Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

janneke

janneke

19-02-2009 om 21:02

Dochter 15 veel achter computer, nu bijbaantje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

22-02-2009 om 12:02

Precies kaaskopje

Het is niet alleen maar het werk wat ze moeten leren, onze snotneuzen :-), maar ook een soort arbeidsethos - of hoe je het noemen wil. Dat je verplichtingen aangaat, dat je móet komen en nog op tijd ook, dat je niet de hele tijd maar effe kunt sms-en, dat je je handen moet wassen iedere keer als je......., - beleefd zijn en nog 1001 ongeschreven regels en wetten van de werkvloer. Het is toch ook een soort leren.

Tirza

reina

reina

22-02-2009 om 13:02

Eens met tirza

Werken is ook een vorm van leren, alleen leer je heel andere (en soms zinniger ) dingen dan op school.

ilsepilse

ilsepilse

22-02-2009 om 13:02

Zoon kan niet wachten!

hij is pas in september 15 maar wil nu al een vakantiebaantje.
een krantenwijk is geen optie omdat hij met basketballtrainingen zit (ook op rayon) dus het moet echt iets id vakantie zijn.
Ik 'moest' vroeger altijd bij mijn ouders op de boerderij werken maar heb hier nooit geen cent voor gehad ...
cheap labour (we waren met zijn 3en) ...
ilse

Monique D*

Monique D*

22-02-2009 om 23:02

In de praktijk leer je veel van hoe het op het werk toegaat

Tirza G.: " een soort arbeidsethos - of hoe je het noemen wil. Dat je verplichtingen aangaat, dat je móet komen en nog op tijd ook, dat je niet de hele tijd maar effe kunt sms-en, dat je je handen moet wassen iedere keer als je......., - beleefd zijn en nog 1001 ongeschreven regels en wetten van de werkvloer. Het is toch ook een soort leren."
Dat is helemaal waar. Ik was als 16-jarige verplicht om in elke zomervakantie allerlei werkzaamheden te doen: vanaf schoonmaken tot simpel kantoorwerk. Ik had daar helemaal geen zin in, maar heb daar veel meer geleerd van hoe het bij een werkgever toegaat dan op school. Later kwam nog de stage bij waar ik heel veel van heb geleerd (en dan heb ik het over die ongeschreven regels en huishoudelijke regels op het werk, naast het werk zelf) en dan het echte leven na het diploma.
Mijn zoon heeft ook een druk leven (nee hoor, Pelle, het is niet zo dat hij zeeën van tijd heeft). Zijn leven bestaat uit: school, studeren, voetbal (2 x trainen en in het weekend wedstrijd) èn dan nog een baantje bij zijn oom. Hij is voor een paar uur hulpje en moet dozen inpakken, vakken vullen en de kassa bedienen. In het begin vond hij het ook moeilijk, maar nu draait hij zijn hand er niet meer voor om. Zelf vindt hij het heerlijk om geld te verdienen.. en dit spaart hij en een ander deel gebruikt hij om iets leuks voor zichzelf te kopen. De waarde van geld wordt op deze manier belangrijker dan als hij het van zijn moeder krijgt. Hij gaat er veel zuiniger mee om. Het is een goede leerschool!
Kinderen van vrienden van ons (15 en 16 jaar) gaan bijna elke ochtend folders rondbrengen. Dat is best wel zwaar, eerst die folders vouwen en dan op de fiets door weer en wind ze in de bussen schuiven bij een heel groot aantal huizen. Ze leren hiervan dat je moet werken voor het geld. De dochter van 16 heeft inmiddels een mooie laptop hiervan gespaard. Ook betalen ze, bijvoorbeeld cadeautjes voor verjaardagen, zelf.
Maar om verplicht een bijbaantje te nemen om een ander (spraakzamer) mens te worden? Nee, daar geloof ik niet zo in. Je leert wel een heleboel, maar je karakter blijft hetzelfde.

janneke

janneke

24-02-2009 om 18:02

Karakter verandert niet door baantje

Maar je leert er wel van om om te gaan met andere mensen , met probleempjes op te lossen die je tegenkomt in je baan, verantwoordlijk heid voor taken die je moet uitvoeren. Leert de waarde van geld, ze heeft vorige week bijna € 60 verdiend, dat is best veel, dan weet ze ook dat ze daar bijna 20 uren voor heeft moeten werken.
Vind ik niet verkeerd lijkt me .

Anders had ze die 20 uren achter computer of tv doorgebracht, dus wat zou er op zo'n baantje tegen zijn, als je huiswerk er verder niet onder lijdt??

janneke

janneke

25-02-2009 om 09:02

Is inderdaad de oudste

En ze is laat met puberen, denk dat ik daar zelf ook nog echt aan moet wennen.
Nou heb ik misschien haar negeatief afgeschilderd, maar dat is ze niet hoor. Ze wil ook zonder grote mond heus wel klusjes doen in huis, want ik ken ook kinderen die vaak grote mond geven als ze eens klusje moeten doen.
Maar mijn punt is ook , veel computeren , tv kijken. Ben dan blij met baantje , even in de voor ons "gewone "wereld, want voor de kinderen van nu is de computer hun wereld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.