter.
Examentijd is toch een spannende en belangrijke tijd en als je uitgerekend in die periode op vakantie gaat vind ik het niet erg betrokken overkomen naar je dochter.
Mijn moeder was destijds aan het werk toen ik mijn uitslag kreeg. Ze kon zelf haar werkuren bepalen en vroeg mij of ik het erg zou vinden als ze die dag ging werken. Ik wist heel goed dat het gewenste antwoord was "nee hoor, ik red me wel", maar man wat voelde ik me rot toen ik alleen thuis was en hoorde dat ik gezakt was.

inge
thuis
Ik zou thuis gebleven zijn. Hier ook een puber die examen doet.
Ik zou zelf niet prettig weg gaan wanneer hij in zo'n belangrijke periode zit.
Maar dat is voor iedereen natuurlijk heel persoonlijk.

Molleke
Maar
Wist je vantevoren dat je binnen de examentijd op vakantie gaat of stond je daar na het boeken pas bij stil?

Jippox
en
je dochter heeft dus ook nog maar pas een scheiding meegemaakt, heeft geen contact meer met haar vader en is nu in zo'n belangrijke en bijzondere (en eenmalige) periode alleen. Niet eventjes, maar echt de hele periode. En dat omdat haar moeder liever met haar nieuwe liefde vakantie gaat vieren.
Nee, hoe langer ik erover nadenk, hoe beroerder het klinkt...
Waarom heb je het eigenlijk zo gepland? Wat is de reden om precies nu op vakantie te gaan?

Ely
Ik heb zelf
In mijn eindexamenjaar een beslissing genomen waar ik nu nog spijt van heb (cryptisch maar te herkenbaar om uit de doeken te doen hier). Ik heb toen ratio verkozen boven relatie/emotie. Het heeft geen grote gevolgen gehad in resultaat maar me wel eenzaam doen voelen en een gemiste kans om iets te delen wat uniek en eenmalig was.
Op basis daarvan zou ik als ik jou was bij mijn dochter blijven in deze unieke, eenmalige periode. Dit krijg je nooit meer terug, op vakantie kan altijd nog.

Theekopje
08-05-2014 om 15:05
Ook dat, Jippox
Er is een nare scheiding geweest, een mishandelende partner, en dochter heeft geen contact meer met vader. Kortom: voor haar ook allesbehalve leuk.
Maar als moeder ga je dan met een nieuwe liefde op vakantie "omdat je daar echt aan toe bent". Terwijl je dochter examen doet en niet eens haar verhaal kwijt kan over dat pokkemoeilijke wiskunde-examen als ze thuis komt.
Misschien bedoel je het niet zo rot, maar het komt op mij echt naar over.
Vergeet ook niet dat pubers met een dergelijke achtergrond (scheiding, mishandeling) een grote kans hebben op parentificatie, dwz dat zij zich zorgend naar de ouder op gaan stellen. En dus gaan zeggen:"ga jij maar lekker op vakantie hoor mam, je bent er aan toe en ik gun het je" terwijl dat niet strookt met hun eigen behoefte.
Ik zeg niet dat het zo ís, maar ik zou in jouw positie dit niet doen, en ook de beslissing niet bij je dochter neerleggen.

Bulletje Bliep
maar goed, therese
heeft allang besloten dat ze toch gaat.... Dus of je nou toch onze mening vraagt om vervolgens met een naar gevoel toch op vakantie te gaan of had je werkelijk gehoopt dat we zouden zeggen dat het niet uit maakt dat je net nu je dochter alleen laat?
Wat wil je nou met zo'n posting?

