Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Millenia
03-07-2009 om 16:07
Cursus ervaringen iemand?
Onze puber pubert werkelijk ontzettend. Af en toe zitten wij met de handen in ons steeds grijzer wordende haar. Nu heb ik weleens gehoord van cursussen voor zielige ouders van pubers zoals wij. Iets met een aantal bijeenkomsten waarin je gouden ideeën krijgt aangereikt. Heeft iemand wel eens zo'n cursus gevolgd? Zo ja, beviel dat? Wie bood het aan, en hoeveel geld en/of moeite kostte het? Is samen te vatten wat je zoal leerde?

sus-anne
03-07-2009 om 20:07
Ervaring
geen ervaring,we redden het (tot nu toe)met wat kunst en vliegwerk zelf.
maar ik heb bij mijn huisarts op het prikbord weleens info zien hangen over een opvoed cursus(praatgroep) voor ouders van pubers.
vraag dus eens bij je huisarts.

Lynna
03-07-2009 om 21:07
Zielige ouders inderdaad
Toevallig heb ik vorig jaar zo'n cursus gevolgd. Omdat ik zelf pubers heb en met pubers werkte leek het me leuk. Het ene paar wist werkelijk helemaal niets van internet en van wat hun kinderen op de computer uitspookte. Het andere paar had nog nooit van nee zeggen gehoord. En nog een moeder vond het doodnormaal dat haar dochters van 12 regelmatig een wijntje dronken. Ik heb er heel veel geleerd maar niet de dingen waar ik voor kwam:-)

Lynna
Kop vorige berichtje
Achteraf vind ik de kop van mijn vorige berichtje niet erg aardig. Wat er in staat, klopt precies, maar het waren wel aardige mensen, geen zielige mensen.

Millenia
Oei lynna en sus-anne
Hier een exemplaar van 15 jaar. Wijn drinken is beslist niet aan de orde. Nee zeggen vinden wij ook niet zo'n probleem. Als wat jij schildert het niveau is van zo'n cursus, hoeven wij niet te gaan geloof ik.
Inderdaad heb ik ook wel eens folders zien hangen en ik ben dus benieuwd of dat wat is.

Millenia
P.s.
Ik weet meer van computers en internet dan zoonlief en mijn man ook. Dat vindt hij bijvoorbeeld niet zo leuk....

Lynna
Ha millenia
Net als jij weet ik ook meer van computers en internet dan de rest van de familie hier:-) Soms vinden ze dat handig, soms lastig. Maar ik weet wel precies wat ze uitspoken en verbaasde me dan ook over puberouders op de cursus die nog nooit van Hyves hadden gehoord (maar wel bijna computerverslaafde kinderen hadden).

Lynna
Ouders Online
En verder denk ik dat je hier op het forum het allermeeste kunt leren. Stel je vraag en er komt een veel zinvollere discussie en meer tips dan je op zo'n cursus zou krijgen.

reina
04-07-2009 om 08:07
Positief
Even een ander geluid. Ik heb zelf zo'n cursus nooit gevolgd, maar mijn man wel. Hij vond het prettig om van een buitenstaander eens te horen hoe zo'n puber nou in elkaar kan zitten, wat je tegen kan komen, hoe te reageren etc. Hij heeft het niet ervaren als een cursus voor 'zielige' ouders, maar als heel positief, ook het uitwisselen van ervaringen. Het was hier vanuit de GGD georganiseerd, meen ik me te herinneren. Dus vanuit zijn ervaring is het wel aan te raden (enne, hij weet heel goed hoe computers werken en zit zelf op hyve).

Onyx
04-07-2009 om 09:07
De ene cursus is de andere niet
Iedere club voor welzijnswerk, jeugdhulpverlening en jeugdgezondheidszorg mag zo'n cursus organiseren. En dat doen ze dus ook. Het hangt er dus maar net vanaf welke organisatie de Pubercursus geeft, welke kwaliteiten en ervaring de cursusleider heeft en op welke doelgroep er gemikt wordt.
Plaatselijk rondvragen is dus belangrijk. Bel maandag eens naar de GGD, vraag het na bij de schoolmaatschappelijk werker of bel gewoon eens naar een plaatselijke jeugd-GGZ-organisatie. Dat levert een breder beeld op dan individuele ervaringen op een landelijk forum. Denk ik.
Onyx

rolo
05-07-2009 om 02:07
Ook cursus ggd
Een aantal jaren geleden heb ik ook zo'n cursus van de GGD gevolgd (het kostte trouwens helemaal niets).
Ik heb er best wel veel aan gehad. Al is het alleen al om eens andere ouders te spreken en ervaringen uit te wisselen. Het sterkt je, je staat niet alleen. Dat geeft je al een goed gevoel en de moed om door te gaan.

Millenia
05-07-2009 om 20:07
Dank
alvast voor het reageren. Ja, ik denk dat ik ook goed af ben met vragen stellen hier op het forum. Maar ik durf niet alles hier te vragen, vanwege de privacy van het kind. Ik ben al van nick gewisseld omdat een forumster af en toe op onaangename wijze liet doorschemeren dat ze mijn identiteit wel meende te kennen. Daar ben ik toen flink van geschrokken. Dus vandaar. Ik ben nu van plan om morgen de GGD eens te gaan bellen voor inlichtingen.
Dank alvast voor het reageren!

Prulletje
06-07-2009 om 19:07
Identiteit
Ehhh... Is het dan handig dat je nu laat doorschemeren dat jij het bent die in het verleden herkend werd?
Prulletje

Millenia
06-07-2009 om 20:07
dat is het op zich niet, natuurlijk. Ware het niet dat het me niet meer uitmaakt. Ik ben alleen nog meer op mijn hoede met wat ik hier wel en niet post. Dat bedoel ik. En als ik de sneue speurneus weer wil ontlopen wissel ik wel weer.