Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

asshimpie
08-07-2014 om 16:07
dochter (14) ontzettend dwars weet niet wat ik moet doen
hallo
me dochter is 14 jaar en flink dwars ze zet haar hakken flink in het zand , ik moet er ook wel bij vermelden dat ze behoorlijk wat meegemaakt heeft
maar nu is het zo , me man is manisch en bemoeit zich bijna niet met de opvoeding , en nu is het vakantie , en dan komt ze s,avonds laat thuis en smorgens niet haar bed uit te branden , en dan vraag je of ze een beetje haar kamer wil opruimen , dan zeur ik in haar ogen teveel , maar ze komt wel naar me toe of ze geld mag om make up en sigaraten te halen .
nu heb ik tegen me man gezegdt nu mag je het 1 week lang eens met haar gaan bemoeien wat vinden jullie daarvan ???

DanaF
08-07-2014 om 17:07
hetzelfde schuitje
Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten met mijn oudste dochter. Ze is nu 16 en is inmiddels gestopt met roken, omdat ze het niet kon betalen. Ik heb haar ook geen geld gegeven om haar sigaretten te laten kopen. Ook zij ruimde nooit haar kamer op, maar sinds ik er niets meer van zeg realiseert zij zich ook dat ze niets meer terug kan vinden en is ze haar kamer beter gaan bijhouden.
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat het een fase is en het vast wel weer over gaat.

AnneJ
08-07-2014 om 17:07
Ach ja de puberteit
"nu heb ik tegen me man gezegdt nu mag je het 1 week lang eens met haar gaan bemoeien wat vinden jullie daarvan ???"
Ben benieuwd.:-)
Hopelijk gaat haar vader wat dingen met haar ondernemen als ze daar beiden zin in hebben.

Yura
09-07-2014 om 11:07
Puber
Behalve het geld voor de sigaretten zie ik niet zoveel raars. Laat naar bed en laat eruit is vrij normaal voor een puber. Ook de kamer een bende en vinden dat je zeurt is normaal en om geld vragen ook. Geld voor sigaretten zou ik echter nooit geven, ik vind het al opvallend dat ze dat vraagt hoor, de meeste pubers van deze leeftijd die roken doen dat nog stiekem. Krijgt ze wel zakgeld en hoeveel? Daar moet ze gewoon make-up etc van kopen. Persoonlijk zou ik het zakgeld verlagen als blijkt dat ze daar blijkbaar nog van kan roken. Mijn 14-jarige dochter komt ook altijd tekort, het lukt haar nog niet een baantje te vinden, daarvoor is ze eigenlijk net een beetje te jong, maar ik promoot haar wel bij bekenden als oppas en bijleshulp en zo verdient ze af en toe wat bij en soms doet ze wat klusjes waar ik wat voor geef. Niet haar kamer opruimen uiteraard dat hoort ze gewoon te doen, maar wel de heg knippen of de auto wassen. Bij oma doet ze ook af en toe de tuin en dan krijgt ze wat. Dus als jouw dochter tekort komt aan haar zakgeld dan is dat haar probleem en dan kan ze 2 dingen doen: haar uitgaven verlagen (stoppen met roken) of zorgen dat ze meer geld heeft door te werken.
Verder vind ik ook dat het bij een 14-jarige aan jou is om te bepalen hoe laat ze 's avonds thuis komt en niet aan haar.

bibi63
09-07-2014 om 11:07
Het komt op mij heel eerlijk gezegd over, dat de posting is geschreven door een puber... Gebeurt de laatste tijd wel vaker.
Bibi

Stenna
09-07-2014 om 13:07
herken de schrijfstijl inderdaad (en de fouten).
En anders: lijkt me vrij normaal pubergedrag. Noch reactie van je man noch van jou zal er voorlopig veel aan veranderen. Dwars gaat weer over. Sigaretten zou ik wel een probleem van maken.

Forumbeheerd OO
09-07-2014 om 14:07
Stop!
Beste Forummers,
Niet elke nieuw lid van ons Forum is gelijk een puber of een troll. Besef dat het forum steeds vaker nieuwe mensen aantrekt en dat die wellicht in de ogen van de "oude garde" niet als echt overkomt. Laat het oordelen aan Ouders Online over en neem mensen voor wat ze zijn.
Dank!
Forumbeheer Ouders Online

Brazella
09-07-2014 om 15:07
Haahahhaha
Haahahhahahahahaahahah OMG!!! Waarom zou een puber dit posten? Wat voor meerwaarde heeft dat dan voor die puber? Echt vooroordelen alom hier op dit forum.
Waaruit maken jullie op dat dit door een puber geschreven is en wat is volgens jullie de gedachte erachter?
Ben benieuwd

