Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Lieneke
10-01-2017 om 16:01
Dilemma Kind van vriendin betrapt op roken
Vorige week kwam ik vriendinnetje van zoon (beiden 16) toevallig tegen. Met een sigaret die ze direct wegmoffelde. Ik ben al jaren bevriend met moeder van meisje. Zij weet van niets. Ik weet niet wat ik er mee moet- moet ik het vertellen? Ik had t liever niet gezien.
Negeren voelt als in een complot zitten. Wel wat vertellen als klikken.
Als vriendin zou weten dat onze zoon rookt zou ik het akelig vinden dat ik het niet zou weten en zij niets zou zeggen.
Ik zie roken als groot gezondheidsgevaar- speelt misschien mee in beslissing wat ik hiermee moet.
Wat zouden jullie doen?

Angela67
10-01-2017 om 17:01
niets
Jij kunt het wel graag willen weten of jouw zoon rookt of niet, maar dat betekent niet dat je dit voor haar/haar ouders kunt beslissen. Ik zou zelf als ik jou was een betrouwbare partij willen zijn in deze - neutraal totdat er naar je mening gevraagd wordt.
Andersom: als ik de moeder van het meisje was en jij vertelde me niets, zou ik het jou niet kwalijk nemen. Ik zou het msischien wel erg balen vinden dat mijn dochter rookt maar verwacht van jou als vriendin daar geen actie in.
Kans is groot dat ouders het allang geroken hebben trouwens. . .
gr Angela

Vesper Lynd
Drank en drugs
Drank en drugs zou ik wel vertellen, over sigaretten niet. Beetje suf onderscheid misschien, maar drank lijkt een groter risico, in ieder geval voor de korte termijn. Zelf zou ik het wel willen weten overigens ;-)

madeliefste
niets
Ik zou ook niets doen. Jij voedt haar niet op en hebt hierin geen taak. Ik begrijp wel wat je zegt hoor, dat als jouw vriendin het niet zou vertellen als het om je zoon ging, dat je dat dan akelig zou vinden. Maar dat geldt voor jou, je weet niet hoe dat bij moeder van het meisje ligt.
Overigens liggen dit soort dingen weer anders als het gaat om nog gevaarlijker zaken, bijv als meisje slachtoffer zou zijn van een loverboy, of betrokken was in criminele activiteiten ofzo. Maar dan heeft ze hulp nodig. In het geval van roken, tja, dat is toch iets wat je niet tegenhoudt en wat iemand echt zelf moet inzien.

Jaina
Ik zou het wel vertellen. Zij is tenslotte je vriendin en dus hoort je loyaliteit bij haar te liggen. Ik zou het ook willen weten. Niet dat ik er vervolgens perse wat mee gaan doen maar ik zou het wel willen weten. Ik zou het mijn vriendin ook zeker zeer kwalijk nemen al ze me dat niet zou vertellen.
Persoonlijk vind ik stiekem een sigaret roken niet zo heel erg maar ik wil dat wel graag zelf kunnen beoordelen. Er zijn ouders die zoiets wel heel ernstig vinden.

kenfan
Zeker wel
Nicotine is ontzettend verslavend, en maar 20 % van de verstokte rokers slaagt er in ermee te stoppen. Ik zou ook het ook absoluut niet op prijs stellen als een vriendin mij daarover in het ongewisse zou laten. Ik zou dus wel mijn vriendin op de hoogte stellen. Maar niet achter rug van Puberella om. Niet om te klikken, maar omdat haar gezondheid me niet onverschillig laat. Wellicht zou ik haar de optie bieden het eerst zelf aan haar ouders te vertellen.
Er zijn zoveel dingen die mijn zaken niet zijn, en waar ik me toch druk over maak. En hoe wastie ook al weer ...it takes it a village to raise a child.

skik
10-01-2017 om 18:01
Ik zou het graag willen horen als iemand weet dat één van mijn kinderen rookt. Zou jij het zelf in dat geval wel of niet willen weten? Roken is k*t. Als je nog zo jong bent en nog niet zo lang en niet zo veel rookt is stoppen nog relatief makkelijk. Hoe langer je paft, hoe moeilijker het wordt. Echt, ik zou er wat voor over hebben gehad dat iemand mij mijn eerste sigaret uit mijn handen geslagen had. Had misschien niet gewerkt, maar niks doen werkt zeker niet.
skik

wil40
10-01-2017 om 23:01
Lieneke.
Je kunt er iig van uit gaan dat je zoon ook rookt. Als er in een vriendenclub gerookt of gedronken wordt probeert iedereen dat wel een keer. En nee, ik zou niets zeggen tegen haar moeder.
Wel als het om criminele activiteiten zou gaan of direct gevaar.
In dit geval zou ik er eerst eens met haar zelf over praten.

