Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Mama1969

Mama1969

11-10-2015 om 22:10

Dingen verzwijgen voor vader op verzoek van zoon?

Hoi allemaal,

Ik zit met een dilemma en heb jullie advies nodig. Mijn zoon en mijn man hebben een slechte band, maar ik en mijn zoon hebben een hele goede band. Nu vertelt hij mij regelmatig persoonlijke dingen, zoals het feit dat hij homo is en dat hij nog geen zaadlozing heeft gehad (hij is veertien). Ik weet dat dit misschien ongewoon is, maar ik ben erg blij met zijn openheid. Nu vertelt hij er wel altijd bij dat ik dit niet tegen zijn vader mag zeggen, maar ik twijfel of ik dit wel of niet moet doen.

Aan de ene kant schaad ik het vertrouwen van mijn zoon, en vertelt hij de volgende keer misschien niets meer tegen mij. Ook zou ik niet willen dat hij dingen die ik hem verbied door te vertellen toch doorvertelt, dus het is een beetje gek dat ik dat zelf wel doe.

Aan de andere kant wil ik vader niet te veel buitensluiten (die voelt zich nu ook al een beetje aan de kant gezet), en vind ik dat hij het ook moet weten.

Voor de duidelijkheid: ik hoef geen advies over hoe ik vader en zoon dichter bij elkaar moet brengen, ik wil wel advies over het al dan niet vertellen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-10-2015 om 23:10

Hier moeder en dochter

En ik vertel alleen iets door aan mijn man als het echt van belang is. En heel af en toe soms iets heel stilletjes omdat ik het leuk vind om te vertellen.
Maar in het algemeen probeer ik het vertrouwen dat zij mij schenkt niet te schenden. Dit (ze is 13)is een ingewikkelde leeftijd en ze wil graag af en toe spuien. Ik denk dat dit faciliteren belangrijker is dan de vraag of mijn man zich al dan niet buitengesloten voelt. Hetgeen hier overigens ook niet echt speelt geloof ik. Hij snapt dat moeder-dochter ding wel een beetje.

Je wil geen advies, maar wellicht helpt het toch om ze samen iets te laten doen. Al is het maar samen een cadeau kopen voor jou (voor je verjaardag, Kerst of moederdag).

Nee, mits....

Als mijn zoon mij dingen vertelt die hem bezighouden of met vragen komt houd ik sommige dingen voor ons tweeēn. Vooral als hij dat vraagt. Als het dingen zijn waarvan ik vind dat zijn vader dat ook hoort te weten, dan vertelt hij die zelf.
De band tussen vader en zoon is ook prima, ik stimuleer dan ook dat ze samen tijd door brengen, zonder mij erbij. Er zullen dan ook wel eens dingen besproken worden die ik niet weet.

Zouden er echt dingen spelen die voor ons beide, als ouder, belangrijk zijn zou ik het zeker aan mijn man vertellen, andersom ook. Bijvoorbeeld als kind ziek zou zijn, aan de drugs of dreigt het dievenpad op te gaan.

Het is jammer dat je zoon en je man een slechte band hebben samen, ik zou dat echt erg vinden als moeder. Je man voelt zich zelfs buitengesloten. Je wilt daar geen advies over maar als die band beter zou zijn zat jij nu niet met deze vraag. Wat is voor jou erger? Het vertrouwen van je kind schaden of je man buitensluiten?

Emma

Emma

11-10-2015 om 23:10

Lastig

Je zit wel in een lastig parket. Stel dat de vader over tien jaar hoort dat jullie zoon homo is, en daarbij dat jij dat al die tijd al wist? Ik zou dat knap kl*te vinden.
Ik zou dat zeker bespreken met je zoon. Niet dwingen om zijn vader in te lichten, of oordelen over zijn voorkeur voor jou, maar uitleggen hoe het voelt voor jou. Wie weet wat het oplevert. Maar je kunt elkaar wel recht aankijken zo.

Jamie

Jamie

12-10-2015 om 08:10

Precies

Ik zou rustig zeggen dat ik het moeilijk vind om geheimpjes te hebben tussen mijn man en mij. Het is nu eenmaal mijn partner, iemand waarmee ik mijn leven en mijn kinderen deel en daar wil ik niets voor verborgen houden, daar voel ik mij niet prettig bij.

