Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Betrokken ouder

Betrokken ouder

21-10-2014 om 15:10

Discussie onderwerpen middelbare school

Voor de middelbare school van mijn kinderen zit ik in de ouderraad. We willen graag een discussie-avond organiseren met ouders die zich hier voor aangemeld hebben.
Wat zouden jullie nu interessante onderwerpen vinden? We willen het graag in de vorm van stellingen doen. BV vorig jaar is er ook een soortgelijke avond geweest en was een van de onderwerpen roken. Voorbeeld stelling: ik vind dat de leraren ook niet mogen roken op het schoolplein. Het rookbeleid in en rond de school is aangepast mede door de inbreng en mening van ouders. Het hoeft niet perse over de school te gaan maar kan ook over de pubers gaan. Bv. mijn kind mag zelf weten wat hij met zijn zakgeld doet. Hebben jullie ideeën?

ouderavond

Het is hier mijn ervaring dat ouders niet 'zomaar' komen en ouders komen ook niet voor 'opvoedingsadvies'.
Het is handiger om eerst even bij echte ouders te informeren waarvoor ze naar school zouden komen. En mijn guess is dat dat over onderwijs moet gaan. Informatie over huiswerkbegeleiding, zelf of professioneel, informatie over de school zelf, het schooltype en wat je er mee kunt. Informatie over een komende reis van het jaar van de kinderen.
Concreet. Ook de ervaring dat er op een georganiseerde avond niemand kwam. Ik was er zelf ook niet.:-)
In een achterstandbuurt is het misschien ook een goed idee om met ouders die dat willen naar de bibliotheek te gaan en te helpen met het aanmaken van een abonnement en uitleg over hoe het werkt?
Maar nogmaals, spreek daar eerst over met echte ouders en misschien ook een stukje 'historie' door bijvoorbeeld de directeur. Wat zijn 'succesvolle' avonden geweest in de afgelopen jaren.
Ken in elk geval je publiek en weet wat zij interessant vinden om bij elkaar te komen.
Ik ken ook wel van die ouders die dan hun opvoedinformatie over andere ouders willen uitstorten. Dat werkt niet.

Passend onderwijs en de zorgstructuur van school?

Misschien is het wel een idee om samen met de school een onderwerp voor te bereiden over de zorgstructuur van de school en het passend onderwijs en hoe de school dat doet. En ook natuurlijk, wat de ouders kunnen doen. En de leerlingen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-10-2014 om 15:10

puberbrein

Wij hebben een keer een informatieavond gehad over het puberbrein. Was de eerste keer (sinds mijn kinderen op school zitten) dat ik het een écht interessante avond vond.

Annet

Annet

21-10-2014 om 16:10

Op school van oudste

Hier zijn langsgekomen:
- mijn kind online
- praten met een puber
- puberbrein
- alcohol

Deze avonden worden goed bezocht.

Informatie over reis, vervolgopleiding e.d. zijn jaargebonden. Die worden ook goed bezocht.

Wat misschien wel scheelt is dat het hier om één schoolniveau gaat (categoraal gymnasium). Het is dan makkelijker om een presentatie/discussie op het publiek af te stemmen.

Annet

Ik heb exact hetzelfde rijtje achter de rug, geen gym maar een scholengemeenschap. Ik vermoed dat dit kant-en-klaar voorlichtingspakketten zijn. Bedoeld voor een bepaalde leeftijdsgroep, pubers. Niveau opleiding doet er niet veel toe bij deze onderwerpen.

groot succes was hier

een avond over veilig uit gaan en alcoholgebruik/ drugs.
Deze werd gehouden in de plaatselijke discotheek, waar een groot deel van de 16 plussers in het weekend verblijft tot diep in de nacht.
Ook is het de plaats waar de schoolfeesten worden gehouden.
Veel ouders vonden het erg leuk om een keer binnen te kijken, ook die van de jongere jeugd. Er waren deskundigen van de GGD over alcohol, de politie was er en de discotheek had de mogelijkheid zijn beleid uit te leggen.
Ook veel tijd voor informele contacten.
Al met al een aanrader, maar dan moet je wel een plek hebben die voor ouders en leerlingen echt bekend is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.