Christel
Ik zou annuleren
Stel dat je deze vakantie geboekt hebt zonder dat je er erg in hebt gehad dat het CSE net dan is. Dat kan (hoewel het groot in mijn agenda zou staan) natuurlijk. Dan zou ik het annuleren, echt waar. Je hebt je dochter gevraagd wat ze er van vindt, natuurlijk zegt zij "prima hoor, ga maar", ze is 18, dan wordt zo'n antwoord verwacht van haar. Terwijl ze misschien wel dacht "jee ma, je vraagt me dat toch niet ècht, je blijft toch wel thuis hè".
De termen raar en merkwaardig zijn gevallen, ik vind het bijzonder egoïstisch, echt waar. Je bent er aan toe, tja, zijn we dat niet allemaal aan even niets toe? Je kan 10 dagen later ook, dan ben je er nog steeds aan toe.

Thérèse Desqueroux
08-05-2014 om 16:05
reactie
hmm, kennelijk sta ik alleen in mijn beoordeling van de situatie. Bulletje Biep vroeg zich af wat ik nou wilde met mijn posting; ik had deze reacties kunnen voorzien. Dat is waar, zeker gezien ook de reactie van mijn vriendin. Echter, ik was toch oprecht verbaasd hierdoor. Mijn dochter gaat vlak na haar eindexamen op reis door Italië met een stel vriendinnen en daarna een jaar naar het buitenland. Dat doet en regelt ze allemaal zelf; daar hoef ik haar echt niet mee te helpen. En dan is haar alleen laten een paar maanden eerder opeens merkwaardig, raar en egoïstisch?
Ik heb het haar gevraagd; en nee, ik kan niet in haar hoofd kijken om te weten wat ze eigenlijk bedoelde, maar ik ga ervan uit dat als ik haar iets vraag, ze me eerlijk antwoord geeft.
Daarbij heb ik ook overlegd met mijn vriend, die zelf ook kinderen heeft, die al examen hebben gedaan en ook hij zag er geen kwaad in. We kunnen elkaar elke dag appen, bellen enz.
Hoe dan ook; annuleren of een andere keer gaan, kan niet; ik heb door de scheiding weinig te besteden en dit was toevallig op dit moment voor heel weinig geld beschikbaar.

Molleke
Niet mijn keus
Dat je dochter daarna zelf op vakantie gaat doet daar toch niks aan af. Het lijkt wel alsof je daarmee wilt zeggen. Zij gaat dan ook weg zonder aan mij te denken dus waarom zou ik dat niet kunnen doen. Misschien bedoel je het niet zo maar zo komt het wel op mij over. Ik vind dat totaal geen vergelijking. Tja, jij hebt je keus al gemaakt. Het zal niet mijn keus zijn. Maar stel dat je dochter wel had aangegeven het niet zo leuk te vinden. Wat had je dan gedaan? Was je dan wel gebleven?

bromvlieg
inderdaad, aparte keus
kan me indenken dat je aan vakantie toe bent, maar om dat te plannen tijdens de eindexamenperiode van je dochter - nee, dat zou ik niet doen. Het is een unieke periode. Ook al kan je dochter het vast best alleen af. Ook al is het lekker voordelig.
Je zegt dat ze meteen daarna met vakantie gaat met vriendinnen (zoals velen inderdaad na het examen doen) en daarna een jaar naar het buitenland. Juist daarom (!) zou deze examenfase zo waardevol zijn. Deze tijd komt nooit meer terug.
Maar ja, het is nakaarten, nu zitten we met z'n allen jou een slecht gevoel te geven, daar schiet je niks mee op. Behalve dat je nu weet dat velen deze keus anders gemaakt zouden hebben. Zo is het leven.
Een goede tijd met elkaar, leg wat leuke verrassinkjes klaar voor je dochter. En app ze :)

Marije
slechte timing
Het CSE is zo'n beetje het belangrijkst in je dochter's schooljaar. Als het goed is staat dat ruim van tevoren met dikke letters in de agenda en hou je hier rekening mee. Ik zou ervoor zorgen dat ik er zou zijn en het zelf ook allemaal spannend vinden. Ik snap dat je op vakantie wilt en eraan toe bent, maar een mooie aanbieding was vast erom heen te plannen. Ik snap ook dat je vriend er geen kwaad in ziet, die wil gewoon dolgraag met jou op vakantie. Ik snap ook dat je dochter zegt dat je gewoon moet gaan, ze weet dat dat het gewenste antwoord is en dat je vanwege de kosten nu niet meer gaat annuleren.
Jammer voor je dochter dat jij er niet voor haar kunt zijn, aan haar vader heeft ze kennelijk ook niks. Jammer dat je alleen aan je eigen belangen hebt gedacht en niet met die van haar rekening hebt gehouden.