Je kunt voorstellen dat jij het vertelt en dat je zal zeggen dat je man er niet met je zoon over praat tot hij dat zelf wel wil.

Overigens: de relatie is al niet best (hoe komt dat?) en wordt hier ook niet beter door en daar bovenop moet jij er tussen staan? Fijne positie en daar pas ik voor. Uiteindelijk komt het uit dat jij iets al heel lang weet vanwege een 'slechte relatie'. Kom op, het is vader en zoon en waar gaat het nu eenmaal over: hij is homo en wellicht was zijn vader ook laat met laadlozingen! Misschien verbetert de band wel.

Nimbo

Nimbo

12-10-2015 om 09:10

mijn zoon

heeft dit ook wel eens gevraagd en ik heb altijd een slag om de arm gehouden. Ik zeg niet direct toe dat ik het zijn vader niet vertel maar praat er een beetje omheen. Bij mijn zoon is dat niet zo moeiilijk, hij vertelt toch wel wat hij kwijt wil
Wat ik wel ook eens gedaan heb is hem uitleggen dat zijn vader ook veel van hem houdt en dat hij sommige dingen echt moet weten. Dat ik sommige dingen niet voor me kan houden omdat ik vind dat dat niet kan.
Wat ik dan wel toezeg is dat ik hem beloof met zijn vader af te spreken dat hij er niet over begint tegen zoon. Wat uiteindelijk tot gevolg had dat zoon het toch met vader besprak. Maar hun band is ook niet heel slecht. Maar misschien helpt dat, als jouw man in elk geval echt niet met zoon dan over dat onderwerp begint.

Nimbo

Nimbo

12-10-2015 om 09:10

gaat dat

wat vader niet mag weten ook vooral over het homozijn?
Want begrijp jij waarom je zoon niet wil dat vader sommige dingen weet?

viola

viola

12-10-2015 om 11:10

hij is 14

Dat hij homo is hoeft echt nog niet verteld aan vader, kan me goed voorstellen dat hij er nog teveel mee worstelt om het te delen met iemand waar hij een slechte band mee heeft.

Verder snap ik dat je geen tips vraagt over hun band, maar die 2 dingen zijn mi niet los te koppelen. Er is mi maar 1 antwoord op je vraag en dat is toch: een betere band. Want ja, vader 'hoort' dit te weten maar nee, niet als de band slecht is.

Ik vind het al sneu genoeg voor je zoon dat hij geen vertrouwensband heeft met zijn vader, fijn toch dat hij iig bij jou terecht kan?

Overigens zou ik me wel heel precies uitdrukken naar zoon toe, bijv; het is prima dat je dit NOG niet vertelt aan papa.

Mama1969

Mama1969

12-10-2015 om 12:10

Bedankt voor de reacties!

Mijn zoon en mijn man hebben een hele slechte band. Ik probeer wel te stimuleren dat ze met elkaar praten of dingen doen, maar mijn zoon walgt van zijn vader, volgens mij. Mijn man heeft autisme en is regelmatig opvliegend en kan niet zo goed tegen onverwachte dingen, heeft niet hele goede tafelmanieren, laat boeren en scheten enz. Ikzelf kan hier mee leven, maar mijn zoon vindt dit vervelend en wil niet meer met hem omgaan. Dit is ook de reden dat hij me uitdrukkelijk vraagt het stil te houden.

Mara

Mara

12-10-2015 om 15:10

Vertrouwen

Wat je vertelt over je man (autisme) zou het vertrouwen van mijn zoon niet schenden maar wel zeggen dat zijn vader het recht heeft om bepaalde dingen tzt te weten maar dat het aan hem is dat te doen (tenzij die vraag vanuit hem naar jou komt, of jij het je man wil vertellen). En je kan natuurlijk altijd samen kijken hoe je dat je man het beste kan vertellen (dat lijkt me in dit geval ook een potentieel moeilijk geval).

Iemand in vertrouwen nemen is een ding, iemand de last laten dragen van een geheim is iets anders. Daar zou ik tzt wel moeite mee hebben, denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.