Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Lana
04-04-2018 om 23:04
Diefstal door vriendin
Pfff, hier heb ik even advies bij nodig. De portemonnee van dochter was gestolen op school. Door iets heftigs wat hier niets mee te maken heeft blokkeerde ik pas na een week de rekening. Ik keek ook even op dochters rekening en er waren steeds kleine bedragen afgeschreven, kennelijk via contactloos betalen. Er bleken camerabeelden te zijn en we deden aangifte. Toen dochter hierover vertelde in haar vriendinnengroep, appte een van haar vriendinnen dat zij het geweest was, dat ze spijt had en dat ze alles terug zou betalen. Dochters identiteitskaart zat er ook bij en dat is ook duur om te vervangen.
Wat is wijsheid? Het kind heeft geen makkelijk leven, maar dit kan natuurlijk niet. Aangifte intrekken? Gewoon naar bureau HALT laten gaan, met alle gevolgen voor het vriendinnengroepje en misschien zelfs VT? Man vindt dat we dat maar aan de politie moeten overlaten. Maar ik vind het lastig.

AnneJ
05-04-2018 om 00:04
Mentor
Dit lijkt me een zaak voor de mentor. Ik zou daar alles uit de doeken doen, de portemonnee is gestolen door een andere leerling die dit bekend heeft en het goed wil maken. Ondertussen is er wel al aangifte gedaan.
Mogelijk dat de mentor met deze leerling en haar ouders of verzorgers een sluitend plan kan maken om het te goed te maken. Eerst de ID kaart terug dan een strak plan om het geld terug te geven.
Mogelijk dat dit eerst een kans kan krijgen. Dat geef je aan bij de politie, dat de zaak nu bij de mentor ligt omdat je inmiddels weet om wie het gaat. Dan kan de politie altijd nog zelf besluiten wat ze er mee gaan doen.
Mogelijk kunnen ze het wel afwachten wat er bereikt kan worden met de mentor. Dat lijkt me de voorkeur hebben.
Maar vooral, leg je vragen voor aan de mentor.

Lana
05-04-2018 om 00:04
Dankjewel AnneJ
Ik hoopte al dat jij zou reageren. Punt is dat de vriendin niet in dochters klas zit. Ze is zelfs al bezig met haar eindexamen, want ze doet 4 VMBO, dus ik weet niet. Misschien de teamleider van de 4e klassen, al is die vrij nieuw. Of de zorgcoordinator. Misschien gewoon melden bij de teamleider en kijken wat die zegt.
Ze is echt al jaren een van dochters beste vriendinnen. Zo naar. Ze is hier na de diefstal zelfs nog geweest. Ik zal de politie in elk geval moeten zeggen dat ze die camerabeelden niet meer hoeven op te vragen, anders verpruts ik hun tijd.

kenfan
05-04-2018 om 12:04
Vertrouwenspersoon
Wat een nare ervaring moet dat zijn voor je dochter. Ik hoop dat jullie het een beetje goed opgelost krijgen. En dan bedoel ik niet alleen het financiële gedeelte. Ik denk dat ik naar de vertrouwenspersoon zou stappen. Niet elke mentor van mijn kinderen vond ik even capabel.
Omdat het op school gebeurd is, zou ik proberen daar met alle betrokken partijen, dus de meiden, wederzijdse ouders en vertegenwoordigers van school (mentor/jaarleider/vertrouwenspersoon) rond de tafel te gaan zitten om een oplossing te vinden en ook de gevoelens uit te spreken. Voor het teruggeven van het geld, maar ook hoe het vertrouwen te herstellen.

V@@s
05-04-2018 om 13:04
id kaart
Eenmaal aangifte gedaan van vermissing id blijft het nodig om een nieuwe kaart aan te vragen. Ook al krijgt ze hem terug. Verder zou ik zout bij de politie laten, dat vertellen dat jullie inmiddels weten wie het is, niet zomaar aangifte intrekken.

Lana
05-04-2018 om 14:04
ID kaart
Dat is naar, ik hoopte dat we ons (en haar) die kosten en tijd konden besparen. Het is namelijk een gezin dat zich altijd moet afvragen of ze straks nog een dak boven hun hoofd hebben. Het stomme is dat dochter enorm vrijgevig is en haar zeker zou hebben getrakteerd als ze er om gevraagd had, alleen is dochter zelf niet zo van de zoete en vette troep, dus kwam het niet in haar op. En het is misschien ook naar om te moeten vragen. Ik ben benieuwd of ze het haar gaat vergeven. Ze is superlief, maar als je echt te ver gaat bij haar is het klaar. Het hangt er dus van af of dit echt te ver was. Eigenlijk heb ik medelijden met allebei.
Ik heb vanochtend een mail gestuurd naar de teamleider. Morgen ga ik bij de politie langs om uit te leggen hoe het zit, dat mocht niet telefonisch. Vandaag kreeg dochter in elk geval haar portemonnee terug van de vriendin, al heeft ze dus niks meer aan de inhoud, want die is geblokkeerd.

