Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kikki

Kikki

22-01-2019 om 09:01

Dip

Ach ik heb met jouw dochter te doen

Ik ken je man niet, maar ik vind zijn manier van doen ten opzicht van jullie dochter alles behalve prettig. En het verhaal lezend vind ik het verbazingwekkend dat ze nog steeds zo braaf alles doet en niet compleet in de contramine is gegaan.
Haar vader luistert niet naar haar maar beleeft zijn eigen doelen/dromen/ideeën door haar. Het is echt naar om te lezen. Ik ben het met Pennestreek eens, je moet naast haar staan en haar helpen, desnoods kies je haar kant en maak je ruzie met je man maar als er niets gebeurt gaat ze richting een enorme depressie en problemen voor de rest van haar leven
Maak ik het te zwaar? Ik denk het niet. Ik zie als mentor op een middelbare school veel kinderen met zulke ouders, het gaat meestal niet goed met ze.
Kom in actie!!!
Sini

Kikki

Kikki

25-01-2019 om 16:01

ze wil precies toch

Ze is door een paar incidenten net weer zo teleurgesteld in haar vriendinnen. Ze is zo loyaal naar hen toe en dat is echt niet altijd wederkerig. Ze begrijpt dat niet en neemt alweer een stapje verder afstand. Ik probeer haar toch vaak op de goede kanten te wijzen (want het zijn best fijne meiden) maar mensen (en zeker 16 jarige pubers) zijn gewoon soms egoïstisch. Ik heb haar gezegd dat ze niet zoveel van haar vriendinnen mag verwachten, dat ze hen toch niet kan veranderen en dat ze toch bij zichzelf te rade zal moeten gaan. Dat ze soms zo zwaar tilt aan zaken, het is gewoon niet goed.

Gisteren heb ik met haar kunnen spreken over geholpen worden en kunnen praten met mensen die daar voor opgeleid zijn. Ik had het bv. over tabakologen die mensen met een rookverslaving kunnen begeleiden naar hun doel, naar mensen met perfectionisme die inzicht krijgen in zichzelf enzo. Ze heeft goed geluisterd en nu dan toch gevraagd dat ik al die websites eens doorstuur. Dat is misschien al een goed begin.

Verder weet ik niet goed of dit te maken heeft met haar (vroeger vastgestelde) hoogbegaafdheid. Volgens haar is ze dat niet meer en zelf vind ik dat heel moeilijk om te beoordelen. In die zin weet ik niet of ik bepaalde boeken/psychologen/hulpverleners dan wel of net toch niet zou aanraden.

Waarom haar vader zo’n beeld heeft van haar… ik heb er een beetje het raden naar maar we hebben een tweede kind met een diagnose. Van dat kind hebben we van jongsaf verwacht dat het allemaal mis (of toch niet goed) zou lopen. Dochter is jonger en dat we zo’n slim bijdehand kind hadden, dat was gewoon gemakkelijk (al was het niet echt gemakkelijk maar dat leken meer op luxeproblemen en hebben we ook met dochter problemen gehad met uiteindelijk een versnelling als gevolg). Maar ergens is dat beeld bij man gebleven: zoon = problemen en dochter = alles wat ze wil zal ze kunnen bereiken. En nu is het bijna omgkeerd: zoon doet het fantastisch, dochter ook maar misschien minder dan hij verwacht/gedacht had. Ik probeer hem niet goed te praten (absoluut niet) maar is schets dit als achtergrond. In ieder geval zal zijn beeld niet beletten dat ik achter haar sta en dat als ze hulp wil, ze die hoe dan ook zal krijgen.

Ik ben overigens blij met de reacties hier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.