Kaaskopje
10-01-2017 om 23:01
Ik ben het niet eens met jouw stelligheid dat zoon van TS vast ook rookt. Niet elke jongere is zo beïnvloedbaar, dat hij of zij aan alles van de vrienden mee doet.

Kaaskopje
11-01-2017 om 00:01
Niet vertellen
Als ik het meisje goed zou kennen, zou ik zelf met haar praten. Ik zou zeggen dat ik het niet door zou vertellen, jammer dat ze is gaan roken en dat ze zelf verantwoordelijk is voor haar longen. Ze heeft er maar twee. Uiteraard zou ik weten dat dat niet zoveel effect heeft dat ze meteen stopt met roken, maar dat hebben straffen of boze ouders ook niet.
De vriendin van mijn dochters rookt ook. Ze verontschuldigde zich daar over tegenover mij, maar toen heb ik ook gezegd dat ze het zichzelf aan doet en niet mij. (We kennen elkaar 20 jaar en noemen elkaar soms voor de grap mam en kind, vandaar dit soort gesprekken.)

wil40
11-01-2017 om 00:01
Kaaskopje.
Nee, zeker niet met alle vrienden. Maar "het" vriendinnetje van 16 jaar rookt, hmmm, ik zou persoonlijk niet vreemd opkijken als mijn zoon dan toch een sigaretje mee doet.
Zelfs mijn kind, hij was echt een anti-roker, heeft afgelopen jaar wel eens een sigaretje gerookt. Vertelde hij gewoon zelf.
Alcohol vond hij helemaal smerig en slecht voor je hersenen, ook een biertje is geproefd intussen.

zebra
11-01-2017 om 11:01
denk niet
dat ik het aan mijn vriendin zou vertellen als ik haar dochter gezien had met een sigaret.
Net als bij Wil40 heeft mijn zoon wel eens een sigaret opgestoken maar hij vond er niks aan. Ook hij vertelde dit uit zichzelf.

franmi
11-01-2017 om 16:01
Het zelfde
Heb het zelfde meegemaakt. De eerste keer dat ik daar thuis kwam was het vriendinnetje bang dat ik wat zou zeggen. Heb haar even laten zweten.
Heb het vriendinnetje later gebeld en gezegd dat ik niets tegen haar moeder zou zeggen, maar dat ik niet om ga liegen als haar moeder het mij zou vragen.
Moeders is er na een tijdje zelf achtergekomen en ik heb nooit hoeven te zeggen dat ik het wist.

Jaina
11-01-2017 om 17:01
Maar
hou er wel rekening mee dat als de moeder er achter komt dat jij dit wist dit zou kunnen betekenen dat je ook met je vriendin ruzie krijgt. Hoeft niet maar kan natuurlijk wel.

Alkes
11-01-2017 om 20:01
niet
Ik zou het niet zeggen. Ik zou het ook niet echt op prijs stellen als ik het zou horen. Ik spreek er wel met mijn kinderen over. En ja ik weet dat in ieder geval een van mijn kinderen het wel heeft geprobeerd.
Overigens skik mijn ouders wisten dankzij buurvrouw al gelijk van mijn eerste sigaret. Mijn ouders waren mordicus tegen. ik mocht thuis niet roken en werd er geregeld op aangesproken door mijn ouders. En mij boeide dat weinig tot niks als 16-jarige. Pas toen ik 30 was, vond ik de argumenten van mijn ouders best ok. Overigens vond ik roken ook niet zo erg, omdat mijn ouders zelf ook rookten.

Raffie
12-01-2017 om 10:01
Het beste is natuurlijk je er niet mee te bemoeien, maar ik begrijp je dilemma ook...
en een klein beetje hinten, in de trant van: kan het zijn dat ik je dochter laatst zag roken? Kunnen ze zelf het gesprek aangaan.
Of is dat zwak?

maria
ik zou
er niet mee zitten.
Jij zit er wel mee. Dan zou het voor mij simpel zijn: met meisje zelf gaan praten en haar je dillema voorleggen.

maria
ik bedoel
trouwens niet dat roken me niks kan schelen, maar het gaat me niet aan.
Ook bij mijn eigen kinderen vertrouw ik erop dat ze het me zelf aangeven.

wil40
12-01-2017 om 16:01
Raffie
Dat noem ik stoken in een goed huwelijk. "Kan het zijn dat....."
Of je zegt niets of je vertelt wat je gezien hebt.

Kaaskopje
12-01-2017 om 16:01
Maria
Ook bij mijn eigen kinderen vertrouw ik erop dat ze het me zelf aangeven.===
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten... dus zou ik er niet van opgekeken hebben als mijn dochters hier niet openhartig over geweest zouden zijn. Ik rookte ook stiekem. Mijn moeder kwam erachter, door in mijn tas te neuzen. Toch ben ik blijven roken, stiekem.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.