Piano
09-07-2014 om 17:07
Sorry
maar ik dacht het ook... En van een ander bericht (durf niet eens te zeggen welk) ook...

bibi63
09-07-2014 om 21:07
brazella
Of het zo is weet ik uiteraard niet. Maar de laatste tijd komen er veel van dit soort postings met allerlei (ook bizarre) vragen/onderwerpen. Allemaal met slecht taalgebruik (niet alleen grammaticaal maar ook wbt stellingname e.d.)
En waarom? Tja, om aandacht te trekken? Of juist omdat jezelf die puber bent met het 'probleem' van het onderwerp....?
Bibi

EvenAnno
10-07-2014 om 14:07
offtopic/ontopic
Offtopic: Oh ook puberfora hebben jaren geleden OOL al gevonden en vinden het erg grappig ouders hier voor de gek te houden, daar heb ik een aardig staaltje van meegemaakt.
Ontopic: succes met de vader, hopelijk krijgt hij de kans niet zich terug te trekken, misschien moet je die week zelf lekker ergens anders slapen. Geld voor sigaretten zou ik ook niet geven.

Kaaskopje
10-07-2014 om 20:07
Bepaal wat je de belangrijkste punten vindt
Sigaretten en make-up krijgt ze niet. Make-up hooguit als je vindt dat ze het verdiend heeft.
Voor de rest zou ik bepalen wat je écht waard vindt om je poot over stijf te houden. En laat de rest een beetje voor wat het is. Laat uit bed in de vakantie vind ik een goed vakantie'recht'. De tijd waarop ze thuiskomt bepaal jij wel.

zebra
11-07-2014 om 11:07
net als kaaskopje
en nog wat anderen zou ik geen geld geven voor sigaretten. Make-up zou ze eens als verrassing krijgen tijdens een gezellig middagje shoppen ofzo, als de sfeer in de dagen ervoor thuis ook gezellig was.
Verder inderdaad bepalen wat je belangrijk genoeg vindt om je druk om te maken, scheelt een hoop stress en gedoe. Zelf heb ik een puberzoon, niet lastig in de omgang maar kamer opruimen is niet echt zijn hobby en op sommige dagen lijkt hij wel boven te wonen. Ach ja, ik maak me daar niet druk om.

Flanagan
11-07-2014 om 12:07
Asshimpie,
Ik neem aan dat je dochter zakgeld krijgt, zo niet, is dit de tijd om te leren rondkomen met zakgeld. Wanneer je dochter vraagt om geld voor dingen zoals make-up of nagellak of sigaretten, kan je die discussie pareren door aan te geven dat ze moet leren rondkomen met wat ze krijgt; het niet jouw probleem maken.
Het is energievretend, die minder leuke momenten en grillen, en o zo teleurstellend. Maar je man naar voren schuiven, kan ertoe leiden dat ze jou met nog minder respect behandeld en je man haar bondgenoot maakt. Dan ben je verder van huis.
Het is net als met paardrijden; een moeilijk paard merkt direct wanneer je haar niet de baas bent en neemt een loopje met je. Dus pak die teugels en laat ze niet los, maar laat de teugels bij tijde wat vieren wanneer jij vindt dat dit mogelijk is.

Flanagan
12-07-2014 om 15:07
Asshimpie,
Je hebt een topic gestart en reacties ontvangen maar je reageert er niet op?

tsjor
12-07-2014 om 16:07
Vreemd
'nu heb ik tegen me man gezegdt nu mag je het 1 week lang eens met haar gaan bemoeien wat vinden jullie daarvan ???' Vreemd, raar, zeker als je eerder beschreven hebt dat de vader manisch is. Vreemd dat je dan op moeilijke momenten de opvoeding naar hem toe schuift.
Het gedrag is verder normaal voor een puber.Brutaliteit hoef je nooit te accepteren, die grens moet je duidelijk maken. Kamer opruimen is eigen verantwoordelijkheid, ook een grens. Om geld zeuren moet je niet toelaten: je kind krijgt zakgeld en moet het daarmee doen.
Dus ik zou zeggen: trek zelf vooral duidelijker de grenzen en wacht een aantal jaren, het gaat ook vanzelf weer over.
Tsjor

Bulletje Bliep
13-07-2014 om 14:07
slecht plan...
Nu je man manisch is, ga je hem de opvoeding toeschuiven?
Lijkt me voor hem en voor je dochter een slecht plan. Voor jou uiteindelijk ook.
Ik zou proberen je dochter wat meer structuur te bieden en grenzen te stellen.\
Misschien in ieder geval door het zakgeld aan bepaalde voorwaardes te verbinden want veel grip lijk je momenteel niet op haar te hebben vrees ik. Of kun je haar misschien ook grenzen stellen door in bepaalde situaties de computer/telefoon e.d. te onthouden?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.