Alkes
05-04-2018 om 16:04
geen politie
Ik hoop dat je de aangifte kunt intrekken. Ik heb echt niet het idee dat dit voor de vriendin van je dochter iets gaat doen. Tuurlijk is diefstal niet goed te praten, maar ik denk dat je er ook niet zo maar toe overgaat. Zoals je zelf ook al zegt, je hebt eigenlijk medelijden met allebei.

Miekemieke
05-04-2018 om 19:04
wel politie
Ik zou de aangifte laten staan misschien komt er naar aanleiding van de diefstal hulp voor het gezin en het meisje.
Wat naar mijn idee zeer ernstig is is het feit dat het meisje van haar beste vriendin gestolen heeft, dat is toch anders als iets stelen van iemand die je nauwelijks kent.

mirreke
05-04-2018 om 20:04
Aangifte intrekken
Halt daar heb je niks aan, hooguit dat er ergens een aantekening komt.
De 'hulp' die daarmee gepaard zou gaan, daar heb je ook niets aan, dat is geen hulp.
Heb je contact met de ouders?
Ik zou de aangifte intrekken, en gaan praten. De kosten, ook van de id: het klinkt alsof ze die niet kunnen vergoeden, althans niet meteen, wellicht in stapjes.
Heeft het meisje een baantje? Daar zou ik naar streven, en daar dan eerst van de kosten vergoeden (terwijl ze ook al een deel houdt, zodat ze er wel op vooruit gaat).
Ga samen met haar een baantje zoeken. (en en passant dan ook naar een goede vervolgopleiding na het vmbo).
Ik geloof niet in straf. Dit doe je niet zomaar bij een bekende. Ik geloof in hulp. Als je haar helpt, heb je daarna een vriendin voor het leven, denk ik.
En ik denk dat het voor julliezelf ook beter voelt.

Aagje Helderder
05-04-2018 om 20:04
My 2 cents
Vriendin heeft uiteindelijk toegegeven en bekend, ook al was het ws onder druk van de camerabeelden die haar ws zouden ontmaskeren. Maar toch....ze heeft toegegeven.
Ik denk dat ik dat deel van de eerlijkheid zo zou waarderen dat ik mss zou overwegen de aangifte in te trekken. Zo’n aangifte kan haar lang achtervolgen. Dat zou ik haar ook niet gunnen. Ik zou wel met kind en ouders in gesprek gaan om te kijken hoe dit gedrag voorkomen kan worden en hoe ze denkt de geleden schade te vergoeden.
Aagje

Veer
05-04-2018 om 22:04
Een als gestolen of vermist opgegeven ID kan volgens mij wel gedeblokkeerd, en dus weer geldig worden. Even navragen bij de politie of t gemeentehuis.

Alkes
06-04-2018 om 10:04
eens met mirreke
Ik geloof ook niet in straf. In ieder geval niet in dit soort situaties. Ik denk dat je niet zo maar steelt van een vriendin, maar dat het meisje gewoon hulp nodig heeft.
Aangifte biedt geen enkele hulp.

kenfan
06-04-2018 om 12:04
Ook eens
Al ben ik niet tegen straf in het algemeen. Dit doe je niet zomaar. In elk geval de meeste mensen niet. Ik denk dat dit meisje al genoeg gestraft is door de schaamte en het schuldgevoel. Daar zou ik zelf niet een schepje bovenop doen door aangifte te doen,

V@@s
06-04-2018 om 14:04
dat kan niet
Eenmaal vermist of gestolen en gemeld is voor altijd ongeldig.

Lana
06-04-2018 om 16:04
Intrekken aangifte
Intrekken mag niet. Ik mocht wel in het proces-verbaal laten opnemen dat ik graag wil dat er een lichte straf komt, bij voorkeur een waarschuwing. Pfff....ik doe nóóit meer aangifte. Ook wel haar eigen stomme schuld natuurlijk, ze had het veel eerder moeten opbiechten. Niet pas na een week lang pinnen, toen ze er achter kwam dat er beelden waren.
De blokkade van het ID kon wel opgeheven worden. Bij de gemeente zeiden ze van niet, maar bij de politie konden ze het wel doen. Dat scheelt weer 30 euro. Dochter praat pas weer met haar als ze het geld heeft terugbetaald en dat lijkt me de beste (en ergste) straf, maar ze heeft aangegeven dat ze niet wil dat haar vriendin bij ons thuis als een crimineel behandeld wordt. Terugbetaald is einde verhaal voor haar.
In elk geval heb ik man ervan weten te weerhouden een melding bij VT te doen. Heb hem het een en ander laten lezen daarover. En er staan geen rare dingen over het gezin in het proces-verbaal.

