Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Coya
13-06-2015 om 13:06
Daar sta je dan, zoon is toch niet zo open als ik dacht
als ouders die zich altijd heel open hebben opgesteld dachten wij. Open t.a.v andere culturen, andere meningen, andere seksuele voorkeur dan de gangbare, altijd hebben we onze kinderen gestimuleerd om met een open blik de wereld in te kijken. En al helemaal niet te (ver)oordelen, ook niet als je iets niet begrijpt. Ook over seksualiteit zijn we open en onze kinderen is duidelijk dat seksuele voorkeur voor het eigen geslacht prima is. En nu....gisteravond was zoon (15) niet thuis en zat zijn telefoon in mijn oplader die ik zelf nodig had. Ik keek of de zijne vol zat en tegelijk kwamen er allerlei whatsapp-berichten binnen van een homo-groep. Onbedoeld las ik 2 van de berichten (zijn beginscherm had hij open staan) en daardoor kon ik me er niet meer van weerhouden om ook een aantal volgende berichten die binnen kwamen te lezen (ja, ik ben me nu vooral aan het verontschuldigen voor het feit dat ik dingen las die niet voor mij bedoeld waren, een puber heeft recht op privacy, dat weet ik echt wel). Ik werd niet blij van die berichten. Niet omdat ze van een homo-groep kwamen maar vanwege de grofheid van de inhoud. Zoon is 15, kennelijk wat verder met experimenteren dan wij dachten, en hij heeft ons niets verteld van zijn gevoelens. Terwijl hij ons altijd alles lijkt te vertellen. Hij mag natuurlijk zijn geheimen hebben maar dit is wel iets wat ik of mijn man met hem willen bespreken. Dat gesprek zou vooral moeten gaan over hoe je op een okay manier omgaat met seksualiteit, over voorkomen dat hij gebruikt wordt door meer ervaren (oudere) mannen, niet over eigen grenzen moet gaan etc. Ik weet niet of ik nu duidelijk onder woorden breng wat ik bedoel maar waar het me omgaat is dat ik niet fijn vindt dat het zo grof is (de inhoud van de berichten hoeft natuurlijk niet perse iets te zeggen over de praktijk maar toch). Ik kan hem gerust uitleggen dat ik zijn berichten heb gelezen (wordt ie waarschijnlijk niet eens boos om) maar wat zouden jullie er mee doen? Is laten gaan en wachten tot ie ons iets verteld beter? Ik denk eigenlijk niet, het gaat prima met hem, ik denk niet dat hij ergens een probleem mee heeft.
Groet, Coya

AnneJ
13-06-2015 om 13:06
Toegeven
Mocht het ter sprake komen dan zou ik toegeven berichten gezien te hebben. Verder zou ik er niets aan verbinden. Jongeren zijn nieuwsgierig, en kunnen twijfelen over hun sexuele identiteit.
Je kunt hooguit vragen als het aan de orde komt of hij nu in een gay app meedoet?
Je kunt wel je moederljke bezorgdheid expliciet benoemen. Dan ben ik bezorgd dat.......

dubbeltje
13-06-2015 om 14:06
hier ook
het kan gewoon een fase zijn, misschien is hij bezig te ontdekken of dit zijn ding is. Om misschien wel of niet tot die conclusie te komen. Maak het vooral niet te zwaar en geef hem de ruimte dit te ontdekken, zonder je erin te mengen. Je kunt een luchtig balletje opgooien zoals anne aangeeft of je mond houden. Zorg alleen dat je nog eens onopvallend laat vallen dat je een homozoon ook prima vindt. Of benoem noncha dat je benieuwd bent of hij al snel met een leuke vriend of vriendin thuiskomt.
Dat grove is wel een dingetje uit de homowereld maar binnen relaties lang niet altijd aan de orde. Mijn zoon heeft een vaste realtie met een jongen, ze zijn hartstikke trouw en monogaam.
Zijn uit de kast verhaal is ook een proces geweest waarin hij ondanks hij eigenlijk echt wel wist dat we er geen probleem mee hebben hij toch moeite had ermee te komen. Toen kwam hij me vertellen:" Mam, ik ben verliefd" En ik zei: 'En dat is niet op een meisje he schat" OOgjes zo groot als schoteltjes.... En toch de volgende dag: "Mam, ik hoef het eigenlijk niet te vragen maar.... je houdt toch nog net zo veel van mij als dat ik geen gay was geweest?"
Probeer je niet gepasseerd te voelen als vertrouweling. Het heeft even tijd nodig. Laat hem zelf komen en zorg alleen dat je laat zien dat je hem steunt in alles.