Angela67
resultaten?
het kan natuurlijk zo zijn dat je dochter er zo ontzettend goed voorstaat dat het hele examen voor haar weinig beladen is, dat je er daarom niet aan gedacht hebt dat het toch wel een speciale/drukke/complexe tijd zal zijn? Ik zou het zelf anders hebben gedaan, maar ik zou me kunnen voorstellen dat het niet zo'n ding is voor haar als wij hier denken?
gr Angela

Lynna
08-05-2014 om 17:05
Arme dochter
Ik heb medelijden met je dochter die een moeder heeft die haar eigen belang zo duidelijk voorop stelt.
Ik snap echt niet dat je bij het boeken nooit nagedacht hebt bij zoiets belangrijks als een eindexamen. Mijn kinderen hebben het vorig jaar en het jaar ervoor gedaan, al ging het goed, ze hadden steun en bemoediging nodig. Bovendien praktisch: ze moeten heel veel leren en dan is het niet bepaald fijn als je ook nog zelf boodschappen moet doen, eten koken en het huis nog een beetje bijhouden.

Mijntje
natuurlijk gunt jouw dochter jou een verzetje en zal ze zeggen dat het prima is. Ook al staat ze er goed voor, eindeindexamen is spannend. Dan helpt gezelschap en steun. En daarom valt iedereen over je heen.
Als je dan toch al hebt geboekt zou ik elke dag bellen. En heb het hier met je dochter over.

Ely
Doel van de posting
Zoals ik het lees is antwoord krijgen op de vraag: ben ik nou zo'n ontaarde moeder?
Aangezien van annuleren geen sprake is, zo lees ik nu, focus ik me even op die vraag: ontaard zou niet mijn woordkeus zijn maar aardig vind ik het niet. Ik zou me als dochter ook aardig in de steek gelaten voelen. En juist omdat ze straks haar vleugels uitslaat zou ik het moment nog willen plukken, maar dat zegt misschien meer over mij. Ik ben erg moment plukkerig :)
Maar ... ik ken jouw relatie met haar, jullie dynamiek niet en haar niet. Misschien vindt ze het heerlijk om het rijk alleen te hebben. Kan ik niet beoordelen. Dat is het nadeel van hier posten, je krijgt antwoord op de situatie die je voorlegt, we weten nooit alles.

Ise
Als ze dochter straks lekker op vakantie gaat met een stel vriendinnen en daarna voor een jaar naar het buitenland vertrekt, zou dat voor mij nog meer reden zijn om nu samen te genieten en er voor haar te zijn zolang het nog kan. Heb je je dochter ook pas ingelicht nadat je geboekt had?

Mach
08-05-2014 om 18:05
Nu snap ik je nog minder. Je dochter gaat straks met vriendinnen op vakantie. Dat was een mooi moment geweest om ook weg te gaan toch?
En natuurlijk kan ze zich redden. Maar ze moet nu tijdens het CSE ook nog koken, boodschappen doen,wassen, alles. Ik weet wel dat dit straks als ze zal studeren ook moet. Maar dan moeten alle studenten dat. Nu is ze in de klas waarschijnlijk een uitzondering.
Hoe meer ik erover nadenk, hoe stommer en egoistischer ik het van je vind. Sorry, je lijkt te handelen als een verliefde puber. En je dochter reageert veel te volwassen helaas.

Phaedra
08-05-2014 om 18:05
Ondoordacht.
Dat je dochter zo zelfstandig en onafhankelijk is wil niet zeggen dat ze je niet nodig heeft tijdens haar examentijd. Een onbegrijpelijke en egoistische keuze.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.