Veerle
11-04-2018 om 18:04
Hoe verder
Ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat met de vriendin van je dochter.
Dus zowel of ze het terugbetaalt en hoe de vriendschap verder gaat, alsook hoe het met haar verder gaat na deze kwestie. Het is toch een teken van dieperliggende problematiek.
Ik hoop dat je ons wat wilt terugkoppelen.

Lana
12-04-2018 om 12:04
Het geld is niet terug en de meiden spreken nog niet met elkaar. Dochter wil niet praten, vriendin appt af en toe of ze nog boos is en dat ze dat wel snapt. Over een maand doet de vriendin eindexamen, dan verdwijnt ze voorgoed uit het zicht, een onzekere toekomst tegemoet.
Ik heb eigenlijk medelijden met allebei. Docher is onzeker en heeft al eerder meegemaakt dat er over haar heen gewalst werd. Vriendin vertoont soms vreemd gedrag maar is geen geharde crimineel, anders had ze in die week veel meer kunnen pinnen. Ze wilde gewoon eens geld op zak hebben. Maar ja, dan denk ik: zoek een baantje.
O ja, de politie stopte met de zaak, omdat ze ondanks hun pogingen de dader niet konden vinden!? Sorry, maar dat vind ik debiel. De dader heeft bekend zowel tegenover mijn dochter op Whatsapp als tegenover de politie, en ze heeft alles teruggegeven behalve het geld. En dan zijn er nog de camerabeelden. Zeg dan dat je het sop de kool niet waard vindt (50 euro), dat kan ik nog begrijpen, al moeten er ook kinderen voor een rolletje drop naar Bureau Halt. Maar goed, ik laat het er maar bij zitten. Kennelijk hadden ze de verkeerde code ingevuld of zo, en ik vind het zo wel prima.
Ik zal hier nog eens met dochter over praten. Als ze de vriendin wil behouden zal ze toch echt moeten praten, misschien met de mentor van de vriendin erbij. Dat is iemand waar ik een hoge pet van op heb.

Veerle
12-04-2018 om 12:04
Geld terug
Ook vreemd met het geld.
Dat vriendin niet meteen alles terugbetaalt, kan ik me nog wel voorstellen. Ze had kennelijk immers te weinig geld.
Maar je zou verwachten dat ze inmiddels wel een deel terugbetaald heeft, maar dat lees ik niet in jouw reactie. Zorgwekkend dat ze het niet doet. Of geeft ze daar nog een verklaring voor?
Ik zou denk ik de mentor toch wel inschakelen. Maar meer nog omdat die misschien echt nog iets kan betekenen voor het meisje. Al zal die invloed beperkt zijn als ze bijna eindexamen doet. Maar ik zou dus dan wel snel contact met de mentor opnemen. Kan die nog een paar gesprekken met haar hebben wellicht.

Lana
12-04-2018 om 13:04
Mentor
Dank voor het meedenken. Gesprek met mentor lijkt me goed, alleen wil dochter dat absoluut niet en het gaat toch om haar. Misschien nog maar eens proberen. Je wil ook niet dat dochter met een rotgevoel blijft zitten en het geld moet ook terug, al is het maar om te laten zien dat daden consequenties hebben.
De vriendin geeft geen verklaring. Ze had gezegd dat ze het geld waarschijnlijk wel van haar vader zou kunnen krijgen, maar die route lijkt me ook afgesloten nu de politie het erbij laat zitten. Dan gaat ze natuurlijk niet zelf tegen haar vader dit verhaal houden. Dat zou dus via de school moeten, want die heeft natuurlijk de contactgegevens. Ik had het wel gemeld aan de school, maar gezegd dat de politie er al mee bezig was. Er is ook een gesprek geweest tussen vriendin en haar mentor.

Ava
12-04-2018 om 15:04
of dochter vriendin wil behouden?
Is dat niet de omgedraaide wereld? Bekrachtig je hiermee niet het wangedrag van vriendin? Wil jouw dochter deze vriendin wel behouden? Dan moet vriendin heel snel het gesprek aangaan én een terugbetalingsregeling treffen. Voelt vriendin de noodzaak hiertoe niet, rest niets anders dan afscheid nemen. Of ik begrijp het verkeerd, kan ook.