dubbeltje
en maak je
niet te snel zorgen. Zo;n appgroep is waarschijnlijk ook om veilig te kunnen proeven van de homoscene sfeer. Wat je wel even moet doen is even goed de afspraken en regels doornemen over de gevaren van internet; mensen die zich anders voordoen dan ze zijn (oudre mannen die een jonge vent zoeken...) en de regels die je met hem hebt gemaakt. Neem ik tenminste aan. Wij hadden bijv. de regel dat hij alleen ergens buiten in druk gebied met iemand afspreekt die hij via internet kent. Niet ergens thuis of zo, wel eerst de kat uit de boom kijken.

skik
Acceptatie
Dat je zoon jullie als ruimdenkende ouders nog niets verteld heeft over zijn gevoelens moet je niet persoonlijk nemen. Waarschijnlijk is het oriëntatie- en acceptatieproces bij hemzelf nog in ontwikkeling en wil hij er pas mee naar buiten komen als hij er zelf uit is. En als hij zover is, is het heel fijn voor hem dat hij weet dat hij ruimdenkende ouders heeft.
In dat tv-programma waar Arie Boomsma jongeren hielp bij het uit de kast komen zag je ook wel kinderen die bang en nerveus waren om het aan hun ouders te vertellen terwijl die ouders, net zo als jullie, open stonden voor een homoseksueel kind. Ik zag toen zelfs een ouder die tegen haar dochter zei: oh, ik heb je een tijd geleden toch al eens gevraagd of je op meisjes viel? Klaarblijkelijk is het voor homojongeren vaak lastig om uit de kast te komen, of hun ouders nou ruimdenkend of niet zijn.
Misschien heeft je zoon trouwens wel zijn telefoon unlocked in jouw oplader gedaan als gespreksopening?
skik

AnneJ
13-06-2015 om 15:06
homo
LGBT kan meer om het lijf hebben, het is ook niet altijd zo duidelijk begrenst dat iemand hetero of homo is. Het is dan ook handig om een kind daar niet op vast te pinnen maar je kind te 'horen' en 'zien' zoals het zelf is. Geen vakjes op voorhand.
En ga je eigen ervaringen eens na zodat je mogelijk je kind daarover kunt vertellen als je dat nog niet gedaan hebt.

Ippel
13-06-2015 om 18:06
hetero
Mijn zoon is hetero, maar ook hier op de app grof taalgebruik. Bij televisie-series waar ik soms enigszins geschokt reageer op de grofheid van opmerkingen rondom seksualiteit, zegt mijn keurige zoon: 'ja, ma, zo gaat bij ons. Mijn vrienden en ik praten ook zo als we onder elkaar zijn'.
En je kunt naar aanleiding van de appjes (die ik in jou geval ook gelezen zou hebben)
- niets zeggen, maar gewoon op blijven letten of je kind goed in zijn vel zit
- of gewoon zeggen: vorige week pakte ik jouw mobiel en zag ik berichten verschijnen waar ik me zorgen om maak. Kun jij die zorgen wegnemen, of uitleg geven?
Zolang ik me géén zorgen zou maken, zou ik voor de eerste optie gaan, om hem zelf zijn eigen ontwikkelingsproces 'privé' te laten doorlopen. Bij de minste of geringste zorg of twijfel zou ik voor optie 2 gaan.

Violetta
15-06-2015 om 22:06
En nooit meer
stiekem de whatsapp berichten van je zoon lezen... Ik weet hoe verleidelijk het is, dochter was ook nogal slordig met haar mobiel. Heb ook eens iets gelezen waarvan ik achteraf wilde dat ik het nooit had geweten. Sindsdien beheers ik me, is een stuk beter voor mijn nachtrust.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.