Lana
12-04-2018 om 22:04
Ik twijfel. Aan 1 kant mist dochter haar vriendin. Aan de andere kant zie ik haar wel groeien door haar standvastigheid. Inmiddels heeft "vriendin" gezegd dat het geld volgende week terug komt. We gaan het zien.

Kaaskopje
13-04-2018 om 09:04
Mijn overwegingen
Als de vriendin ook bij jullie thuis kwam, dus een meisje waar jullie zelf ook in een zekere mate een band mee hebben, zou ik toch overwegen om zelf met haar te praten. Wel alléén als je dochter dit acceptabel vindt. Het vertrouwen is nu uiteraard totaal weg van je dochter naar het meisje toe, maar het kan voor de toekomst wel zeer nuttig zijn om het uit te praten. Wil je dochter dit niet, dan zie ik ook een rol voor de mentor of ander vertrouwenspersoon. Uit ervaring weet ik dat een kind wat zoiets heeft gedaan slachtoffer kan worden van klasgenoten of 'vriendinnen' die eigen rechter gaan spelen. Ik biecht op dat ik op de lagere school, in de derde klas (groep 5), geld uit mijn moeders portemonnee had gepakt. Ik heb daar veel te openlijk snoep en zo van gekocht. Nou dat heb ik geweten. Ik heb een karakter van het is gebeurd en weer doorgaan, maar zo zit niet iedereen in elkaar. Dit meisje heeft zo te lezen al genoeg drama in haar leven, begeleiding lijkt mij nuttiger dan straf.
De aangifte moet helaas blijven staan vanwege de id-kaart, maar je dochter zou kunnen vragen of aangifte zonder naamsvermelding met terugwerkende kracht mogelijk is, omdat aangifte nu eenmaal moet bij diefstal van een id-kaart, of alleen melding. Melding is in principe voldoende bij herhaling, of andere situaties binnen dit gezin, zo wordt het wel bij elkaar opgeteld als er sprake van herhaling of andere voorvallen. Ik ben niet thuis in de wereld van wat wel en niet kan, maar vragen staat vrij en is nooit dom (wordt ook weleens tegen mij gezegd ).

Lana
13-04-2018 om 10:04
Kaaskopje
De agent zei zelfs: dat hebben "we" allemaal wel eens gedaan! Dus ook een bekentenis van oom agent. Maar goed, de aangifte is nu van de baan, want ze beweren dat ze de dader niet kunnen vinden. Misschien ook wel om het meisje te beschermen. Dus het gevaar voor het meisje is nu wel weg, er gaan geen taakstraffen tijdens haar eindexamen komen, wat mijn doemscenario was.
ja, ik heb/had zeker een band met het meisje, heb zelfs kortgeleden nog gezellig met haar zitten kletsen, nota bene op de dag na de diefstal. Maar dochter wil absoluut het geld terugkrijgen en daarna nergens meer over praten. Ik vind dat jammer, ze zou haar vriendin best kunnen vertellen wat zoiets met je doet. Daar leert het meisje van. En ik heb haar wel gewaarschuwd dat de vriendin over een maand eindexamen doet en daarna weg is,als ze tegen die tijd het contact niet hersteld hebben.
Wat een gedoe....

Kaaskopje
Lana
Oef, ik heb dus een beetje als mosterd na de maaltijd (veel niet gelezen, schaam) gereageerd .
Dat je dochter na teruggave van het geld nergens meer over wil praten, vind ik aardig van je dochter, maar we zitten nu nog vóór teruggave...

Lana
dat is ook mijn probleem hiermee. Maar een gesprek met mij of de mentor erbij wil dochter absoluut niet.

Lana
18-04-2018 om 11:04
Stand van zaken
Vriendin heeft dochter 10 euro teruggegeven. Ze heeft nu een baantje en beloofde de rest volgende week terug te geven. Dochter praat weer met haar en ze zagen er heel gelukkig uit samen toen ik even op school was. Ik zal nog even aan de teamleider en de mentoren doorgeven dat het nu klaar is.
Ik hoop maar dat ze haar lesje heeft geleerd, want dochter weet inmiddels van een andere vriendin dat ze het bij haar ook geprobeerd had. Vroeg of laat gaat dat mis. Haar ouders weten het niet en ik ga het ze ook maar niet vertellen, want het kind is toch al bijna 18. Bovendien is ze bezig het zelf op te lossen. Misschien heeft het gedoe met de politie haar ogen geopend, maar ik denk dat ze vooral heeft geleden onder de consequent volgehouden stilte van mijn dochter.
Eind goed al goed, hoop ik!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.